مطالعات متعددی در مالی رفتاری به تحلیل رفتارهای احساسی سرمایهگذاران پرداختهاند؛ اما بیشتر مطالعات پیشین در مالی رفتاری تنها به مستندسازی رابطه بین تمایلات سرمایهگذاران و قیمت سهام پرداختهاند و به ندرت مبنایی نظری در این زمینه ارائه کردهاند که چه مکانیزمی منجر ب أکثر
مطالعات متعددی در مالی رفتاری به تحلیل رفتارهای احساسی سرمایهگذاران پرداختهاند؛ اما بیشتر مطالعات پیشین در مالی رفتاری تنها به مستندسازی رابطه بین تمایلات سرمایهگذاران و قیمت سهام پرداختهاند و به ندرت مبنایی نظری در این زمینه ارائه کردهاند که چه مکانیزمی منجر به تاثیرگذاری تمایلات سرمایهگذاران بر قیمت سهام میشود؛ لذا در این پژوهش تلاش شده از طریق بررسی تاثیر تمایلات سرمایهگذاران بر نرخ رشد سود مورد انتظار و تحلیل مدل ارزیابی سود باقی مانده به ارائه مکانیزمی نظری در این زمینه پرداخته شود. در راستای دستیابی به اهداف پژوهش نمونهای متشکل از 560 سال- شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1387-1394 با استفاده رگرسیون چند متغیره بررسی شده است. نتایج پژوهش نشان داد در دورههایی که سرمایهگذاران احساساتیتر هستند، تمایل دارند پیشبینیهای خوشبینانهتری برای نرخ رشد سود مورد انتظار داشته باشند و این انتظارات خوشبینانه منجر میشود، تمایلات سرمایهگذاران نرخ رشد سود مورد انتظار را تغییر دهد و سپس بر اطلاعات حسابداری و قیمت سهام تاثیر بگذارد.
تفاصيل المقالة
شرکتها برای رشد از راهبردهای متفاوتی استفاده میکنند. رشد از طریق ادغام و تحصیل از سریعترین روشهای رشد و توسعه سازمانهاست. در طول دو دهه گذشته با وجود گزارشات مداوم شکست در بسیاری از فرایندهای ادغام و تملیک شرکت ها، توجه به این فرایند از سوی مدیران و پژوهشگران، به أکثر
شرکتها برای رشد از راهبردهای متفاوتی استفاده میکنند. رشد از طریق ادغام و تحصیل از سریعترین روشهای رشد و توسعه سازمانهاست. در طول دو دهه گذشته با وجود گزارشات مداوم شکست در بسیاری از فرایندهای ادغام و تملیک شرکت ها، توجه به این فرایند از سوی مدیران و پژوهشگران، به طور چشم گیری در حال افزایش است. هدف از این پژوهش، شناسایی و اولویت بندی عوامل موفقیت فرایند ادغام و تملیک در شرکت های ایرانی است. محیط پژوهش حاضر، مدیران و کارشناسان مالی و حسابرسان موسسات و شرکت های ادغام شده در ایران می باشند. در پژوهش حاضر که از روش پژوهش کیفی با رویکرد مبتنی بر نظریهپردازی زمینهبنیان استفاده شده، جهت تحلیل داده های کیفی از روش حاصل از مصاحبه ها از تکنیک تجزیه و تحلیل تم استفاده شده است. جمع آوری داده ها و انجام آزمون های کیفی از اسفند ماه سال 1395 تا خرداد سال 1397 به انجام رسیده است. روش نمونه گیری به صورت هدفمند بوده که مدل مورد نظر، با توزیع مصاحبه ها در بین 15 نفر از اعضای جامعه، به اشباع نظری رسیده است. نتایج حاصل از تکنیک تجزیه و تحلیل تم نشان میدهد که عوامل مالی، استراتژیک و رفتار سازمانی به ترتیب از مهمترین عوامل علی موثر بر موفقیت ادغام و تملیک بوده و زیرساخت های اقتصادی، مدیریتی، حقوقی و قانونی و مالی به ترتیب از مهمترین عوامل زمینه ای موثر بر ادغام وتملیک می باشند. همچنین استفاده از راهبردهای پیادهسازی ادغام و تملیک در سه مرحله راهبردهای حین ادغام و قبل از ادغام و پس از ادغام پیامدهایی همچون تسهیل فرایندهای معاملاتی، کارآمدی مالی، کارآمدی استراتژیک و کارآمدی سازمانی به دنبال خواهد داشت. در این مسیر چالش های استراتژیک، سازمانی، مدیریتی، فرهنگی و حقوقی و قانونی به ترتیب مهمترین چالش های پیش روی موفقیت و عوامل شرایط شکل گیری، انگیزه های مشترک، منابع مشترک، اهداف و مقاصد، فرایندها و ساختار سازمانی به ترتیب مهمترین عوامل تسهیل کننده های فرایند ادغام وتملیک می باشند.
تفاصيل المقالة
این پژوهش مفهومِ اثر گزارشگری تعهد مدیریت ارشد بر عملکرد زیست محیطی را با نقش میانجی گزارشگری حسابداری مدیریت زيست محيطی و نقش تعدیلگر مدیریت ریسک با هم ادغام میکند. پس از اعمال محدویتها، تعداد 67 شرکت از بین شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران انتخاب شد أکثر
این پژوهش مفهومِ اثر گزارشگری تعهد مدیریت ارشد بر عملکرد زیست محیطی را با نقش میانجی گزارشگری حسابداری مدیریت زيست محيطی و نقش تعدیلگر مدیریت ریسک با هم ادغام میکند. پس از اعمال محدویتها، تعداد 67 شرکت از بین شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران انتخاب شدند. دادههای مربوط به متغیرهای تحقیق در بازه زمانی 1391 تا 1400 جمعآوری شدند؛ و روابط بین متغیرها و فرضیههای پژوهش، بر اساس مدلهای رگرسیونی (روش حداقل مربعات تعمیمیافته و لجستیک) مورد آزمون قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان میدهد که بین تعهد مدیریت ارشد و حسابداری مدیریت زیست محیطی و همچنین بین تعهد مدیریت ارشد و عملکرد زیست محیطی شرکت رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد. حسابداری مدیریت زیست محیطی نقش میانجیگری جزئی در رابطه بین تعهد مدیریت ارشد و عملکرد زیست محیطی ایفا میکند. مدیریت ریسک شرکت به عنوان یک متغیر تعدیلگرِ خالص موجب تقویت رابطه بین تعهد مدیریت ارشد و عملکرد زیست محیطی میگردد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که تعهدات فردی مدیران به محیطزیست به طور مستقیم با اقدامات زیست محیطی آنها در ارتباط است؛ و همچنین اطلاعات حسابداری مدیریت زيست محيطی به مدیران در تدوین شاخصهای عملکرد محیطی کمک میکند؛ و با افزایش مدیریت ریسک در شرکت، مدیران ارشد متعهد به مسائل محیطزیستی قادر خواهند بود عملکرد زیست محیطی شرکت را بهبود بخشند.
تفاصيل المقالة
پژوهشهای اخیر درباره رفتار هزینه، بر خلاف مفروضات سیستم هزینهیابی سنتی که بر رفتار متقارن هزینهها نسبت به تغییر سطوح فعالیت تاکید دارد، حاکی از رفتار نامتقارن انواع هزینهها میباشد. رفتار نامتقارن هزینهها میتواند از لحاظ چسبندگی یا ضدچسبندگی و میزان و شدت آن در اد أکثر
پژوهشهای اخیر درباره رفتار هزینه، بر خلاف مفروضات سیستم هزینهیابی سنتی که بر رفتار متقارن هزینهها نسبت به تغییر سطوح فعالیت تاکید دارد، حاکی از رفتار نامتقارن انواع هزینهها میباشد. رفتار نامتقارن هزینهها میتواند از لحاظ چسبندگی یا ضدچسبندگی و میزان و شدت آن در ادوار مختلف تجاری شامل دورههای رونق، رکود یا بحران اقتصادی متفاوت باشد. هدف این پژوهش بررسی رفتار نامتقارن هزینههای اداری، عمومی و فروش و بهای تمام شده کالای فروش رفته طی سالهای 1380 الی 1393 و همچنین بررسی رفتار این هزینهها از لحاظ چسبندگی یا ضدچسبندگی به طور جداگانه در هر یک از دورههای رونق و رکود این بازه زمانی میباشد. بدین منظور دادههای 189 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران به صورت مشاهدات ترکیبی سال-شرکت در کل دوره زمانی مورد مطالعه و همچنین دورههای رونق و رکود اقتصادی، با استفاده از رگرسیون چند متغیره مورد آزمون قرار گرفت. یافتهها نشان میدهد که رفتار هزینههای یادشده در کل دوره مورد مطالعه نامتقارن است. همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که دورههای رونق و رکود اقتصادی کشور تأثیر چندانی در نگرش مدیران شرکتها نداشته و از این رو رفتار هزینههای اداری، عمومی و فروش در تمامی دورهها شامل دورههای رونق و رکود اقتصادی چسبنده و رفتار بهای تمام شده کالای فروش رفته در تمامی ادوار تقریبأ ضدچسبنده میباشد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications