ورشکستگی پدیده ای است که بسیاری از شرکت ها با آن مواجه اند. از این رو تحلیل ورشکستگی امری بسیار مهم خصوصاً برای سرمایه گذاران است. بر این اساس، تحقیق حاضر با هدف تحلیل و ارزیابی ورشکستگی بر مبنای دو تکنیک تحلیل تشخیصی (DA) و تحلیل پوششی داده ها (DEA) برای شرکت های پذیرف أکثر
ورشکستگی پدیده ای است که بسیاری از شرکت ها با آن مواجه اند. از این رو تحلیل ورشکستگی امری بسیار مهم خصوصاً برای سرمایه گذاران است. بر این اساس، تحقیق حاضر با هدف تحلیل و ارزیابی ورشکستگی بر مبنای دو تکنیک تحلیل تشخیصی (DA) و تحلیل پوششی داده ها (DEA) برای شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران صورت گرفت.
تحقیق حاضر از نوع توصیفی- کاربردی است و به منظور ارزیابی مدل های تحلیل ورشکستگی، 110 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شد. جهت تحلیل ورشکستگی دو تکنیک تحلیل تشخیصی (DA) و تحلیل پوششی داده ها (DEA) به کار گرفته شد.
یافته های تحقیق نشان داد که دقت تکنیک تشخیصی در پیش بینی شرکت های غیرورشکسته 72 درصد و در پیش بینی شرکت های ورشکسته 50 درصد بود؛ در حالی که دقت مدل افزایشی تحلیل پوششی داده ها در پیش بینی شرکت های غیرورشکسته 87 درصد و در پیش بینی شرکت های ورشکسته 64 درصد بود. بنابراین در مجموع در تحلیل ورشکستگی، مدل تحلیل پوششی داده ها نسبت به مدل تشخیصی دقت بیشتری دارد و بر آن ارجحیت دارد.
تفاصيل المقالة
In recent years, the construction of commercial complexes has been increasingly grown across the country. However, only some of them have been successful to accommodate a large number of visitors while others are constantly changing the commercial units’ use. Mean أکثر
In recent years, the construction of commercial complexes has been increasingly grown across the country. However, only some of them have been successful to accommodate a large number of visitors while others are constantly changing the commercial units’ use. Meanwhile the lack of demand for commercial units in the form of multi-purpose complexes as well as recent general recession in the country’s economy has deteriorated this situation. Therefore, the main problem of this research is to provide a model for the success of the commercial complexes based on the local approach. Grounded theory method has been used in order to theorize and identify the dimensions of the model. Then the qualitative proposed model is tested and implemented in a commercial complex in Tehran. The model dimensions and their relationships are confirmed based on exploratory and confirmatory factor analysis and structural equation modeling.
تفاصيل المقالة
مدیریت کسب و کار نوآورانه
,
العدد1,السنة
9
,
بهار
1396
امروزه مشتریان ارزشمحور هستند و حق انتخاب بیشتری دارند و ازاینرو سرمایهگذاری در حوزه وفاداری مشتریان یک سرمایهگذاری اثربخش و سودمند برای مجتمعهای تجاری است. با توجّه به اهمیت این موضوع، تحقیق حاضر با هدف ارزیابی عوامل کلیدی مؤثر بر وفاداری مشتریان به مجتمعهای تجار أکثر
امروزه مشتریان ارزشمحور هستند و حق انتخاب بیشتری دارند و ازاینرو سرمایهگذاری در حوزه وفاداری مشتریان یک سرمایهگذاری اثربخش و سودمند برای مجتمعهای تجاری است. با توجّه به اهمیت این موضوع، تحقیق حاضر با هدف ارزیابی عوامل کلیدی مؤثر بر وفاداری مشتریان به مجتمعهای تجاری انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و بر اساس روش گردآوری دادهها، پژوهشی توصیفی محسوب میشود. بهمنظور جمعآوری دادههای موردنیاز از پرسشنامه و برای تعیین روایی و پایایی آن از پیشآزمون استفاده شد. برای سنجش روایی پرسشنامه از روش روایی تشخیصی (DV) با استفاده از شاخص میانگین واریانس استخراجشده (AVE) و برای تعیین پایایی از روش پایایی ترکیبی (CR) استفاده شد. پژوهشگران ضمن مرور کامل مبانی نظری و با انتخاب اعضای نمونه آماری به روش تصادفی از میان مشتریان پنج مجتمع تجاری موفق در شهر تهران، فرضیههای پژوهش را با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) و رگرسیون موردسنجش قرار دادند. یافته های تحقیق حاکی از تأثیر معنا دار متغیرهای محیط فیزیکی مجتمع تجاری، رفاه خرید و کیفیت درکشده بر دو متغیر رضایت مشتریان از مجتمع تجاری و ارزش ادراکشده و تأثیر این دو متغیر بر وفاداری مشتریان به مجتمعهای تجاری بود؛ همچنین تأثیر کیفیت درکشده بر ارزش ادراکشده مشتریان به اثبات رسید.
تفاصيل المقالة
سند
Sanad is a platform for managing Azad University publications