تقلب و عدم صداقت تحصیلی قدیمیترین و بزرگترین چالش محیطهای آموزشی به شمار میرود که امروزه در تحصیلات دانشگاهی با حضور فناوری الکترونیکی، شکلی پنهان در فضای جدید پیدا کرده است. هدف این تحقیق بررسی چهره پنهان و چالش برانگیز نظام سنجش دانشگاههای باز و از دور است. روش ت أکثر
تقلب و عدم صداقت تحصیلی قدیمیترین و بزرگترین چالش محیطهای آموزشی به شمار میرود که امروزه در تحصیلات دانشگاهی با حضور فناوری الکترونیکی، شکلی پنهان در فضای جدید پیدا کرده است. هدف این تحقیق بررسی چهره پنهان و چالش برانگیز نظام سنجش دانشگاههای باز و از دور است. روش تحقیق توصیفی با راهبردمیدانی (کمی و کیفی) است. 320 دانشجو به چهار سؤال تحقیق پاسخ دادند. 286 عضو هیئت علمی و طراح سؤالات دانشگاه پیام نور درخصوص راهکارهای اجرایی(حضوری، غیر حضوری، سنتی، الکترونیکی، شرایط و نظارت) برای تضمین سلامت آزمون به پرسشنامهای با آلفای کرانباخ 96/0 پاسخ دادند. برای درک بهتر مشکلات سنجش یادگیری دانشجویان و دریافت راهکارهای ممانعت از سرقت ادبی، مصاحبه نیمه ساختارمندی با هفت عضو با سابقه در طراحی سؤالهای پایانی دانشگاه باز و از دور پیام نور انجام شد. نتایج در بخش دانشجویی نشان داد که دانشجویان از فناوری الکترونیکی برای تقلب در آزمونها استفاده نمیکنند. به دلیل برگزاری حضوری و نظارت، تقلب در آزمون را مشکل ارزیابی کردند و فقط 10% از دانشجویان در طول دو ترم تقلب در آزمون را گزارش کردهاند. 62% دانشجویان در انجام تکالیف کپیبرداری میکنند. 30% با کمک دیگران تکالیف خود را انجام میدهند. 18% بدون ذکر نام کپیبرداری از سایتها میکنند و 4% از آنها کل مقاله را به نام خود به استادان تحویل میدهند. باور دانشجویان در خصوص تقلب سایر دانشجویان در آزمون 81%، در تکالیف 54% و کپی بدون ذکر منبع 45% است. استادان در آزمونها خواهان شیوه اجرای حضوری ولی الکترونیکی با نظارت و رعایت شرایط ایمنی زیاد برای ممانعت از تقلب بودند. استادان ضمن برشمردن مشکلات پنهان و چالشی سنجش دانشگاه باز و از دور، راهکارهایی را برای کاهش سرقت ادبی در انجام تکالیف ارایه دادند.
تفاصيل المقالة
فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی
,
العدد1,السنة
5
,
بهار
1394
هدف این تحقیق، طراحی و اعتباریابی الگوی مفهومی برای آزمونهای دانشگاه باز و از دور است. روش تحقیق از نوع آمیخته (کمی و کیفی) است. جامعه تحقیق، اعضای هیأت علمی دانشگاه پیامنور ایران در سال تحصیلی 93-1392 بودند. حجم نمونه کمی طبق جدول کرجسی و مورگان، 286 نفر تعیین شد أکثر
هدف این تحقیق، طراحی و اعتباریابی الگوی مفهومی برای آزمونهای دانشگاه باز و از دور است. روش تحقیق از نوع آمیخته (کمی و کیفی) است. جامعه تحقیق، اعضای هیأت علمی دانشگاه پیامنور ایران در سال تحصیلی 93-1392 بودند. حجم نمونه کمی طبق جدول کرجسی و مورگان، 286 نفر تعیین شد که به طور تصادفی انتخاب شدند. نمونه کیفی شامل 7 متخصص طراحی سؤال بود که به روش گلوله برفی انتخاب شدند. ابزارهای تحقیق، پرسشنامه محققساخته با 58 سؤال با پایایی 964/0 و مصاحبه نیمه ساختارمند بود. عناصر پنجگانه فلسفه،اهداف،طراحی،اجرا و ارزیابی نتایج و همچنین شاخصهای سهگانه هر عنصر مورد تحلیل توصیفی و آزمون t تک گروهی قرارگرفتند. نتایج نشان داد که عنصر فلسفه از میانگینی در حد ملاک (9) و سایر عناصر میانگینی بالاتر از ملاک داشتند و هر 5 عنصر در سطح 99% معنیدار بودند. شاخصهای چشمانداز توسعه، فلسفه آموزش عالی و دانشگاه باز و از دور عنصر فلسفه، میانگینی در حد ملاک (6/3) و 99% معنیداری؛ شاخصهای اهداف دانشگاه، اهداف شاخه، رشته و گروه از عنصر اهداف، میانگینی بالاتر از ملاک و 99% معنی داری؛ شاخص های قوانین ارزشیابی و کیفیت آزمون از عنصر طراحی، میانگینی بالاتر و معنیداری 99% داشتند؛ اما شاخص استاندارد طراحی سؤال میانگینی در حد ملاک داشت که معنیدار نبود. شاخصهای سیاست و شیوه اجرا از عنصر اجرا، میانگینی در حد ملاک و 99% معنیداری و شاخص شرایط اجرا میانگینی بالاتر از ملاک و 95% معنیداری داشت. دو شاخص تصحیح و نمرهگذاری از عنصر ارزیابی، از میانگینی در حد ملاک و شاخص تحلیل و بازخورد میانگینی بالاتر از ملاک برخوردار و هر سه شاخص 99% معنیدار بودند. یافتهها نشان دادند که میتوان از این الگو در طراحی آزمونهای دانشگاه باز و از دور استفاده کرد.
تفاصيل المقالة
تعالی تعلیم و تربیت و آموزش
,
العدد2,السنة
1
,
زمستان
1401
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مداخله و اجرای تکنیکهای تسهیلگری بر مشارکت دانش آموزان و برمبنای مدل نردبان هشت پلهای هارت انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش اجرا، نیمهتجربی بر اساس طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعهی آماری پژوهش را دانش أکثر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مداخله و اجرای تکنیکهای تسهیلگری بر مشارکت دانش آموزان و برمبنای مدل نردبان هشت پلهای هارت انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش اجرا، نیمهتجربی بر اساس طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعهی آماری پژوهش را دانش آموزان پایهی پنجم ابتدائی مدارس دولتی و غیر دولتی شهری ناحیهی یک آموزش و پرورش شهرستان کرج در سال تحصیلی99- 1398 تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای تصادفی هشت مدرسه و در هر مدرسه یک کلاس، انتخاب شد. تعداد 186 نفر از دانش آموزان دختر و پسر، بطور تصادفی در دو گروه آزمایش (93 نفر) و کنترل (93 نفر) جایگزین شدند. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامهی محقق ساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه با نظر 17 نفرمتخصص تائید و پایایی آن با استفاده از آزمون ـ باز آزمون با فاصلهی زمانی 7 روز و آلفای کرونباخ 95/0 محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس و آزمون کولموگروف ـ اسمیرنوف و لِون انجام شد. نتایج نشان داد که تکنیکهای تسهیلگری بر مشارکت دانش آموزان در فرآیند یادگیری تاثیرگذار میباشد. با اجرای تکنیکهای تسهیلگری میزان مشارکت دانش آموزان در مدارس دولتی و غیر دولتی یکسان است و بین میزان مشارکت دختران و پسران تفاوت معناداری وجود دارد و مشارکت دختران بیشتر است. تکنیکهای تسهیلگری می تواند اعتماد به نفس، خلاقیت، ارتباطات و مهارتهای اجتماعی دانش آموزان را با مشارکت فعال افزایش دهــد. بنابراین آموزش تکنیکهای تسهیلگری بــه معلمان و استفاده از آن در تدریس پیشنهاد میگردد
تفاصيل المقالة
فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری
,
العدد5,السنة
3
,
زمستان
1391
گسترش گردشگری مذهبی و سفرهای زیارتی در جهان و در ادیان مختلف، جایگاه مقاصد اینگونه از گردشگری را افزایش داده و بهتبع بر مسائل و مشکلات آنها در برآورد خدمات اقامتی مورد نیاز گردشگران و زائران افزوده است. شهر مشهد نیز به عنوان یکی از مقاصد گردشگری مذهبی و زیارت در این مج أکثر
گسترش گردشگری مذهبی و سفرهای زیارتی در جهان و در ادیان مختلف، جایگاه مقاصد اینگونه از گردشگری را افزایش داده و بهتبع بر مسائل و مشکلات آنها در برآورد خدمات اقامتی مورد نیاز گردشگران و زائران افزوده است. شهر مشهد نیز به عنوان یکی از مقاصد گردشگری مذهبی و زیارت در این مجموعه قرار میگیرد. تراکم مراکز اقامتی و اسکان زائران و گردشگران در مناطق پیرامونی حرم مطهر امام رضا (ع) سبب شکلگیری یکسری از مشکلات کالبدی، اجتماعی ـ فرهنگی و زیستمحیطی گردیده که با توجه به نرخ رشد در حال افزایش تعداد زائران و گردشگران این کلانشهر در سالهای آتی ضروت اخذ سیاستهای بازساختی را در پخشایش مراکز اقامتی در سطح این شهر شکل داده است. از این رو، مقاله حاضر بر مبنای مدل AHP به تعیین پهنههای دارای قابلیت ایجاد خدمات اقامتی در چارچوب شاخصهای همچون دسترسی، ریزدانگی و درشتدانگی، معابر، سازگاری و... پرداخته است. نتایج بهدست آمده نشان میدهد که وضعیت کاملا مطلوب سطح شهر است که بیشتر در محور سمت توسعه شهر مشهد و محدوده شمال غرب این شهر قرار دارد. این امر در واقع با آنچه که در وضعیت موجود طرحهای فرداست در زمینه طرح جامع و طرح توسعه و عمران کلانشهر مشهد مشاهده میشود دارای قابلیت همپوشی بوده به گونه ای که توسعه شهری و فضاهای لازم سمت توسعه شهر مهیا بوده و علاوه بر آن شعاعهای دسترسی با توجه به حجم بالای مراکز اقامتی در محدوده منطقه ثامن تراکم بالایی را دارا بوده و از نظر وجود مکانهای دارای قابلیت دارای محدودیت است.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications