کارآفرینی یکی از عوامل مهم در توسعه اقتصادی کشورها به شمار می آید و به عنوان یکی از عوامل حیاتی رشد حائز اهمیت است . در اکثر پژوهش های بین المللی تاثیر مالیات بر کارآفرینی بصورت منفی گزارش شده است. با توجه به اینکه گزارش های بین المللی حاکی از شرایط نامطلوب مالیاتی برای أکثر
کارآفرینی یکی از عوامل مهم در توسعه اقتصادی کشورها به شمار می آید و به عنوان یکی از عوامل حیاتی رشد حائز اهمیت است . در اکثر پژوهش های بین المللی تاثیر مالیات بر کارآفرینی بصورت منفی گزارش شده است. با توجه به اینکه گزارش های بین المللی حاکی از شرایط نامطلوب مالیاتی برای کارآفرینان ایرانی است، این پژوهش به دنبال یافتن مدل سیاستگذاری مالیاتی مشوق کارآفرینی است تا ضمن حفظ درآمد مالیاتی، کمترین آسیب به فعالیت های کارآفرینانه وارد شود این تحقیق از نوع کیفی بوده و ابزار جمع آوری داده های تحقیق، مصاحبه با مدیران شرکت های دانش بنیان، مدیران سازمان امور مالیاتی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان ذینفع می باشد. با توجه به کدگذاری های باز و محوری از مصاحبه های صورت گرفته، برای سیاستگذاران مالیاتی مدلی مشوق کارآفرینی مولد استخراج شده است که این مدل شامل 8 بعد تعریف کارآفرین،آموزش، عدالت، اعتماد، اصلاحات قانونی، اصلاحات اجرایی، بهبود فرایند حسابرسی، سلامت اداری می باشد.
تفاصيل المقالة
مدیریت توسعه و تحول
,
العدد5,السنة
11
,
زمستان
1398
تاب آوری سازمان بعنوان نوعی رفتار سازمانی موجب تغییر مسیر سازمان به سوی استفاده از فرصت ها و اقدامات نوآور به منظور پاسخ به بحران ها و چالش های محیطی با نتیجه بهبود و انسجام عملکرد است. از آنجاکه تاب آوری چارچوبی ایجاد می نماید که موجب نوآوری مدل کسب و کار سازمان خ أکثر
تاب آوری سازمان بعنوان نوعی رفتار سازمانی موجب تغییر مسیر سازمان به سوی استفاده از فرصت ها و اقدامات نوآور به منظور پاسخ به بحران ها و چالش های محیطی با نتیجه بهبود و انسجام عملکرد است. از آنجاکه تاب آوری چارچوبی ایجاد می نماید که موجب نوآوری مدل کسب و کار سازمان خواهد شد، در این مطالعه تلاش شد به این سوال پاسخ داده شود که چگونه می توان با افزایش سطح کلی قابلیت تاب آوری موجب تحقق نوآوری مدل کسب و کار شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است که با روش کیفی نظریه برخاسته از داده ها (رویکرد گلیزری) و تکنیک مصاحبه عمیق هدفمند انجام شده است. یافته های حاصل از تحلیل 12 مصاحبه (10 کارآفرین تثبیت شده با تجربه ی تاب آوری و 2 پژوهشگر کارآفرینی با تجربه ی مرشدی کسب و کار) نشان داد در محیط کسب و کار ایران برهم کنش سه جریان تاب آوری: شناختی، عاطفی-ارزشی و رفتاری موجب انتخاب الگوی پیشگامی می گردد که در آن رویکرد دسترسی به موفقیت نوآوری و تغییر شکل سازمانی در قالب نوآوری مدل کسب و کار است. براین اساس به سیاست گذاران توصیه می شود بازسازی و بازآفرینی مدل های کسب و کار را با تحلیل و انتخاب الگوی مناسب تاب آوری سازمان متحول نمایند.
تفاصيل المقالة
مفهوم فرصت و عوامل اثر گذار بر تشخیص و بهره برداری از فرصتهای کارآفرینانه یکی از جنبههای اساسی قلمرو موضوعی علم کارآفرینی به عنوان یک قلمرو علمی میان رشته ای می باشد. آگاهی از عوامل اثرگذار و روشهای شناسایی فرصتهای کارآفرینانه به عنوان اولین گام در فرآیند کارآفرینی، ا أکثر
مفهوم فرصت و عوامل اثر گذار بر تشخیص و بهره برداری از فرصتهای کارآفرینانه یکی از جنبههای اساسی قلمرو موضوعی علم کارآفرینی به عنوان یک قلمرو علمی میان رشته ای می باشد. آگاهی از عوامل اثرگذار و روشهای شناسایی فرصتهای کارآفرینانه به عنوان اولین گام در فرآیند کارآفرینی، از نقش تعیین کننده ای در انتخاب فرصتهای سودآور و اجتناب از شکست در فرایند کارآفرینی برخوردار می باشد. علیرغم مطالعات انجام شده لیکن به علت اثرپذیری آن از متغیرهای محیطی و اقتضائات بومی، ابهاماتی در این خصوص قابل شناسایی می باشد. با توجه به نیاز بسیاری از کارآفرینان بالقوه به شناخت عوامل موثر و همچنین چگونگی تشخیص ، شناسایی و بهره برداری از فرصتها، این پژوهش با هدف ارائه یک مدل منطبق با شرایط زیست بوم کشور ایران در جهت تشخیص و بهره برداری از فرصتهای کارآفرینانه در حوزه تجارت الکترونیک و بطور خاص خرده فروشی آنلاین طراحی و اجرا شده است. برای دستیابی به اهداف پژوهش و پاسخ به سئوالات پژوهش، از روش پژوهش آمیخته استفاده شده است. لذا در گام اول از روش پژوهش کیفی داده بنیاد و ابزار مصاحبه جهت توسعه مدل و در گام دوم از روش پژوهش کمی و ابزار پرسش نامه برای گردآوری اطلاعات از شرکتهای فعال در حوزه تجارت الکترونیک به منظور اعتبارسنجی مدل، استفاده شده است. این پژوهش، خرده فروشی آنلاین را به عنوان موضوع مورد مطالعه انتخاب نموده و دستاوردهای آن در این نوع از کسب و کارها و در کانتکست زمینه کشور ایران قابل تحلیل می باشد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications