فهرس المقالات مظفر یکتایار


  • المقاله

    1 - تحلیل پدیده‌ی طرد شدگی از محیط کار در ادارات ورزش و جوانان غرب ایران
    علوم ورزش , العدد 2 , السنة 14 , تابستان 1401
    هـدف ایـن پـژوهش، تحلیل پدیده ی طرد شدگی از محیط کار در ادارات ورزش و جوانان غرب ایران است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوة گردآوری داده ها از نوع پژوهش های میدانی بود. برای انجـام دادن ایـن پـژوهش بـا بررسـی جامع پژوهش و همچنین با استفاده از نظر متخصصان، أکثر
    هـدف ایـن پـژوهش، تحلیل پدیده ی طرد شدگی از محیط کار در ادارات ورزش و جوانان غرب ایران است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ نحوة گردآوری داده ها از نوع پژوهش های میدانی بود. برای انجـام دادن ایـن پـژوهش بـا بررسـی جامع پژوهش و همچنین با استفاده از نظر متخصصان، 23 دسـتة عوامـل پدیدة طردشدگی از محیط کار شناسایی شدند. سـپس بـا اسـتفاده از تکنیـک مـدل سـازی ساختاری تفسیری و با استفاده از ابزار پرسشنامه، عوامل در سیزده گروه سطح بندی شدند. درادامه، پــس از مشــخص شــدن ســطوح هریــک از عوامــل و همچنــین بــا درنظرگــرفتن مــاتریس در دسترس پذیری نهایی، مدل نهایی ساختار تفسیری ترسیم شـد. در بخش کمی روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بود. جامعة آماری پژوهش را کارکنان ادارات ورزش و جوانان شهرهای کرمانشاه، ایلام، سنندج و همدان (n=250) تشکیل دادند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران برابر با 152 نفر محاسبه و به‌منظور جلوگیری از افت نمونه‌، تعداد 200 پرسش نامه به صورت تصادفی طبقه ای توزیع شد. ابزار مورد استفاده در بخش کمی، مقیاس محقق ساخته بر اساس بخشکیفی بود. همچنین روایی و آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که تعداد 23 عامل شامل عوامل روانشناختی، هوش عاطفی، تعلق به گروه های بیگانه سازمان، کاهش عملکرد، طرد شدگی، عوامل سازمانی، رفتارهای منفی در سطح فرد ، جایگاه سازمانی، رفتارهای منفی در سطح گروه، انحراف شغلی، پاسخ منطقی، عدم نیاز به همکاران، غرور فردی، رفتارهای منفی در سطح سازمان، پاسخ احساسی، هوش هیجانی، ویژگی های گروه های کاری، فرهنگ سازمان، تعلق به گروه های سیاسی، تفاوت جنسیتی، تفاوت قومیتی، معنایابی و تفاوت ارزش ها به عنوان عوامل دخیل در پدیده ی طرد شدگی از محیط کار شناسایی گردید. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - طراحی مدل عوامل موفقیت و شکست خدمات ناب در سازمان های ورزشی غرب کشور
    علوم ورزش , العدد 5 , السنة 14 , زمستان 1401
    هدف از این پژوهش شناسایی و طراحی الگوی پیشران های خدمات ناب در سازمان های ورزشی بود. روش تحقیق از نوع آمیخته کیفی که با رویکرد داده بنیاد انجام گرفت. جامعه آماری متشکل از اساتید و متخصصین حوزه مدیریت، بازاریابی ورزشی، مدیران ارشد ادارات کل ورزش و جوانان، روسای هیات های أکثر
    هدف از این پژوهش شناسایی و طراحی الگوی پیشران های خدمات ناب در سازمان های ورزشی بود. روش تحقیق از نوع آمیخته کیفی که با رویکرد داده بنیاد انجام گرفت. جامعه آماری متشکل از اساتید و متخصصین حوزه مدیریت، بازاریابی ورزشی، مدیران ارشد ادارات کل ورزش و جوانان، روسای هیات های ورزشی و مدیران سالن های ورزشی غرب کشور بود که با روش هدفمند و تکنیک نمونه‌گیری گلوله برفی انتخاب شدند. پس از مطالعه مبانی نظری، 12 مصاحبه عمیق همزمان تحلیل و کدگذاری شدند. بخش کیفی توسط نرم افزار ماکسکیودا[1] نسخه 18 و در بخش کمی از نرم افزار اس.پی.اس.اس[2] نسخه 25 و آموس استفاده شد. یافته ها نشان داد که پیشران های موفقیت خدمات ناب در سازمان های ورزشی متشکل از شش عامل ایجاد زنجیره ارزش، تعیین ارزش، شناسایی جریان ارزش، تعیین کمال، فرآیند جریان ارزش و ارزش اجتماعی بوده و پیشران های شکست خدمات ناب نیز متشکل از هفت عامل نداشتن مدل کسب وکار، بی توجهی به بازخورد مشتری، زمان راه اندازی زیاد، بازاریابی ضعیف، مشکلات ساختاری، مشکلات مدیریتی و عدم مشارکت کارکنان است و بر اساس آنها، مدل پارادایمی طراحی شد. سازمان های ورزشی در ارائه خدمات ناب به مشتریان خود با عوامل خاصی مواجه اند که با ارتقای کیفیت آن ها می توان زمینه ارائه خدمات ناب را فراهم نمود.[2]. SPSS تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - طراحی مدل عوامل موفقیت و شکست خدمات ناب در سازمان‌های ورزشی غرب کشور
    علوم ورزش , العدد 1 , السنة 15 , تابستان 1402
    هدف از این پژوهش طراحی مدل عوامل موفقیت و شکست خدمات ناب در سازمان‌های ورزشی غرب کشور بود. روش تحقیق از نوع آمیخته (کیفی-کمی) بود که با رویکرد داده بنیاد انجام گرفت. جامعه آماری را اساتید و متخصصین حوزه مدیریت، بازاریابی ورزشی، مدیران ارشد ادارات کل ورزش و جوانان، روسای أکثر
    هدف از این پژوهش طراحی مدل عوامل موفقیت و شکست خدمات ناب در سازمان‌های ورزشی غرب کشور بود. روش تحقیق از نوع آمیخته (کیفی-کمی) بود که با رویکرد داده بنیاد انجام گرفت. جامعه آماری را اساتید و متخصصین حوزه مدیریت، بازاریابی ورزشی، مدیران ارشد ادارات کل ورزش و جوانان، روسای هیئت‌های ورزشی و مدیران سالن های ورزشی غرب کشور بود که با روش هدفمند انتخاب شدند. پس از مطالعه مبانی نظری، 12 مصاحبه عمیق همزمان تحلیل و کدگذاری شدند. بخش کیفی توسط نرم‌افزار ماکسکیودا نسخه 18 و در بخش کمی از نرم‌افزار اس.پی.اس.اس نسخه 25 و آموس استفاده شد. یافته ها نشان داد که پیشران های موفقیت خدمات ناب در سازمان های ورزشی متشکل از شش عامل ایجاد زنجیره ارزش، تعیین ارزش، شناسایی جریان ارزش، تعیین کمال، فرآیند جریان ارزش و ارزش اجتماعی بوده و پیشران های شکست خدمات ناب نیز متشکل از هفت عامل نداشتن مدل کسب وکار، بی توجهی به بازخورد مشتری، زمان راه اندازی زیاد، بازاریابی ضعیف، مشکلات ساختاری، مشکلات مدیریتی و عدم مشارکت کارکنان است و بر اساس آن‌ها، مدل پارادایمی طراحی شد. سازمان های ورزشی در ارائه خدمات ناب به مشتریان خود با عوامل خاصی مواجه اند که با ارتقای کیفیت آن‌ها می توان زمینه ارائه خدمات ناب را فراهم نمود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - تدوین مدل عوامل مؤثر بر تفکراستراتژیک در وزارت ورزش و جوانان
    علوم ورزش , العدد 5 , السنة 13 , زمستان 1400
    پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل عوامل مؤثر بر تفکراستراتژیک در وزارت ورزش و جوانان طراحی و اجرا گردید. روش پژوهش حاضر آمیخته بود. جامعة آماری در بخش کیفی شامل خبرگان آگاه به موضوع پژوهش بودند که بر حسب انتخاب گلوله برفی تعداد 13 نفر به عنوان نمونة پژوهش مشخص شدند. جامعة آما أکثر
    پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل عوامل مؤثر بر تفکراستراتژیک در وزارت ورزش و جوانان طراحی و اجرا گردید. روش پژوهش حاضر آمیخته بود. جامعة آماری در بخش کیفی شامل خبرگان آگاه به موضوع پژوهش بودند که بر حسب انتخاب گلوله برفی تعداد 13 نفر به عنوان نمونة پژوهش مشخص شدند. جامعة آماری در بخش کمی شامل تمامی کارکنان وزارت ورزش و جوانان کشور در سطوح مدیریتی ارشد، میانی و عملیاتی بود. با توجه به اطلاعات حاصله از وزارت ورزش و جوانان، جامعة پژوهش شامل 151 نفر (29 نفر در سطح ارشد، 29 نفر در سطح میانی و 109 نفر در سطح عملیاتی) بودند. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر مصاحبة نیمه ساختاریافته و پرسشنامة محقق ساخته بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها در بخش کیفی از روش کدگذاری استفاده شد. همچنین در بخش کمی نیز از دلفی فازی و روش معادلات ساختاری استفاده شد. روش دلفی فازی در سه مرحله انجام شد و در نهایت تعداد 53 گویه به عنوان عوامل مؤثر بر توسعة تفکر استراتژیک در وزارت ورزش و جوانان مشخص شدند که این گویه‌ها در 4 دستة عوامل مدیریتی، روانشناختی و شهودی، فردی و سیستمی تقسیم بندی شدند. بنابراین جهت توسعة تفکراستراتژیک در وزارت ورزش و جوانان نیاز است تا مدیریتی، روانشناختی و شهودی، فردی و سیستمی به صورت مناسبی اجرایی گردد. تفاصيل المقالة