فهرس المقالات علیمحمد امیرتاش


  • المقاله

    1 - تحلیل عاملی مؤلفه های الزام اجرایی با رویکرد مسائل اجتماعی قبل از خصوصی سازی ورزش
    علوم اجتماعی , العدد 5 , السنة 11 , زمستان 1396
    هدف از انجام تحقیق حاضر تحلیل عاملی مؤلفه های الزام اجرایی با رویکرد مسائل اجتماعی قبل از خصوصی سازی ورزش بود. روش تحقیق آمیخته اکتشافی بود. جامعه آماری اساتید مدیریت ورزشی و متخصصان حوزه خصوصی سازی ورزش (380 نفر) و نمونه های تحقیق 198 نفر بودند. ابزار تحقیق مصاحبه نیمه أکثر
    هدف از انجام تحقیق حاضر تحلیل عاملی مؤلفه های الزام اجرایی با رویکرد مسائل اجتماعی قبل از خصوصی سازی ورزش بود. روش تحقیق آمیخته اکتشافی بود. جامعه آماری اساتید مدیریت ورزشی و متخصصان حوزه خصوصی سازی ورزش (380 نفر) و نمونه های تحقیق 198 نفر بودند. ابزار تحقیق مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط 12 نفر از اساتید تایید شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 79/0= α به دست آمد. برای تجزیه وتحلیل داده‌ها از روش آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و ...) و استنباطی (تحلیل عامل تاییدی و اکتشافی) استفاده شد. کلیه تجزیه و تحلیل ها با استفاده از نرم‌افزارهای آماری لیزرل 8/8 و 20Spss انجام شد. کل واریانس تبیین شده نشان داد گویه های تحقیق 6 عامل و این عامل‌ها در حدود 67.945 درصد واریانس را تبیین می‌نماید. یافته های تحقیق نشان می دهدکه شش مولفه الزام اجرایی قبل از خصوصی سازی ورزش شناسایی شد که براساس بار عاملی به ترتیب شامل به روز کردن طرح جامع ورزش (92/ 0)، توانمند سازی بخش خصوصی(88/ 0)، نیروی انسانی توانمند (87/ 0)، نظارت و کنترل (85/ 0)، تشکیلات و ساختار (81/ 0) و خدمات (79/ 0) بود. با توجه به نتایج به دست آمده می توان نتیجه گرفت که مسئولین ورزش کشور قبل از واگذاری ورزش به بخش خصوصی باید به مولفه های الزام اجرایی متناسب با شرایط اجتماعی روز جامعه توجه داشته باشند تا فرایند خصوصی سازی بتواند با شرایط مطلوبی انجام شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - بررسی عملی بودن، اعتبار، روایی پرسشنامه هوش فرهنگی در جامعه ورزشی ایران
    روان سنجی , العدد 2 , السنة 8 , تابستان 1398
    تنوع فرهنگی از جمله مسائل عمده ای است که مدیران حاضر با آن مواجه هستند. از این رو هدف پژوهش حاضر اعتباریابی پرسشنامه هوش فرهنگی در جامعه ورزشی بود. این مطالعه به صورت توصیفی در بین کارکنان وزارت ورزش و جوانان کشور انجام شد. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی 269 نف أکثر
    تنوع فرهنگی از جمله مسائل عمده ای است که مدیران حاضر با آن مواجه هستند. از این رو هدف پژوهش حاضر اعتباریابی پرسشنامه هوش فرهنگی در جامعه ورزشی بود. این مطالعه به صورت توصیفی در بین کارکنان وزارت ورزش و جوانان کشور انجام شد. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی 269 نفر به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شد. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر پرسشنامه هوش فرهنگی آنگ (2007) بود که ده نفر از متخصصان مدیریت ورزشی روایی صوری و محتوایی پرسشنامه را تأئید نمودند. از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأئیدی برای اعتباریابی پرسشنامه استفاده شد که نتیجه آزمون KMO برابر با 919/0 به دست آمد و آزمون کرویت بارتلت نیز از نظر آماری معنی دار بود(0001>P، 248/2295= Chi-square). در نهایت تحلیل عاملی مرحله دوم نیز نتایج تحلیل عاملی اکتشافی را مورد تأئید قرار داد. ابزار اندازه گیری مورد استفاده با 18 گویه در مقیاس 5 ارزشی لیکرت از اعتبار و پایایی لازم در جامعه ورزشی برخوردار است. این پرسشنامه ابزار مناسبی برای اندازه گیری چهار بُعد هوش فرهنگی که شامل هوش فراشناختی، شناختی، انگیزشی و رفالری در بین کارکنان ورزشی می باشد تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - مدل سازی عوامل موثر بر وفاداری زنان مشارکت کننده در ورزش های تفریحی
    فصلنامه زن و جامعه , العدد 5 , السنة 12 , زمستان 1400
    چکیده هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر وفاداری زنیان شرکت­کننده در فعالیت­های تفریحی-ورزشی بود. روش­: روش پژوهش ازنوع پیمایشی و به‌لحاظ هدف، کاربردی بود۳۶۱نفر از دانشجویان استان بوشهر که در ورزش های أکثر
    چکیده هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر وفاداری زنیان شرکت­کننده در فعالیت­های تفریحی-ورزشی بود. روش­: روش پژوهش ازنوع پیمایشی و به‌لحاظ هدف، کاربردی بود۳۶۱نفر از دانشجویان استان بوشهر که در ورزش های تفریحی شرکت داشتند، بر اساس فرمول کوکران و به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه آماری  انتخاب شدند. ابزار جمع­آوری داده­ها، پرسش‌نامة محقق ساخته بود که در چهار بخش عوامل ورزشی (۱۳ سؤال)، عوامل تفریحی (۱۴ سؤال)، عوامل فرهنگی (۷ سؤال)، عوامل هنری (۸ سؤال) و وفاداری (۱۳ سؤال) تنظیم شد. پرسش‌نامه­ها پس از تأیید روایی محتوا و سازة آن از طریق تحلیل عاملی، در اختیار نمونه آماری قرار گرفت. داده­های پژوهش با استفاده از مدل معادلات ساختاری در محیط نرم‌افزار پی.ال.اس. تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته­ها: نتایج نشان داد که عوامل ورزشی، تفریحی و فرهنگی به ترتیب با ضریب مسیر (۴۷۸/۰)، (۲۸۵/۰) و (۳۹۰/۰) بر وفاداری دانشجویان مشارکت­کننده در ورزش­های تفریحی اثر مستقیم و معناداری داشتند. همچنین مشخص شد که عوامل هنری بر متغیر وفاداری تأثیر معناداری ندارد. تفاصيل المقالة