فهرس المقالات احمد میریان


  • المقاله

    1 - آسیب شناسی از خودبیگانگی از منظر قرآن در سازمان‌های آموزشی (مطالعه موردی :کارکنان دانشگاه آزاد ساری)
    پژوهش‌های برنامه‌ریزی درسی و آموزشی , العدد 1 , السنة 12 , پاییز 1401
    این مقاله با هدف آسیب شناسی از خودبیگانگی از منظر قرآن در سازمان های آموزشی، در میان کارکنان دانشگاه آزاد ساری شده است. از خود بیگانگی پدیده ای است که تأثیر عملی بسیار زیادی بر زندگی انسان داشته، جهت و هدف ها را به سمت و سوی خاصی سوق می دهد. هنگامی که انسان دچار از خودب أکثر
    این مقاله با هدف آسیب شناسی از خودبیگانگی از منظر قرآن در سازمان های آموزشی، در میان کارکنان دانشگاه آزاد ساری شده است. از خود بیگانگی پدیده ای است که تأثیر عملی بسیار زیادی بر زندگی انسان داشته، جهت و هدف ها را به سمت و سوی خاصی سوق می دهد. هنگامی که انسان دچار از خودبیگانگی می شود، هویت و ماهیت اصلی خود را از یاد می برد و رفتاری را در پیش می گیرد که خارج از دایره انسانیت است و از شخصیت سالم و متعادل بیرون می آید. این امر پیامدها و عوارض جبران ناپذیری بر شخصیت انسان به جای می گذارد که اثرات آن نه تنها در دنیا، بلکه در آخرت نیز گریبان گیر آدمی می گردد. شناخت این آثار از آن جهت که می تواند انسان را در مبارزه و پیشگیری از آن راهنمایی کرده و از نفوذ بیشتر این عامل مخرب جلوگیری به عمل آورد، مفید و مثمرثمر خواهد بود . طرح پژوهش توصیفی- همبستگی می باشد و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه‌ی کارمندان دانشگاه آزاد ساری بودند. نمونه پژوهش شامل 300 کارمند بود که بر اساس جدول مورگان به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی (شامل ضریب همبستگی ساده پیرسون و رگرسیون چندگانه) انجام شد. نتایج نشان از تأثیر مثبت متغیرهای پژوهش در دانشگاه آزاد ساری در بین کارمندان می باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - شناسایی عوامل مؤثر بر الهامات آموزشی قرآن با محوریت داستان حضرت ابراهیم (ع) به منظور ارائه مدل در دانشگاه آزاد ساری
    پژوهش‌های برنامه‌ریزی درسی و آموزشی , العدد 1 , السنة 12 , تابستان 1401
    هدف از پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر الهامات آموزشی قرآن با محوریت داستان حضرت ابراهیم (ع) به منظور ارائه مدل در دانشگاه آزاد ساری است. روش تحقیق به شیوه آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) است. برای جمع آوری داده ها از روش مصاحبة نیمه ساختار یافته استفاده شد. جامعه آماری این أکثر
    هدف از پژوهش حاضر، شناسایی عوامل مؤثر بر الهامات آموزشی قرآن با محوریت داستان حضرت ابراهیم (ع) به منظور ارائه مدل در دانشگاه آزاد ساری است. روش تحقیق به شیوه آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) است. برای جمع آوری داده ها از روش مصاحبة نیمه ساختار یافته استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش، شامل استادان برجسته و با سابقه بودند که به صورت هدفمند و به تعداد 20 نفر تعیین شدند. در بخش کمی جامعه آماری شامل اعضای هیأت علمی، استادان مدعو و حق التدریس و کارکنان دارای تحصیلات تکمیلی که تعداد آنان 162 نفر بودند. حجم نمونه، بر اساس فرمول کوکران 114 نفر تعیین گردید، که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. روش جمع آوری اطلاعات به روش میدانی و در بخش کیفی به وسیله مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه 886/0α= بود. تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی از تکنیک دلفی و در بخش کمی از روش مدل‌یابی معادلات ساختاری از نرم‌افزارهای SPSS و pls استفاده شده‌ است. نتایج به دست آمده حاکی از این امر است که تمامی متغیرهای پژوهش مورد تأیید قرار گرفتند تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - بررسی وجوه افتراق مبانی فلسفی تعلیم وتربیت انسان در قران وعهدین با رویکرد بنیان آموزشی وپژوهشی
    پژوهش‌های برنامه‌ریزی درسی و آموزشی , العدد 1 , السنة 14 , بهار 1403

    شناخت انسان و ویژگی های او از پیش نیاز های اصلی تعلیم و تربیت است. هر چه شناخت از انسان عمیق تر و دقیق تر باشد، برنامه ریزی برای تعلیم و تربیت او دارای اتقان بیشتری خواهد بود.. در پژوهش حاضر، ضمن بررسی مفهوم شناسی فلسفه تعلیم و تربیت، بررسی مبانی فلسفی تعلیم و تربیت، أکثر

    شناخت انسان و ویژگی های او از پیش نیاز های اصلی تعلیم و تربیت است. هر چه شناخت از انسان عمیق تر و دقیق تر باشد، برنامه ریزی برای تعلیم و تربیت او دارای اتقان بیشتری خواهد بود.. در پژوهش حاضر، ضمن بررسی مفهوم شناسی فلسفه تعلیم و تربیت، بررسی مبانی فلسفی تعلیم و تربیت، بررسی کتاب شناسی پژوهش با تاکید بر قرآن کریم،تورات و انجیل، واکاوی به تشریح نکات موضوعی نا همسو در قرآن کریم،تورات و انجیل در حوزه های فلسفه تعلیم و تربیت، مبانی فلسفی تربیت انسان در قرآن و عهدین ( عهد قدیم و عهد جدید) به روش تطبیقی مورد بررسی قرار گرفته است . لازم به ذکر است که نوع پژوهش بر اساس هدف بنیادی است و به لحاظ روش گرد آوری داده ها، مطالعه کتابخانه ای و رجوع به منابع معتبر یعنی شیوه اسنادی و بهره گیری از منابع مکتوب و همچنین آرشیو اسناد و مدارک و همچنین جستجو در شبکه های مجازی و اینترنتی انجام شده است. پژوهش حاضر به لحاظ ماهیت پژوهش، تطبیقی، توصیفی و تحلیلی و یا تحلیل یافته ها می باشد. یافته های این پژوهش نشان داده اند که مبانی تربیت انسان در قرآن و عهدین مبتنی بر معرفت شناسی، هستی شناسی، انسان شناسی می باشد. در بعد دیگر، فلسفه تربیت انسان در قرآن بر اصولی چون: فطرت گرایی، اعتدال گرایی، تربیت عقلایی، تفکر و تدبر، کرامت، کمال جویی، خانواده گرایی و تفاوت های اجتماعی استوار است.

    تفاصيل المقالة