فهرس المقالات زهرا لبادی


  • المقاله

    1 - طراحی و اعتباریابی الگوی آموزش‌ حرفه‌ای مبتنی بر شایستگی
    آمـــــوزش و بهبود منابع انسانی , العدد 2 , السنة 7 , تابستان 1401
    هدف: مطالعات انجام شده در رابطه با آموزش مبتنی بر شایستگی نشان می‌دهد که آموزش تلاشی برنامه‌ریزی شده به منظور تسهیل یادگیری شایستگی‌های شغلی کارکنان است. این پژوهش با هدف طراحی و اعتباریابی الگوی آموزش‌ حرفه‌ای مبتنی بر شایستگی کارشناسان مالی انجام شده است.روش‌شناسی: رو أکثر
    هدف: مطالعات انجام شده در رابطه با آموزش مبتنی بر شایستگی نشان می‌دهد که آموزش تلاشی برنامه‌ریزی شده به منظور تسهیل یادگیری شایستگی‌های شغلی کارکنان است. این پژوهش با هدف طراحی و اعتباریابی الگوی آموزش‌ حرفه‌ای مبتنی بر شایستگی کارشناسان مالی انجام شده است.روش‌شناسی: روش این پژوهش آمیخته اکتشافی است. رویکرد بخش کیفی آن، مبتنی بر نظریه داده بنیاد و در بخش کمی، پیمایشی بود. جهت گردآوری اطلاعات در بخش کیفی، مصاحبه نیمه‌ساختار یافته و روش تجزیه‌وتحلیل اطلاعات، کدگذاری باز، محوری و گزینشی مورد استفاده قرارگرفته است. کدها و مؤلفه‌های شایستگی از مصاحبه‌ها احصا گردید. به‌منظور سنجش یافته‌‌های حاصل از مصاحبه، در بخش کمی پرسشنامه تدوین و توزیع شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با روش‌های تحلیل عاملی و تحلیل مسیر صورت پذیرفت و الگوی مربوطه طراحی گردید.یافته‌ها: نتایج به‌دست‌آمده نشان داد که مؤلفه‌های الگوی آموزش‌ حرفه‌ای مبتنی بر شایستگی کارشناسان عبارت‌اند از: فلسفه و اهداف، مؤلفه‌‌های شایستگی‌‌ کارشناسان مالی، روش‌‌های توسعه، مراحل اجرایی توسعه شایستگی‌‌ها، اجرای برنامه آموزشی، ارزیابی برنامه آموزشی و اصلاح برنامه. نتیجه‌گیری: سنجش تناسب و برازش الگو نشان داده بود که الگو از برازش مناسب برخوردار است و می‌تواند به عنوان الگویی برای آموزش کارشناسان مالی مورد استفاده قرار گیرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - شناسایی و رتبه بندی ابعاد و مولفه های تفکر سیستمی مدیران آموزش و پرورش
    آمـــــوزش و بهبود منابع انسانی , العدد 1 , السنة 6 , بهار 1401
    هدف پژوهش،شناسایی و رتبه بندی ابعاد و مولفه های تفکر سیستمی مدیران آموزش و پرورش بود.روش این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و نوع داده، آمیخته و روش پژوهش، توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری ، در بخش کیفی، 20نفر از متخصصان دانشگاهی و خبرگان آموزشی، به روش نمونه گیری هدفمند، بر أکثر
    هدف پژوهش،شناسایی و رتبه بندی ابعاد و مولفه های تفکر سیستمی مدیران آموزش و پرورش بود.روش این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و نوع داده، آمیخته و روش پژوهش، توصیفی-پیمایشی بود. جامعه آماری ، در بخش کیفی، 20نفر از متخصصان دانشگاهی و خبرگان آموزشی، به روش نمونه گیری هدفمند، بر اساس اصل اشباع در نظر و در بخش کمی، 4115 نفر از مدیران و معاونان اداره کل و نواحی چهارگانه آموزش و پرورش و مدارس استان البرز را تشکیل دادند. حجم نمونه با فرمول کوکران، 351 نفر، از روش نمونه گیری تصادفی ساده ،انتخاب شدند.ابزار پژوهش در بخش کیفی، مصاحبه های نیمه ساختاریافته و تحلیل محتوای اسناد و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته، 93گویه ای بودکه روایی آنان با تایید خبرگان دانشگاهی، متخصصان مدیریت آموزشی و تحلیل عاملی تائیدی انجام شدو پایایی آنان با استفاده از آلفای کرونباخ، 984/0تعیین گردید.تحلیل داده ها، برای تعیین و اولویت بندی ابعاد و مولفه ها، با استفاده از معادلات ساختاری، تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم و دو نرم افزار SPSS و AMOS استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد، ابعادو مولفه های تفکر سیستمی مدیران آموزش و پرورش، دارای5بعد ویژگی های شخصیتی، دانش های مدیریتی، رهبری، مدیریت منابع انسانی، مهارت و توانایی تفکر و اندیشه فلسفی و93مولفه بود.نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد، ابعاد و مولفه های پیشنهادی به لحاظ نظری، از اعتبار کیفی و کمی لازم، برخوردار است و می تواند به عنوان چارچوب و مبنایی، برای تفکر سیستمی مدیران آموزش و پرورش کشور، مورد استفاده قرار گیرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - سنجش و ارزیابی ظرفیت زیست اجتماعی محلات در شهرهای کوچک با مدل ELECTRE (مطالعه موردی شهر درق)
    فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری , العدد 5 , السنة 3 , زمستان 1391
    محله به عنوان حیاتی‌ترین سلول در کالبد شهر، از پیوند و انسجام عناصر فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، مذهبی و محیطی هویت یافته که در اکثر مواقع توجه به عنصر پذیرش و قابلیت زندگی اجتماعی در آن با پرداختن محدود به عوامل اقتصادی و محیطی مورد غفلت قرار می‌گیرد. هدف مقاله حاضر ارزیا أکثر
    محله به عنوان حیاتی‌ترین سلول در کالبد شهر، از پیوند و انسجام عناصر فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، مذهبی و محیطی هویت یافته که در اکثر مواقع توجه به عنصر پذیرش و قابلیت زندگی اجتماعی در آن با پرداختن محدود به عوامل اقتصادی و محیطی مورد غفلت قرار می‌گیرد. هدف مقاله حاضر ارزیابی ظرفیت زیست اجتماعی محلات در شهرهای کوچک است و بر این اساس روش تحقیق تحلیلی- پیمایشی و مبتنی بر منابع اسنادی و پرسشنامه‌ای است. داده‌ها و اطلاعات نیز شامل شاخص‌ها و معیارهای مرتبط با سنجش قابلیت و ظرفیت زندگی اجتماعی در محلات شهر درق همچون پویایی و سرزندگی، امنیت، مشارکت، هویت و تعلق مکانی، تنوع و گوناگونی اجتماعی و افزایش تراکم با مدل ELECTRE است. با توجه به هدف تحقیق که سنجش و ارزیابی و انتخاب محله برتر است چهار محله از چهار بافت شهر مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج نیز رتبه‌بندی گزینه‌ها را به صورت نشان می‌دهد که نمایانگر برتری محله قدیمی بر سایر محلات است و این امر به شاخص پویایی و سرزندگی به عنوان ماحصلی از ارتباط نزدیک همسایگان و البته تعلق مکانی، مشارکت ساکنین در امور مربوط به محله و تنـوع و گوناگونی اجتماعی در ساختار این محـله بر می‌گردد.    تفاصيل المقالة