خط مشیگذاری عمومی در مدیریت
,
العدد2,السنة
7
,
پاییز
1395
زمینه و هدف: با توجه به اینکه در سال های اخیر رسوایی های اخلاقی رهبران، تبعیض، باند بازی و تحریف مسایل در همه جا از سازمان های تجاری و دولتی گرفته تا کلیسا در صدر اخبار سرتاسر دنیا قرار گرفته است.، سعی نمودیم با بررسی و تبیین رهبری اخلاقی و ابعاد آن، شناخت بیشتری نسبت ب أکثر
زمینه و هدف: با توجه به اینکه در سال های اخیر رسوایی های اخلاقی رهبران، تبعیض، باند بازی و تحریف مسایل در همه جا از سازمان های تجاری و دولتی گرفته تا کلیسا در صدر اخبار سرتاسر دنیا قرار گرفته است.، سعی نمودیم با بررسی و تبیین رهبری اخلاقی و ابعاد آن، شناخت بیشتری نسبت به این نوع از رهبری ایجاد کنیم. هدف پژوهش حاضر، باهدف بررسی و تبیین رهبری اخلاقی و ابعاد آن در کارکنان دانشگاه تهران صورت گرفته است. روش پژوهش: ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداری و آموزشی پردیس و دانشکده های دانشگاه تهران در سال تحصیلی 94 - 1395 میباشد، که بر اساس آخرین آمار و اطلاعات موجود 1419 (160 زن و 171 مرد) نفر اعلام شده است؛ که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران تعداد 302 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شد. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته رهبری اخلاقی استفاده شده است. یافته ها: کلیه مؤلفههای رهبری اخلاقی بالاتر از میانگین فرضی پژوهش قرار دارند، بهغیراز مؤلفههای جهت گیری مردمی، نگرانی برای پایداری (ثبات)، تسهیم نقش و عصبیت که پایین تر از میانگین فرضی پژوهش می باشند. نتایج آزمون t مستقل نشان داد کارکنان زن و مرد ادراک یکسانی از رهبری اخلاقی دارند. همچنین نتایج آزمون وایانس یک راهه (f) نشان داد بین ادراک کارکنان از رهبری اخلاقی از نظر متغیرهای جمعیت شناختی (سن، سابقه خدمت، محل خدمت، تحصیلات و رشته تحصیلی) تفاوتی وجود ندارد. نتایج آزمون فریدمن حاکی از این است که هدایت اخلاقی از بیشترین اولویت و وضوح نقش از کمترین اولویت برخوردارند. نتیجه گیری: با توجه به پیامدهای مثبت رهبری اخلاقی برای سازمان ها و جوامع لازم است مدیران این نوع از رهبری را در خود تقویت کنند.
تفاصيل المقالة
هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت کیفیت خدمات آموزشی پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی براساس مدل سروکوال است. در این مطالعه با استفاده از روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی، تعداد 346 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی به روش نمونه گیری طبقه ای أکثر
هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت کیفیت خدمات آموزشی پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی براساس مدل سروکوال است. در این مطالعه با استفاده از روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی، تعداد 346 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی به روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم انتخاب شدند. برای جمع-آوری دادهها از پرسشنامه استاندارد سروکوال شامل ابعاد پنجگانه کیفیت خدمات آموزشی استفاده شده است. دادههای پژوهش پس از جمعآوری براساس سوالات پژوهش و با استفاده از آزمون تی مستقل ، تی وابسته و تحلیل واریانس یک راهه تجزیه و تحلیل شدند. یافته های پژوهش حاکی از آن است که بین عوامل محسوس، قابلیت اطمینان، پاسخگویی، تضمین و همدلی ادراک شده و مورد انتظار دانشجویان تفاوت معناداری وجود دارد. انتظارات دانشجویان فراتر از درک آن ها از وضعیت موجود است و در هیچ یک از ابعاد کیفیت خدمات، انتظارات آن-ها برآورده نشده است. همچنین بین متغیرهای جمعیت شناختی دانشجویان، تفاوت معناداری مشاهده نگردید.
تفاصيل المقالة
پژوهش حاضر با هدف بررسی رایطه بین رهبری اخلاقی مدیران با عملکرد کارکنان پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران در سال 1394 صورت گرفته است. روش پژوهش از نظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان پردیس دانشکده های فنی دانشگاه أکثر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رایطه بین رهبری اخلاقی مدیران با عملکرد کارکنان پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران در سال 1394 صورت گرفته است. روش پژوهش از نظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران در سال 1394 بوده که در مجموع 356 نفر می باشند که با استفاده از فرمول کوکران 185 نفر با استفاده از نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم به عنوان نمونه ی پژوهش انتخاب شدند. یافته های پژوهش نشان داد که وضعیت رهبری اخلاقی مدیران و عملکرد کارکنان به جز مولفه بهبود کار از مولفه های عملکرد کارکنان در حد بالاتر از متوسط و میانگین فرضی پژوهش قرار دارد. همچنین بین رهبری اخلاقی مدیران و عملکرد کارکنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (p≤0/05, r= 0/74)؛ و متغیر رهبری اخلاقی با ضریب تعیین (55 درصد) قابلیت تبیین عملکرد کارکنان را دارا می باشد. یافته ها نشان داد که فقط بین ادراک رهبری اخلاقی مدیران و عملکرد کارکنان و سطح تحصیلات کارکنان تفاوت معناداری وجود دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رایطه بین رهبری اخلاقی مدیران با عملکرد کارکنان پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران در سال 1394 صورت گرفته است. روش پژوهش از نظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران در سال 1394 بوده که در مجموع 356 نفر می باشند که با استفاده از فرمول کوکران 185 نفر با استفاده از نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم به عنوان نمونه ی پژوهش انتخاب شدند. یافته های پژوهش نشان داد که وضعیت رهبری اخلاقی مدیران و عملکرد کارکنان به جز مولفه بهبود کار از مولفه های عملکرد کارکنان در حد بالاتر از متوسط و میانگین فرضی پژوهش قرار دارد. همچنین بین رهبری اخلاقی مدیران و عملکرد کارکنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (p≤0/05, r= 0/74)؛ و متغیر رهبری اخلاقی با ضریب تعیین (55 درصد) قابلیت تبیین عملکرد کارکنان را دارا می باشد. یافته ها نشان داد که فقط بین ادراک رهبری اخلاقی مدیران و عملکرد کارکنان و سطح تحصیلات کارکنان تفاوت معناداری وجود دارد.
تفاصيل المقالة
پژوهش حاضر، باهدف بررسی سکوتسازمانی و ابعاد آن در کارکنان دانشگاه تهران صورت گرفته است. روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداری و آموزشی پردیس و دانشکدههای دانشگاه تهران در سال تحصیلی 94 - أکثر
پژوهش حاضر، باهدف بررسی سکوتسازمانی و ابعاد آن در کارکنان دانشگاه تهران صورت گرفته است. روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداری و آموزشی پردیس و دانشکدههای دانشگاه تهران در سال تحصیلی 94 - 1395 میباشد، که بر اساس آخرین آمار و اطلاعات موجود 1419 (160 زن و 171 مرد) نفر اعلام شده است؛ که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران تعداد 302 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شد. روش نمونهگیری در این پژوهش، روش نمونهگیری طبقهای سهمی میباشد. جهت گردآوری داده-ها از پرسشنامه محقق ساخته سکوت سازمانی استفادهشده است. جهت تعیین روایی پرسشنامه، از روایی محتوایی و سازه استفاده شد. همچنین پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 79/0 ارزیابی شد. یافتهها نشان داد وضعیت سکوت سازمانی و کلیه مولفههای آن پایینتر از میانگین فرضی میباشد، به جز مولفههای سکوت محجوب و سکوت نوع-دوستانه که در حد متوسط میانگین فرضی پژوهش قرار دارند. نتایج آزمن t مستقل نشان داد کارکنان زن نسبت به کارکنان مرد از سکوت بیشتری برخورداند. همچنین نتایج آزمون وایانس یکراهه (f) نشان داد بین سکوت کارکنان از نظر متغیرهای جمعیت شناختی (سن، سابقهخدمت، محل خدمت، تحصیلات و رشته تحصیلی) تفاوتی وجود ندارد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications