• Home
  • علیرضا پرنیان

    List of Articles علیرضا پرنیان


  • Article

    1 - ساخت و اعتبار‌یابی پرسشنامه هشت بعدی نظام ارزشی اعضاء هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به روش آمیخته
    Psychological Models and Methods , Issue 2 , Year , Autumn 2020
    هدف این پژوهش، ساخت و اعتبار­یابی پرسشنامه نظام ارزشی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به روش آمیخته (کیفی– کمی) انجام گردید که به شکل متوالی اکتشافی، به شیوه استقرایی و از نوع ابزارMore
    هدف این پژوهش، ساخت و اعتبار­یابی پرسشنامه نظام ارزشی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به روش آمیخته (کیفی– کمی) انجام گردید که به شکل متوالی اکتشافی، به شیوه استقرایی و از نوع ابزار­سازی و اعتبار­سنجی می­باشد. در بخش کیفی، جامعه آماری، اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بودند. روش نمونه­ گیری هدفمند، از نوع معیار (تخصص و تجربه) و با لحاظ اشباع داده­ها، براساس شیوه گلوله­ برفی، انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از ابزار مصاحبه نیمه­ سازمان­ یافته استفاده شد. داده­های بدست آمده از طریق فن تحلیل مضمون، به روش کینگ و برنارد،[1] مورد تحلیل قرار­ گرفت. سپس با بهره­گیری از تکنیک دلفی و تشکیل گروه تخصصی30 نفره خبرگان، دسته­ بندی مورد تایید قرار گرفت. در مطالعه مقدماتی که بر روی 50 نفر از اعضاء هیات علمی انجام شد، مولفه هایی که بار عاملی آنها کمتر از50/0 برآورد شدند، حذف گردید. ضریب آلفای کرونباخ بدست آمده 90/0بوده که پایایی پرسشنامه را تایید نمود. پرسشنامه 68 گویه­ای ‌‌بر­‌اساس نتایج حاصله از مدل کیفی، تدوین گردید. در بخش کمی، 300 نفر از اعضاء هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس به روش طبقه­ای متناسب با حجم نمونه، مطابق اصول کلاین[2] انتخاب شدند. شاخص های ارزیابی اعتبار همگرا و پایایی ترکیبی ابزار سنجش ابعاد نظام ارزشی به ترتیب، بالای 50/0 و 80/0 گزارش گردید. برآورد مقادیر بار عاملی مقوله­ها و معرف­های هر بعد، در سطح 001/0 معنی­دار بود و ابزار سنجش از اعتبار عاملی لازم برخوردار گردید.



    [1] King & Bernard


    [2] Kline Manuscript profile