فهرس المقالات حاجیه رجبی فرجاد


  • المقاله

    1 - طراحی مدل اجرای خط‌مشی دانشگاه کارآفرین مبتنی بر سیاست‌های علم و فناوری
    خط مشی‌گذاری عمومی در مدیریت , العدد 4 , السنة 13 , پاییز 1401
    زمینه و هدف: اجرایی شدن خط‌مشی‌ دانشگاه کارآفرین، یکی از دغدغه‌های مهم نظام آموزش عالی کشور است و در سیاست‌های علم و فناروی ابلاغی مقام معظم رهبری(مدظله) نیز مورد تاکید قرار گرفته است. این تحقیق با هدف طراحی مدل اجرای خط‌مشی دانشگاه کارآفرین مبتنی بر سیاست‌های علم و فنا أکثر
    زمینه و هدف: اجرایی شدن خط‌مشی‌ دانشگاه کارآفرین، یکی از دغدغه‌های مهم نظام آموزش عالی کشور است و در سیاست‌های علم و فناروی ابلاغی مقام معظم رهبری(مدظله) نیز مورد تاکید قرار گرفته است. این تحقیق با هدف طراحی مدل اجرای خط‌مشی دانشگاه کارآفرین مبتنی بر سیاست‌های علم و فناوری انجام شده است.روش‌شناسی: روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی، از نظر روش، توصیفی پیمایشی و از لحاظ نوع داده‌ها کیفی و کمی(آمیخته) است. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان علمی حوزه کارآفرینی و مدیریت آموزش عالی و مدیران دانشگاه آزاد اسلامی بود که نمونه‌گیری تا رسیدن به اشباع اطلاعاتی با 15 نفر انجام شد. جامعه آماری کمی نیز شامل252 نفر ازمدیران و سرپرستان شاغل در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی بود که براساس نمونه‌گیری تصادفی ساده، 152 نفرنمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها نیز شامل مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی محتوایی پرسشنامه‌ توسط خبرگان تایید شد و پایایی پرسشنامه‌ها با ضریب آلفای کرونباخ بالاتر از 0.7 مورد تایید قرار گرفت.یافته‌ها: نتایج نشان داد که مدل اجرای خط مشی دانشگاه کارآفرین مبتنی برسیاستهای علم و فناوری شامل سه بعد حمایت‌ها، الزامات، تعاملات با 20 مولفه و 96 شاخص می‌باشد. نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق می‌تواند در اجرایی‌سازی خط‌‌مشی دانشگاه کارآفرین مفید بوده و زمینه مناسبی برای تحقیقات دیگر فراهم نماید. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - تاثیر اجرای خط‌مشی‌‌گذاری عمومی بر فرهنگ سازمانی
    خط مشی‌گذاری عمومی در مدیریت , العدد 1 , السنة 13 , بهار 1401
    زمینه هدف: عامل کلیدی موفقیت سازمان‌ها، پیچیده، کم سر و صدا و پنهان، اما به شدت قدرتمند است که می‌تواند سرچشمه‌ای برای حرکت و پویایی یا مانعی در راه پیشرفت به شمار آید. این پدیدة نیرومند فرهنگ سازمانی نام دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر اجرای خط مشی‌گذاری عمومی بر ف أکثر
    زمینه هدف: عامل کلیدی موفقیت سازمان‌ها، پیچیده، کم سر و صدا و پنهان، اما به شدت قدرتمند است که می‌تواند سرچشمه‌ای برای حرکت و پویایی یا مانعی در راه پیشرفت به شمار آید. این پدیدة نیرومند فرهنگ سازمانی نام دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر اجرای خط مشی‌گذاری عمومی بر فرهنگ سازمانی در سطح وزارت اقتصاد و دارایی انجام شد.روش:این پژوهش از نظر هدف جزء تحقیقات کاربردی و از نظر روش تحقیق نیز یک تحقیق توصیفی- پیمایشی است. جامعه‌ی آماری کلی تحقیق کلیه کارکنان ستادی وزارت امور اقتصادی و دارایی به تعداد آنها 725 نفر بود. سپس بر اساس جدول کوکران و بر اساس روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، تعداد 251 نفر به عنوان نمونه آماری تحقیق تعیین شد. برای جمع‌آوری اطلاعات در بخش مبانی نظری از مطالعات کتابخانه و برای جمع‌آوری داده‌های از میدانی استفاده شد. ابزار اصلی جمع‌اوری اطلاعات پرسشنامه اجرای خط‌مشی‌گذاری عمومی (عباسی و همکاران، 1395) و پرسشنامه فرهنگ سازمانی (دنیسون، 2001) می‌باشد. روایی آن به صورت صوری، محتوایی و سازه‌ای بررسی شد. پایایی نیز با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شد. داده‌های به دست آمده با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLS نسخه 2 تجزیه و تحلیل شد.یافته‌ها: ننایج نشان داد اجرای خط مشی‌گذاری عمومی عمومی با ضریب تاثیری برابر 695/0 و مقدار معناداری 070/9 بر فرهنگ سازمانی در سطح وزارت اقتصاد و دارایی تاثیر دارد. همچنین، ابعاد مختلف اجرای خط‌مشی‌گذاری عمومی تدوین‌کنندگان (190/0=β و 206/2=t)، مجریان تدوین‌کنندگان (165/0=β و 976/1=t)،، ماهیت سازمان مجری (158/0=β و 194/2=t)،)، انواع کنش‌ها ((322/0=β و 036/6=t)،) و محیط سازمانی (156/0=β و 925/2=t) اجرای خط‌مشی‌گذاری عمومی بر فرهنگ سازمانی در سطح وزارت اقتصاد و دارایی تاثیر دارد.نتیجه‌گیری: با توجه به این که خط‌مشی‌ها راهنمای عمل بوده، اولویت‌ها، بایدها و نبایدها را معین می‌کنند، خط‌مشی، همچنین نشان‌دهنده خطوط کلی در فعالیت‌ها و اقدامات بخش عمومی است. با توجه به یافته‌های تحقیق، خط‌مشی‌ توانایی تاثیرگذاری بر فرهنگ سازمانی را دارد. لذا مدیران وزارت اقتصاد و دارایی باید در جهت تدوین خط‌مشی، فرهنگ سازمانی را مورد تو.جه قرار دهند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - بررسی وضعیت مشارکت سیاسی - اجتماعی شهروندان از منظر مدیریت دولتی نوین
    خط مشی‌گذاری عمومی در مدیریت , العدد 4 , السنة 14 , زمستان 1402
    زمینه وهدف: دخالت شهروندان در اداره امور عمومی پاسخگوئی کارگزاران دولتی را افزایش می دهد و آنها را نسبت به انتظارات مردم پاسخگوتر و حساس تر می سازد. از سوی دیگر مشروعیت و پذیرش دولت نیز با مشارکت مردم تحکیم و تثبیت می شود. در نظریه های مدیریت دولتی نوین نقش دولت هدایت أکثر
    زمینه وهدف: دخالت شهروندان در اداره امور عمومی پاسخگوئی کارگزاران دولتی را افزایش می دهد و آنها را نسبت به انتظارات مردم پاسخگوتر و حساس تر می سازد. از سوی دیگر مشروعیت و پذیرش دولت نیز با مشارکت مردم تحکیم و تثبیت می شود. در نظریه های مدیریت دولتی نوین نقش دولت هدایت کردن به جای کنترل اقتدارگرایانه، مشارکت موثر مردم در اداره همه امور در جامعه است. هدف از این مقاله بررسی وضعیت موجود و مطلوب مشارکت شهروندان از دیدگاه مدیریت دولتی نوین بوده است. روش پژوهش: روش این تحقیق توصیفی- پیماشی بوده است. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ای که از خبرگان پرسیده شده است میباشد. جامعه آماری نمایندگان مجلس بوده اند که 30 نفر از نمایندگان مجلس به روش گلوله برفی انتخاب شده اند که طی سه مرحله از آن ها نظر سنجی شده است. یافته ها: جهت تحلیل وضع موجود و وضع مطلوب شاخص از آزمون علامت یا نشانه استفاده شده است. نتیجه گیری: پژوهش نشان می دهد که بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب مشارکت شهروندان از دیدگاه مدیریت دولتی نوین تفاوت معنی داری وجود دارد و وجود شکاف تائید می شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - تاثیر مسئولیت پذیری اجتماعی و کیفیت ادراک شده برند بر ترجیح برند در شعب بانک صادرات شهرآمل
    خط مشی‌گذاری عمومی در مدیریت , العدد 2 , السنة 4 , زمستان 1392
    مسئولیت‌پذیری اجتماعی مسئولیت سازمان برای اثرات تصمیمات و فعالیت هایش بر جامعه و محیط زیست، از طریق رفتار شفاف و اخلاقی می‌باشد. هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر مسئولیت‌پذیری اجتماعی و کیفیت ادراک شده برند بر ترجیح برند در شعب بانک صادرات شهرآمل بوده است. این تحقیق ب أکثر
    مسئولیت‌پذیری اجتماعی مسئولیت سازمان برای اثرات تصمیمات و فعالیت هایش بر جامعه و محیط زیست، از طریق رفتار شفاف و اخلاقی می‌باشد. هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر مسئولیت‌پذیری اجتماعی و کیفیت ادراک شده برند بر ترجیح برند در شعب بانک صادرات شهرآمل بوده است. این تحقیق به روش توصیفی-همبستگی انجام شده و از نوع تحقیقات کاربردی است. جامعه آماری تحقیق را کلیه مشتریان صادرات شهرآمل تشکیل می‌دهند که با استناد به رابطه نمونه گیری کوکران تعداد 385 نفر از آنها به شیوه تصادفی ساده انتخاب شده و پرسشنامه‌های اعتبارسنجی شده تحقیق میان آنان توزیع گردید. داده‌های تحقیق با استفاده از مدل‌های معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌های تحقیق نشان داد که مسئولیت‌پذیری اجتماعی بانک بر کیفیت ادراک شده و ترجیح برند تاثیر معناداری دارد. همچنین تاثیر کیفیت ادراک شده برند بر ترجیح برند نیز معنادار بدست آمده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - نقش رفتارشهروندی سازمانی در ارزیابی عملکرد کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
    خط مشی‌گذاری عمومی در مدیریت , العدد 5 , السنة 5 , زمستان 1393
    باتوجهبه اهمیت رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد کارکنان و نقش آنها در موفقیت سازمان ها،در این پژوهش به نقش رفتار شهروندی سازمانی در ارزیابی عملکرد کارکنان پرداخته شدهاست. هدف علمی از انجام این تحقیق شناسایی و تبیین ارتباط مابین 5 عامل رفتارشهروندی سازمانی و ارزیابی عملکرد أکثر
    باتوجهبه اهمیت رفتار شهروندی سازمانی و عملکرد کارکنان و نقش آنها در موفقیت سازمان ها،در این پژوهش به نقش رفتار شهروندی سازمانی در ارزیابی عملکرد کارکنان پرداخته شدهاست. هدف علمی از انجام این تحقیق شناسایی و تبیین ارتباط مابین 5 عامل رفتارشهروندی سازمانی و ارزیابی عملکردکارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر می‌باشد.روش بررسی این مطالعه به صورت توصیفی از نوع همبستگی می‌باشد. جهت سنجش رفتارشهروندی سازمانی از پرسشنامه استاندارد پادساکف استفاده و برای سنجش عملکردکارکنان از پرسشنامه استاندارد پترسون استفاده شده است که روایی از طریق محتوایمورتایید قرارگرفته است و پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ با ضریب 892/0مورد تایید قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان دانشگاه آزاد اسلامیواحد اسلامشهر که 180 نفر می‌باشند و با استفاده از جدول مورگان برای تعیین حجمنمونه 118 نفر مورد بررسی و آزمون قرارگرفته است. به جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار Spss و جهت آزمون فرضیه‌ها از آزمون کولموگوروف اسمیرنوف: (آزمون k-s) استفاده شده است. نتایج به دست آمده: بین نوع دوستی و عملکردرابطه مستقیم و بین وجدان وعملکرد و گذشت و فداکاری با عملکرد و رفتار مدنی وعملکرد و درنهایت بین ادب و ملاحظه با عملکرد ارتباط معنادار وجود دارد و در حقیقتطبق فرضیه اصلی تحقیق هر پنج مولفه نوع دوستی، وجدان، گذشت، رفتار مدنی و ادب باعملکرد کارکنان معنادار می‌باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - ارزیابی آمادگی مدارس برای استقرار مدیریت مشارکتی (مورد مطالعه: مدارس راهنمایی شهر همدان)
    خط مشی‌گذاری عمومی در مدیریت , العدد 3 , السنة 7 , زمستان 1395
    زمینه: مشارکت، مفهوم کهن و قابل بررسی است که هر چند پژوهش‌های زیادی در رابطه با آن انجام شده است، باز هم جای کنکاش بیشتر در آن وجود دارد. هدف از این پژوهش ارزیابی آمادگی مدارس برای استقرار مدیریت مشارکتی می‌باشد. روش تحقیق: این پژوهش از نظر هدف کاربردی می‌باشد و از نظر أکثر
    زمینه: مشارکت، مفهوم کهن و قابل بررسی است که هر چند پژوهش‌های زیادی در رابطه با آن انجام شده است، باز هم جای کنکاش بیشتر در آن وجود دارد. هدف از این پژوهش ارزیابی آمادگی مدارس برای استقرار مدیریت مشارکتی می‌باشد. روش تحقیق: این پژوهش از نظر هدف کاربردی می‌باشد و از نظر روش توصیفی-پیمایشی بوده است.جامعه آماری این پژوهش کلیه‌ی معلمان مرد مدارس متوسطه پسرانه ناحیه دو شهر همدان که در مدارس راهنمایی مشغول به تدریس می‌باشند که تعداد آنها271 نفر می‌باشد. براساس فرمول کوکران تعداد حجم نمونه‌ی تحقیق برابر با 159 نفر برآورد شده است. روش نمونه​گیری تصادفی ساده می‌باشد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته می‌باشد. با توجه به تائید اساتید و متخصصان روایی پرسشنامه محتوایی می‌باشد و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ9776/0 می باشد. یافته‌ها: روش تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق آزمون تی می‌باشد. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که سبک رهبری مدیران، ساختار سازمانی، نظام آموزش و پرورش، عوامل اقتصادی، آموزش کارکنان، عوامل فرهنگی و عوامل فردی بر میزان استقرار مدیریت مشارکتی تاثیر دارد. نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق با توجه به یافته‌ها نشان داد که به ترتیب سبک‌های رهبری، ساختار سازمانی، نظام آموزش و پرورش، عوامل فرهنگی، عوامل اقتصادی، آموزش کارکنان و در نهایت عوامل فردی بر میزان استقرار مدیریت مشارکتی موثر است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - تأثیر عوامل سازمانی و عوامل شخصی بر گرایش به ترک خدمت پیش کسوتان ورزشی (مطالعه موردی: هیأت شنای استان تهران بخش بانوان)
    خط مشی‌گذاری عمومی در مدیریت , العدد 5 , السنة 3 , زمستان 1391
    هدف این پژوهش، بررسی عوامل سازمانی و عوامل شخصی بر گرایش به ترک خدمت پیش کسوتان ورزشی، از دیدگاه هیأت شنای بخش بانوان می‌باشد. روش این تحقیق، توصیفی- پیمایشی و از نوع کاربردی است. جامعه آماری تحقیق، کلیه مدیران، کارشناسان و کارکنان خانم هیأت شنای استان تهران است که با ا أکثر
    هدف این پژوهش، بررسی عوامل سازمانی و عوامل شخصی بر گرایش به ترک خدمت پیش کسوتان ورزشی، از دیدگاه هیأت شنای بخش بانوان می‌باشد. روش این تحقیق، توصیفی- پیمایشی و از نوع کاربردی است. جامعه آماری تحقیق، کلیه مدیران، کارشناسان و کارکنان خانم هیأت شنای استان تهران است که با استفاده از نمونه گیری تصادفی طبقه¬ای، تعداد نمونه 132 نفر به دست آمد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که پس از تهیه در اختیار اساتید و کارشناسان ورزش شنا قرار گرفت و آن ها روایی آن را تایید کردند. ضریب پایایی آن نیز از طریق شاخص آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه گردید. اطلاعات جمع آوری شده از طریق پرسشنامه، به وسیله آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمونهای تی تک متغیره، آزمون تی همبسته زوجی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش بیان گر این است تأثیر حقوق ومزایا، امنیت شغلی، شرایط کار، تنش ناشی از ماهیت کار، مسئولیت خانوادگی، سن و تحصیلات در ماندگاری پیش کسوتان بیشتر از سطح متوسط بوده و در این میان شرایط کار بیشتر از همه عوامل و بعد از آن به ترتیب حقوق و مزایا، تحصیلات، امنیت شغلی، سن، مسئولیت خانوادگی و تنش ناشی از ماهیت کار موثر بر ماندگاری پیش کسوتان در مشاغل ورزشی بوده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    8 - تاثیر عدالت سازمانی بر توانمندی کارکنان با نقش میانجی رهبری تحول آفرین با در نظر گرفتن خط مشی‌های دانشگاه علوم پزشکی
    خط مشی‌گذاری عمومی در مدیریت , العدد 4 , السنة 8 , پاییز 1396
    هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی تاثیر عدالت سازمانی بر توانمندی کارکنان با نقش میانجی رهبری تحول آفرین با توجه به خط مشی‌های دانشگاه علوم پزشکی می‌باشد. روش: این پژوهش ازنظر هدف کاربردی، روش توصیفی - پیمایشی است، جامعه آماری پژوهش، کلیه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ایران ک أکثر
    هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی تاثیر عدالت سازمانی بر توانمندی کارکنان با نقش میانجی رهبری تحول آفرین با توجه به خط مشی‌های دانشگاه علوم پزشکی می‌باشد. روش: این پژوهش ازنظر هدف کاربردی، روش توصیفی - پیمایشی است، جامعه آماری پژوهش، کلیه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی ایران که تعداد آنها 456 نفر می‌باشد با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه در این پژوهش 208 نفر است محاسبه شده است و روش نمونه گیری تصادفی ساده بوده است. ابزار گردآوری اطلاعات، سه پرسشنامه استاندارد است که عبارتند از رهبری تحول آفرین باس و آولیو (1994)، عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (1998) و توانمندسازی کارکنان اسپریتز (1996)که روایی آن توسط اساتید و خبرگان و تعیین و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 872/0 محاسبه گردید. یافته‌ها: تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق آزمون کولموگروف-اسمینروف، آزمون بارتلت و تعیین بار عاملی، همچنین معادلات ساختاری صورت گرفته است. نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان می‌دهد که با توجه به خط مشی‌های دانشگاه علوم پزشکی تاثیر عدالت سازمانی بر توانمندی کارکنان با نقش میانجی رهبری تحول آفرین تأیید شد. تأثیر عدالت سازمانی بر توانمندی کارکنان و رهبری تحول گرا تایید شد ولی تأثیر رهبری تحول گرا بر توانمند سازی کارکنان تأیید نشده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    9 - تأثیر فشار کاری بر توسعۀ مهارت با نقش میانجی سبک‌های عمومی تصمیم‌گیری کارکنان دانشگاه
    دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی , العدد 5 , السنة 21 , زمستان 1399
    این پژوهش با هدف تأثیر فشار کاری بر توسعۀ مهارت با نقش میانجی سبک‌های عمومی تصمیم‌گیری کارکنان دانشگاه انجام‌گرفته است روش پژوهش توصیفی – پیمایشی باهدف کاربردی و از لحاظ زمانی مقطعی و با توجه به جمع‌آوری اطلاعات میدانی و با توجه به روش تجزیه‌وتحلیل اطلاعات و رابطه أکثر
    این پژوهش با هدف تأثیر فشار کاری بر توسعۀ مهارت با نقش میانجی سبک‌های عمومی تصمیم‌گیری کارکنان دانشگاه انجام‌گرفته است روش پژوهش توصیفی – پیمایشی باهدف کاربردی و از لحاظ زمانی مقطعی و با توجه به جمع‌آوری اطلاعات میدانی و با توجه به روش تجزیه‌وتحلیل اطلاعات و رابطه بین متغیرها، از نوع همبستگی بوده است. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی کارکنان یکی از دانشگاه‌های دولتی به تعداد 322 به‌صورت طبقه‌ای انتخاب شدند. برای تعیین حجم نمونه در پژوهش حاضر با استفاده از فرمول کوکران و با سطح اطمینان 95 درصد، تعداد 183 نفر انتخاب شدند. ابزار اصلی مورد استفاده در این تحقیق، پرسشنامه‌های فشار کار (QWI) (Spector & Jex, 1998)، پرسشنامۀ سبک‌های عمومی تصمیم‌گیری اسکات و بروس (GDMS) و توسعه مهارت توسط (BoyceZaccaro & Wisecarver, 2010) بود. برای بررسی نرمال بودن داده‌ها از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف و برای تحلیل داده‌ها از روش معادلات ساختاری استفاده شد و برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات از نرم‌افزار SPSS23 و Smart Pls3 استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد فشار کاری بر سبک‌های عمومی تصمیم‌گیری و توسعۀ مهارت تأثیر مستقیم دارد. همچنین فرضیات فرعی تحقیق نیز مورد تأیید قرار گرفت یعنی فشار کار بر تصمیم‌گیری و توسعۀ مهارت؛ و سبک‌های عمومی تصمیم‌گیری بر توسعۀ مهارت نیز تأثیر مستقیم دارد. نتایج تحقیق نشان داد توجه به کارکنان دانشگاه به‌عنوان منابع و سرمایه‌های انسانی و توانمندسازی آنان از لحاظ مهارتی و سبک‌های تصمیم‌گیری می‌تواند جامعۀ دانشگاهی را در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دهد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    10 - بررسی تأثیر سکوت سازمانی بر بهره وری نیروی انسانی (مورد مطالعه: اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان مرکزی)
    مدیریت بهره‌وری , العدد 43 , السنة 11 , زمستان 1396
    این پژوهش با هدف بررسی تأثیر سکوت سازمانی بر بهره وری نیروی انسانی در اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان مرکزی انجام گرفته است. نوع تحقیق کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان در اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان مرکزی به تعداد25 أکثر
    این پژوهش با هدف بررسی تأثیر سکوت سازمانی بر بهره وری نیروی انسانی در اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان مرکزی انجام گرفته است. نوع تحقیق کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان در اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان مرکزی به تعداد250 نفر می باشد که از طریق فرمول کوکران 124 نفر برآورد شده، همچنین روش نمونه گیری تصادفی ساده بوده است. ابزارگردآوری داده ها مطالعات کتابخانه ای و پرسش نامه های استاندارد بوده است که شامل سکوت سازمانی ون داین (2003)،بهره وری نیروی انسانی هرسی وگلداسمیت(1980) می باشد. روایی پرسش نامه محتوایی و میزان پایایی پرسش نامه از طریق آلفای کرونباخ 835/0 است. در این پژوهش از آزمون کلموگروف-اسمیرنوف و رگرسیون برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. در نتایج به دست آمده به نظر می رسد که سکوت سازمانی بر بهره وری نیروی انسانی تأثیر دارد. همچنین ابعاد سکوت سازمانی(سکوت نوع دوستانه بر بهره وری نیروی انسانی تأثیر مثبت دارد؛ سکوت تدافعی و سکوت مطیع بر بهره وری نیروی انسانی تأثیر منفی دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    11 - بررسی رابطه تعادل بین کار و زندگی و عملکرد سازمانی
    مهندسی مدیریت نوین , العدد 2 , السنة 6 , تابستان 1396
    سازمانی که به زندگی کارکنان و متعادل سازی وظایف سازمانی با آن توجه دارد، در مسیر افزایش عملکرد سازمانی گام‌های مثبتی را برداشته است. این پژوهش به با هدف تعیین رابطه تعادل بین کار و زندگی و عملکرد سازمانی می باشد، روش تحقیق توصیفی-پیمایشی بوده‌است. جامعه آماری کارمندان ش أکثر
    سازمانی که به زندگی کارکنان و متعادل سازی وظایف سازمانی با آن توجه دارد، در مسیر افزایش عملکرد سازمانی گام‌های مثبتی را برداشته است. این پژوهش به با هدف تعیین رابطه تعادل بین کار و زندگی و عملکرد سازمانی می باشد، روش تحقیق توصیفی-پیمایشی بوده‌است. جامعه آماری کارمندان شعب بانک رفاه سطح شهر تهران به تعداد400 نفر می باشد که از طریق فرمول کوکران 196 نفر به عنوان نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب شده اند. ابزار گردآوری اطلاعات دو پرسشنامه استاندارد تعادل بین کار و زندگی و عملکرد سازمانی می باشد. روایی پرسشنامه از طریق محتوایی و پایایی پرسشنامه ها از طریق آلفای کرونباخ برای پرسشنامه تعادل کار و زندگی84/0 و عملکرد سازمانی81/0 می باشد. روش تجزیه و تحلیل داده ها آزمون کلوموگروف اسمینروف، همبستگی پیرسون و آزمون فریدمن استفاده شده است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که در این پژوهش ضریب همبستگی تعادل بین کار و زندگی و عملکرد سازمانی 529/0 که در سطح 05/0 معنادار می‌باشد. همچنین همه مؤلفه‌های تعادل بین کار و زندگی با عملکرد سازمانی رابطه مثبت و معناداری داشته‌اند. اما در این میان متغیر میزان علاقه نسبت به سایر مؤلفه ها از همبستگی بیشتری نسبت به سایر مؤلفه ها برخوردار بود.همچنین در اولویت‌بندی رتبه‌ی این ابعاد نشان می‌دهد که حمایت سازمان بیشتر از بقیه متغیرها مورد توجه قرار گرفته است و متغیر وضعیت نظارت پایین‌ترین میزان توجه را در سازمان به خود اختصاص داده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    12 - تاثیر سلامت سازمانی بر توانمند سازی گروه حسابرسی عملیاتی (گروه نظارتی گمرکات جنوب کشور)
    مهندسی مدیریت نوین , العدد 2 , السنة 5 , تابستان 1395
    توانمندسازی یک نگرش مدرن از انگیزش درون شغلی است که به معنی آزاد کردن نیروهای درونی کارکنان بوده و شرایط و فرصت‌هایی را برای شکوفایی استعدادها، توانایی‌ها و شایستگی کارکنان فراهم می‌کند. همچنین توانمندسازی نگرش مثبتی در کارکنان، نسبت به شغل و سازمانشان ایجاد می‌کند. این أکثر
    توانمندسازی یک نگرش مدرن از انگیزش درون شغلی است که به معنی آزاد کردن نیروهای درونی کارکنان بوده و شرایط و فرصت‌هایی را برای شکوفایی استعدادها، توانایی‌ها و شایستگی کارکنان فراهم می‌کند. همچنین توانمندسازی نگرش مثبتی در کارکنان، نسبت به شغل و سازمانشان ایجاد می‌کند. این پژوهش بر آن است تا تأثیر سلامت سازمانی بر توانمندسازی گروه حسابرسی عملیاتی (گروه نظارتی گمرکات جنوب کشور) را بسنجد. جامعه تحقیق حاضر کارکنان گروه حسابرسی عملیاتی در گروه نظارتی گمرکات جنوب کشور و از روش سرشماری جهت نمونه‌گیری استفاده شد. جهت اندازه‌گیری متغیر مستقل سلامت سازمانی از پرسشنامه هوی و فیلدمن[i] (1999) و متغیر وابسته توانمندسازی کارکنان از پرسشنامه اسپریتزر و در قالب یک پرسشنامه جامع استفاده شد. روایی پرسشنامه از طریق محتوا و جهت تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ که برابر با 914/0 می‌باشد استفاده‌شده است. جهت آزمون فرضیات پژوهش از تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که سلامت سازمانی بر توانمندسازی گروه حسابرسی عملیاتی تأثیر دارد، همچنین مؤلفه‌های سلامت سازمانی (تأکید علمی، حمایت منابع، ساخت دهی، ملاحظه گری، نفوذ مدیر و یگانگی نهادی) بر توانمندسازی گروه حسابرسی عملیاتی تأثیر دارد. [i] Hoy & Feldman تفاصيل المقالة

  • المقاله

    13 - بررسی رابطه ی پذیرش فناوری اطلاعات و اثربخشی سازمانی (مورد مطالعه: دادگستری استان تهران)
    مهندسی مدیریت نوین , العدد 1 , السنة 7 , بهار 1397
    از آن جا که هر گونه تصمیم گیری و سیاست گذاری در جهت رشد و توسعه سازمان در استفاده از فناوری اطلاعات مستلزم آگاهی از سطح آمادگی فعلی سازمان ها می باشد، در نتیجه نیازمند سنجش میزان آمادگی در سازمان ها در حرکت به سمت فناوری اطلاعات می باشیم ، انطباق کاربران با فناوری اطلاع أکثر
    از آن جا که هر گونه تصمیم گیری و سیاست گذاری در جهت رشد و توسعه سازمان در استفاده از فناوری اطلاعات مستلزم آگاهی از سطح آمادگی فعلی سازمان ها می باشد، در نتیجه نیازمند سنجش میزان آمادگی در سازمان ها در حرکت به سمت فناوری اطلاعات می باشیم ، انطباق کاربران با فناوری اطلاعات ضامن موفقیت سازمان در بهره گیری از منافع مورد انتظار از این فناوری ها است. به منظور پیش بینی رفتار کاربران و چگونگی فرآیند انطباق با این فناوری ها، نیاز است که باورها و تصورات آن ها مورد بررسی دقیق قرار گیرد هدف این تحقیق تعیین رابطه ای بین پذیرش فناوری اطلاعات و اثربخشی سازمانی در دادگستری استان تهران می باشد. تحقیق از نوع هدف کاربردی و از لحاظ روش تحقیق توصیفی پیمایشی می باشد. جامعه‌ی آماری کارکنان دادگستری تهران که 906 نفر بوده است که با استفاده از فرمول کوکران ، 270 نفر انتخاب شده اس که از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه‌ای و برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه های استاندارد پذیرش فناوری دیویس (1986) و اثربخشی سازمانی پارسونز (1969) استفاده شده است. روایی از طریق محتوایی و پایایی از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شده است برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغییره استفاده گردیده است. نتایج تحقیق حاکی از آن بود که روابط معناداری بین پذیرش فناوری اطلاعات و ابعادش و اثربخشی سازمانی وجود دارد. تفاصيل المقالة


  • المقاله

    15 - بررسی وضعیت زیرساخت‌های لازم جهت استقرار مدیریت دانش (مطالعه موردی دانشگاه دامغان)
    مهندسی مدیریت نوین , العدد 4 , السنة 1 , پاییز 1391
    دانش یکی از عوامل بنیادی است که کاربرد موفق آن، دانشگاه ها را یاری می رساند تا خدمات بدیع ارائه دهند و در محیط متکی بر دانش است که دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی قادر می شوند مزیت های رقابتی و برتری های علمی خود را همچنان حفظ نمایند. مدیریت دانش مفهومی است که با توجه ب أکثر
    دانش یکی از عوامل بنیادی است که کاربرد موفق آن، دانشگاه ها را یاری می رساند تا خدمات بدیع ارائه دهند و در محیط متکی بر دانش است که دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی قادر می شوند مزیت های رقابتی و برتری های علمی خود را همچنان حفظ نمایند. مدیریت دانش مفهومی است که با توجه به تأکید برنامه چهارم توسعه ی کشور بر توسعه ی مبتنی بر دانایی و اقتصاد دانش محور اهمیت بیشتری یافته است. هدف از این پژوهش، شناسایی رابطه بین مولفه‌هایی مانند استراتژی های سازمانی، ساختارهای سازمانی، منابع انسانی، فرهنگ سازمانی، فناوری اطلاعات و تأمین مالی برنامه های مدیریت دانش و همچنین اولویت بندی مؤلفه ها در دانشگاه دامغان می باشد. نوع تحقیق، توصیفی و روش تحقیق مورد استفاده، روش پیمایشی (زمینه یابی) است و هدف آن کاربردی است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است. سنجش روایی پرسشنامه از طریق بررسی محتوایی توسط اساتید مورد تأیید قرار گرفته است .همچنین برای پایایی پرسشنامه ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده است که بعد از اصلاح پرسشنامه 8059/0 درصد می باشد. جامعه آماری این پژوهش تمامی مدیران و کارشناسان دانشگاه دامغان می باشد و نمونه گیری با توجه به شرایط سازمانی تمام شماری می باشد که تعداد آن ها 150 نفر می باشد. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون، آزمون رگرسیون چند متغیره و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شده است. یافته های تحقیق در بررسی روابط بین متغییر های مستقل (استراتژی های سازمانی، ساختارهای سازمانی، منابع انسانی، فرهنگ سازمانی، فناوری اطلاعات و تأمین مالی برنامه های مدیریت دانش)ومتغییر وابسته (استقرار مدیریت دانش در دانشگاه دامغان) نشان داد که مؤلفه ی استراتژی های سازمانی بیشترین همبستگی را با استقرار مدیریت دانش دارد و همچنین کمترین همبستگی مربوط به.مؤلفه ی فرهنگ سازمانی می باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    16 - بررسی اثرات محیطی بر اجرای استراتژی منابع انسانی در شرکت ارتباطات و زیرساخت
    مهندسی مدیریت نوین , العدد 2 , السنة 1 , تابستان 1391
    این مقاله به بررسی اثرات محیطی بر اجرای استراتژی منابع انسانی درشرکت ارتباطات و زیرساخت پرداخته است. اساس استراتژیک عمل کردن شناخت شرایط است، برای اینکه یک سازمان نیز در رسیدن به مأموریت خود موفق گردد باید شرایط حاکم بر خود را به خوبی شناسایی نماید. بنابراین، محیط خارجی أکثر
    این مقاله به بررسی اثرات محیطی بر اجرای استراتژی منابع انسانی درشرکت ارتباطات و زیرساخت پرداخته است. اساس استراتژیک عمل کردن شناخت شرایط است، برای اینکه یک سازمان نیز در رسیدن به مأموریت خود موفق گردد باید شرایط حاکم بر خود را به خوبی شناسایی نماید. بنابراین، محیط خارجی سازمان در قالب شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژیکی مورد نظر قرار می گیرد و نقاط فرصت و تهدید آنها برای سازمان تعیین می‌گردد و همچنین محیط داخلی در قالب نقاط قوت و ضعف سازمان مورد برسی قرار می گیرد. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی بوده و از پرسشنامه برای جمع آوری داده ها استفاده نموده است. جامعه آماری این پژوهش شرکت ارتباطات و زیرساخت می باشد که از روش تصادفی طبقه ای برای نمونه گیری استفاده شده است. همچنین پرسشنامه بین مجموع مدیران ستادی و معاونت های مجموعه ارتباطات و زیرساخت توزیع شده است و سنجش روایی پرسشنامه از طریق بررسی محتوایی توسط اساتید مورد تأیید قرار گرفته است. همچنین برای پایایی پرسشنامه ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده است ۰.875درصد می باشد و از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن نیز جهت محاسبه شدت یا میزان رابطه معنی داری بین مؤلفه ها بهره گرفته شده است و داده های بدست آمده از پرسشنامه ، توسط نرم افزار SPSS پردازش شده است. یافته های تحقیق در بررسی روابط بین متغییر های مستقل (نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدها) ومتغییر وابسته (اجرای استراتژی منابع انسانی) نشان داد که شناسایی و درک همه افراد سازمان نسبت به نقاط قوت، فرصت های سازمان نقش کلیدی در اجرای استراتژی های سازمان خواهد داشت. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    17 - شناسایی ابعاد و مولفه های مدیریت جهادی در بنیاد شهید استان تهران
    رهیافتهای نوین در مدیریت جهادی و حکمرانی اسلامی , العدد 2 , السنة 1 , تابستان 1400
    مدیریت می تواند در عرصه های مختلف تأثیرگذار باشد اما زمانی می تواند دستاوردهای بزرگ مورد انتظار را تحقق بخشد که این مدیریت بامؤلفه های جهادی همراه باشد. در صورتی که مدیر با رویکرد جهادی به هدایت سازمان بپردازد میتواندبه هداف مالی وغیرمالی نائل گردد . این تحقیق باهدف شنا أکثر
    مدیریت می تواند در عرصه های مختلف تأثیرگذار باشد اما زمانی می تواند دستاوردهای بزرگ مورد انتظار را تحقق بخشد که این مدیریت بامؤلفه های جهادی همراه باشد. در صورتی که مدیر با رویکرد جهادی به هدایت سازمان بپردازد میتواندبه هداف مالی وغیرمالی نائل گردد . این تحقیق باهدف شناسایی ابعاد و مولفه های مدیریت جهادی در راستای تحقق سیاست‌های کلان بنیاد شهید و امور ایثارگران انجام گرفت.روش تحقیق آمیخته است.جامعه آماری این تحقیق شامل نخبگان و صاحب‌نظران بنیاد شهید و امور ایثارگران است. انتخاب خبرگان، به‌صورت نمونه‌گیری هدف‌دار بوده درنهایت 48 نفر از افرادی که واجد شرایط شرکت در تحقیق بودند، به‌عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. داده‌های موردنیاز از طریق ابزار پرسشنامه گردآوری شد. همچنین برای و رتبه‌بندی از فرایند سلسله مراتبی استفاده‌شده است.نتایج نشان داد که بر روی 6 مؤلفه‌ی (روحیه ایثارگری، کار و تلاش مضاعف، مسئولیت‌پذیری، شایسته‌سالاری، وجدان کاری، خودباوری)، توافق و اتفاق‌نظر وجود دارد رتبه‌ی نشان می‌دهد که مؤلفه‌ی مسئولیت‌پذیری با بیشترین میانگین مهم‌ترین مؤلفه‌ی مدیریت جهادی است و بعدازآن مؤلفه‌ی شایسته‌سالاری در رتبه دوم اهمیت قرار دارد. مؤلفه‌ی خودباوری در رتبه سوم و درنهایت مؤلفه‌ی کار و تلاش مضاعف در رتبه آخر اهمیت قرارگرفته است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    18 - مؤلفه‌های دینداری و معنویت در نوجوانان
    رهیافتهای نوین در مدیریت جهادی و حکمرانی اسلامی , العدد 4 , السنة 2 , پاییز 1401
    این دوران را می توان عصر توجه ویژه به معنویت دانست. دورانی که علی رغم گسترش روزافزون فناوری های نوین، روز به روز بیشتر به وجود معنویت احساس نیاز می‌شود. بر اساس تحقیقات به عمل آمده در جوامع مختلف، معنویت و دینداری بر عملکرد کمّی و کیفی افراد تأثیر مثبت دارد بنابراین برر أکثر
    این دوران را می توان عصر توجه ویژه به معنویت دانست. دورانی که علی رغم گسترش روزافزون فناوری های نوین، روز به روز بیشتر به وجود معنویت احساس نیاز می‌شود. بر اساس تحقیقات به عمل آمده در جوامع مختلف، معنویت و دینداری بر عملکرد کمّی و کیفی افراد تأثیر مثبت دارد بنابراین بررسی این مقولات از اهمیت بسیاری برخوردار است. دینداری و معنویت ئیز هرچند در بسیاری از وجوه بر هم منطبق هستند اما در وجوهی با هم متفرق می‌باشند. مؤلفه‌های تفاوت آن دو هرچند اندک هستند ولی از اهمیت به سزایی برخوردارند. معنویت اعم از دینداری است بنابراین هرچند معنویت ذاتی نوع انسان است اما انسان معنوی و انسان دیندار نیز با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. از طرفی آموزش، نوع و میزان آن، محیط آموزشی، مدیران و مدرسان معنویت و دینداری نیز بر میزان و نوع دینداری و معنویت مؤثر هستند این مقاله با استفاده از روش کتابخانه‌ای و تفحص در مقالات و پایان‌نامه‌های مختلف و کسب نظر توافقی خبرگان به روش دلفی، سعی در تعیین مؤلفه‌های معنویت و دینداری در نوجوانان به عنوان آینده‌سازان جامعه‌ای مستقل، خودکفا، عزتمند و فرهیخته دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    19 - طراحی الگوی عملکرد کارکنان پلیس زن در دوران کرونا
    فصلنامه زن و جامعه , العدد 5 , السنة 13 , زمستان 1401
    مقدمه و هدف: این پژوهش با هدف طراحی الگوی عملکرد کارکنان پلیس زن در دوران کرونا بوده است.
    مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نظر هدف، توسعه‌ای - کاربردی و روش پژوهش، کیفی از نوع داده‌بنیان می‌باشد. جامعه آماری شامل 12 نفر از پلیس‌های خانمی که در قسمت‌های مختلف نیروی انت أکثر
    مقدمه و هدف: این پژوهش با هدف طراحی الگوی عملکرد کارکنان پلیس زن در دوران کرونا بوده است.
    مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نظر هدف، توسعه‌ای - کاربردی و روش پژوهش، کیفی از نوع داده‌بنیان می‌باشد. جامعه آماری شامل 12 نفر از پلیس‌های خانمی که در قسمت‌های مختلف نیروی انتظامی مشغول به کار بوده‌اند. با حداقل 10 سال سابقه کار ، دارای مدرک کارشناسی ارشد بودند و نمونه گیری به روش غیرتصادفی هدفمند تا زمانی ادامه داشت که نظرات این خبرگان به نقطه اشباع رسید. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه باز بوده است. نتایج مصاحبه با استفاده از روش داده‌بنیان و با استفاده از نرمافزار مکسکیودا تجزیه و تحلیل گردیده است.
    یافته‌ها: پس از پیاده سازی مصاحبه‌ها، 45 کد اولیه تعیین شد و با استفاده از فرآیند بازبینی مقوله‌ها، همچنین تغییرات مکرر در عنوان مقولات و ارتباط مقوله ها با زیر مجموعه مقوله‌ها، مضامین محتوایی شناسایی شدند. شرایط علی شامل عوامل سازمانی و پاداش، شرایط زمینه‌ای شامل عوامل مرتبط با شغل، عوامل راهبردی در دو بخش فردی و سازمانی و پیامدها در دو بخش فردی و سازمانی شناخته شدند.
    بحث و نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد به منظور ارتقای عملکرد کارکنان پلیس زن در فراجا، توجه به موضوعات زمینه‌ای در کنار برطرف نمودن متغیرهای مزاحم، می‌توان از طریق راهبردهای مناسب نسبت به آینده کارکنان پلیس زن امیدوار بود. تفاصيل المقالة