خط مشیگذاری عمومی در مدیریت
,
العدد2,السنة
7
,
پاییز
1395
زمینه و هدف: با توجه به اینکه در سال های اخیر رسوایی های اخلاقی رهبران، تبعیض، باند بازی و تحریف مسایل در همه جا از سازمان های تجاری و دولتی گرفته تا کلیسا در صدر اخبار سرتاسر دنیا قرار گرفته است.، سعی نمودیم با بررسی و تبیین رهبری اخلاقی و ابعاد آن، شناخت بیشتری نسبت ب أکثر
زمینه و هدف: با توجه به اینکه در سال های اخیر رسوایی های اخلاقی رهبران، تبعیض، باند بازی و تحریف مسایل در همه جا از سازمان های تجاری و دولتی گرفته تا کلیسا در صدر اخبار سرتاسر دنیا قرار گرفته است.، سعی نمودیم با بررسی و تبیین رهبری اخلاقی و ابعاد آن، شناخت بیشتری نسبت به این نوع از رهبری ایجاد کنیم. هدف پژوهش حاضر، باهدف بررسی و تبیین رهبری اخلاقی و ابعاد آن در کارکنان دانشگاه تهران صورت گرفته است. روش پژوهش: ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان اداری و آموزشی پردیس و دانشکده های دانشگاه تهران در سال تحصیلی 94 - 1395 میباشد، که بر اساس آخرین آمار و اطلاعات موجود 1419 (160 زن و 171 مرد) نفر اعلام شده است؛ که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران تعداد 302 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شد. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته رهبری اخلاقی استفاده شده است. یافته ها: کلیه مؤلفههای رهبری اخلاقی بالاتر از میانگین فرضی پژوهش قرار دارند، بهغیراز مؤلفههای جهت گیری مردمی، نگرانی برای پایداری (ثبات)، تسهیم نقش و عصبیت که پایین تر از میانگین فرضی پژوهش می باشند. نتایج آزمون t مستقل نشان داد کارکنان زن و مرد ادراک یکسانی از رهبری اخلاقی دارند. همچنین نتایج آزمون وایانس یک راهه (f) نشان داد بین ادراک کارکنان از رهبری اخلاقی از نظر متغیرهای جمعیت شناختی (سن، سابقه خدمت، محل خدمت، تحصیلات و رشته تحصیلی) تفاوتی وجود ندارد. نتایج آزمون فریدمن حاکی از این است که هدایت اخلاقی از بیشترین اولویت و وضوح نقش از کمترین اولویت برخوردارند. نتیجه گیری: با توجه به پیامدهای مثبت رهبری اخلاقی برای سازمان ها و جوامع لازم است مدیران این نوع از رهبری را در خود تقویت کنند.
تفاصيل المقالة
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
العدد2,السنة
16
,
تابستان
1394
پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش سلامت روان بر عملکرد تحصیلی دانشجویان، با میانجیگری انگیزش پیشرفت تحصیلی آنان انجام شدهاست. روش پژوهش توصیفی و طرح پژوهش، همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری 4020 دانشجوی دانشگاه بیرجند بود. با استفاده از فرمول کوکران و أکثر
پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش سلامت روان بر عملکرد تحصیلی دانشجویان، با میانجیگری انگیزش پیشرفت تحصیلی آنان انجام شدهاست. روش پژوهش توصیفی و طرح پژوهش، همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری 4020 دانشجوی دانشگاه بیرجند بود. با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری طبقهای 351 دانشجو بهعنوان نمونه انتخاب شدند. از پرسشنامههای سلامت روان (گلدبرگ، 1972) و انگیزش پیشرفت تحصیلی (حسینی و همکاران، 1387) و معدل نمرات تحصیلی برای گردآوری دادهها استفاده شد. تحلیل همبستگی نشان داد که سلامت روان با انگیزش پیشرفت تحصیلی، انگیزش پیشرفت با عملکرد تحصیلی و همچنین افسردگی با عملکرد تحصیلی رابطه معنیداری داشتهاند (01/0P < ). مدلیابی معادلات ساختاری سلامت روان، انگیزش پیشرفت تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشجویان براساس شاخصهای برازش الگو تأیید شد و همچنین رفتارها نشانداد که سلامت روان بر انگیزش پیشرفت تحصیلی تأثیرگذار بوده است (62/0=γ). انگیزش پیشرفت تحصیلی نیز بر عملکرد تحصیلی مؤثر بوده است (44/0= β). در نهایت، سلامت روان با میانجیگری انگیزش پیشرفت تحصیلی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان تأثیر داشته است (51/0=γ).
تفاصيل المقالة
پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش راهبردهای تعالی منابع انسانی بر تعهد سازمانی کارکنان شرکت خودروسازی سایپا، انجام شدهاست. روش پژوهش توصیفی-همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بوده است. با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران و روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای، حجم نمونه 15 أکثر
پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش راهبردهای تعالی منابع انسانی بر تعهد سازمانی کارکنان شرکت خودروسازی سایپا، انجام شدهاست. روش پژوهش توصیفی-همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بوده است. با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران و روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای، حجم نمونه 155 نفر از کارکنان انتخاب شد. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامهراهبردهای تعالی منابع انسانی با پایایی94/0 و پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مییر (1991) با پایایی81/0 استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمونهای کولموگروف اسمیرنوف، تی تکنمونهای، ضریب همبستگی پیرسون، مدلیابی معادلات ساختاری، تحلیل واریانس و آزمونهای تعقیبی تحلیل شد. نتایج نشان داد، راهبردهای تعالی منابع انسانی به طور معناداری پایینتر و تعهد سازمانی کارکنان، بالاتر از حد متوسط بوده است. مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد مدل پژوهش از برازش نسبتاَ خوبی با دادهها برخوردار بوده است و براین اساس، استراتژیهای منابع انسانی با ضریب مسیر58/0 بر تعهد سازمانی تأثیرگذار بوده است اما رهبری منابع انسانی بر تعهد سازمانی تأثیر نداشته است. نهایتاَ، تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی دانت تی3 نشان داد، وضعیت راهبردهای تعالی منابع انسانی در بخشهای شرکت با یکدیگر تفاوتی نداشته، اما تعهد سازمانی کارکنان بخش مدیریت ایمنی و بهداشت با بخش مدیریت نیروی انسانی متفاوت بوده است.
تفاصيل المقالة
هدف ازاجرای این پژوهش بررسی رابطه نگرش مدیران به نوآوری با یادگیری سازمانی درمدارس ناحیه یک شهرری بود. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران مدارس شهرری درسال تحصیلی 95-94 تشکیل می دادند (138 نفر). برای تعیین حجم نمونه ازروش سرشماری استفاده أکثر
هدف ازاجرای این پژوهش بررسی رابطه نگرش مدیران به نوآوری با یادگیری سازمانی درمدارس ناحیه یک شهرری بود. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران مدارس شهرری درسال تحصیلی 95-94 تشکیل می دادند (138 نفر). برای تعیین حجم نمونه ازروش سرشماری استفاده گردید که کل تعداد 138 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند.جمع آوری داده ها براساس دو پرسشنامه نگرش نسبت به تغییرویادگیری سازمانی صورت گرفت که ضریب آلفای کرونباخ آن هابه ترتیب 0.86و0.83 بدست آمد.جهت تعیین روایی پرسشنامه ، ازروایی صوری و محتوایی استفاده شد.تجزیه و تحلیل داده ها به کمک نرم افزار spss نسخه 22 صورت پذیرفت. نتایج پژوهش نشان دادکه وضعیت نگرش مدیران به نوآوری و یادگیری سازمانی درمدارس ناحیه یک شهرری بالاتر از حد متوسط قرار داردو بین نگرش مدیران به نوآوری با یادگیری سازمانی رابطه مثبت و معناداری در سطح 01/0 وجود دارد. همچنین یافته های پژوهش نشان داد که ازبین سه بعد نگرش مدیران به نوآوری، بعد نگرش رفتاری به نواوری یادگیری سازمانی را تبیین می نماید ولی دو بعد نگرش شناختی و نگرش عاطفی پیش بینی کننده مناسبی برای یادگیری سازمانی مدارس نمی باشد.
تفاصيل المقالة
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی
,
العدد1,السنة
8
,
بهار
1396
پژوهش حاضر، باهدف تبیین سلامتسازمانی براساس نقش مؤلفههای اخلاق حرفهای در مدارس ابتدایی پسرانه دولتی شهر تهران صورت گرفتهاست. روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهآماری شامل کلیه معلمان مدارس ابتدای أکثر
پژوهش حاضر، باهدف تبیین سلامتسازمانی براساس نقش مؤلفههای اخلاق حرفهای در مدارس ابتدایی پسرانه دولتی شهر تهران صورت گرفتهاست. روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهآماری شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی پسرانه دولتی شهر تهران که 7848 نفر میباشند؛ که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران تعداد 366 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شد. روش نمونهگیری در این پژوهش، روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای است. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته اخلاق حرفهای، پرسشنامه سلامتسازمانی هوی و فیلدمن(1987) استفاده شدهاست. جهت تعیین روایی پرسشنامه، از روایی محتوایی و سازه استفاده شد. همچنین پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ(اخلاق حرفهای 94/0 و سلامتسازمانی 88/0) ارزیابی شد. اطلاعات بهدستآمده در این پژوهش با استفاده از آمار توصیفی(محاسبه فراوانی، درصد، ترسیم نمودار، تدوین جدول و انحرافاستاندارد) و آمار استنباطی(ضریب همبستگی،آزمون t تک نمونهای) با استفاده از نرمافزار spss ویرایش 22 و lisrel8.8 تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها نشان داد: ابعاد اخلاق حرفهای معلمان قابلیت تبیین سلامتسازمانی مدارس ابتدایی پسرانه دولتی شهر تهران را دارا میباشند. وضعیت کلیه مؤلفههای اخلاق حرفهای به غیر از مؤلفه عدالت، بالاتر از میانگین فرضی پژوهش است. وضعیت سلامتسازمانی در کلیه ابعاد به غیراز مؤلفههای انسجام نهادی، حمایت منابع و نفوذ مدیر بالاتر از میانگین فرضی پژوهش قرار دارد. بین اخلاق حرفهای معلمان و سلامتسازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
تفاصيل المقالة
دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی
,
العدد1,السنة
9
,
تابستان
1397
هدف از اجرای این پژوهش بررسی رابطه رهبری تحول آفرین و درگیری شغلی کارکنان با میانجیگری اشتیاق شغلی بود. روش پژوهش، توصیفی – همبستگی با تاکید بر مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان دانشکدههای علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران (350 نفر) تش أکثر
هدف از اجرای این پژوهش بررسی رابطه رهبری تحول آفرین و درگیری شغلی کارکنان با میانجیگری اشتیاق شغلی بود. روش پژوهش، توصیفی – همبستگی با تاکید بر مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان دانشکدههای علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران (350 نفر) تشکیل میدادند. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و تعداد 183 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند که گزینش آنها با استفاده از روش طبقهای متناسب صورت گرفت. جمعآوری دادهها براساس سه پرسشنامه استاندارد رهبری تحولآفرین، اشتیاق شغلی و درگیری شغلی صورت گرفت که ضریب آلفای کرونباخ آنها به ترتیب 0/88، 0/87 و 0/76 به دست آمد و روایی محتوایی آنها با استفاده از نظر استاد راهنما تایید شد. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک دو نرمافزار SPSS و LISREL صورت پذیرفت. نتایج پژوهش نشان داد: وضعیت موجود هر سه متغیر در سطح بالاتر از میانگین فرضی قرار دارد. رابطه متقابل هر سه متغیر، رهبری تحولآفرین و اشتیاق شغلی و درگیری شغلی با همدیگر مثبت و معنیدار بود. همچنین نقش میانجی اشتیاق شغلی در رابطه بین رهبری تحولآفرین و درگیری شغلی تایید شد.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications