-
Article
1 - تدوین مدل مفهومی دانشگاه مستقل بر اساس مطالعه دانشگاههای کشورهای پیشرفتهEducational Leadership & administration , Issue 5 , Year , Winter 1397تدوین مدل مفهومی دانشگاه مستقل بر اساس دانشگاههای کشورهای پیشرو میتواند نقش موثری در ارتقای دانشگاه داشته باشد. بنابراین هدف پژوهش حاضر تدوین مدل مفهومی دانشگاه مستقل بر اساس مطالعه دانشگاههای کشورهای پیشرفته بود. این پژوهش جزء پژوهشهای کیفی است که با روش تحلیل مضمو Moreتدوین مدل مفهومی دانشگاه مستقل بر اساس دانشگاههای کشورهای پیشرو میتواند نقش موثری در ارتقای دانشگاه داشته باشد. بنابراین هدف پژوهش حاضر تدوین مدل مفهومی دانشگاه مستقل بر اساس مطالعه دانشگاههای کشورهای پیشرفته بود. این پژوهش جزء پژوهشهای کیفی است که با روش تحلیل مضمون انجام شد. برای انجام این پژوهش ابتدا مضامین دانشگاه مستقل با استفاده از روش تحلیل مضمون و بر اساس حوزه پژوهش از میان 52 مقاله از پایگاههای علمی مختلف بین سالهای 2000 تا 2018 شناسایی شد. سپس مضامین استخراجشده دانشگاه مستقل در مطالعه دانشگاههای کشورهای پیشرفته با مضامین سازماندهنده در حوزههای هشتگانه شامل استقلال سازمانی، استقلال علمی، استقلال نیروی انسانی، استقلال مالی، پاسخگویی، بینالمللیسازی، آزادی علمی و هیات امنایی شناسایی شدند. بنابراین مدیران، مسئولان و دستاندرکاران دانشگاههای کشور باید برای بهبود وضعیت کمی و کیفی دانشگاهها و رشد و ارتقای آموزش عالی به نقش همزمان همه حوزههای هشتگانه توجه کرده و بر اساس آنها برنامههایی طراحی، تدوین و اجرا کنند. Manuscript profile -
Article
2 - Pattern of Managing the Challenges of Thesis Writing in the Educational-Research FieldCurriculum Research Journal , Issue 6 , Year , Winter 2022Purpose: Thesis writing always has been associated with many challenges in different fields and areas and based on this, the present research was conducted with the aim of presenting a pattern of managing the challenges of thesis writing in the educational-research fiel MorePurpose: Thesis writing always has been associated with many challenges in different fields and areas and based on this, the present research was conducted with the aim of presenting a pattern of managing the challenges of thesis writing in the educational-research field.Methodology: The current research in terms of implementation method was qualitative and in terms of purpose was applied. The research population was students and graduates of the PhD period of humanities fields at the Islamic Azad University in 2020-21 academic years, which from them number of 12 people were selected as a sample according to the principle of theoretical saturation and with the purposeful sampling method. Data were collected by semi-structured interviews whose validity by 15 professors was obtained by the relative content validity coefficient method 0.84 and its reliability by the Holsti coefficient method was obtained 0.83. Finally, the data were analyzed by methods of open, axial and selective coding and thematic analysis in MAXQDA-18 software.Findings: The findings showed that managing the challenges of thesis writing in the educational-research field had 74 indicators, 13 components and 4 dimensions. The educational gap dimension has includes three components of computer and software training gap, the lack of familiarity with new research methods and the gap in the practical thesis writing course, choosing the subject dimension has includes three components of lack of paying attention to interdisciplinary subjects, lack of suitable guide for choosing subject and not lack of paying attention to students' interests, cooperation of professors dimension has includes five components of back-promising, restrictions on the selection of supervisors, scientific disability of supervisors, lack of access to professors and lack of commitment and responsibility and educational content dimension has includes two components of lack of access to first-hand sources and lack of easy access to content. Finally, pattern of managing the challenges of thesis writing in the educational-research field was drawn using the theme network method.Conclusion: According to the results of this research, planning it seems necessary to managing the challenges of thesis based on the identified dimensions, components and indicators. Manuscript profile -
Article
3 - Ranking and Comparison of Organizational Syndromes in Iranian Schools According to the Opinion of Principals, Deputies and TeachersCurriculum Research Journal , Issue 3 , Year , Spring 2021Purpose: Given the role of different organizational syndromes in the decline of school performance, the present study was conducted aimed to rank and compare organizational syndromes in Iranian schools according to the opinion of principals, deputies and teachers.Method MorePurpose: Given the role of different organizational syndromes in the decline of school performance, the present study was conducted aimed to rank and compare organizational syndromes in Iranian schools according to the opinion of principals, deputies and teachers.Methodology: This study was applied in terms of the objective and quantitative in terms of the method. The study population included the principals, deputies and teachers in Isfahan and Yasuj in the academic year 2019-2020. The research sample according to Krejcie and Morgan Table was n = 375 who were selected by multi-stage cluster sampling method and considering the volume ratio of cities. The research tool was a researcher-made questionnaire of organizational syndromes in Iranian schools with 78 items. Its content validity was confirmed by experts, its construct validity was confirmed by exploratory factor analysis and its reliability was calculated by Cronbach's alpha of 0.93. The data were by Friedman and independent t-tests using SPSS-25 software.Findings: The results showed that the organizational syndromes of narcissism, lack of communication, discrimination and politicking, group thinking, structural alienation, tension and distress, structural mastery, caution, pressure, terrorism, neglect, immobility, explosiveness, incompatibility, non-commitment, impulse and silence had a higher rank in Iranian schools. Other results showed no significant difference between organizational syndromes and teachers in Iranian schools according to the opinion of principals, deputies and teachers (P <0.05).Conclusion: According to the results of the present study and the negative role of syndromes in the decline of school performance, it is necessary to design and implement programs to reduce syndromes by improving intra- and extra-organizational relationships and activities in Iranian schools. Manuscript profile -
Article
4 - Identifying the Effective Components on Managing the Challenges of Thesis Writing based on the Lived Experiences of PhD Students in Islamic Azad UniversityCurriculum Research Journal , Issue 4 , Year , Summer 2021Purpose: The aim of present research was identifying the effective components on managing the challenges of thesis writing based on the lived experiences of PhD students in Islamic Azad University.Methodology: This study in terms of purpose was applied and in terms of i MorePurpose: The aim of present research was identifying the effective components on managing the challenges of thesis writing based on the lived experiences of PhD students in Islamic Azad University.Methodology: This study in terms of purpose was applied and in terms of implementation method was phenomenological from type of qualitative. The research population was students and graduates of the PhD period of humanities fields at the Islamic Azad University in 2020-21 academic years. The research sample according to the principle of theoretical saturation was determined 12 people which were selected by purposive sampling method. Data were collected by semi-structured interviews whose validity by 15 professors was obtained by the relative content validity coefficient method 0.866 and its reliability by the Holsti coefficient method was obtained 0.865. Finally, the data were analyzed by open, axial and selective coding method in MAXQDA-18 software.Findings: The results showed that for managing the challenges of thesis writing based on the lived experiences of PhD students were identified 67 indicators in 13 sub-components and 3 main components. The main components were included administrative-organizational solutions (with three sub-components of maximum use of virtual systems, modification of the thesis doing process and financial assistance), solutions (with three sub-components of increase study, proper planning and strengthening skills) and educational strategiesConclusion: The results of this study have practical implications for graduate officials and planners, and they can use the identified components to properly manage the challenges of thesis writing and improve them in the higher education system. Manuscript profile -
Article
5 - بررسی عوامل مؤثر برآسیب شناسی سازمانی تولید دانش در دانشگاه آزاد اسلامیThe Journal of Modern Thoughts in Education , Issue 74 , Year , Spring 2024هدف از پژوهش حاضر، بررسیعوامل موثر برآسیب شناسی سازمانی تولید دانش در دانشگاه آزاد اسلامی بود. روش پژوهش حاضر کمّی از نوع پیمایشی و از لحاظ هدف نوعی پژوهش کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه استادان تمام وقت دانشگاههای آزاد اسلامی مناطق شمال، جنوب، ش More
هدف از پژوهش حاضر، بررسیعوامل موثر برآسیب شناسی سازمانی تولید دانش در دانشگاه آزاد اسلامی بود. روش پژوهش حاضر کمّی از نوع پیمایشی و از لحاظ هدف نوعی پژوهش کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه استادان تمام وقت دانشگاههای آزاد اسلامی مناطق شمال، جنوب، شرق، غرب، و مرکزی شامل دانشگاههای آزاد اسلامی واحدهای ساری، اصفهان، کرمان، خرم آباد، و شیراز بودند که تعداد کل آنان 1389 نفر بود که بر اساس فرمول کوکران تعداد 305 نفر با روش نمونه گیری تصادفی به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که اعتبار آن با دیدگاه اساتید و پایایی آن نیز بر اساس آلفای کرونباخ محاسبه و 89/0 شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از تحلل عاملی تاییدی و معادلات ساختاری با نرم افزار Pls Smart3 استفاده شد. یافتهها نشان داد که متغیرهای استراتژی، ساختار و فرآیند به صورت مستقیم و متغیر استراتژی غیر مستقیم از طریق متغیرهای ساختار و فرایند 8/96 درصد از آسیب شناسی تولید دانش را تبیین میکنند. همچنین ساختار 6/49 درصد و متغیر فرایند 4/58 درصد آسیب شناسی تولید دانش را تبیین می کنند. 7/38 درصد از تغییرات تولید دانش مربوط به اثر مستقیم استراتژی، 39 درصد از تغییرات تولید دانش مربوط به اثر ساختار، 32 درصد از تغییرات تولید دانش مربوط به اثر مستقیم فرایند، 5/70درصد از تغییرات مربوط به ساختار مربوط به اثر مستقیم استراتژی، 5/36 درصد از تغییرات مربوط به فرایند مربوط به اثر مستقیم استراتژی، 3/46 درصد از تغییرات متغیر فرایند مربوط به اثر مستقیم ساختار میباشد. طبق نتایج بدست آمده می توان اذعان داشت که مدل آسیب شناسی تولید دانش در دانشگاه آزاد اسلامی میتواند به عنوان یک مدل مؤثر در آسیب شناسی تولید دانش به کار گرفته شود و موجب ارتقای سطح علمی تولید کنندگان دانش گردد.
Manuscript profile -
Article
6 - بررسی اعتبار عاملی پرسشنامه "ایجاد سیستم آموزش از راه دور در مناطق روستایی" با تاکید بر تحلیل عاملی تاییدیThe Journal of Modern Thoughts in Education , Issue 2 , Year , Autumn 2020هدف این پژوهش بررسی اعتبار عاملی پرسشنامه "ایجاد سیستم آموزش از راه دور در مناطق روستایی" با تاکید بر تحلیل عاملی تاییدی بود. روش پژوهش ترکیبی متوالی اکتشافی بود. در بخش کیفی مطالعه از تحلیل محتوا با رویکرد استقرایی استفاده گردید. محیط پژوهش در این بخش، 84 مورد مستندات Moreهدف این پژوهش بررسی اعتبار عاملی پرسشنامه "ایجاد سیستم آموزش از راه دور در مناطق روستایی" با تاکید بر تحلیل عاملی تاییدی بود. روش پژوهش ترکیبی متوالی اکتشافی بود. در بخش کیفی مطالعه از تحلیل محتوا با رویکرد استقرایی استفاده گردید. محیط پژوهش در این بخش، 84 مورد مستندات شامل 67 مقاله و کتب، 17 متن مصاحبه در حوزه آموزش از راه دور که به عنوان نمونه انتخاب گردید، مولفه های به دست آمده در این پژوهش شامل 7 مولفه اصلی مشتمل بر زیرساخت مدیریت و رهبری، زیرساخت اقتصادی، زیرساخت فنی، زیرساخت آموزشی، زیرساخت فرهنگی- اجتماعی و ارزشی، زیرساخت سازمانی و زیرساخت انسانی و 25 مولفه فرعی بودند. برای سنجش روایی از ضریب نسبی روایی محتوایی و برای تعیین پایایی مضامین از ضریب هولستی استفاده گردید که ضریب پایایی استخراج شده 98/0 بود که نشان دهنده پایایی بالای مضامین بود. در بخش کمی تعداد 290 نفر از اعضای نمونه به روش کوکران و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه 70 گویه ای محقق ساخته بود. برای بررسی روایی پرسشنامه از روایی صوری، محتوایی و سازه، و جهت سنجش پایایی آن از آلفای کرونباخ با مقدار 90/0 استفاده شد. با توجه به شاخص های برازش کای اسکوئر نسبی، برازش تطبیقی، برازش تطبیقی مقتصد و هلتر، مدل از برازش مطلوبی برخوردار بود. در نهایت اعتبار عاملی پرسشنامه "ایجاد سیستم آموزش از راه دور در مناطق روستایی" با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی مورد تایید قرار گرفت. Manuscript profile -
Article
7 - شناسایی ابعاد و مؤلفههای مدل بهزیستی سازمانی برای آموزش عالیThe Journal of Modern Thoughts in Education , Issue 72 , Year , Autumn 2023هدف از پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد و مؤلفههای مدل بهزیستی سازمانی برای آموزش عالی در راستای بهبود عملکرد وضع موجود است. از لحاظ روششناسی پژوهش حاضر به روش کیفی و با استفاده از تحلیل مضمون با نرمافزار MAXQDA انجام شده است. مشارکتکنندگان این پژوهش More
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد و مؤلفههای مدل بهزیستی سازمانی برای آموزش عالی در راستای بهبود عملکرد وضع موجود است. از لحاظ روششناسی پژوهش حاضر به روش کیفی و با استفاده از تحلیل مضمون با نرمافزار MAXQDA انجام شده است. مشارکتکنندگان این پژوهش، در بخش کتابخانهای، اسناد بالادستی و اسناد کلیدی آموزش عالی و در بخش میدانی، اعضای هیئت علمی، مدیران و مسئولین مربوطه بودند. انتخاب افراد به روش نمونهگیری هدفمند با ملاک حداقل پانزده سال سابقه تدریس، پژوهش و مدیریت در دورههای مختلف تحصیلی انجام گردید. نمونهگیری با مشارکت 30 نفر از صاحبنظران و خبرگان صورت گرفت. ابزار جمعآوری دادهها، شامل دو بخش، بررسی و کنکاش اسناد بالادستی و اسناد آموزش عالی در بخش کتابخانهای و مصاحبه نیمه ساختاریافته در بخش میدانی بود. مصاحبه نیمه ساختاریافته با مشارکتکنندگان تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت. تجزیهوتحلیل دادهها بر اساس تحلیل مضمون انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که مدل بهزیستی سازمانی برای آموزش عالی شامل32 مؤلفه و 5 بعد (بهزیستی فردی، بهزیستی شغلی، بهزیستی مدیریتی، بهزیستی فرایندها، بهزیستی محیطی) میباشد. ضمناً مشارکتکنندگان بیشتر به ابعاد بهزیستی فردی و بهزیستی شغلی اشاره کردند، اما در اسناد بالادستی به ابعاد بهزیستی مدیریتی، بهزیستی فرایندها، بهزیستی محیطی بیشتر پرداخته شده بود. با نگاهی سیستماتیک به پژوهش حاضر میتوان دریافت که مفهوم بهزیستی سازمانی نقش مهم و موثری در بهبود فرایند کار دارد و متغیرهای فردی، شغلی و سازمانی و ... به عنوان پیشایندهای بهزیستی وضعیت مطلوبی بر اساس ویژگیهای شغلی، رهبری خدمتگزار، اخلاق سازمانی و ... به عنوان پیشایندهای مطلوب بهزیستی دارند. لذا طراحی مدل بهزیستی سازمانی در مسائل آموزش عالی جهت دستیابی به الگویی منسجم و ساختارمند مورد نیاز است.
Manuscript profile -
Article
8 - ساخت و اعتباریابی پرسشنامه هشت بعدی نظام ارزشی اعضاء هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به روش آمیختهPsychological Models and Methods , Issue 2 , Year , Autumn 2020هدف این پژوهش، ساخت و اعتباریابی پرسشنامه نظام ارزشی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به روش آمیخته (کیفی– کمی) انجام گردید که به شکل متوالی اکتشافی، به شیوه استقرایی و از نوع ابزارMoreهدف این پژوهش، ساخت و اعتباریابی پرسشنامه نظام ارزشی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به روش آمیخته (کیفی– کمی) انجام گردید که به شکل متوالی اکتشافی، به شیوه استقرایی و از نوع ابزارسازی و اعتبارسنجی میباشد. در بخش کیفی، جامعه آماری، اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بودند. روش نمونه گیری هدفمند، از نوع معیار (تخصص و تجربه) و با لحاظ اشباع دادهها، براساس شیوه گلوله برفی، انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از ابزار مصاحبه نیمه سازمان یافته استفاده شد. دادههای بدست آمده از طریق فن تحلیل مضمون، به روش کینگ و برنارد،[1] مورد تحلیل قرار گرفت. سپس با بهرهگیری از تکنیک دلفی و تشکیل گروه تخصصی30 نفره خبرگان، دسته بندی مورد تایید قرار گرفت. در مطالعه مقدماتی که بر روی 50 نفر از اعضاء هیات علمی انجام شد، مولفه هایی که بار عاملی آنها کمتر از50/0 برآورد شدند، حذف گردید. ضریب آلفای کرونباخ بدست آمده 90/0بوده که پایایی پرسشنامه را تایید نمود. پرسشنامه 68 گویهای براساس نتایج حاصله از مدل کیفی، تدوین گردید. در بخش کمی، 300 نفر از اعضاء هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس به روش طبقهای متناسب با حجم نمونه، مطابق اصول کلاین[2] انتخاب شدند. شاخص های ارزیابی اعتبار همگرا و پایایی ترکیبی ابزار سنجش ابعاد نظام ارزشی به ترتیب، بالای 50/0 و 80/0 گزارش گردید. برآورد مقادیر بار عاملی مقولهها و معرفهای هر بعد، در سطح 001/0 معنیدار بود و ابزار سنجش از اعتبار عاملی لازم برخوردار گردید.
[1] King & Bernard
[2] Kline Manuscript profile