-
المقاله
1 - مفاهیم نمادین نور در دیوان حافظعرفان اسلامی , العدد 1 , السنة 19 , بهار 1401بشر از همان اوان حیات خود بر زمین، با پدیدههای رازآمیز بسیاری روبهرو بوده است و یکی از رازآمیزترین این پدیدهها برای او، نور بودهاست. نور، نوع زندگی و معماری فضای زیست آدمی را تحت تأثیر قرارداده و افزون بر جنبۀ مادی و فیزیکی حیات بشر، به تدریج بر جنبۀ ذهنی و معرفتی أکثربشر از همان اوان حیات خود بر زمین، با پدیدههای رازآمیز بسیاری روبهرو بوده است و یکی از رازآمیزترین این پدیدهها برای او، نور بودهاست. نور، نوع زندگی و معماری فضای زیست آدمی را تحت تأثیر قرارداده و افزون بر جنبۀ مادی و فیزیکی حیات بشر، به تدریج بر جنبۀ ذهنی و معرفتی وی نیز پرتو افکنده است. در ساحت معرفتی و فلسفی، نور، چشمانداز بحثهایی ظریف را فراروی آدمی گشوده است. در کنار همۀ این ویژگیها، نور به عنوان تجلّی زیبایی، در خدمت بیان هنری درآمده و گونههای هنر را از امکانات مادی و بیانی وسیعی بهرهمند کرده است. در این مقاله با استفاده از نظریۀ نماد، کارکردهای نمادین نور و خوشههای تصویری مرتبط با آن یعنی خورشید، آفتاب، شمع، چراغ و ... در دیوان حافظ تبیین می شود. و نیز سعی کردهایم به بررسی لایهها و وجوه گوناگون نور از قبیل نور نماد حق تعالی، انسان کامل، جهانِ غیب به منزلۀ نور، حضور نور در مکان، خوراک و شراب و تبیین مقولۀ فنا و بقا در دیوان حافظ با استفاده از پدیدۀ نور بپردازیم تا دریچهای دیگر برای شناخت کاملتر دیوان این شاعر برجسته گشوده شود. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - تحلیلی بر نقیضهپردازی در بازآفرینی روایت اساطیری و حماسی یوشتِ فریانپژوهشنامه ادب حماسی (فرهنگ و ادب سابق) , العدد 1 , السنة 13 , تابستان 1396در دهههای بیست و سی شمسی، سنگینی بار شکست، رنج از مرور گذشته و احساس دلهره از تصوّر آینده، نویسندگان روشنفکر ایرانی را به انواع گریزها فرا میخواند. نویسندۀ نسل شکست میکوشد با داستانهای تمثیلی و با پناهبردن به روایتهای اساطیری، خوانندگان خود را تسلّی دهد. در این أکثردر دهههای بیست و سی شمسی، سنگینی بار شکست، رنج از مرور گذشته و احساس دلهره از تصوّر آینده، نویسندگان روشنفکر ایرانی را به انواع گریزها فرا میخواند. نویسندۀ نسل شکست میکوشد با داستانهای تمثیلی و با پناهبردن به روایتهای اساطیری، خوانندگان خود را تسلّی دهد. در این دوره، افسانه به دلیل غرابت و ابهام آن، موردتوجّه نویسندگان قرار میگیرد و اساطیر هم برای بازآفرینی شخصیّت و روحیۀ فروکوفتۀ جامعه، بازروایت و حتّا بازسازی میشود. احسان طبری، از نویسندگان معاصر ایرانی است که غور او در عالم فلسفه و اشتغالش به کنشهای سیاسی، سایه بر آفرینشهای ادبی او افکنده و موجب شده است که آثارش کمتر از منظر نظریههای ادبی تحلیل شود. او که به لحاظ فلسفی تعلّق به نحلۀ رئالیسم دارد، در آثار داستانیش همراه با نشان دادن واقعیت، از طنز نیز بهره برده است. این گرایش به طنز، معلول فضای بستۀ سیاسی در عصر پهلوی است و همین عامل، نحوۀ بیان داستانهای او را نیز تمثیلی میسازد. هرجا که طنز به اثر ادبی تزریق میشود، میتوان حضور نقیضهگویی و نقیضهاندیشی را نیز پیشبینی کرد. نقیضه را میتوان شگردی در میان انواع شیوههای طنزپردازی پرخاشگرانه دانست که در گونههای متنوّع ادبی نمایان میشود. در این مقاله برآنیم که جلوههای نقیضه را در داستان یوشت فریان اثر طبری، بررسی کنیم. یوشت فریان داستانی افسانهای است که در کتاب سفر جادو اثر احسان طبری آمده است. در این اثر، نویسنده با آشناییزدایی از مفاهیم اسطورهای، به نقیضهسازی روی آورده است. هدف نگارندگان در این مقاله آن است که نشان دهند نقیضه در اثر نویسنده چگونه خودنمایی کرده است. از آنجا که این داستان ظرفیّتهای متنوّعی برای خوانش در اختیار قرار میدهد، پس از تعریف نقیضه و ویژگیهای آن، به شیوة تحلیلی، جایگاه این داستان در نظریههای ادبی چون ساختارگرایی، ساختشکنی و همچنین منطق گفتوگویی بررسی میشود. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - طبقهبندی دما و بارش در ایرانزمین با استفاده از روشهای زمینآمار و تحلیل خوشهایفصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ای , العدد 1 , السنة 4 , بهار 1393زمینآمار یکی از مهمترین روشهای برآورد توزیع مکانی پدیدههای جغرافیایی بهویژه بارش و دما میباشد؛ چرا که برآورد دقیق آنها در بسیاری از علوم مانند هیدرولوژی، جغرافیا، کشاورزی و آبیاری حائز اهمیت میباشد. در این مطالعه به منظور دستیابی به أکثرزمینآمار یکی از مهمترین روشهای برآورد توزیع مکانی پدیدههای جغرافیایی بهویژه بارش و دما میباشد؛ چرا که برآورد دقیق آنها در بسیاری از علوم مانند هیدرولوژی، جغرافیا، کشاورزی و آبیاری حائز اهمیت میباشد. در این مطالعه به منظور دستیابی به بهترین روش درونیابی دما و بارش ایران از روشهای زمینآمار کریجینگ ساده (SK)، کریجینگ معمولی (OK) و کریجینگ عام (UK) استفاده شده است. در این راستا برای دستیابی به این مقصود180 ایستگاه همدیدی و کیلیماتولوژی کشور که دارای بیشترین طول دوره آماری بودهاند، در محدوده کشور انتخاب شد. سپس برای انجام این پژوهش ماتریسی با ابعاد 118 109 ایجاد گردید و بهعنوان پایگاه دادهای در این تحقیق مورد استفاده واقع شد. پس از مشخص شدن بهترین روش میان یابی بهمنظور طبقهبندی از تحلیل خوشه استفاده شد. برای تجزیه تحلیل دادهها و ترسیم نمودارها از نرمافزارهای ArcGIS, SPSS و MATLABبهرهگرفته شد. یافتهها نشان داد که روش کریجینگ ساده از نوع نمایی و کریجینگ معمولی از نوع کروی بهترین روش برای میان یابی و درونیابی بارش و دما میباشد. نتایج حاصل از تجزیه خوشهای بروی یاختههای دما و بارش پنج پهنه اقلیمی را مشخص نمود که این مناطق عبارت است از: معتدل گرم - سرد و نیمهخشک – معتدل مرطوب – گرم خشک – بسیار گرم و خشک. تفاصيل المقالة