-
المقاله
1 - بررسی نقش مهندسی سرمایه انسانی در نگرش های مثبت کاری و کیفیت آموزشی (جامعه آماری: معلمان دبستانهای دخترانه شهر رشت)مجله توانمندسازی سرمایه انسانی , العدد 5 , السنة 3 , زمستان 1399تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش مهندسی سرمایه انسانی در نگرش های مثبت کاری و کیفیت آموزشی (جامعه آماری: معلمان دبستانهای دخترانه شهر رشت) صورت گرفته است. نوع تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری در این تحقیق شامل معلمان دبستانهای دختران أکثرتحقیق حاضر با هدف بررسی نقش مهندسی سرمایه انسانی در نگرش های مثبت کاری و کیفیت آموزشی (جامعه آماری: معلمان دبستانهای دخترانه شهر رشت) صورت گرفته است. نوع تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری در این تحقیق شامل معلمان دبستانهای دخترانه شهر رشت از بهمن ماه سال 1398 تا تیر ماه سال 1399 بوده است. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 234 نفر با استفاده از روش طبقهای تصادفی با تخصیص متناسب تعداد از میان جامعه مذکور بدست آمده است. ابزار گردآوری دادههای این تحقیق پرسشنامه استانداری بوده است که با اندکی تغییر در آن طبق نظر استاد را به اجرا در آمده است. برای تعیین روایی محتوایی پرسشنامه از نظرات صاحبنظران و خبرگان و برای تعیین پایایی ابزار، از روش آلفای کرونباخ استفاده شد و مقدار آلفا برابر با 0/859 بدست آمده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از دو روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردیده است. در بخش آمار توصیفی به خلاصه کردن دادهها و تهیه جدول و رسم نمودار اقدام شده و از شاخصهای مرکزی از قبیل میانگین، از شاخصهای پراکندگی نظیر انحراف معیار استفاده شده است. در سطح آمار استنباطی، پس از انجام آزمون نرمالیتی دادهها از آزمونهای T تک متغیره استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان داد که مهندسی سرمایه انسانی در نگرش های مثبت کاری و کارایی معلمان دبستانهای دخترانه شهر رشت نقش مثبت و معنیداری دارد، هشت فرضیه فرعی تحقیق نیز با انجام آزمون فوق مورد تأیید قرار گرفت. تفاصيل المقالة -
المقاله
2 - Design and Validation of a Curriculum Model based on Entrepreneurial Thinking in High School (Case Study: Secondary Schools in the West of Guilan Province)Biannual Journal of Education Experiences , العدد 11 , السنة 6 , تابستان 2023The purpose of this research was to design and validate a curriculum model based on entrepreneurial thinking in secondary school (case study: second secondary schools in the west of Gilan province), which was done using a mixed method. The statistical population in the أکثرThe purpose of this research was to design and validate a curriculum model based on entrepreneurial thinking in secondary school (case study: second secondary schools in the west of Gilan province), which was done using a mixed method. The statistical population in the qualitative section includes all entrepreneurship experts, researchers and technical and professional experts and associates of education departments of Gilan province in the academic year of 2022-2023 in the number of 200 people and in the quantitative section it includes all the students and art students of conservatories in Gilan province. There were 1864 people. In the qualitative part, 15 people were selected by purposeful sampling and in the quantitative part, 320 people were selected and included in the study by multi-stage cluster sampling. A semi-structured interview and a researcher-made questionnaire consisting of 128 questions on a five-point Likert scale were used to collect the required data. The data were analyzed using the structural equation modeling method and through SPSS22 and PLS3 software. The results showed that the curriculum model based on entrepreneurial thinking has 3 comprehensive themes, 6 organizing themes and 128 basic themes. Based on the findings of the present research, it is concluded that the mentioned components can be used to design a curriculum model based on entrepreneurial thinking in secondary school. تفاصيل المقالة -
المقاله
3 - شناسایی موانع توسعه فردی اعضای هیئت علمی دانشگاه¬های آزاد استان گیلان و ارائه راهکارهای بهبود آنمجله توانمندسازی سرمایه انسانی , العدد 3 , السنة 7 , پاییز 1403با افزايش درک سازمانها از تاثیر توسعه فردی به عنوان یکی از اشکال توسعه منابع انسانی و نقش آن در افزايش بهرهوری سازمان، رضایت شغلی کارکنان و افزایش توانمندی¬های فردی آنان، شناخت موانع توسعه فردی کارکنان به طور اعم و اعضای هیئت علمی به طور اخص به أکثر
با افزايش درک سازمانها از تاثیر توسعه فردی به عنوان یکی از اشکال توسعه منابع انسانی و نقش آن در افزايش بهرهوری سازمان، رضایت شغلی کارکنان و افزایش توانمندی¬های فردی آنان، شناخت موانع توسعه فردی کارکنان به طور اعم و اعضای هیئت علمی به طور اخص به عنوان سرمایههای اندیشمند جامعه حائز اهمیت است. در این راستا پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع توسعه فردی اعضای هیئت علمی دانشگاههای آزاد استان گیلان و ارائه راهکارهای بهبود آن انجام شده است. اين پژوهش از نوع تحقيقات كاربردي ميباشد كه از روش کیفی به عنوان روش پژوهش استفاده كرده است. جامعه آماری پژوهش، کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاههای آزاد استان گیلان و خبرگان توسعه منابع انسانی و توسعه فردی میباشد که با 15نفر از ایشان به عنوان نمونه پژوهش، تا مرحله اشباع نظری مصاحبههایی صورت گرفت. نمونهگیری به صورت هدفمند انجام گردید. از مصاحبه نیمه ساختار یافته برای گردآوری دادهها استفاه شد. به منظور تحلیل یافتهها از روش کدگذاری باز و محوری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که 4 مانع اساسی پیش روی توسعه فردی اساتید هیئت علمی دانشگاههای آزاد استان گیلان وجود دارد که شامل موانع فردی (شخصی)، علمی (پژوهشی و آموزشی)، سازمانی (سیاستگذاری، زیرساخت و ساختار) و مدیریتی (ویژگی مدیر) که هر یک از این موانع دارای مولفههای مشخص میباشد.
تفاصيل المقالة