فهرس المقالات سیدحمید سجادی هزاوه


  • المقاله

    1 - تدوین مدل مشارکت ورزشی در دوران پاندمی کووید 19
    پژوهش های کاربردی در علوم ورزشی و سلامت , العدد 8 , السنة 2 , زمستان 1402
    هدف تحقیق حاضر، تدوین مدل مشارکت ورزشی در دوران پاندمی کووید 19 بود. روش تحقیق به‌صورت آمیخته (کیفی ـ کمّی) می‌باشد. جامعه آماری بخش کیفی، اساتید مدیریت ورزشی، مدیران، کارشناسان و باشگاه‌داران اجرایی در ورزش بودند که انتخاب آن‌ها به‌صورت هدفمند ـ گلوله برفی انجام شد. جا أکثر
    هدف تحقیق حاضر، تدوین مدل مشارکت ورزشی در دوران پاندمی کووید 19 بود. روش تحقیق به‌صورت آمیخته (کیفی ـ کمّی) می‌باشد. جامعه آماری بخش کیفی، اساتید مدیریت ورزشی، مدیران، کارشناسان و باشگاه‌داران اجرایی در ورزش بودند که انتخاب آن‌ها به‌صورت هدفمند ـ گلوله برفی انجام شد. جامعه آماری بخش کمّی شامل مشتریان، شهروندان ورزشکار و غیرورزشکار باشگاه‌های خصوصی استان تهران بودند که به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس، 384 نفر به ‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در بخش کیفی از نظریه داده‌بنیاد برای مدل پارادایمی تحقیق و در بخش کمّی از معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار PLS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که مقوله‌ها در قالب 17 مقوله، 76 کد مفهومی، شش مدل پارادایمی به‌صورت موجبات شرایط علّی، مقوله اصلی، زمینه‌ای، مداخله‌گر، راهبردها و پیامدها جای گرفتند. نتایج نشان داد که عوامل انگیزشی ازجمله شرایط زمینه‌ای مشارکت ورزشی در دوران کووید 19 هستند. در این راستا، اعطای مشوق‌ها توسط آموزش و تشویق سازمان‌ها برای کارکنان، مشوق‌های شهرداری و ایجاد جوایز برای مشارکت ورزشی می‌تواند عامل انگیزشی برای اقشار مختلف برای حضور در برنامه‌های ورزشی باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - نقش میانجی محیط همسایگی در تأثیر حمایت و فعالیت بدنی والدین بر فعالیت بدنی کودکان
    مطالعات جامعه شناختی در ورزش , العدد 3 , السنة 2 , تابستان 1401
    هدف:هدف ازپژوهش حاضربررسی نقش میانجی محیط همسایگی درتأثیرحمایت وفعالیت بدنی والدین برفعالیت بدنی کودکان بود. روش شناسی:این تحقیق به روش توصیفی همبستگی ومبتنی برمدلسازی معادلات ساختاری بود.جامعۀ آماری این تحقیق راکلیۀ دانش آموزان دختروپسر9 تا 11ساله شهرتهران و والدین آنه أکثر
    هدف:هدف ازپژوهش حاضربررسی نقش میانجی محیط همسایگی درتأثیرحمایت وفعالیت بدنی والدین برفعالیت بدنی کودکان بود. روش شناسی:این تحقیق به روش توصیفی همبستگی ومبتنی برمدلسازی معادلات ساختاری بود.جامعۀ آماری این تحقیق راکلیۀ دانش آموزان دختروپسر9 تا 11ساله شهرتهران و والدین آنها تشکیل دادند،که تعداد آنها 299610 نفر بودکه براساس جدول مورگان تعداد 384 نفرانتخاب و تعداد 400پرسشنامه به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی توزیع شد.دراین تحقیق از پرسشنامه های فعالیت بدنی برای کودکان کوالسکی وهمکاران(1997)، حمایت والدین ازفعالیت بدنی کودکان بیتز وهمکاران (2006)، سطح فعالیت بدنی والدین کرایگ و همکاران (2003) ومحیط همسایگی سالیس و همکاران (2010) استفاده شد.روایی صوری ومحتوایی و سازه به روش تحلیل عاملی تاییدی و پایایی به روش ضریب آلفای کرونباخ و برای تجزیه ‌وتحلیل داده ها از مدلسازی معادلات ساختاری با نسخۀ 2 نرم افزار اسمارت پی ال اس استفاده شد.یافته ها:نتایج نشان دادکه حمایت والدین(18.724=β=0.662، t)برفعالیت بدنی کودکان ،فعالیت بدنی والدین (12.235=β=0.486، t)برفعالیت بدنی کودکان ،حمایت والدین(12.139=β = 0.468، t)برمحیط همسایگی ،فعالیت بدنی والدین (13.673=β=0.572، t)برمحیط همسایگی و محیط همسایگی(29.026=β=0.766، t) بر فعالیت بدنی کودکان تأثیرمثبت ومعنی داری دارند.درنهایت ،نتایج به دست آمده ازآزمون سوبل وVAF نقش میانجی محیط همسایگی راتأئید و مدل تحقیق برازش مطلوب را نشان داد.نتیجه گیری :پیشنهاد میشود والدین و اعضای خانواده به‌ منظور پررنگ تر شدن نقش شان درمشارکت کودکان درفعالیت بدنی، با حمایت خودازطریق تدارک برنامه های گروهی وحضور در پارکها و اماکن ورزشی محلی به ویژه برای شرکت دربرنامه های ورزشی و تفریحی به همراه کودکان نقش محیط همسایگی رادرافزایش فعالیت بدنی کودکان توسعه دهند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - تاثیر فعالیت بدنی والدین بر فعالیت بدنی کودکان: نقش میانجی ادراک کودکان از حمایت والدین
    علوم ورزش , العدد 4 , السنة 13 , پاییز 1400
    هدف کلی تعیین تاثیر فعالیت‌بدنی والدین بر فعالیت‌بدنی کودکان: نقش میانجی ادراک کودکان از حمایت والدین بود. این تحقیق به روش توصیفی- پیمایشی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری بود جامعۀ آماری را کلیۀ دانش آموزان دختر و پسر9 تا 11ساله شهر تهران و والدین آن‌ها تشکیل دادند أکثر
    هدف کلی تعیین تاثیر فعالیت‌بدنی والدین بر فعالیت‌بدنی کودکان: نقش میانجی ادراک کودکان از حمایت والدین بود. این تحقیق به روش توصیفی- پیمایشی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری بود جامعۀ آماری را کلیۀ دانش آموزان دختر و پسر9 تا 11ساله شهر تهران و والدین آن‌ها تشکیل دادند که تعداد آن‌ها 299610 نفر بود که براساس جدول مورگان تعداد 384 نفر انتخاب و تعداد 400 پرسشنامه به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای توزیع شد. در این تحقیق از پرسشنامه‌های فعالیت-بدنی برای کودکان کوالسکی و همکاران (1997)، ادراک کودکان از حمایت والدین ویلک و همکاران (2018)و سطح فعالیت بدنی والدین کرایگ و همکاران (2003)، استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از مدلسازی معادلات ساختاری با نرم افزار اسمارت پی‌ال‌اس استفاده شد. نتایج نشان داد که فعالیت‌بدنی والدین (12/0=β، 19/1= t) بر فعالیت‌بدنی کودکان تاثیر معنی‌دار ندارد. درحالی‌که، فعالیت‌بدنی والدین (23/0=β، 36/2= t) بر ادراک کودکان از حمایت والدین و ادراک کودکان از حمایت والدین (39/0=β، 51/4= t) بر فعالیت‌بدنی کودکان تاثیر مثبت معنی‌دار داشتند. در نهایت، نقش میانجی ادراک کودکان از حمایت والدین در تاثیر فعالیت‌بدنی والدین بر فعالیت‌بدنی کودکان تایید و مدل تحقیق برازش مطلوب را نشان داد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - مدل سازی عوامل موثر بر وفاداری زنان مشارکت کننده در ورزش های تفریحی
    فصلنامه زن و جامعه , العدد 5 , السنة 12 , زمستان 1400
    چکیده هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر وفاداری زنیان شرکت­کننده در فعالیت­های تفریحی-ورزشی بود. روش­: روش پژوهش ازنوع پیمایشی و به‌لحاظ هدف، کاربردی بود۳۶۱نفر از دانشجویان استان بوشهر که در ورزش های أکثر
    چکیده هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر وفاداری زنیان شرکت­کننده در فعالیت­های تفریحی-ورزشی بود. روش­: روش پژوهش ازنوع پیمایشی و به‌لحاظ هدف، کاربردی بود۳۶۱نفر از دانشجویان استان بوشهر که در ورزش های تفریحی شرکت داشتند، بر اساس فرمول کوکران و به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه آماری  انتخاب شدند. ابزار جمع­آوری داده­ها، پرسش‌نامة محقق ساخته بود که در چهار بخش عوامل ورزشی (۱۳ سؤال)، عوامل تفریحی (۱۴ سؤال)، عوامل فرهنگی (۷ سؤال)، عوامل هنری (۸ سؤال) و وفاداری (۱۳ سؤال) تنظیم شد. پرسش‌نامه­ها پس از تأیید روایی محتوا و سازة آن از طریق تحلیل عاملی، در اختیار نمونه آماری قرار گرفت. داده­های پژوهش با استفاده از مدل معادلات ساختاری در محیط نرم‌افزار پی.ال.اس. تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته­ها: نتایج نشان داد که عوامل ورزشی، تفریحی و فرهنگی به ترتیب با ضریب مسیر (۴۷۸/۰)، (۲۸۵/۰) و (۳۹۰/۰) بر وفاداری دانشجویان مشارکت­کننده در ورزش­های تفریحی اثر مستقیم و معناداری داشتند. همچنین مشخص شد که عوامل هنری بر متغیر وفاداری تأثیر معناداری ندارد. تفاصيل المقالة