-
المقاله
1 - اثربخشی درمان مبتنی بر مهرورزی بر افسردگی و خودانتقادی دانشجویان دختردانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 1 , السنة 17 , بهار 1395هدف از این پژوهش بررسی تأثیر درمان مبتنی بر مهرورزی بر افسردگی و خودانتقادی دانشجویان دختر بود. بدین منظور یک طرح نیمهتجربی از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون ـ پیگیری با گروه آزمایش و گواه، اجرا گردید. جامعۀ آماری همۀ دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان اهواز در سال 94ـ1393 بودن أکثرهدف از این پژوهش بررسی تأثیر درمان مبتنی بر مهرورزی بر افسردگی و خودانتقادی دانشجویان دختر بود. بدین منظور یک طرح نیمهتجربی از نوع پیشآزمون ـ پسآزمون ـ پیگیری با گروه آزمایش و گواه، اجرا گردید. جامعۀ آماری همۀ دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان اهواز در سال 94ـ1393 بودند که از بین 200 نفر داوطلب، تعداد 40 نفر که نمرۀ آنها در پرسشنامۀ افسردگی بک، یک انحراف معیار بالاتر از میانگین بود، بهعنوان نمونۀ نهایی انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و گواه (20 نفر) قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامۀ افسردگی بک ویرایش دوم (بک و همکاران، 1996) و پرسشنامۀ خودانتقادی (تامسون و همکاران، 2004) بود. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت درمان مبتنی بر مهرورزی قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحلیل کواریانس نشان داد که درمان مبتنی بر مهروزی بر کاهش افسردگی و خودانتقادی (خودانتقادی درونی و خودانتقادی مقایسهای) دانشجویان تأثیر دارد (0001/0P≤).این نتایج در دورۀ پیگیری نیز تداوم یافته بود (0001/0P≤). در مجموع مشخص شد که درمان مبتنی بر مهرورزی ممکن است بهعنوان روشی جدید و مؤثر در کاهش افسردگی و خودانتقادی دانشجویان مورد استفادۀ روانشناسان قرار گیرد. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - تأثیر رهبری اصیل بر سلامت روانی: نقش میانجیگرانه حیطههای زندگی کاری و خوداثربخشی مقابله شغلیدانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 5 , السنة 19 , زمستان 1397هدف پژوهش، بررسی تأثیر رهبری اصیل بر سلامت روانی با نقش میانجیگرانه حیطههای زندگی کاری و خوداثربخشی مقابله شغلی است. جامعة آماری پژوهش کلیة کارکنان یک شرکت دولتی تابعه وزارت نیرو در استان خوزستان است که 325 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه أکثرهدف پژوهش، بررسی تأثیر رهبری اصیل بر سلامت روانی با نقش میانجیگرانه حیطههای زندگی کاری و خوداثربخشی مقابله شغلی است. جامعة آماری پژوهش کلیة کارکنان یک شرکت دولتی تابعه وزارت نیرو در استان خوزستان است که 325 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامة رهبری اصیل (ALI) (والومبا و همکاران، 2008)، حیطههای زندگی کاری (لایتر و مسلش، 2004)، خوداثربخشی مقابله شغلی (پیزانتی و همکارن، 2008) و سلامت عمومی (گلدبرگ و ویلیامز، 1998) هستند. ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) از نوع تحلیل مسیر انجام گرفت. برای آزمون اثرهای واسطهای در الگوی پیشنهادی از روش بوت استراپ استفاده گردید. الگوی فرضی پژوهش از برازش نسبتاً خوبی با دادهها برخوردار است. یافتهها نشان داد که رهبری اصیل بر حیطههای زندگی کاری تأثیر مستقیم معنادار (001/0>P)، حیطههای زندگی کاری بر خوداثربخشی مقابله شغلی و سلامت روانی تأثیر مستقیم معنادار (001/0>P) و خوداثربخشی مقابله شغلی بر سلامت روانی تأثیر مستقیم معنادار داشت (001/0>P). تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - بررسی تأثیر هوش معنوی و قدردانی بر رفتار شهروندی سازمانی و رفتار ضد تولید؛ نقش میانجیگر تعهد سازمانی و اشتیاق شغلی در کارکنان دانشگاه شهید چمران اهوازدانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 2 , السنة 20 , تابستان 1398این پژوهش با هدف بررسی تأثیر هوش معنوی و قدردانی بر رفتار شهروندی سازمانی و رفتار ضد تولید و همچنین رابطة غیرمستقیم آنها از طریق تعهد سازمانی و اشتیاق شغلی بود. جامعة آماری پژوهش را همة کارکنان دانشگاه شهید چمران اهواز تشکیل میدهند که از این تعداد 195 نفر با استفاده أکثراین پژوهش با هدف بررسی تأثیر هوش معنوی و قدردانی بر رفتار شهروندی سازمانی و رفتار ضد تولید و همچنین رابطة غیرمستقیم آنها از طریق تعهد سازمانی و اشتیاق شغلی بود. جامعة آماری پژوهش را همة کارکنان دانشگاه شهید چمران اهواز تشکیل میدهند که از این تعداد 195 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار این پژوهش شامل پرسشنامههای هوش معنوی، قدردانی، رفتار شهروندی سازمانی، رفتار ضد تولید، تعهد سازمانی و اشتیاق شغلی بودند. دادهها از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) و تحلیل واسطهای تحلیل شدند. تحلیلهای الگویابی معادلات ساختاری برازندگی الگوی پیشنهادی را با دادهها مورد حمایت قرار دادند. نتایج، حاکی از اثر هوش معنوی و قدردانی بر اشتیاق شغلی، تعهد سازمان، رفتار شهروندی سازمانی و رفتار ضد تولید و اثر تعهد سازمانی و اشتیاق شغلی بر رفتار شهروندی سازمانی و رفتار ضد تولید و اثر غیرمستقیم هوش معنوی و قدردانی از طریق تعهد سازمانی و اشتیاق شغلی بر رفتار شهروندی سازمانی و رفتار ضد تولید بود. (05/0>p) بر مبنای نتایج به دست آمده ارزشها و رفتارهایی همانند بخشش، انفاق و فروتنی در سازمان بسط و توسعه مییابد که این کار مستلزم الگویی در سازمان است که همه بتوانند از آن پیروی کنند؛ بنابراین مدیران باید توجه ویژهای به این موضوع داشته باشند. تفاصيل المقالة -
المقاله
4 - تأثیر سرمایه¬های روانشناختی و شخصیت پویا بر انگیزه آموزش و رفتار خودتوسعهای با میانجیگری سرزندگی در کار در کارکنان بیمه تأمین اجتماعی اهوازدانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 95 , السنة 25 , بهار 1403هدف این پژوهش بررسی تأثیر سرمایه های روانشناختی و شخصیت پویا بر انگیزه آموزش و رفتار خودتوسعهای با میانجی گری سرزندگی در کار در کارکنان بیمه تأمین اجتماعی اهواز بود. جامعه آماری این پژوهش شامل 267 نفر از کارکنان بیمة تأمین اجتماعی اهواز در سال 1398 بود که به رو أکثر
هدف این پژوهش بررسی تأثیر سرمایه های روانشناختی و شخصیت پویا بر انگیزه آموزش و رفتار خودتوسعهای با میانجی گری سرزندگی در کار در کارکنان بیمه تأمین اجتماعی اهواز بود. جامعه آماری این پژوهش شامل 267 نفر از کارکنان بیمة تأمین اجتماعی اهواز در سال 1398 بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادهها از طریق مقیاس شخصیت پویا (1999)Seibert et al. ، پرسشنامه سرمایه روانشناختی (2007)Luthans et al. ، مقیاس سرزندگی در کار (2012)Spreitzer et al. ، پرسشنامه رفتار خود توسعه خوکیو (2007) Xu و پرسشنامه انگیزه آموزش (1993) Noe & Wilk جمعآوری و تحلیل دادهها با کمک روش الگویابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزارهای SPSS و AMOS انجام شد. نتایج نشان دادند که الگوی پیشنهادی از برازش نسبتاً خوبی با دادهها برخوردار بود یافتهها حاکی از آن بود که اثر مستقیم شخصیت پویا و سرمایه های روانشناختی بر سرزندگی در کار مثبت و معنادار بود. علاوه بر آن اثر مستقیم سرزندگی در کار به رفتار خود توسعهای و انگیزه آموزش نیز مثبت و معنادار بود. (0001/0p<). نتایج مسیرهای غیرمستقیم نشان داد که شخصیت پویا از طریق سرزندگی در کار بر انگیزة آموزش و ر رفتار خود توسعهای اثر مثبت دارند. اما مسیرهای سرمایه روانشناختی به رفتار خود توسعهای و انگیزة آموزش از طریق سرزندگی در کار معنیدار نبودند. (05/0p<). بنابراین سرپرستان و مدیران کارکنان می توانند کارکنان خود را به پویایی و نوآوری تشویق کنند تا از این طریق پیامدهای مثبت سرزندگی فردی و سازمان افزایش یابد.
تفاصيل المقالة -
المقاله
5 - تأثیر گرانباری نقش، تعارض نقش و ابهام نقش بر عملکرد وظیفهای و رفتار شهروندی سازمانی با نقش میانجی عزتنفس سازمان محور در کارکنان شرکت ملی حفاری ایراندانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 95 , السنة 25 , بهار 1403هدف این پژوهش، بررسی نقش واسطهای عزتنفس سازمان محور در تأثیر گرانباری نقش، تعارض نقش و ابهام نقش بر عملکرد وظیفهای و رفتار شهروندی سازمانی بود. نمونهی پژوهش، 213 نفر از کارکنان شرکت ملی حفاری ایران بود که با استفاده از نمونهگیری تصادفی س أکثر
هدف این پژوهش، بررسی نقش واسطهای عزتنفس سازمان محور در تأثیر گرانباری نقش، تعارض نقش و ابهام نقش بر عملکرد وظیفهای و رفتار شهروندی سازمانی بود. نمونهی پژوهش، 213 نفر از کارکنان شرکت ملی حفاری ایران بود که با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش، از پرسشنامههای استانداردی همچون ارزشیابی سازمانی میشیگان (Michigan Organizational Assessment, 1969)، تعارض و ابهام نقش (Rizo, Hose, & Lirtzman, 1970)، عملکرد شغلی (Williamz & Anderson, 1991)، رفتار شهروندی سازمانی (Podsakoff, MacKenzie, Morrman, & Fetter, 1990) و عزتنفس سازمان محور (Pierce, Gardner, Cummings, Dunham, 1989) و برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل مسیر استفاده شد. آزمون الگوی پژوهش نشان دهنده برازندگی قابل قبول الگو بود. بررسی تأثیرات مستقیم نشان داد که ابهام نقش تأثیر منفی و معناداری بر عملکرد وظیفهای (01/0p<)، رفتار شهروندی سازمانی (05/0p<) و عزتنفس سازمان محور دارد (01/0p<) و عزتنفس سازمان محور تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد وظیفهای و رفتار شهروندی سازمانی دارد (01/0p<). همچنین، آزمون تأثیرات غیرمستقیم نیز نشان داد که عزتنفس سازمان محور نقش واسطهای در تأثیر ابهام نقش بر عملکرد وظیفهای و رفتار شهروندی سازمانی دارد (05/0p<). ازاینرو به مدیران توصیه میشود که با بهکارگیری راهکارهای مناسب، ابهام نقش را کاهش و عزتنفس سازمان محور کارکنان را ارتقا دهند تا از این طریق، عملکرد شغلی و رفتار شهروندی سازمانی آنان نیز افزایش یابند.
تفاصيل المقالة -
المقاله
6 - اثربخشی برنامه آموزش هوش هیجانی بر واگیری هیجانی در محیط کار و تعادل کار- زندگینشريه روانشناسی اجتماعی , العدد 5 , السنة 11 , زمستان 1402هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر واگیری هیجانی در محیط کار و تعادل کار- زندگی بود. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی بود که در آن از طرح پیش آزمون- پس آزمون- پیگیری سه ماهه با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل استفاده گردید. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارک أکثرهدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر واگیری هیجانی در محیط کار و تعادل کار- زندگی بود. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی بود که در آن از طرح پیش آزمون- پس آزمون- پیگیری سه ماهه با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل استفاده گردید. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان صفِ مرد یک شرکت صنعتی در اهواز بود که از این تعداد 40 نفر بهعنوان نمونه فرضآزمایی با روش در دسترس انتخاب و به روش گمارش تصادفی در دو گروه 20 نفری گمارده شدند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامههای واگیری هیجانی در محیط کار (پتیتا و ناقتون، 2015) و تعادل کار- زندگی (وونگ و کو، 2009) بودند که در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری روی هر دو گروه اجرا شدند. برای گروه آزمایش، آموزش هوش هیجانی مبتنی بر الگوی توانایی مایر، کاروسو و سالوی (2016) اعمال شد که این جلسات آموزشی شامل هشت جلسهی نود دقیقهای بودند که در هشت هفته برگزار شدند. درحالیکه هیچ مداخلهای روی گروه گواه انجام نشد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای تحلیل کوواریانس (چندمتغیره و تک متغیره) در نرمافزار SPSS-24 استفاده شد. یافتههای تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش هوش هیجانی بهطور معنیداری بر افزایش واگیری هیجان شادی و تعادل کار- زندگی و کاهش هیجانات منفی (غم، ترس و خشم) اثربخش بوده است (01/0p< ) و این اثربخشی در مرحلهی پیگیری نیز وجود داشته است. با توجه به نتایج بهدست آمده به مدیران پیشنهاد میشود که با برگزاری دورههای آموزش هوش هیجانی ضمن افزایش واگیری هیجانات مثبت و تعادل کار- زندگی و کاهش واگیری هیجانات منفی؛ بهزیستی روانشناختی کارکنان نیز افزایش مییابد؛ به این ترتیب میتوانند مزایای بلندمدتی را برای کل سازمان و کارکنان به ارمغان آورند. تفاصيل المقالة -
المقاله
7 - اثربخشی درمان پردازش مجدد هولوگرافیک بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و تکانشگری زنان اقدام کننده به خودکشی شهر ایلامفصلنامه زن و جامعه , العدد 4 , السنة 11 , پاییز 1399هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان پردازش مجدد هولوگرافیک بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و تکانشگری زنان اقدام کننده به خودکشی شهر ایلام در سال 1397 بود.
روش: پژوهش حاضر به روش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفت. از بین کلیه زنان أکثرهدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان پردازش مجدد هولوگرافیک بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و تکانشگری زنان اقدام کننده به خودکشی شهر ایلام در سال 1397 بود.
روش: پژوهش حاضر به روش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفت. از بین کلیه زنان اقدام کننده به خودکشی شهر ایلام که در سال 1397 به بیمارستان شهید مصطفی خمینی (ره) ارجاع داده بودند، تعداد 30 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت کاملا تصادفی در دو گروه مداخله ای و کنترل (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه تنظیم شناختی هیجانی (CERQ-P)، مقیاس تکانشگری بارت (BIS) و پکیج درمان پردازش مجدد هولوگرافیک (Katz, 2005). داده ها با استفاده نرم افزار SPSS-21 و توسط شاخص های توصیفی و آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: نتایج تحلیل آزمون کوواریانس چند متغیری نشان داد که درمان پردازش مجدد هولوگرافیک تاثیر معنی داری بر راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و تکانشگری زنان اقدام کننده به خودکشی دارد (000/0, p< 619/537=F).. نتایج آزمون کوواریانس تک متغیری نشان داد که بین پس آزمون دو گروه در راهبردهای تنظیم شناختی هیجان سازگارانه (00۰/0>p , 441/147=F)، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان نا سازگارانه (000/0, p< 707/235=F) و تکانشگری (000/0, p< 679/1170=F) تفاوت معنی داری وجود دارد.
نتیجهگیری: درمان پردازش مجدد هولوگرافیک برای شرایط استرس و آسیب زا و شرایط بحرانی از قبیل اقدام به خودکشی مثمر ثمر است. تفاصيل المقالة