فهرس المقالات محمد خانباشی


  • المقاله

    1 - رابطه فرهنگ سازمانی با هوش سازمانی و هویت سازمانی (مورد مطالعه: کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان آذربایجان شرقی)
    مدیریت فرهنگی , العدد 40 , السنة 12 , تابستان 1397
    مقدمه و هدف پژوهش: هدف این پژوهش بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با هوش سازمانی و هویت سازمانی کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان آذربایجان شرقی می‌باشد. روش پژوهش: روش پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری داده‌ها، توصیفی - همبستگی است. جهت جمع‌آوری اطلاعات از دو رو أکثر
    مقدمه و هدف پژوهش: هدف این پژوهش بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با هوش سازمانی و هویت سازمانی کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان آذربایجان شرقی می‌باشد. روش پژوهش: روش پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری داده‌ها، توصیفی - همبستگی است. جهت جمع‌آوری اطلاعات از دو روش کتابخانه‌ای و پرسشنامه‌های استاندارد فرهنگ سازمانی دنیسون(2000) و هوش سازمانی آلبرخت(2003) و هویت سازمانی چنی(1983) استفاده شده است. جامعه آماری شامل کارکنان اداره کل امور مالیاتی استان آذربایجان شرقی(850 نفر) می‌باشد که با استفاده از جدول مورگان، 265 ‌نفر از کارکنان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای توصیف داده‌ها از جداول توزیع فراوانی و برای پاسخ به فرضیه‌های پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و همبستگی جزیی استفاده شده است. یافته‌ها: یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد بین فرهنگ سازمانی با هوش سازمانی و هویت سازمانی رابطه معنادار وجود دارد، که شدت این رابطه در همبستگی بین مؤلفه‌ درگیری در کارها و هویت سازمانی بیشترین و در همبستگی بین مؤلفه مأموریت‌ و هویت سازمانی کمترین است. هم‌چنین شدت این رابطه در همبستگی بین مؤلفه درگیری در کارها و هوش سازمانی بیشترین و در همبستگی بین مؤلفه سازگاری و هوش سازمانی کمترین است. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر که همه ابعاد فرهنگ سازمانی با هوش سازمانی و هویت سازمانی همبستگی مثبت و معناداری دارند، لذا مدیران سازمان باید با توجه بیشتر به مؤلفه‌های فرهنگ سازمانی باعث ارتقاء و بهبود سطح هوش سازمانی و هویت سازمانی کارکنان گردند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - نقش تبلیغات رسانه‌ا‌ی در الگوی مصرف مراجعه‌کنندگان فروشگاه‌های شهروند در تهران
    فرهنگ ارتباطات , العدد 2 , السنة 4 , تابستان 1393
    امروز نقش و جایگاه رسانه‌ها در حدی است که زندگی را بدون حضور آنها نمی‌توان قابل تصور دانست. رسانه‌ها در بسیاری از جنبه‌های فعالیت اجتماعی و فردی ما دخالت و نقش دارند. در چنین فضایی داشتن درک صحیح از مصرف‌کنندگان و فرایند مصرف، مزیت های متعددی را در بر دارد. این مزیت‌ها أکثر
    امروز نقش و جایگاه رسانه‌ها در حدی است که زندگی را بدون حضور آنها نمی‌توان قابل تصور دانست. رسانه‌ها در بسیاری از جنبه‌های فعالیت اجتماعی و فردی ما دخالت و نقش دارند. در چنین فضایی داشتن درک صحیح از مصرف‌کنندگان و فرایند مصرف، مزیت های متعددی را در بر دارد. این مزیت‌ها شامل کمک به مدیران در جهت تصمیم‌گیری، تهیه یک مبنای شناختی از طریق تحلیل رفتار مصرف‌کنندگان، کمک به قانون‌گذاران و تنظیم‌کنندگان برای وضع قوانین مربوط به خرید و فروش کالا و خدمات و در نهایت به مصرف‌کنندگان در جهت تصمیم‌گیری بهتر است. این تحقیق در نظر دارد تا به این پرسش پاسخ دهد که میزان تماشای تبلیغات رسانه ای تا چه اندازه بر الگوی مصرف مراجعان فروشگاه های شهروند، موثر است. تحقیق حاضر از جنبه هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر روش تحقیق از نوع پیمایشی است. ابزار تحقیق در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته می باشد که روایی آن به تایید خبرگان رسیده و پایایی آن نیز در حدود 80 % محاسبه شده است. جامعه آماری این تحقیق کلیه فروشگاه های شهروند در سطح شهر تهران بودند که بر حسب مناطق جغرافیایی شهر تهران، از هر منطقه یک فروشگاه انتخاب و پرسشنامه های تحقیق توسط مشتریان نمونه گیری شده، تکمیل گردیدند. نتایج این تحقیق نشان داد که میزان تبلیغات بر نحوه و میزان مصرف کالاها توسط شهروندان تاثیر می گذارد و افرادی که بیشتر در معرض تبلیغات تجاری رسانه ها هستند، بیشتر تمایل به خرید کالاهای مختلف دارند. در فرایند تبلیغ کالا نیز در مجموع رسانه های دیداری از رسانه های شنیداری و مکتوب موفق تر هستند و از سوی دیگر، تابلوها و بنرهای فضاهای شهری، از تمامی رسانه های موجود به طور نسبی موفق تر عمل کرده اند. افزون بر این نتایج پژوهش گویای نقش مهم عامل برند و نحوه بسته بندی کالاها در میزان و نحوه مصرف شهروندان هستند لذا تاثیر عامل کیفیت را در کنار بحث تبلیغات می بایست جدی تلقی نمود. تفاصيل المقالة