شبیهسازى عبارت از فرایندی است که در آن ژنهاى انسان به وسیلۀ دانشمندان با کمک فنّاورىهاى جدید این عرصه، مهندسى و برنامهنویسى مىشوند، اما در اصطلاح فنى و علمى شبیهسازى انسانی فرایند بس پیچیدهاى است که تشکیل شده از یک سلول بنیادى تخم یا تخمک؛یک سلول بالغ؛ یک بافت ا أکثر
شبیهسازى عبارت از فرایندی است که در آن ژنهاى انسان به وسیلۀ دانشمندان با کمک فنّاورىهاى جدید این عرصه، مهندسى و برنامهنویسى مىشوند، اما در اصطلاح فنى و علمى شبیهسازى انسانی فرایند بس پیچیدهاى است که تشکیل شده از یک سلول بنیادى تخم یا تخمک؛یک سلول بالغ؛ یک بافت از اعضاى بدن انسان که عملیات و فرایند تخلیه هستهاى و جایگزینى در هستهاى دیگرانجام می پذیرد.در این نوشتار برآنیم تا به روش توصیفی- تحلیلی، علل و عوامل مخالفت آیین کاتولیک با شبیه سازی انسانی را مورد کنکاش قرار داده و در نتیجه پس از بررسی عوامل مختلف مشخص شد که، مخالفت آیین کاتولیک با شبیه سازی انسانی ریشه در برداشت این آیین از کتاب مقدس و تفسیر داستانهای عهد عتیق دارد. عمده مخالفت با شبیه سازی انسانی در میان کلیسای کاتولیک بر سه داستان محوری سفرتکوین (یا سفرپیدایش) در عهد عتیق استوار است. این سه داستان با تفسیری که از آن ارائه میشود، زمینه و بستری فراهم میکند تا کاتولیک ها بتوانند مخالفت خود را با شبیه سازی انسانی مدلل کنند.
تفاصيل المقالة
حق انتخاب در تعهد تخییری بنا به توافق متعاهدین میتواند متعلق به متعهد، متعهدله یا شخص ثالث باشد. حسب این که این حق متعلق به کدام یک از افراد مذکور باشد حقوق و تکالیف متعاهدین و آثار آن تفاوتهایی را خواهد داشت. در فرضی که حق انتخاب متعلق به متعهد است تا پیش از انتخاب م أکثر
حق انتخاب در تعهد تخییری بنا به توافق متعاهدین میتواند متعلق به متعهد، متعهدله یا شخص ثالث باشد. حسب این که این حق متعلق به کدام یک از افراد مذکور باشد حقوق و تکالیف متعاهدین و آثار آن تفاوتهایی را خواهد داشت. در فرضی که حق انتخاب متعلق به متعهد است تا پیش از انتخاب موضوع نهایی، مشارالیه میتواند هر گونه تصرفی در موضوعات مورد تعهد انجام دهد مشروط بر آن که انجام تعهد را غیرممکن نسازد، در این صورت امکان ایجاد تعارض بین منافع متعهدله و منتقل الیه وجود ندارد.اما در فرضی که حق انتخاب متعلق به متعهدله یا شخص ثالث است متعهد از انجام تصرفات مالکانهای که منافی حق انتخاب متعهدله یا شخص ثالث است ممنوع میباشد در غیر این صورت امکان دارد میان منافع منتقلالیه و متعهدله تعارض ایجاد گردد. تعهد تخییری پیش از انتخاب موضوع نهایی چه در حالت عادی و چه در زمان وقوع رخدادهای غیرمتعارف دارای آثاری است که مختص این نوع از تعهدات میباشد که در این نوشتار به آن اشاره گردیده است. روش تحقیق در این مقاله به صورت توصیفی و تحلیلی بوده و اطلاعات نیز به روش کتابخانه ای و به صورت فیش برداری گرد آوری شده است. در صورتی که یکی از دو موضوع تعهد پیش از انتخاب نهایی به سبب قهری تلف شود تعهد تخییری تبدیل به تعهدی بسیط خواهد شد؛ اما اگرتمام موضوعات تعهد پیش از انتخاب تلف شود انجام تعهد محال میگردد و تعهد منقضی میشود. در فرضی که حق انتخاب متعلق به متعهد است 1- اگر یکی از دو موضوع تعهد توسط متعهد تلف شود تعهد تخییری تبدیل به تعهد بسیط خواهد گردید؛ اما در صورت تلف کردن هر دو موضوع ، مشارالیه موظف به پرداخت قیمت آخرین مال تلف شده خواهد بود.2- اگر یکی از موضوع تعهد در اثر خطای متعهدله تلف گردد متعهد مخیّر است یا چیزی را که دائن تلف کرده است انتخاب نماید که در این صورت ذمه او بری میشود، یا موضوع باقی مانده را انتخاب نماید و برای دریافت قیمت مال تلف شده به متعهدله رجوع نماید اما در صورت تلف کردن هر دو موضوع توسط متعهدله، متعهد میتواند هر یک از دو موضوع تلف شده را انتخاب نماید که در این صورت ذمه او به واسطه تلف همان مورد بری میشود و می تواند برای دریافت قیمت موضوع دیگر به متعهدله مراجعه نماید.
تفاصيل المقالة
پژوهش های فقه و حقوق اسلامی
,
العدد1,السنة
15
,
بهار
1398
بی تردید در اسلام، رضاع از جمله ی محرّمات نکاح است. فقیهان از شرایط تحقّق رضاع و آثار مترتّب بر آن به تفصیل سخن گفته اند. مبنای این حرم ت، حکم شارع است که ظاهراً بر عرف جامعه ی زمان نزول حکم، صحّه گذاشته و آن را پذیرفته است: وقتی که طفلی برابر قواعد شرع، از شیر زنی غیر أکثر
بی تردید در اسلام، رضاع از جمله ی محرّمات نکاح است. فقیهان از شرایط تحقّق رضاع و آثار مترتّب بر آن به تفصیل سخن گفته اند. مبنای این حرم ت، حکم شارع است که ظاهراً بر عرف جامعه ی زمان نزول حکم، صحّه گذاشته و آن را پذیرفته است: وقتی که طفلی برابر قواعد شرع، از شیر زنی غیر از مادر خود می نوشد، رضاع محقّق شده و در نتیجه، نکاح میان شیرخوار و کسانی که در شرع مشخص اند حرام است. اما تلاش این نوشته در پی کشف راهی است تا ملاک نشر حرمت به واسطه ی رضاع را به پیوند تسرّی داده و ثابت کند که چنانچه از فرزند زنی (به عنوان دهنده ی عضو)، یک یا چند عضو به مرد دیگری (به عنوان گیرنده ی عضو)، پیوند زده شود در اثر این پیوند، همان حکم حرمت به واسطه ی رضاع محقّق شده و در نتیجه، نکاح میان گیرنده ی عضو با مادر یا خواهرِ دهنده ی عضو خالی از اشکال نخواهد بود.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications