روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی
,
العدد2,السنة
20
,
زمستان
1402
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین بدرفتاری دوران کودکی و خودجرحی بدون خودکشی با در نظر گرفتن نقش واسطهای ابعاد مثبت و منفی شفقت خود انجام شد. این پژوهش از نظر هدف یک پژوهش توسعهای و از نظر شیوه گردآوری دادهها یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. نوجوانان بین 13 تا 18 أکثر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین بدرفتاری دوران کودکی و خودجرحی بدون خودکشی با در نظر گرفتن نقش واسطهای ابعاد مثبت و منفی شفقت خود انجام شد. این پژوهش از نظر هدف یک پژوهش توسعهای و از نظر شیوه گردآوری دادهها یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. نوجوانان بین 13 تا 18 سال که در سال تحصیلی 1401-1400 در حال تحصیل بودند، جامعه آماری پژوهش حاضر را تشکیل دادند. از جامعه آماری پژوهش، نمونهای به حجم 575 نفر به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. یافتهها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار SPSS و AMOS تحلیل شد. نتایج نشان داد رابطه مستقیم و معناداری بین بدرفتاری دوران کودکی و خودجرحی بدون خودکشی در بین نوجوانان وجود دارد. همچنین مدل مبتنی بر اثر میانجی ابعاد مثبت و منفی شفقت خود بین بدرفتاری دوران کودکی با خودجرحی بدون خودکشی در نوجوانان برازش خوبی با دادهها داشت. به همین دلیل میتوان نتیجه گرفت ابعاد مثبت شفقت خود در بین کودکانی که در محیط رشدشان محبت کافی دریافت نمیکنند در معرض خطر قرار میگیرد و هیچگاه یاد نمیگیرد که در شرایط دردآور زندگی با خود مهربان باشد. لذا ممکن است انگیزههای پنهانی مانند تنبیه خود در بروز رفتار خودجرحی نقش داشته باشد و نوجوان از خودجرحی بدون خودکشی که یک راهبرد مقابلهای ناهنجار است استفاده کند.
تفاصيل المقالة
اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی
,
العدد4,السنة
11
,
پاییز
1395
شیوع رو به رشد و عوارض گسترده ی افسردگی، ضرورت بررسی و آسیب شناسی عوامل موثر در این اختلال را آشکار می سازد. مطالعه ی اثرهای واسطه ای، یک روش استاندارد برای بررسی مدل های آسیب شناسی به شمار می آید. هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین دوسوگرایی در ابراز هیجان و افسردگی و ن أکثر
شیوع رو به رشد و عوارض گسترده ی افسردگی، ضرورت بررسی و آسیب شناسی عوامل موثر در این اختلال را آشکار می سازد. مطالعه ی اثرهای واسطه ای، یک روش استاندارد برای بررسی مدل های آسیب شناسی به شمار می آید. هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین دوسوگرایی در ابراز هیجان و افسردگی و نقش واسطه ای مشکلات بین فردی در این ارتباط بود. بدین منظور، طی یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی، 521 نفر (420 زن و 101 مرد) از دانشجویان سه دانشگاه در تهران (دانشگاه شاهد، دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران) که به شیوه ی نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند، از نظر دوسوگرایی در ابراز هیجان، افسردگی و مشکلات بین فردی مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که تنها دوسوگرایی در ابراز هیجان های مثبت با افسردگی رابطه دارد و ابعاد صراحت و مردم آمیزی و پرخاشگری، شاخص مشکلات بین فردی میانجی این رابطه هستند. معنادار بودن اثر مستقیم بین دوسوگرایی در ابراز هیجان مثبت و افسردگی نیز حاکی از آن است که دشواری در صراحت و مردم آمیزی و پرخاشگری میانجی نسبی ارتباط بین این دو متغیر اند و متغیرهای دیگری نیز وجود دارند که در این رابطه نقش میانجی را ایفا می کنند. بر این اساس می توان گفت که اختلال در روابط بین فردی یکی از مکانیزم هایی است که باعث می شود دوسوگرایی در ابراز هیجان مثبت با افسردگی همراه شود
تفاصيل المقالة
فصلنامه علمی روش ها و مدل های روانشناختی
,
العدد4,السنة
7
,
پاییز
1395
رابطه هویت یافتگی و سردرگمی با شاخص های سلامت روان از موضوعات قابل توجه است. در این پژوهش با هدف بررسی نقش واسطه ای تعهد در رابطه بین سبک های هویت و بهزیستی فضیلتطلبانه و لذتگرایانه انجام شد. تعداد 320 نفر از دانشجویان دختر و پسر(با أکثر
رابطه هویت یافتگی و سردرگمی با شاخص های سلامت روان از موضوعات قابل توجه است. در این پژوهش با هدف بررسی نقش واسطه ای تعهد در رابطه بین سبک های هویت و بهزیستی فضیلتطلبانه و لذتگرایانه انجام شد. تعداد 320 نفر از دانشجویان دختر و پسر(با میانگین سنی76/20 و انحراف معیار 16/2) دانشکده های گوناگون دانشگاه تهران بصورت تصادفی مرحلهای خوشه ای انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از ترجمه فارسی پرسشنامه های سبک هویت (ISI-4) و مقیاس بهزیستی کیز استفاده شد. با روش آماری تحلیل مسیر مدل پژوهش آزمون شد. نتایج نشان دادند که الگوی فرضی اولیه با داده های مشاهده شده برازش مطلوب دارد؛ سبک هویت دادهها با بهزیستی فضیلتطلبانه رابطه مستقیم و به واسطه تعهد با بهزیستی لذت گرایانه و فضیلتطلبانه رابطه غیرمستقیم و معنادار دارد؛ سبک هویت هنجاری با بهزیستی لذتگرایانه رابطه مستقیم و به واسطه تعهد با بهزیستی لذت گرایانه و فضیلتطلبانه رابطه غیر مستقیم معناداردارد؛ سبک هویت سردرگم/ اجتنابی با تعهد و بهزیستی فضیلت طلبانه رابطه منفی دارد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications