فهرس المقالات ali bafandeh


  • المقاله

    1 - مدل برنامه‌ریزی منابع انسانی بانک مهر اقتصاد با استفاده از پویایی شناسی سیستم
    خط مشی‌گذاری عمومی در مدیریت , العدد 41 , السنة 12 , بهار 1400
    مقدمه و هدف پژوهش: اتخاذ یک رویکرد استراتژیک در زمینه مدیریت سرمایه انسانی و برنامه ریزی منابع انسانی می‌تواند برای تبدیل اهداف استراتژیک سازمان به استراتژی‌های منابع انسانی و سازگاری افراد با نیازهای استراتژیک سازمان، هم در کوتاه‌مدت و هم در درازمدت مورد استفاده قرار گ أکثر
    مقدمه و هدف پژوهش: اتخاذ یک رویکرد استراتژیک در زمینه مدیریت سرمایه انسانی و برنامه ریزی منابع انسانی می‌تواند برای تبدیل اهداف استراتژیک سازمان به استراتژی‌های منابع انسانی و سازگاری افراد با نیازهای استراتژیک سازمان، هم در کوتاه‌مدت و هم در درازمدت مورد استفاده قرار گیرد. بر همین اساس، هدف این تحقیق ارائه مدل برنامه‌ریزی منابع انسانی بانک مهر اقتصاد با استفاده از پویایی شناسی سیستم بود. روش پژوهش: پژوهش حاضر یک پژوهش کیفی بود که از لحاظ هدف، توسعه ای- کاربردی محسوب ‌شود و از نظر روش انجام تحقیق، از نوع توصیفی- تحلیلی بود که با تکنیک دلفی اجرا شد. جامعه آماری این تحقیق 15 نفر از خبرگان برنامه‌ریزی منابع انسانی تشکیل بودند که دارای سابقه اجرایی در بانک و یا فعالیت علمی در دانشگاه بودند. در این پژوهش از پرسشنامه و اسناد و مدارک موجود در بانک مهر اقتصاد برای گرد آوری داده ها استفاده شد و به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در این تحقیق از روش دلفی و مدل سازی پویایی سیستم استفاده گردید. عوامل مؤثر شناسائی شده بر برنامه ریزی منابع انسانی در بانک مهر اقتصاد به‌عنوان متغیرها مرز سیستم مورد استفاده قرار گرفته و فرضیه پویا بر اساس نمودارهای علی- حلقوی تدوین شده و بر اساس آن، نمودار جریان- انباشت ترسیم و فرموله سازی مسئله انجام گردید. یافته‌های پژوهش: از نظر خبرگان شاخص‌های استخدام، استعفای کارکنان، فشار کاری، مهارت‌های جدید، کارکنان ماهر و متخصص، تعداد کارکنان، عرضه نیروی انسانی، آموزش نیروی انسانی، زمان آموزش، هزینه‌های آموزش، کیفیت خدمات، تنوع خدمات، تکنولوژی جدید بانک و تعداد مشتریان، چهارده عامل مؤثر بر برنامه‌ریزی منابع انسانی در بانک مهر اقتصاد بودند. یافته‌های بخش مدل‌سازی نشان داد که پارامتر حداکثر استخدام در بانک مهر اقتصاد رابطه مستقیمی با تعداد نیروی انسانی، خروج نیروی انسانی و ساعات آموزش داشت. نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش با ایجاد یک چارچوب پویایی سیستم به برنامه‌ریزی منابع انسانی کمک می‌کند تا محدودیت سیستم موجود برای برنامه ریزی منابع انسانی را بر طرف کنند و با ارائه سناریوهای مختلفی برای بانک مهر اقتصاد چارچوب تصمیم گیری مناسب برای مدیران بانک فراهم می‌نماید و آنها را قادر می سازد تا تصمیمات مناسب تری اتخاذ نمایند و با استفاده از اجرای شبیه سازی، پاسخ سیستم به تغییرات در متغیرهای اصلی را پیش بینی نمایند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    2 - Developing a Dynamic Model for the Impact of Servicescape on Customer Experience in the Hotel Industry
    Journal of System Management , العدد 1 , السنة 8 , زمستان 2022
    The purpose of this research is to Developing a dynamic model for the impact of Servicescape on customer experience in the hotel industry. The present study is a mixed research method. In the qualitative part, the strategy is qualitative content analysis and in the quan أکثر
    The purpose of this research is to Developing a dynamic model for the impact of Servicescape on customer experience in the hotel industry. The present study is a mixed research method. In the qualitative part, the strategy is qualitative content analysis and in the quantitative part, it is applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of research method. To gather information in the qualitative section a collection of articles, books and thesis has been used systematically and in the quantitative part, a standard questionnaire was used to collect information. 700 loyal customers of five-star hotels in Northwest of Iran were selected for the study. A clustered sampling method was used to select statistical sample. In qualitative part, To analyze the data of this research, special content analysis processes including open coding,, axial coding were used to emerge concepts and categories. In the quantitative part, the research hypotheses were tested using structural equation modeling technique. The results of the research showed that the substantive staging and communicative staging have a positive impact on the customer experience and the effect of communicative staging on customer experience at different stages of the relationship life cycle is different. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    3 - Factors Influencing the Formation of Organic Services Marketing in Tourism Industry
    Journal of System Management , العدد 2 , السنة 7 , بهار 2021
    This study aims to investigate the factors influencing the formation of organic services marketing in the tourism industry. According to the research conducted by the researcher, organic services are a new definition in the service industry. Organic services should repr أکثر
    This study aims to investigate the factors influencing the formation of organic services marketing in the tourism industry. According to the research conducted by the researcher, organic services are a new definition in the service industry. Organic services should represent high quality and health, just as organic products do. This research was conducted using a mixed qualitative and quantitative approach. The grounded theory was used in the qualitative part, through which the concepts and categories were identified in three stages of open, axial, and selective coding. Data were collected using in-depth and semi-structured interviews. The snowball sampling was used, reaching saturation with a total of 13 experts in the ecotourism and nature tourism industry. Five subcategories of influencing factors on the axial phenomenon were obtained from the qualitative method. The axial phenomenon had four subcategories itself. The results obtained from the qualitative part were examined using the quantitative method of structural equations. All five causal factors (climatic attractiveness and novelty, abundance of traditional and rural houses, experience of silence and peace, enjoyment and experience of health tourism, and people companionship and synergy of tourism) affected the axial phenomenon of the tourism industry significantly and positively. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    4 - بررسی موانع پیاده سازی خوشه های صنعتی در استان آذربایجان شرقی
    مدیریت صنعتی , العدد 1 , السنة 10 , بهار 2015
    پژوهش حاضر با هدف بررسی موانع پیاده سازی خوشه های صنعتی در استان آذربایجان شرقی انجام شده است. برای نیل به هدف فوق سه سوال مطرح شد. روش تحقیق مورد استفاده توصیفی بوده و جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مدیران صنایع کوچک و متوسط خوشه های صنعتی استان آذربایجان شرقی که شامل أکثر
    پژوهش حاضر با هدف بررسی موانع پیاده سازی خوشه های صنعتی در استان آذربایجان شرقی انجام شده است. برای نیل به هدف فوق سه سوال مطرح شد. روش تحقیق مورد استفاده توصیفی بوده و جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مدیران صنایع کوچک و متوسط خوشه های صنعتی استان آذربایجان شرقی که شامل پنج خوشه کفش چرمی تبریز، قطعات خودرو تبریز، مبلمان، لوازم خانگی و سنگ تبریز می باشد. نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 334 نفر مدیر محاسبه گردید و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای می باشد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است که روایی و پایایی آن مورد سنجش و تأیید قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون نسبت، آزمون کروسکال _ والیس و آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج بررسی ها نشان می دهد موانع پیاده سازی خوشه های صنعتی در سه حوزه عامل توسعه، نهادهای پشتیبان و اعضاء خوشه می باشند. بعد از بررسی ها مشخص شد هر سه حوزه دارای اهمیت یکسان می باشند. همچنین نتایج آزمون کروسکال _ والیس نشان می دهد که بین موانع پیاده سازی خوشه در گروه های مختلف تفاوت وجود دارد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    5 - بررسی میزان کارآفرینی مدیران با تحصیلات عالیه، در واحدهای تولیدی شهرک های صنعتی استان آذربایجان شرقی
    مدیریت بهره‌وری , العدد 22 , السنة 6 , پاییز 1391
    ساختار اقتصادی دنیای امروز با گذشته به طور اساسی تفاوت دارد. شاخص‌های سخت افزاری و دارایی‌های مشهود که دیروز در جایگاه یک بنگاه اقتصادی نقش تعیین کننده داشت جای خود را به نوآوری، ابداع، خلق محصولات جدید و دارایی‌های نرم افزاری داده است. تولید علم و دانش، بهره گیری ازدان أکثر
    ساختار اقتصادی دنیای امروز با گذشته به طور اساسی تفاوت دارد. شاخص‌های سخت افزاری و دارایی‌های مشهود که دیروز در جایگاه یک بنگاه اقتصادی نقش تعیین کننده داشت جای خود را به نوآوری، ابداع، خلق محصولات جدید و دارایی‌های نرم افزاری داده است. تولید علم و دانش، بهره گیری ازدانش و گسترش آن در سطح جامعه در تمام زمینه‌ها، توانمندی و قدرت ایجاد می‌نماید. دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی به عنوان رکن اساسی در توسعه همه جانبه کشور باید بتوانند نیروهای جوان و طالب علم کشور را اهل فکر و نظر، نوآور و خلاق پرورش دهند. در دنیای امروز بزرگترین سرمایه‌های یک بنگاه اقتصادی نیروهای اهل فکر، یادگیرنده و خلاق آن‌ها هستند و این نیروها کسی جز کارآفرینان نیستند. پژوهش حاضرکه جامعه آماری آن 335 نفر از مدیران با تحصیلات عالیه صنایع شهرک های صنعتی استان آذربایجان شرقی می باشند در نظر دارد میانگین نمرات کارآفرینی و ابعاد پنج گانه موثر بر آن را در میان مدیران صنایع شهرک های صنعتی استان را از طریق یک کار پژوهشی جامع مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و با شناساندن نقاط ضعف و قوت ابعاد مختلف کارآفرینی، پیشنهاداتی را به منظور تمرکز و بهبود بخشیدن به ابعاد ضعیف کارآفرینی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ارائه دهد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    6 - تدوین یک سیستم خبره یِ فازی جهت طراحی ساختار سازمانی
    مدیریت بهره‌وری , العدد 9 , السنة 3 , تابستان 1388
    در این مقاله با فرض قرار دادن رویکرد اقتضائی، سعی شده است، مدلی بر مبنای ریاضیات فازی جهت تعیین ساختار مناسب سازمانی ارائه گردد. مدل معرفی شده پنج مرحله دارد. در مرحله اول یک سیستم فازی طراحی می شود که ورودی های آن را چهار بعد مهمِ محتوائی سازمان و خروجی آن را شکل های م أکثر
    در این مقاله با فرض قرار دادن رویکرد اقتضائی، سعی شده است، مدلی بر مبنای ریاضیات فازی جهت تعیین ساختار مناسب سازمانی ارائه گردد. مدل معرفی شده پنج مرحله دارد. در مرحله اول یک سیستم فازی طراحی می شود که ورودی های آن را چهار بعد مهمِ محتوائی سازمان و خروجی آن را شکل های مختلف سازمانی معرفی شده توسط مینتزبرگ، تشکیل می دهند. در مرحله دوم ورودی ها و خروجی ها پس از افرازبندی، به اعداد فازی تبدیل می شوند. قوانین استنتاج(موتور استنتاج) در مرحله سوم تبیین می گردند. در مرحله چهارم فازی زدائی انجام می گیرد. در نهایت مدل طراحی شده در مرحله پنجم آزمون می شود. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    7 - بررسی مبانی و شاخصهای اقتصاد دانش محور در کشور های اسلامی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا
    مدیریت بهره‌وری , العدد 6 , السنة 2 , پاییز 1387
    اقتصاد دانش محور اقتصادی است که در آن تولید، توزیع و بکارگیری دانش به عنوان عامل اصلی رشد، تولید و اشتغال در یک اقتصاد کلان شناخته می شود. در این مقاله به بررسی وتعریف دانش و اقتصاد دانش محور، پایه های چارچوب اقتصاد دانش محور، شبکه های دانش و شاخص های اندازه گیری اقتصاد أکثر
    اقتصاد دانش محور اقتصادی است که در آن تولید، توزیع و بکارگیری دانش به عنوان عامل اصلی رشد، تولید و اشتغال در یک اقتصاد کلان شناخته می شود. در این مقاله به بررسی وتعریف دانش و اقتصاد دانش محور، پایه های چارچوب اقتصاد دانش محور، شبکه های دانش و شاخص های اندازه گیری اقتصاد دانش محور پرداخته و درادامه وضعیّت شاخص اقتصاد دانش محور در کشورهای اسلامی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را با استفاده از داده های بانک جهانی و بوسیله آمارهای توصیفی (نمودار راداری و میانگین) مورد بررسی قرار می دهیم. نتیجه بررسی ها نشان می دهد کشورهای اسلامی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در زمینه اقتصاد دانش محور دروضعیّت پایینی نسبت به میانگین جهانی قرار دارند وتنها در سه مؤلفه شاخص، از میانگین جهانی بالاتر هستند . همچنین عدم توازن در شاخص اقتصاد دانش محور کشور های اسلامی منطقه به خوبی قابل مشاهده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    8 - ارائه مدل اقتضایی کارآفرینی برای صنایع غذایی استان آذربایجان شرقی
    مدیریت بهره‌وری , العدد 28 , السنة 8 , بهار 1393
    در پژوهش حاضر کارآفرینی در صنایع غذایی استان آذربایجان شرقی و ارتباط عوامل فردی (شخصیتی)، و سازمانی با آن، با هدف ارائه مدل کارآفرینی طی اردیبهشت ماه 92 لغایت آذرماه 1392 مطالعه گردید. در این تحقیق میزان رابطه بین متغیرهای ویژگی‌های فردی(شخصی)، و سازمانی با کارآفرینی مو أکثر
    در پژوهش حاضر کارآفرینی در صنایع غذایی استان آذربایجان شرقی و ارتباط عوامل فردی (شخصیتی)، و سازمانی با آن، با هدف ارائه مدل کارآفرینی طی اردیبهشت ماه 92 لغایت آذرماه 1392 مطالعه گردید. در این تحقیق میزان رابطه بین متغیرهای ویژگی‌های فردی(شخصی)، و سازمانی با کارآفرینی مورد بررسی قرار گرفته و فرضیه‌های تحقیق در همین راستا تنظیم شده است. این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی بوده، از نظر نوع هدف تحقیق، کاربردی می‌باشد و از روش پیمایشی جهت گردآوری داده‌ها استفاده گردیده است. کارکنان صنایع غذایی استان آذربایجان شرقی جامعه آماری این مطالعه می باشد و نمونه آماری طبق جدول مورگان و کرجسی به تعداد 260 نفر انتخاب گردید. انتخاب افراد پرسش شونده بصورت تعمدی، طبقه ای و سهمیه ای صورت گرفت، و جهت سنجش ویژگی های فردی (شخصیتی) و سازمانی پرسشنامه 95 سؤالی مبتنی بر طیف لیکرت تهیه و تدوین شد، که با استفاده از آزمون تی تست و فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در نتیجة تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه‌ها بین هر یک از متغیرهای ویژگی‌های فردی(شخصی)، و سازمانی با کارآفرینی رابطه معنی‌داری بدست آمده همچنین در اثر همزمان بین ویژگیهای یاد شده و کارآفرینی، رابطه معنی‌داری به دست آمد. مشخص شد که ویژگی‌های شخصیتی به تنهایی قادر است 64/59 درصد تغییرات کارآفرینی را تبیین نماید. ویژگی‌های فردی مؤثر بر کارآفرینی در صنایع غذایی به ترتیب از زیاد به کم؛ ریسک پذیری، نوآوری و پیش قدم بودن می‌باشد. همچنین ویژگی‌های سازمانی موثر بر کارآفرینی به ترتیب از زیاد به کم؛ سیستم پاداش، در دسترس بودن منابع، ساختار و ارتباطات، حمایت مدیریت و استراتژی کارآفرینانه می‌باشد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    9 - تدوین روشی جامع برای تحلیل سلسله مراتبی فازی ( با تاکید بر اصلاح ماتریس مقایسات زوجی ناسازگار فازی)
    مدیریت بهره‌وری , العدد 2 , السنة 1 , پاییز 1386
    در این مقاله روش جدیدی برای اصلاح ماتریس مقایسات زوجی فازی ناسازگار ارائه شده است. این روش، فازی شده یِ مستقیمِ روش ارائه شده توسط زی شوی و همکاران برای اصلاح ماتریس مقایسات زوجی ناسازگار در حالت قطعی است. همچنین با تلفیق برخی روشهای موجود، یک روش جامع برای تحلیل سلسله أکثر
    در این مقاله روش جدیدی برای اصلاح ماتریس مقایسات زوجی فازی ناسازگار ارائه شده است. این روش، فازی شده یِ مستقیمِ روش ارائه شده توسط زی شوی و همکاران برای اصلاح ماتریس مقایسات زوجی ناسازگار در حالت قطعی است. همچنین با تلفیق برخی روشهای موجود، یک روش جامع برای تحلیل سلسله مراتبی فازی ارائه گردیده است. این روش شامل تست ناسازگاری فازی، اصلاح ماتریس مقایسات زوجی ناسازگار، محاسبه اوزان نسبی، محاسبه اوزان نهائی و رتبه بندی آنها می باشد. کلیه مراحل فوق در قالب یک برنامه کامپیوتری در نرم افزارMATLAB پیاده سازی شده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    10 - ارزیابی کارایی سازمانی بر اساس تلفیق «کارت امتیازی متوازن» و «تحلیل پوششی داده‌های فازی» (مطالعه موردی: شعب بانک سپه شهر تبریز)
    مدیریت بهره‌وری , العدد 34 , السنة 9 , پاییز 1394
    در عصر کنونی تحولات شگرف دانش مدیریت، وجود نظام ارزیابی را اجتناب‌ناپذیر نموده است؛ به گونه‌ای که فقدان نظام ارزیابی در ابعاد مختلف سازمان را، اعم از ارزیابی در استفاده از منابع و امکانات، کارکنان، اهداف و استراتژی ها؛ به عنوان یکی از علائم بیماریهای سازمان قلمداد می‌نم أکثر
    در عصر کنونی تحولات شگرف دانش مدیریت، وجود نظام ارزیابی را اجتناب‌ناپذیر نموده است؛ به گونه‌ای که فقدان نظام ارزیابی در ابعاد مختلف سازمان را، اعم از ارزیابی در استفاده از منابع و امکانات، کارکنان، اهداف و استراتژی ها؛ به عنوان یکی از علائم بیماریهای سازمان قلمداد می‌نمایند. تکنیک های مختلفی برای این کار وجود دارد که هر کدام نقاط قوت و ضعف خود را دارند. در این مقاله با ترکیب کارت امتیازی متوازن[1] با تحلیل پوششی داده های فازی[2]الگویی برای ارزیابی عملکرد شعب بانک ها ارائه می شود. جامعه آماری تحقیق، کلیه شعب بانک سپه شهر تبریز به تعداد 42 شعبه می باشد. شاخص های اندازه گیری کارایی با استفاده از کارت امتیازی متوازن و با توجه به پیشینة موضوع تعیین گردیده است. برای جمع آوری داده های مربوط به هر شاخص از پرسش نامه محقق ساخته استفاده شده است که پس از تأیید روایی و پایایی آن در بین جامعه آماری توزیع شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها و ارزیابی کارایی شعب، تحلیل پوششی داده های فازی به کار رفته است. نتایج بررسی ها نشان می دهد که تعداد 10 شعبه از مجموع شعب فعال در سطح شهر تبریز، کارای قوی، 27 شعبه در رده کارا و 5 شعبه باقی مانده ناکارا می باشند. [1]. Balanced Score Card (BSC) [2]. DEA-Like Model تفاصيل المقالة

  • المقاله

    11 - مدلسازی پیشایندها و پیامدهای تجربه مشتری در صنعت گردشگری
    جغرافیایی فضای گردشگری , العدد 1 , السنة 11 , بهار 1401
    هدف نهایی پژوهش حاضر، دست یافتن به مدل پیشایندها و پیامدهای تجربه گردشگران است که بر این اساس ابتدا به روش فرا ترکیب پیشایندها و پیامدهای تجربه مشتری و همچنین رویکردهای مدیریت تجربه در صنعت گردشگری شناسایی شده و با راهنمایی 10 نفر از خبرگان و متخصصان بازاریابی و گردشگری أکثر
    هدف نهایی پژوهش حاضر، دست یافتن به مدل پیشایندها و پیامدهای تجربه گردشگران است که بر این اساس ابتدا به روش فرا ترکیب پیشایندها و پیامدهای تجربه مشتری و همچنین رویکردهای مدیریت تجربه در صنعت گردشگری شناسایی شده و با راهنمایی 10 نفر از خبرگان و متخصصان بازاریابی و گردشگری و اعمال نظر آنان اصلاحاتی صورت گرفت و پرسشنامه ای تهیه شده و در میان 440 نفر از گردشگران ایرانی که در 5 سال گذشته(1395-1400) به یکی از کشورهای ترکیه، مالزی، آذربایجان و امارات سفر کرده بودند توزیع گشت. در مرحله اول هریک از سازهای مدل پیشنهادی، از لحاظ تک‌بعدی بودن در یک مدل اندازه‌گیری مجزا با روش کلاین(2005) بررسی شد تا اولا، بار عاملی شاخص‌ها بیشتر از 5/0 باشد ثانیاً ضریب همبستگی بین عامل‌ها بیش از 85/0 نباشد. در مرحله دوم اعتبار و روایی سازه‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت و آلفای کرونباخ، اعتبار سازه (CR) و متوسط واریانس تبیین شده (AVE) و روایی سازه، روایی همگرا و روایی واگرا محاسبه و بررسی شد. نتیجه پژوهش حاضر به مدلسازی پیشایندها و پیامدهای تجربه گردشگر با بهره گیری از روش ترکیبی (کیفی و کمی) که از نوآوریهای این تحقیق می باشد، منجر شده که می تواند مورد استفاده مدیران و فعالین این صنعت قرار گیرد. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    12 - ساخت و اعتبارسنجی ابزار سنجش ارزش مشارکت حاصل از تجربه گردشگران
    جغرافیایی فضای گردشگری , العدد 2 , السنة 11 , تابستان 1401
    در این پژوهش، محقق با استفاده از روش ترکیبی، درصدد ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش ارزش مشارکت گردشگران می‌باشد. در مرحله اول با استفاده از روش فراترکیب، تحقیقات انجام شده پیرامون موضوع طی سالهای 2000 تا سال 2020 مورد مطالعه قرار گرفته و ارزشهای حاصل از مشارکت گردشگران شنا أکثر
    در این پژوهش، محقق با استفاده از روش ترکیبی، درصدد ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش ارزش مشارکت گردشگران می‌باشد. در مرحله اول با استفاده از روش فراترکیب، تحقیقات انجام شده پیرامون موضوع طی سالهای 2000 تا سال 2020 مورد مطالعه قرار گرفته و ارزشهای حاصل از مشارکت گردشگران شناسایی شده است. در مرحله دوم بر اساس مطالعه ادبیات تحقیق، پرسشنامه‌ای تهیه و در اختیار تعدادی از اساتید دانشگاه و محققان بازاریابی و گردشگری قرار گرفته و پس از اعمال نظرات و اصلاحات لازم، در بین 440 نفر از گردشگرانی که در 5 سال گذشته به یکی از کشورهای مالزی، امارات، آذربایجان و ترکیه سفر کرده بودند توزیع گشت. در ادامه اعتبار سنجی مدل با استفاده از نرم‌افزار SPSS24 انجام گرفت. نتایج تحلیل عاملی تأییدی برازش الگوی 5 عاملی را تأیید نمود. بر اساس نتایج به‌دست آمده پرسشنامه این تحقیق می‌تواند به عنوان ابزار مناسبی برای سنجش ارزش مشارکت گردشگران مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از روش ترکیبی برای شناسایی پیامدهای حاصل از مشارکت گردشگران و همچنین معرفی ابزاری برای سنجش ارزش مشارکت گردشگران از نوآوریهای این تحقیق بوده است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    13 - ارائه مدلی برای تعیین پیشایندهای مشارکت مشتری در صنعت هتلداری: دیدگاه دو طرفه ارزش
    جغرافیایی فضای گردشگری , العدد 4 , السنة 11 , پاییز 1401
    صنعت هتلداری یکی از حوزه‌های کسب و کار است که با توجه به فضای رقابتی نسبتاً شدید حاکم بر آن، مشتری عامل اصلی موفقیت در آن محسوب می‌شود؛ هدف این پژوهش شناسایی پیشایندهای مشارکت مشتری با تمرکز بر دیدگاه دو طرفه ارزش است؛ ارزش برای مشتری و هم برای شرکت. این پژوهش رویکرد تج أکثر
    صنعت هتلداری یکی از حوزه‌های کسب و کار است که با توجه به فضای رقابتی نسبتاً شدید حاکم بر آن، مشتری عامل اصلی موفقیت در آن محسوب می‌شود؛ هدف این پژوهش شناسایی پیشایندهای مشارکت مشتری با تمرکز بر دیدگاه دو طرفه ارزش است؛ ارزش برای مشتری و هم برای شرکت. این پژوهش رویکرد تجربی و کمی داشته و از نظر هدف کاربردی و از نظر روش انجام آن توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق را مشتریان دارای مشارکت فعال هتل‌های 5 ستاره شهر مشهد تشکیل می‌دهند. داده‌ها از طریق پرسشنامه گردآوری شده و با روش حداقل مربعات جزئی (تحلیل مسیر) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته های تحقیق حاکی از تأثیر معنادار 12 متغیر به عنوان پیشایندهای مشارکت مشتری(6 مورد مربوط به منابع شرکت و 6 مورد مربوط به منابع مشتری) بود. چارچوب مفهومی به دست آمده را می‌توان به‌عنوان ابزاری برای برنامه‌ریزی راهبردی در حوزه بازاریابی و توسعه مشارکت مشتریان در کسب و کارهای مختلف مورد استفاده قرار داد. به کارگیری روش فراترکیب و تمرکز بر دیدگاه دو طرفه ارزش از نوآوری‌های این پژوهش است. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    14 - ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش پیشایندهای مشارکت مشتری مبتنی بر دیدگاه دو طرفه ارزش (مطالعه موردی : هتل‌های 5 ستاره تبریز و مشهد)
    جغرافیایی فضای گردشگری , العدد 2 , السنة 12 , تابستان 1402
    این پژوهش با رویکرد آمیخته، در صدد ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش پیشایندهای مشارکت مشتری مبتنی بر دیدگاه دو طرفه ارزش می‌باشد. در این تحقیق ابتدا با استفاده از روش فراترکیب، با بررسی مطالعات انجام شده پیرامون موضوع طی سال‌های 2000 تا 2020، پیشایندهای مشارکت مشتری استخراج أکثر
    این پژوهش با رویکرد آمیخته، در صدد ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش پیشایندهای مشارکت مشتری مبتنی بر دیدگاه دو طرفه ارزش می‌باشد. در این تحقیق ابتدا با استفاده از روش فراترکیب، با بررسی مطالعات انجام شده پیرامون موضوع طی سال‌های 2000 تا 2020، پیشایندهای مشارکت مشتری استخراج شده است و بر این اساس پرسشنامه‌ای تهیه و بعد از تأیید روایی و پایایی آن، در بین مشتریان هتل‌های 5 ستاره در مشهد و تبریز توزیع و جمع‌آوری شده است. در ادامه به منظور اعتبارسنجی شاخص ها از روش معادلات ساختاری و نرم‌افزار PLSاستفاده گردید. یافته‌های تحقیق حاکی از شناسایی دو مؤلفه (منابع مشتری و منابع شرکت) و 45 شاخص به عنوان عناصر تشکیل‌دهنده ابزار سنجش پیشایندهای مشارکت مشتری در صنعت هتلداری بود. با استفاده از ابزار طراحی شده در این تحقیق، هتلداران می‌توانند به بررسی وضعیت پیشایندهای مشارکت مشتری بپردازند. تفاصيل المقالة

  • المقاله

    15 - شناسایی حلقه های علی و معلولی سرمایه گذاری در صنعت ورزش با تعیین اثر رشد اقتصادی
    مدیریت عملیات , العدد 4 , السنة 3 , پاییز 1402
    یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های توسعه و پیشرفت واقعی کشورها، ورزش می‌باشد. با توجه به خلأ الگویی جامع در سازمان‌های کشور و به‌تبع آن صنعت ورزش ، به منظور استفاده از پتانسیل سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی برای رسیدن به رشد اقتصادی نیاز به بررسی و پژوهش است. لذا، هدف از این پژوهش، أکثر
    یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های توسعه و پیشرفت واقعی کشورها، ورزش می‌باشد. با توجه به خلأ الگویی جامع در سازمان‌های کشور و به‌تبع آن صنعت ورزش ، به منظور استفاده از پتانسیل سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی برای رسیدن به رشد اقتصادی نیاز به بررسی و پژوهش است. لذا، هدف از این پژوهش، شناسایی حلقه‌های علی و معلولی سرمایه‌گذاری در صنعت ورزش با تعیین اثر رشد اقتصادی بر اساس پویایی سیستم بود.. بدین منظور با استفاده از روش اکتشافی، داده‌های کیفی لازم از طریق مصاحبه گردآوری شدند و برای تحلیل بر پایه رویکرد سیستمی و برهم‌کنش‌های بین مؤلفه‌ها و زیرسیستم‌های سرمایه‌گذاری در صنعت ورزش مورد استفاده قرار گرفتند. مشارکت کنندگان پژوهش ، مدیران و اساتید خبره و متخصص در حوزه صنعت ورزش بودند که 20 نفر از آنها به صورت هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار ونسیم صورت گرفت. نتایج این پژوهش نشان میدهد که سیستم سرمایه‌گذاری در صنعت ورزش دارای زیرسیستم‌های اصلی تجاری‌سازی، خصوصی‌سازی، توسعه زیر ساخت‌ها، گردشگری ورزشی و شکاف در بازار می‌باشد. در واقع این پنج زیرسیستم تحت سیاستگذاری‌های سیستم سرمایه‌گذاری در صنعت ورزش قرار دارند؛ به عبارت دیگر، سیاست‌های بخش سزمایه‌گذاری در صنعت ورزش، به عنوان درون‌داد این زیرسیستم‌ها عمل می‌کند. همچنین، حلقه‌های علی و معلولی به دست آمده از زیرسیستم‌های چندگانه سرمایه‌گذاری در صنعت ورزش، متغیرهای اثرگذار و نحوه تعاملات آنها بر روی یکدیگر را ترسیم و به عنوان مبنایی جهت راهکار ارائه می‌دهد. تفاصيل المقالة