فهرس المقالات احمد ودادی


  • المقاله

    1 - Designing and Validating the Model for Job Requirements and Job Resources Affecting Employees' Job Engagement
    Iranian Sociological Review , العدد 4 , السنة 13 , تابستان 2023
    The purpose of this research is to designing and validating the model of job requirements and job resources that affect employees' job engagement. The research is of mixed exploratory type (qualitative and quantitative). To collect qualitative data, thematic analysis me أکثر
    The purpose of this research is to designing and validating the model of job requirements and job resources that affect employees' job engagement. The research is of mixed exploratory type (qualitative and quantitative). To collect qualitative data, thematic analysis method and semi-structured interview (with 17 experts using purposive sampling method) were used, and to collect data in the quantitative part, a researcher-made questionnaire titled (Importance of items) was used. The statistical population includes all 200 employees of the cinema and audio-visual organization in Iran. In the quantitative section, 127 people were randomly selected as a sample using Morgan's sampling table. The validity of the questionnaires was measured through face validity and confirmatory factor analysis. Thematic analysis method was used to analyze qualitative data, and confirmatory factor analysis and Lisrel software were used to validate the qualitative model Based on the qualitative results of the research, 7 main components were identified and the theme network model was drawn. The results of the quantitative analysis have also confirmed the significance of the relationship between the indicators, components and dimensions of the model. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - ارائه مدل مدیریت ریسک‌های منابع انسانی در شرکت‌های تأمین سرمایه (رویکردی جهت ارتقای عملکرد سازمان)
    مدیریت بهره‌وری , العدد 61 , السنة 16 , تابستان 1401
    مدیریت کردن ریسک‌های منابع انسانی به‌عنوان یک رویکرد قابل‌بحث برای رشد مداوم شرکت‌های تأمین سرمایه مطرح شده است. ازاین‌رو شرکت‌ها باید بتوانند با شناسایی و ارزیابی ریسک‌های موجود، آنها را به‌گونه‌ای مناسب مدیریت نمایند. پژوهش حاضر با هدف تدوین مدلی برای مدیریت ریسک‌های أکثر
    مدیریت کردن ریسک‌های منابع انسانی به‌عنوان یک رویکرد قابل‌بحث برای رشد مداوم شرکت‌های تأمین سرمایه مطرح شده است. ازاین‌رو شرکت‌ها باید بتوانند با شناسایی و ارزیابی ریسک‌های موجود، آنها را به‌گونه‌ای مناسب مدیریت نمایند. پژوهش حاضر با هدف تدوین مدلی برای مدیریت ریسک‌های منابع انسانی در شرکت‌های تأمین سرمایه با رویکردی جهت ارتقای عملکرد سازمان اجرا شده است. روش تحقیق به صورت کیفی و مبتنی بر نظریه‌پردازی داده بنیاد است. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته استفاده شد و تجزیه‌وتحلیل اطلاعات به روش استراوس و کوربین انجام گرفت. نمونه‌گیری به روش هدفمند انجام شد. مطابق با الگوی نظام‌مند نظریـة داده بنیـاد، خبرگان و مدیران باسابقه در شرکت‌های تأمین سرمایه برای جامعـة آماری انتخاب شدند. نتایج تحلیل داده‌های به‌دست‌آمده از مصاحبه‌ها طی فرایند کدگذاری باز، محوری و انتخابی، به ایجاد مدل مدیریت ریسک منابع انسانی بر مبنای نظریه‌پردازی داده بنیاد منجر شد. درنهایت، الگویی برای مدیریت ریسک‌های منابع انسانی در شرکت‌های تأمین سرمایه شناسـایی شـد. یافته‌های این پژوهش حاکی از آن است که برای موفقیت مدیریت ریسک‌های منابع انسانی در شرکت‌های تأمین سرمایه، مدیران بایستی به کلیه مقوله‌ها و زیرمقوله‌های شناسایی‌شده در این پژوهش به‌دقت توجه کنند و در خصوص هر یک از آنها اطلاعات لازم و کافی داشته باشند. بعلاوه این پژوهش لزوم توجه به مدیریت ریسک‌های منابع انسانی بـرای توسعة شرکت‌های تأمین سرمایه را نشان می‌دهد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - طراحی و تبیین مدل مدیریت عملکرد کارکنان سازمان امور مالیاتی کشور
    مجله توانمندسازی سرمایه انسانی , العدد 5 , السنة 6 , زمستان 1402
    هدف از این پژوهش طراحی و تبیین مدل مدیریت عملکرد کارکنان سازمان امور مالیاتی کشور بوده است. این پژوهش از نظر هدف و ماهیت توسعه ای است و به روش آمیخته کیفی (مرور نظامند و تحلیل تِم) و کمی(معادلات ساختاری) انجام گرفت. جامعه آماری بخش کیفی شامل افراد صاحب نظر در رابطه با س أکثر
    هدف از این پژوهش طراحی و تبیین مدل مدیریت عملکرد کارکنان سازمان امور مالیاتی کشور بوده است. این پژوهش از نظر هدف و ماهیت توسعه ای است و به روش آمیخته کیفی (مرور نظامند و تحلیل تِم) و کمی(معادلات ساختاری) انجام گرفت. جامعه آماری بخش کیفی شامل افراد صاحب نظر در رابطه با سازمان امور مالیاتی کشور، شامل کارکنان رده بالای سازمان امورمالیاتی کشور با دارا بودن شاخص های شایستگی بودند. که به روش هدفمند و در حد اشباع نظری 12 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و در بخش کمی نمونه 360 نفری از کارکنان سازمان امور مالیاتی شهر تهران انتخاب شد. در بخش کیفی از مصاحبه نیمه عمیق ساختار یافته و در بخش کمی از پرسشنامه محقق استفاده شد. حاصل پژوهش در قالب یک مدل مدیریت عملکرد کارکنان سازمان امور مالیاتی کشور در قالب سه مضمون فراگیر؛ الزامات اولیه مدیریت کارکنان که شامل مضامین سازمانده ویژگی های فردی، شایستگی های حرفه ای و شایستگی عمومی، بستر و زمینه ها که شامل مضامین سازمانده چون ارزش های سازمانی، اهداف و استراتژی های سازمان و استانداردهای عملکرد حرفه ای است و نهایتا مضمون فراگیر رشد و توسعه سازمانی که شامل مضامین سازمانده جبران خدمت، عوامل هدایت و سرپرستی، توسعه عملکرد کارکنان، آموزش، مانیتورینگ و رصد و جذب، استخدام می باشد که در مجموع دارای 101مضمون پایه است، ارائه شد که نتایج نشان داد این مدل در بهبود مدیریت عملکرد کارکنان سازمان امورمالیاتی کشور دارای مطلوبیت (برازش نکو) می باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - مدل ساختاری ریسک‌های منابع انسانی در نهادهای مالی بازار سرمایه در حکمرانی اسلامی
    رهیافتهای نوین در مدیریت جهادی و حکمرانی اسلامی , العدد 5 , السنة 2 , زمستان 1401
    ریسکهای منابع انسانی برای شناسایی عوامل محیطی در سازمان است که میتواند تاثیر مثبت و منفی بر تحقق رسالتها و اهداف نهادهای مالی داشته باشند. این پژوهش با هدف بررسی مدل ساختاری ریسک‌های منابع انسانی در نهادهای مالی بازار سرمایه ، در حکمرانی اسلامی انجام شده است. این پژوهش أکثر
    ریسکهای منابع انسانی برای شناسایی عوامل محیطی در سازمان است که میتواند تاثیر مثبت و منفی بر تحقق رسالتها و اهداف نهادهای مالی داشته باشند. این پژوهش با هدف بررسی مدل ساختاری ریسک‌های منابع انسانی در نهادهای مالی بازار سرمایه ، در حکمرانی اسلامی انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی به‎شمار می‎رود و از لحاظ روش گردآوری داده‎ها توصیفی ـ پیمایشی، از نوع همبستگی است. داده ها از 86 نفر از کارکنان شرکتهای تامین سرمایه در تهران جمع آوری شده و با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته‌های تحقیق نشان میدهد مشکلات نیروی انسانی، نیاز به نیروی انسانی و نیازهای خاص سازمانی بر ریسک های منابع انسانی تاثیرگذار است. استراتژی های حوزه سازمانی و منابع انسانی بر کاهش هزینه‌ها تاثیر معناداری دارد. براین اساس با توجه به اینکه بروز ریسک های منابع انسانی در شرکتهای تامین سرمایه امری اجتناب ناپذیر محسوب میگردد برای جلوگیری از این ریسک ها وجهت دهی آن در راستای ارتقاء سازمان ، بایستی مدیران این شرکتها قادر باشند نسبت به پیش بینی عواملی ایجادی این ریسکها به عنوان مدیریت جهادی بخش مالی پرداخته و تدابیری را برای کاهش اثرات مخرب آن ها اتخاذ نمایند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - مدل پیشنهادی برای بسترسازی استقرار فرایند مدیریت عملکرد کارکنان سازمان امور مالیاتی کشور با رویکرد ارزش‌های اسلامی
    رهیافتهای نوین در مدیریت جهادی و حکمرانی اسلامی , العدد 5 , السنة 3 , زمستان 1402
    هدف این پژوهش ارایه مدلی برای بسترسازی فرایند مدیریت عملکرد کارکنان سازمان امور مالیاتی کشور است که با رویکرد ارزش‌های اسلامی می‌باشد. این پژوهش از نظر هدف و ماهیت توسعه ای به روش آمیخته کیفی و کمی انجام گرفته است. جامعه آماری بخش کیفی شامل افراد صاحب نظر در رابطه با سا أکثر
    هدف این پژوهش ارایه مدلی برای بسترسازی فرایند مدیریت عملکرد کارکنان سازمان امور مالیاتی کشور است که با رویکرد ارزش‌های اسلامی می‌باشد. این پژوهش از نظر هدف و ماهیت توسعه ای به روش آمیخته کیفی و کمی انجام گرفته است. جامعه آماری بخش کیفی شامل افراد صاحب نظر در رابطه با سازمان امور مالیاتی کشور است و در بخش کمی نمونه 360 نفری از کارشناسان و کارکنان سازمان امور مالیاتی شهر تهران انتخاب شدند. در بخش کیفی از مصاحبه عمیق نیمه ساخت یافته و در بخش کمی از پرسشنامه محقق استفاده شد. حاصل پژوهش از ترکیب داده‌های مصاحبه و مطالعه ادبیات است و در قالب بستر مناسب برای جاری سازی فرایند مدیریت عملکرد کارکنان سازمان امور مالیاتی کشور سه مضمون ارزش‌های اسلامی و سازمانی، اهداف و استراتژی‌های سازمان و استانداردهای عملکرد حرفه ای را داراست. نتایج پژوهش نشان داد این مدل از اعتبار و مطلوبیت (برازش نکو) کافی برخوردار است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - اعتبار سنجی مدل مدیریت عملکرد کارکنان سازمان امور مالیاتی کشور با تاکید بر مولفه های رفتاری
    مطالعات رفتاری در مدیریت , العدد 37 , السنة 15 , بهار 1403

    هدف از این پژوهش اعتبار سنجی مدل مدیریت عملکرد کارکنان سازمان امور مالیاتی کشور با تاکید بر مولفه‌های رفتاری بوده است. این پژوهش از نظر هدف و ماهیت توسعه‌ای است و به روش آمیخته کیفی و کمی انجام گرفت. جامعه آماری بخش کیفی شامل افراد صاحب نظر در رابطه با فرای أکثر

    هدف از این پژوهش اعتبار سنجی مدل مدیریت عملکرد کارکنان سازمان امور مالیاتی کشور با تاکید بر مولفه‌های رفتاری بوده است. این پژوهش از نظر هدف و ماهیت توسعه‌ای است و به روش آمیخته کیفی و کمی انجام گرفت. جامعه آماری بخش کیفی شامل افراد صاحب نظر در رابطه با فرایند مدیریت عملکرد و مالیات در سازمان امور مالیاتی کشور و در بخش کمی نمونه 360 نفری از کارشناسان و کارکنان سازمان امور مالیاتی شهر تهران انتخاب شدند. در بخش کیفی این پژوهش از مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته و در بخش کمی از پرسشنامه محقق استفاده شده است. نتیجه پژوهش که از تحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه و مطالعه ادبیات می‌باشد در قالب یک مدل مدیریت عملکرد کارکنان ارایه شده است. این مدل مولفه‌های رفتاری با سه بُعد الزامات اولیه شامل مولفه ویژگی‌های فردی، شایستگی عمومی و شایستگی حرفه ای، بُعد بستر و زمینه که مولفه هایی چون ارزش‌های سازمانی، اهداف و استراتژی‌های سازمان و استانداردهای عملکرد حرفه‌ای را داراست و نهایتا بُعد رشد و توسعه سازمانی که شامل عوامل هدایت و سرپرستی، توسعه عملکرد، آموزش، مانیتورینگ و رصد، جبران خدمت، جذب و استخدام جمعا با 101شاخص می‌باشد. تحلیل‌های انجام شده در این پژوهش نشان داد این مدل از اعتبار و مطلوبیت (برازش نکو) کافی برخوردار است.

    تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - ارائه مدل تغییر فرهنگ سازمانی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
    مطالعات رفتاری در مدیریت , العدد 1 , السنة 11 , بهار 1399
    تحقیق حاضر با هدف ارائه مدل تغییر فرهنگ سازمانی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. جامعه آماری آن شامل کلیه مدیران و کارکنان این وزارتخانه در 28 استان کشور به تعداد 8000 نفر می‌باشد. روش تحقیق، آمیخته و در دو مرحله کیفی و کمی است. تعداد نمونه در مرحله کیفی220 و در مرحله أکثر
    تحقیق حاضر با هدف ارائه مدل تغییر فرهنگ سازمانی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. جامعه آماری آن شامل کلیه مدیران و کارکنان این وزارتخانه در 28 استان کشور به تعداد 8000 نفر می‌باشد. روش تحقیق، آمیخته و در دو مرحله کیفی و کمی است. تعداد نمونه در مرحله کیفی220 و در مرحله کمی 3210 نفر می‌باشد. روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه‌ای و میدانی و ابزار اندازه گیری مصاحبه و پرسشنامه می‌باشد. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوایی و پایایی آن براساس ضریب آلفای کرونباخ با عدد 976/0 مورد تایید قرار گرفت. در روش تجزیه وتحلیل داده‌ها از آزمون نرمالیته، آزمونt مستقل و تحلیل واریانس و معادلات ساختاری استفاده گردید و نتایج نشان داد تغییر فرهنگ سازمانی در دو بعد شغلی و رفتاری و ده مولفه مورد تایید می‌باشد که مهمترین مولفه ها؛ مسئولیت پذیری اداری با بار عاملی (88/0)، نحوه انجام مطلوب وظایف (87/0) در بعد شغلی، و برخورداری از ارزش‌های اسلامی با بار عاملی (90/0)، رعایت اخلاق اداری (88/0) و رویه حفظ بیت المال (82/0) در بعد رفتاری (اخلاقی) مورد تأیید می‌باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    8 - مدل ساختاری-تفسیری انگیزش خدمات عمومی در بخش آموزش عالی
    مدیریت کسب و کار نوآورانه , العدد 2 , السنة 15 , تابستان 1402
    هدف این پژوهش ارائه مدل ساختاری-تفسیری انگیزش خدمات عمومی در بخش آموزش عالی می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف توسعه ای بوده و در دو فاز انجام گردید. نخست با استفاده از روش کیفی فراترکیب و با غربالگری، مطالعه، کُدگذاری علمی و نظام مند 86 مقاله معتبر پیشین، ابعاد، مولفه ها و أکثر
    هدف این پژوهش ارائه مدل ساختاری-تفسیری انگیزش خدمات عمومی در بخش آموزش عالی می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف توسعه ای بوده و در دو فاز انجام گردید. نخست با استفاده از روش کیفی فراترکیب و با غربالگری، مطالعه، کُدگذاری علمی و نظام مند 86 مقاله معتبر پیشین، ابعاد، مولفه ها و شاخصهای مدل انگیزش خدمات عمومی شناسایی و با روش دلفی اعتباریابی گردید. روایی و پایایی از طریق ابزار ارزیابی گلین، روایی صوری و محتوا و توافق بین دو کدگذار و ضریب کاپا تایید شد. در فاز دوم پژوهش، از مدل ساختاری-تفسیری و نظرخواهی از 12 نفر از خبرگان دانشگاهی، سطح بندی و ترسیم روابط تعاملی مولفه ها انجام گردید. یافته ها نشان میدهد مولفه های سطح اول مدل شامل (عناصر تاثیرپذیر) ویژگی های رفتاری و محرکهای اجتماعی و در سطح دوم (عناصر ساختار داخلی) تمایلات درون سازمانی و ارزشهای مادی و در سطح سوم (عناصر تاثیرگذار) تمایلات بیرون سازمانی و ارزشهای معنوی می باشند. این پژوهش با سطح بندی و تعیین اولویت مولفه های موثر در انگیزش خدمات عمومی در بخش آموزش عالی میتواند کمک بسیار مفیدی برای معرفی زیرساختهای لازم جهت استقرار انگیزش خدمات عمومی در اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی و عمومی فراهم آورد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    9 - الگوی جانشین‌پروری برای بانک‌های ایران: یک مطالعه پدیدار شناسی
    مدیریت کسب و کار نوآورانه , العدد 5 , السنة 13 , زمستان 1400
    صاحبنظران موضوع جانشین‌پروری را از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی سازمان‌های امروزی به‌ویژه بانک‌ها می‌دانند. هدف این مطالعه ارائه الگوی مناسب برنامه‌های جانشین‌پروری در بانک‌های ایران بود. روش پژوهش به صورت کیفی و از نوع پدیدارنگاری بود. گردآوری اطلاعات به روش میدانی و با ش أکثر
    صاحبنظران موضوع جانشین‌پروری را از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی سازمان‌های امروزی به‌ویژه بانک‌ها می‌دانند. هدف این مطالعه ارائه الگوی مناسب برنامه‌های جانشین‌پروری در بانک‌های ایران بود. روش پژوهش به صورت کیفی و از نوع پدیدارنگاری بود. گردآوری اطلاعات به روش میدانی و با شیوه مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته انجام شد. حجم نمونه تعداد 12 نفر از خبرگان و متخصصان بودند که به روش گلوله برفی انتخاب شدند. ابعاد و مولفه‌ها به روش کدگذاری (باز، محوری، انتخابی) شناسایی شدند. در این مطالعه عوامل راهبردی، مدیریت استعداد، حمایت و پشتیبانی مدیران ارشد، عوامل فرهنگی و برنامه‌های آموزشی-توسعه‌ای به‌عنوان الزامات جانشین‌پروری، عوامل اطلاعاتی – تکنولوژیکی و عوامل فردی – انگیزشی به عنوان عوامل تسهیل‌کننده و مدیریت مسیر شغلی، مدیریت عملکرد و منابع – زیرساخت‌ها به‌عنوان شرایط زمینه‌ای شناسایی شدند. نتیجه‌گیری نهایی اینکه فرایند جانشین‌پروری از یک سازمان به سازمان دیگر متفاوت است و بانک‌ها هم از این امر مستثنی نیستند و باید در فرآیند جانشین‌پروری تمامی جوانب مد نظر قرار گیرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    10 - ارائه مدل رفتار مصرف‌کننده با تأکید بر بازاریابی درونگرا و برونگرا (مورد مطالعه: مصرف‌کنندگان کالاهای زودمصرف در تهران)
    مدیریت کسب و کار نوآورانه , العدد 1 , السنة 14 , بهار 1401
    هدف از انجام تحقیق حاضر کشف جنبه‌های رفتار مصرف‌کننده با تاکید بر بازاریابی درونگرا و بازاریابی برونگرا ‌می‌باشد‌. در بخش کیفی تحقیق حاضر روش تحقیق مورد استفاده روش نظریه زمینه‌ای می‌باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر در بخش کیفی را خبرگان دانشگاهی و در بخش کمی را ‌مصرف‌کنندگ أکثر
    هدف از انجام تحقیق حاضر کشف جنبه‌های رفتار مصرف‌کننده با تاکید بر بازاریابی درونگرا و بازاریابی برونگرا ‌می‌باشد‌. در بخش کیفی تحقیق حاضر روش تحقیق مورد استفاده روش نظریه زمینه‌ای می‌باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر در بخش کیفی را خبرگان دانشگاهی و در بخش کمی را ‌مصرف‌کنندگان کالاهای زود مصرف در تهران تشکیل داده‌اند و نمونه آماری بخش کمی‌ تحقیق حاضر 385 نفر در نظر گرفته شده است‌. در بخش کیفی تحقیق حاضر با استفاده از کدگذاری‌های باز، محوری و گزینشی تلاش گردید تا داده‌های به دست آمده در 10 مصاحبه انجام شده و به خلق مدل فرایندی تحقیق منتج شوند. در بخش کیفی نتایج تحقیق حاضر در قالب ارائه مدل‌های فرایندی و زمینه‌ای از رفتار مصرف‌کننده با تاکید بر بازاریابی درونگرا و بازاریابی برونگرا ارائه شده است که متشکل از مدلی ساختار یافته از متغیرهای گرایشات معناگرایانه، بازاریابی درونگرا و بازاریابی برونگرا، درگیری محتوایی و همگرایی اجتماعی تبلیغات می‌باشد‌. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    11 - آزمون مدل تصمیم گیری چند معیاره در طراحی الگوی موفقیت برنامه های جانشین پروری در بانک های ایرانی
    مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار , العدد 5 , السنة 11 , زمستان 1399
    برای داشتن نظام مدیریتی اثربخش و کارآمد هم، باید مدیرانی شایسته تربیت کرد. تربیت و پرورش مدیران نیازمند داشتن چارچوب جامع و کاملی است تا با انتخاب و پرورش صحیحِ مدیرانِ اثربخش ، اهداف و استراتژیهای سازمان جامه عمل بپوشند. این تحقیق مدل عوامل اثر گذار بر موفقیت برنامه ها أکثر
    برای داشتن نظام مدیریتی اثربخش و کارآمد هم، باید مدیرانی شایسته تربیت کرد. تربیت و پرورش مدیران نیازمند داشتن چارچوب جامع و کاملی است تا با انتخاب و پرورش صحیحِ مدیرانِ اثربخش ، اهداف و استراتژیهای سازمان جامه عمل بپوشند. این تحقیق مدل عوامل اثر گذار بر موفقیت برنامه های جانشین پروری در بانک های ایرانی را طراحی و تدوین می نماید. پژوهش حاضر با رویکرد تحقیق آمیخته انجام می گیرد . جامعه آماری موردنظر خبرگان دانشگاهی با تخصص مدیریت منابع انسانی و خبرگان شاغل در بانک های ایرانی می‌باشند .تعداد نمونه آماری در مرحله کیفی جهت انجام مصاحبه 12 نفر تعیین کفایت می گردد و در مرحله کمی 161 نفر شاغلان حوزه بانکی انتخاب می شوند.در بعد کیفی از روش پدیدار نگاری و در بعد کمی بمنظور غربال گری و اعتبار سنجی مدل از روش دلفی ، تحلیل عامل تاییدی و بمنظور اولویت بندی عوامل اثر گذار از روش تصمیم گیری چند معیاره تکنیک سوارا فازی استفاده می شود . در پایان پس از تعیین مقولات، طبقات کلی مدل در قالب سه طبقه الزامات جانشین پروری ،شرایط زمینه ای و عوامل تسهیل کننده مورد شناسایی قرار می گیرند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    12 - ارائه مدل مفهومی الزامات و منابع شغلی موثر در اشتیاق شغلی کارکنان
    مطالعات مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی , العدد 4 , السنة 3 , پاییز 1402
    پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل مفهومی الزامات و منابع شغلی موثر در اشتیاق شغلی کارکنان انجام شده است. جامعه آماری شامل 200 نفر از کارکنان سازمان سینمایی و امور سمعی بصری می باشد. تحقیق از نوع آمیخته اکتشافی (کیفی و کمّی) می باشد. برای جمع آوری داده های کیفی از مصاحبه نیمه أکثر
    پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل مفهومی الزامات و منابع شغلی موثر در اشتیاق شغلی کارکنان انجام شده است. جامعه آماری شامل 200 نفر از کارکنان سازمان سینمایی و امور سمعی بصری می باشد. تحقیق از نوع آمیخته اکتشافی (کیفی و کمّی) می باشد. برای جمع آوری داده های کیفی از مصاحبه نیمه ساختاریافته (با حجم نمونه 17 نفر از متخصصین با روش نمونه گیری هدفمند)، استفاده شده و برای جمع آوری داده های کمّی از پرسشنامه طراحی شده که در بین کارکنان سازمان سینمایی و سمعی بصری (127نفر بر اساس جدول مورگان و روش نمونه گیری تصادفی ساده) توزیع شده اند، استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده های کیفی از روش تحلیل مضمون و برای تحلیل داده های کمّی از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است. بر اساس نتایج کیفی تحقیق 7 مولفه اصلی متشکل از 64 گویه برای الزامات شغلی و منابع شغلی موثر در اشتیاق شغلی ، شناسایی شده است. نتایج تحلیل کمّی نیز معنادار بودن ارتباط میان شاخص ها ، مولفه ها و ابعاد تشکیل دهنده مدل را تایید کرده است. این مدل می تواند برای مدیران منابع انسانی زمینه ساز طراحی برنامه های مداخله ای به منظور ارتقاء اشتیاق شغلی کارکنان بر اساس الزامات شغلی و منابع شغلی متناسب با سازمان تابعه خود باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    13 - شناسایی عناصر و مولفه های الگوی عوامل موثر بر ترک خدمت داوطلبانه مدیران ارشد صنعت خودروسازی ایران
    تحقیقات مدیریت آموزشی , العدد 4 , السنة 12 , پاییز 1399
    امروزه سرمایه انسانی با ارزش‌ترین دارایی سازمان است و موفقیت سازمان‌ها بیش از آن که به شاخص‌های مالی و فیزیکی مربوط باشد به دارایی‌های نامشهود نظیر فکر و اندیشه کارکنان به خصوص مدیران بستگی دارد. کارکنان و مدیران کارآمد و با تجربه از نظر عملکردی نسبت به سایر کارکنان و م أکثر
    امروزه سرمایه انسانی با ارزش‌ترین دارایی سازمان است و موفقیت سازمان‌ها بیش از آن که به شاخص‌های مالی و فیزیکی مربوط باشد به دارایی‌های نامشهود نظیر فکر و اندیشه کارکنان به خصوص مدیران بستگی دارد. کارکنان و مدیران کارآمد و با تجربه از نظر عملکردی نسبت به سایر کارکنان و مدیران متمایز هستند. این افراد با تجارب و توانمندی‌های فراوان خود پتانسیل‌هایی برای نسل‌های بعدی رهبران سازمان خواهند بود. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عناصر و مولفه‌های الگوی عوامل موثر بر ترک خدمت داوطلبانه مدیران ارشد صنعت خودروسازی ایران صورت گرفت. این پژوهش از نوع کیفی بود که از روش تحلیل مضمون استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل مدیران ارشد صنایع خودروسازی بود که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و تا رسیدن به نقطه اشباع داده 18نفر برای مصاحبه انتخاب گردید. ابزار جمع آوری مصاحبه نیمه ساختاریافته بر اساس یافته‌های پژوهش، تعداد 5 عامل به عنوان مضامین فراگیر یا اصلی شامل (نهادهای حاکمیتی، مدیران بالادستی، وضعیت سازمان، عوامل مالی، عوامل عملکردی)، و تعداد 16 عامل به عنوان مضامین سازمان ده و تعداد 52 عامل به عنوان مضامین پایه مشخص گردید. تفاصيل المقالة