تحقیقات سیاسی و بین المللی
,
العدد4,السنة
10
,
پاییز
1397
چکیده
گسترش و فراگیری تروریسم؛ بهویژه از نوع سازمان یافته آن، سبب شده است تا امروزه محققان این عرصه برای شناخت، بررسی ریشه ها و همچنین، روش های جلوگیری از آن درصدد پاسخی مناسب برآیند. از آنجایی که منطقه خاورمیانه به عنوان یکی از کانون های رشد تروریسم در جهان مطرح است، أکثر
چکیده
گسترش و فراگیری تروریسم؛ بهویژه از نوع سازمان یافته آن، سبب شده است تا امروزه محققان این عرصه برای شناخت، بررسی ریشه ها و همچنین، روش های جلوگیری از آن درصدد پاسخی مناسب برآیند. از آنجایی که منطقه خاورمیانه به عنوان یکی از کانون های رشد تروریسم در جهان مطرح است، در پژوهش حاضر به تحلیل اثر پولشویی بهعنوان یکی از عوامل تقویت گروههای تروریستی در منطقه خاورمیانه پرداخته شده و به این پرسش پاسخ داده می شود که پولشویی چگونه به رشد گروه های تروریستی سازمان یافته (القاعده و داعش) در خاورمیانه از سال 2001 تا 2016 کمک کرده است؟ در پاسخ به این پرسش، فرضیه مقاله این است که پولشویی از طریق ایجاد پوشش امن برای تأمین بخش عمده منابع مالی و داد و ستدهای بیرونی گروههای سازمان یافته تروریستی با طرفهای خارجی، زمینه رشد تروریسم سازمان یافته را از سال 2001 تا 2016 در خاورمیانه فراهم کرده است. مقاله گستردگی و پیچیدگی روشهای مورد استفاده گروههای تروریستی سازمان یافته برای داد و ستد و نقل و انتقال پول با توسل به پولشویی را نشان میدهد که بیانگر لزوم جامعیت و تجمیع اراده سیاسی در سطح منطقه و فرامنطقه برای برخورد با این معضل است و این مهم زمانی تحقق مییابد که این ساز وکارها و تدابیر، وسیله بهره برداری سیاسی علیه دیگران در منطقه قرار نگیرد؛ وضعیتی که متأسفانه امروز در برخورد نظام و شبکه بانکی غرب علیه کشورمان به چشم میخورد. روش تحقیق مقاله توصیفی- تبیینی است.
تفاصيل المقالة
تحقیقات سیاسی و بین المللی
,
العدد4,السنة
7
,
پاییز
1394
چکیده نفوذ سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا در مبادلات جهانی و منطقهای زمینه مناسبی را برای گسترش همکاری و همگرایی بین دو طرف فراهم میآورد؛ اما تاکنون روابط دو طرف در طول بیش از سه دهه نه تنها نهادینه نشده؛ بلکه با فراز و نشیب همراه بوده و در دوره أکثر
چکیده نفوذ سیاسی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا در مبادلات جهانی و منطقهای زمینه مناسبی را برای گسترش همکاری و همگرایی بین دو طرف فراهم میآورد؛ اما تاکنون روابط دو طرف در طول بیش از سه دهه نه تنها نهادینه نشده؛ بلکه با فراز و نشیب همراه بوده و در دورههایی به سردی گراییده است. هدف این پژوهش، بررسی شناخت نقش عناصر هویتی اثرگذار در مناسبات ایران و اتحادیه اروپا و توجه به عوامل اجتماعی و هویتی بهعنوان یکی از عوامل واگرایی در روابط دو طرف است و فرض بر این است که روابط جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا پس از انقلاب اسلامی، تحت تأثیر سازههای هویتبخش؛ فرهنگی، ارزشی، هنجاری و انگارههای بیناذهنی قرار دارد و این سازهها به نگاه متفاوت نسبت به مسائل جهانی و تصویر منفی طرفین از یکدیگر منجر شده است که در روابط دوجانبه بهصورت واگرا عمل میکند؛ زیرا ارزشها و هنجارهای جمهوری اسلامی برگرفته از هویت اسلامی – انقلابی است که در پی پیروزی انقلاب اسلامی شکلگرفته است و اتحادیه اروپا متکی به هویت اروپایی، ارزشهای لیبرالیستی غربی و ماهیت دینی سکولار است.
تفاصيل المقالة
تحقیقات سیاسی و بین المللی
,
العدد2,السنة
15
,
تابستان
1402
پکن در حوزه اقتصادی، تجاری، مالی و پولی، فناوری و سایبری برای افزایش تقویت جایگاه خود در حکمرانی جهانی سازوکارهایی ایجاد کرد. در ادامه ابتکارات و طرحهای چین برای نفوذ در حکمرانی جهانی، حوزه سلامت بهعنوان یکی از محورهای سیاست خارجی چین تبدیلشد. هدف ا أکثر
پکن در حوزه اقتصادی، تجاری، مالی و پولی، فناوری و سایبری برای افزایش تقویت جایگاه خود در حکمرانی جهانی سازوکارهایی ایجاد کرد. در ادامه ابتکارات و طرحهای چین برای نفوذ در حکمرانی جهانی، حوزه سلامت بهعنوان یکی از محورهای سیاست خارجی چین تبدیلشد. هدف این مقاله تبیین جاده ابریشم سلامت و زمینههای نفوذ چین در حکمرانی سلامت جهانی است و به این پرسش پاسخ داده که طرح ابتکار جاده ابریشم سلامت چین چگونه زمینهساز نفوذ این کشور در حکمرانی سلامت جهانی شده است؟ در پاسخ فرض بر آن است که جاده ابریشم سلامت چین بهعنوان ابتکار نوظهور دیپلماتیک از طریق توسعه همکاری جنوب-جنوب، ایجاد سازوکارهای نهادی، مشارکت راهبردی دوجانبه و چندجانبه، و اتصال بخش سلامت با بخش اقتصاد، فناوری و ابتکار یک کمربند و یک راه، منجر به ترویج شبکهی همکاری بهداشتی در جهان شده و زمینههای نفوذ پکن را در حکمرانی سلامت جهانی فراهم آورده است. روش پژوهش تحلیلی-تبیینی است. یافتهها نشان میدهد که چین سازوکار حکمرانی موٍثر را جهت پیشبرد مدیریت مشترک و همکاریجویانه در سلامت جهانی ایجاد کرده است.