فهرس المقالات مرجان حسین زاده تقوایی


  • المقاله

    1 - بررسی اثربخشی زوج درمانی متمرکز بر هیجان بر افزایش توافق، رضایتمندی، همبستگی و ابراز محبت همسران
    مهارت های روانشناسی تربیتی , العدد 4 , السنة 9 , پاییز 1397
    هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان متمرکز بر هیجان بر افزایش توافق، رضایتمندی، همبستگی و ابراز محبت زوج ها بود.این پژوهش در چارچوب نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون، با دو گروه آزمایش و گواه اجرا گردید. جامعه آماری پژوهش، زوج های مراجعه کننده به مرکز مشاوره تهران أکثر
    هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان متمرکز بر هیجان بر افزایش توافق، رضایتمندی، همبستگی و ابراز محبت زوج ها بود.این پژوهش در چارچوب نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون، با دو گروه آزمایش و گواه اجرا گردید. جامعه آماری پژوهش، زوج های مراجعه کننده به مرکز مشاوره تهران در سال 1396 بود. در این پژوهش، مرکز مشاوره به‌ صورت نمونه گیری دردسترس انتخاب شد. برای این منظور از بین 36 زوج مراجعه‌کننده، 20 زوج به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابتدا بر روی زوج های هر دو گروه پیش‌آزمون اجرا گردید، سپس مداخله آزمایشی(زوج درمان متمرکز بر هیجان) بر روی گروه آزمایش به مدت 9 جلسه 90 دقیقه ای اجرا و پس از اتمام برنامه‌ی آموزشی، از هر دو گروه پس‌آزمون به عمل آمد. برای جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه سازگاری زناشویی اسپنیر(1976) استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش تحلیل‌ واریانس چند متغیری نشان داد که درمان متمرکز بر هیجان در افزایش توافق، رضایتمندی، همبستگی و ابراز محبت روج‌ها موثر است. بنابراین بر اساس یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که از درمان متمرکز بر هیجان می‌توان در جهت افزایش سازگاری زناشویی به عنوان یک روش مؤثر سود برد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - مقایسه اثربخشی آموزش شفقت درمانی و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر تاب آوری دختران نوجوان (پایه دهم و یازدهم ) شهر کرج
    زن و مطالعات خانواده , ستأتي المقالات قريبًا
    هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی شفقت درمانی و آموزش گروهی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر تاب آوری دختران نوجوان (پایه دهم و یازدهم ) شهر کرج بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهش های کاربردی و از لحاظ روش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون- پیگی أکثر
    هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی شفقت درمانی و آموزش گروهی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر تاب آوری دختران نوجوان (پایه دهم و یازدهم ) شهر کرج بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهش های کاربردی و از لحاظ روش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون- پیگیری و گروه کنترل بود. جامعۀ پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر پایه دهم و یازدهم متوسطه دوم شهر کرج در سال 1400-1399 تشکیل دادند که از بین آن ها به صورت هدفمند 45 نفر (هر گروه 15 نفر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مقیاس تاب آوری کودک و نوجوان انگارو لیبنبرگ (CYRM-28) (۲۰۰۹) جمع آوری شد. مداخله شفقت درمانی طی 8 جلسه 5/1ساعته و مداخله آموزش گروهی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی طی10 جلسه 5/1 ساعته انجام شد؛ اما گروه کنترل هیچ مداخله ای را دریافت نکردند. داده های پژوهش، به روش تحلیل واریانس آمیخته (با اندازه گیری مکرر) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد با کنترل اثر پیش آزمون ها، شاخص لاندای ویلکز در سطح 01/0 معنی دار است. همچنین در گروه شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی با کنترل اثر پیش آزمون ها، شاخص لاندای ویلکز در سطح 01/0 معنی دار است. به عبارت دیگر می توان ادعا کرد که در "تاب آوری" بین گروه های آزمایش و آزمایش تفاوت معنی داری وجود دارد. همچنین مجذور سهمی اتا حامی از آن است که 81 درصد و 8/75 درصد از تغییرات همزمان متغیر وابسته (تاب آوری) به ترتیب مرتبط به گروه (آموزش شفق درمانی و شناختی درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی) است. همچنین یافته ها نشان داد بین اثربخشی دو مداخله آموزش گروهی شفقت درمانی و آموزش گروهی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی در تاب آوری تفاوت وجود دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - مقایسه اثربخشی آموزش ذهن مشفق و آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر توازن خود دختران نوجوان
    زن و مطالعات خانواده , العدد 4 , السنة 16 , زمستان 1402
    هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی آموزش ذهن مشفق و آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر توازن خود دختران نوجوان انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهش های کاربردی و از لحاظ روش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل است. جامعۀ پژوهش را کل أکثر
    هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی آموزش ذهن مشفق و آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر توازن خود دختران نوجوان انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهش های کاربردی و از لحاظ روش از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه کنترل است. جامعۀ پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر پایه دهم و یازدهم شهر کرج در سال 1400-1399 تشکیل دادند که از بین آن ها به صورت در دسترس 45 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل شاخص یکپارچه ناهمخوانی هاردین (2002) بود. مداخله آموزش گروهی ذهن مشفق طی 8 جلسه 5/1ساعته و مداخله آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی طی10 جلسه 5/1 ساعته انجام شد؛ اما گروه گواه هیچ مداخله ای را دریافت نکردند. یافته ها نشان داد یافته ها نشان دادند آموزش ذهن مشفق و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر توازن خود نوجوانان دختر موثر است. همچنین یافته ها نشان داد بین اثربخشی دو مداخله آموزش ذهن مشفق و آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی در توازن خود تفاوت معنادار مشاهده شد. تفاصيل المقالة