فهرس المقالات حسن قربانی


  • المقاله

    1 - بررسی تأثیر مکانیزم‌های سیستم پاداش در توسعه محصول جدید (مطالعه موردی: شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی استان اصفهان)
    مدیریت بازاریابی , العدد 30 , السنة 11 , بهار 1395
    پژوهش حاضر با عنوان بررسی نقش میانجی نشر دانش در ارتباط بین مکانیزم‌های سیستم پاداش و توسعه محصول جدید به بررسی نقش مهم مکانیزم‌های پاداش در تسهیل تسهیم دانش در میان افراد و اثرات سیستم پاداش مشترک در تسهیم دانش در میان اعضا و عملکرد توسعه محصول جدید در کارخانه‌های لواز أکثر
    پژوهش حاضر با عنوان بررسی نقش میانجی نشر دانش در ارتباط بین مکانیزم‌های سیستم پاداش و توسعه محصول جدید به بررسی نقش مهم مکانیزم‌های پاداش در تسهیل تسهیم دانش در میان افراد و اثرات سیستم پاداش مشترک در تسهیم دانش در میان اعضا و عملکرد توسعه محصول جدید در کارخانه‌های لوازم خانگی استان اصفهان می پردازد. این تحقیق از نظر اهداف، کاربردی است و از نظر اجرا پیمایشی با رویکرد همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل 170 نفر از مدیران (ارشد، بازاریابی، تولید و تحقیق وتوسعه) شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی استان اصفهان می‌باشد. که با توجه به محدود بودن جامعه آماری نیازی به نمونه گیری نمی‌باشد، لذا کل جامعه آماری مورد بررسی قرار گرفت. ابزار جمع‌آوری اطلاعات،پرسشنامه با تعداد 30 سوال که روایی آن با استفاده از نظر اساتید راهنما، مشاور و صاحب نظران مدیریت و پایایی آن از طریق شاخص آلفای کرونباخ معادل%92 به دست آمد که شامل مشخصات فردی و سوال‌های تخصصی ویژه بررسی فرضیه‌های تحقیق می‌باشد. اطلاعات جمع‌آوری شده بوسیله نرم افزار SPSS و AMOS از طریق آزمون‌های آماری در دو سطح توصیفی (فراوانی، درصد، درصد انباشته، میانگین وانحراف معیار) و استنباطی (آزمون t، مدل‌بندی رگرسیونی وآنالیز واریانس، آزمون ناپارامتری کلموگروف اسمیرنوف و نیز آزمون غیر پارامتریک فریدمن) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج به دست آمده همه فرضیه‌های پژوهش مورد تأیید قرار گرفت. بنابراین طراحی سیستم پاداش یه صورت مشترک بر توسعه محصول جدید تأثیر معناداری دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - بررسی تاثیر همسویی استراتژی های بازاریابی بر زنجیره تامین و عملکرد سازمان (مطالعه موردی: گروه صنعتی انتخاب)
    مدیریت بازاریابی , العدد 23 , السنة 9 , تابستان 1393
    هدف از این پژوهش بررسی تاثیر همسویی استراتژی های بازاریابی بر زنجیره تامین و عملکرد سازمانی در گروه صنعتی انتخاب می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی-عملی و از نظر ماهیت و روش جز پژوهش توصیفی- پیماشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را مدیران سطوح مختلف گروه أکثر
    هدف از این پژوهش بررسی تاثیر همسویی استراتژی های بازاریابی بر زنجیره تامین و عملکرد سازمانی در گروه صنعتی انتخاب می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی-عملی و از نظر ماهیت و روش جز پژوهش توصیفی- پیماشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را مدیران سطوح مختلف گروه صنعتی انتخاب در سال 1391 تشکیل دادند و تعداد نمونه آماری 159 نفر بود که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد. در این پژوهش از پرسشنامه برای جمع آوری داده ها و برای تایید روایی پرسشنامه از نظرات خبرگان و برای سنجش پایایی از نرم افزار SPSS استفاده شد و آلفای کرونباخ برابر 921/0 به دست آمد. ‎در این پژوهش جهت تحلیل داده ها از نرم افزارهای SPSS و AMOS و مدل تحلیل مسیر استفادهگردید که نتایج حاکی از آن است که بین همسویی استراتژی های بازاریابی با زنجیره تامین بر عملکرد زنجیره تامین رابطهمثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین عملکرد زنجیره تامین با عملکرد سازمان هم رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - تعیین اولویت های صادرات محصولات پتروشیمی ایران به کشورهای عضو موافقت‌نامه‌های تجاری اکوتا و اوراسیا
    اقتصاد توسعه و برنامه ریزی , العدد 1 , السنة 10 , پاییز 1402
    مهم‌ترین مزیت نسبی ایران از دیرباز صادرات نفت خام و گاز طبیعی بوده است. با توجه به ماهیت خام این محصولات، تخصص در تولید و صادرات این محصولات ره‌آورد قابل‌توجهی برای رشد پایدار ایران نخواهد داشت. یکی از راهکارها، نفوذ به صنایع پایین‌دستی این محصولات است بدین لحاظ از آنجا أکثر
    مهم‌ترین مزیت نسبی ایران از دیرباز صادرات نفت خام و گاز طبیعی بوده است. با توجه به ماهیت خام این محصولات، تخصص در تولید و صادرات این محصولات ره‌آورد قابل‌توجهی برای رشد پایدار ایران نخواهد داشت. یکی از راهکارها، نفوذ به صنایع پایین‌دستی این محصولات است بدین لحاظ از آنجا که گسترش بازارهای صادراتی به‌منزله‌ی یکی از استراتژی‌های مهم حوزه بازاریابی مطرح است، هدف تحقیق حاضر شناسایی و اولویت‌بندی فرصت‌های صادراتی محصولات صنعت پتروشیمی ایران با استفاده از تدوین یک مدل تلفیقی پشتیبان تصمیم- پیچیدگی اقتصادی، در کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای ‌عضو ‌موافقت‌نامه‌های تجاری اکوتا می‌باشد.تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی ، از لحاظ گردآوری داده‌ها، توصیفی- پیمایشی و از نوع تحقیقات ترکیبی (کیفی - کمی) می‌باشد. در ابتدا با استفاده از پرسشنامه و مدل دلفی فازی بر اساس بهره‌گیری از نظرات خبرگان شاغل در بخش خصوصی و شرکت‌های پتروشیمی، خبرگان شاغل در مشاغل تخصصی دولتی وزارت صمت و خبرگان دانشگاهی، شاخص‌های مؤثر بر توسعه فرصت‌های صادراتی صنعت پتروشیمی شناسایی گردید. سپس بر اساس مدل تدوین شده تلفیقی پشتیبان تصمیم و پیچیدگی اقتصادی فرصت‌های صادراتی ایران در صنعت پتروشیمی در این کشورها شناسایی و اولویت‌بندی شدند.نتایج نشان می‌دهد روسیه و قزاقستان مهم‌ترین بازارها برای صادرات محصولات پتروشیمی ایران در اتحادیه اوراسیا محسوب می‌شوند. در کشورهای عضو اکوتا، 169 مورد به‌عنوان فرصت‌های صادراتی واقع بینانه می‌باشند .بر همین اساس 67 مورد در گروه فرصت‌های صادراتی قوی طبقه‌بندی می‌شوند. بیشترین میزان صادرات در گروه فرصت‌های قوی در ترکیه و سپس پاکستان اتفاق افتاده است. تفاصيل المقالة