• Home
  • جهانشاه محمدزاده

    List of Articles جهانشاه محمدزاده


  • Article

    1 - بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی برنامۀ کوئین در کودکان پیش‌دبستانی
    Knowledge & Research in Applied Psychology , Issue 2 , Year , Autumn 2021
    هدف این پژوهش، بررسی ویژگی های روان سنجی برنامۀ کویین در کودکان پیش دبستانی بود و روش تحقیق، شبه‌آزمایشی و در چارچوب یک طرح روان سنجی بود. جامعۀ آماری این پژوهش تمام کودکان پنج‌سالة حاضر در مهدکودک های مولود شهر تهران در سال تحصیلی 97- 1396 بودند و بدین منظور، 80 نفر از More
    هدف این پژوهش، بررسی ویژگی های روان سنجی برنامۀ کویین در کودکان پیش دبستانی بود و روش تحقیق، شبه‌آزمایشی و در چارچوب یک طرح روان سنجی بود. جامعۀ آماری این پژوهش تمام کودکان پنج‌سالة حاضر در مهدکودک های مولود شهر تهران در سال تحصیلی 97- 1396 بودند و بدین منظور، 80 نفر از کودکان به همراه مادرانشان، با شیوۀ نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مقیاس هوش کودکان استنفورد- بینه (Roid, 2005)، پرسشنامۀ میزان امنیت دلبستگی کودک کیوست (Waters, 1987)، پرسشنامۀ انگیزۀ انجام کار در کودکان (Kielhofner & Geist, 1998)، پرسشنامۀ تحمل ناکامی (Harrington, 2005) و پرسشنامۀ خودکنترلی (Kendall & Wilcox, 1979) بود. برای تحلیل داده ها از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که مؤلفه های پیروی از علائق خود، پشتکار، مهارت های زبانی، دانش/درک مطلب، حافظه، توانایی ریاضی، استدلال دیداری فضایی، مهارت های شناختی و مهارت های حرکتی ظریف بیشترین بار عاملی را با عامل شناختی داشتند. مؤلفۀ کنجکاوی، تحمل شکست، خودکنترلی با عامل انگیزشی و دلبستگی با عامل ارتباطی همبستگی داشتند. سه عامل شناختی، انگیزشی و ارتباطی 35/71 درصد از واریانس کل را تبیین کردند. در نتیجه مشاوران و درمانگران برای بهبود عوامل شناختی، انگیزشی و ارتباطی کودکان می‌توانند از برنامۀ کوئین استفاده کنند. Manuscript profile

  • Article

    2 - بررسی رابطه رویکردهای مطالعه با پیشرفت تحصیلی و برداشت از مفهوم یادگیری
    Research in Curriculum Planning , Issue 2 , Year , Summer 2019
    هدف پژوهش حاضر بررسی رویکردهای مطالعة عمقی، سطحی و راهبردی دانشجویان و رابطة این رویکردها با پیشرفت تحصیلی و برداشت از مفهوم یادگیری بود. جامعة آماری پژوهش همة 5800 دانشجو دانشگاه ایلام بودند که با بهره‌مندی از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای و فرمول حجم نمونهکوکران، 534 More
    هدف پژوهش حاضر بررسی رویکردهای مطالعة عمقی، سطحی و راهبردی دانشجویان و رابطة این رویکردها با پیشرفت تحصیلی و برداشت از مفهوم یادگیری بود. جامعة آماری پژوهش همة 5800 دانشجو دانشگاه ایلام بودند که با بهره‌مندی از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای و فرمول حجم نمونهکوکران، 534 نفر از دانشجویان دانشکده‌های علوم انسانی، علوم پایه، فنی مهندسی و کشاورزی دانشگاه ایلام (310 دختر و 224 پسر) به‌عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. آزمودنی‌ها به پرسشنامة مهارت‌های مطالعه و یادگیری دانشجویان (انتویستل، 1997) که قسمت اول آن مفهوم یادگیری را نیز می‌سنجد و چک‌لیست اطلاعات فردی و پیشرفت تحصیلی پاسخ دادند. داده‌های با استفاده از جدول توافقی، ضریب کای- مربع پیرسون، گاما، همبستگی اسپیرمن و همبستگی پیرسون و با کمک نرم‌افزار SPSS16 تحلیل شدند. نتایج به دست آمده نشان داد که بین رویکردهای مطالعة عمقی (0001/0>p، 22/0=r) و راهبردی (005/0>p، 18/0=r) با پیشرفت تحصیلی، ارتباط مستقیم و بین رویکرد سطحی (05/0>p، 11/0-=r) و پیشرفت تحصیلی ارتباط معکوس وجود دارد. همچنین یافته‌ها نشان می‌دهند که بین برداشت دانشجویان از مفاهیم یادگیری و رویکردهای مطالعه (05/0>p) ارتباط معناداری وجود دارد. Manuscript profile

  • Article

    3 - ساخت و هنجاریابی مقیاس سبک‎های پرخاشگری ورزشی: ابزاری مبتنی بر نظریه شخصیت میلون
    PSYCHOMETRY , Issue 4 , Year , Winter 2022
    مقدمه: خشم یکی ازهیجان‎های اساسی است.که به شکلی گسترده به‎عنوان یک پدیده عمومی شناخته می‎شود. پرخاشگری هرگونه رفتار کلامی یا فیزیکی ناشی از هیجان خشم است که جنبه تخریبی اعم ازتخریب عمدی یاغیرعمدی دارد. این رفتارها می‎تواند بصورت فعالانه یا منفعلانه و بسم More
    مقدمه: خشم یکی ازهیجان‎های اساسی است.که به شکلی گسترده به‎عنوان یک پدیده عمومی شناخته می‎شود. پرخاشگری هرگونه رفتار کلامی یا فیزیکی ناشی از هیجان خشم است که جنبه تخریبی اعم ازتخریب عمدی یاغیرعمدی دارد. این رفتارها می‎تواند بصورت فعالانه یا منفعلانه و بسمت خودیادیگری ابراز شود. هدف از انجام پژوهش حاضرساخت وهنجاریابی پرسشنامه سبک‎های پرخاشگری ورزشی است. این پرسشنامه براساس نظریه شخصیت میلون بسط پیدا کرده است. روش: در این پژوهش 284 نفر ازورزشکاران استان تهران به‎روش نمونه‎گیری گوی‎برفی انتخاب شدند و ازآن میان 99 نفر به شیوه تصادفی ساده از میان شرکت‎کنندگان پرسشنامه سبک‎های پرخاشگری ورزشی رابه‎فاصله دوهفته، دوبارتکمیل کردند؛ داده‎ها درمحیط‎های SPSS، AMOS و SPLS مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافته‎ها: نتایج این پژوهش نشان دادکه این پرسشنامه ازهمسانی درونی خوبی برخورداراست که بروش آلفای کرونباخ برای خرده‎مقیاس‎های دگرآزارگر (بیرونی فعال) 62/0، منفعل پرخاشگر (بیرونی منفعل) 84/0، خودآزارگر (درونی فعال) 84/0، پرخاشگر جسمانی‎گر (درونی منفعل) 82/0 به دست آمد. مدل چهارعاملی این پرسشنامه نیزتائید شد. ضریب پایایی این پرسشنامه به فاصله دوهفته برای مولفه‎ها در دامنه 70/0 تا 81/0 است. درنهایت نتایج نشان دادمقیاس سبک‎های پرخاشگری ورزشی دارای اعتبارهمگرا، اعتبارتشخیصی و پایایی ترکیبی قابل قبولی دارد. نتیجه‎گیری: باتوجه به نتایج این پژوهش می‎توان نتیجه گرفت که پرسشنامه سبک‎های پرخاشگری ورزشی دارای روایی و پایایی قابل قبولی است. به‎همین دلیل پیشنهاد می‎شود این ابزار که در ایران ساخته شده و برروی ورزشکاران ایرانی استانداردشده است در پژوهش‎ها ومحیط‎های ورزشی و همچنین مشاوره‎ی ورزشی استفاده شود. Manuscript profile

  • Article

    4 - ساخت و هنجاریابی مقیاس سبک‌های پرخاشگری ورزشی: ابزاری مبتنی بر نظریه شخصیت میلون
    PSYCHOMETRY , Issue 1 , Year , Summer 2020
    خشم یکی از هیجان های اساسی است. که به شکلی گسترده به عنوان یک پدیده ی عمومی شناخته می شود. پرخاشگری هرگونه رفتار کلامی یا فیزیکی ناشی از هیجان خشم است که جنبه ی تخریبی اعم از تخریب عمدی یا غیرعمدی دارد. این رفتار ها می تواند به صورت فعالانه یا منفعلانه و به سمت خود یا د More
    خشم یکی از هیجان های اساسی است. که به شکلی گسترده به عنوان یک پدیده ی عمومی شناخته می شود. پرخاشگری هرگونه رفتار کلامی یا فیزیکی ناشی از هیجان خشم است که جنبه ی تخریبی اعم از تخریب عمدی یا غیرعمدی دارد. این رفتار ها می تواند به صورت فعالانه یا منفعلانه و به سمت خود یا دیگری ابراز شود. هدف از انجام پژوهش حاضر ساخت و هنجاریابی پرسشنامه سبک های پرخاشگری ورزشی است. این پرسشنامه بر اساس نظریه ی شخصیت میلون بسط پیدا کرده است. در این پژوهش 284 نفر از ورزشکاران استان تهران به روش نمونه گیری گوی برفی انتخاب شدند و از آن میان 99 نفر به شیوه ی تصادفی ساده از میان شرکت کنندگان پرسشنامه ی سبک های پرخاشگری ورزشی را به فاصله ی دو هفته، دو بار تکمیل کردند؛ داده ها در محیط های SPSS، AMOS و SPLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که این پرسشنامه از همسانی درونی خوبی برخوردار است که به روش آلفای کرونباخ برای خرده مقیاس های دگرآزارگر (بیرونی فعال) 0/62، منفعل پرخاشگر (بیرونی منفعل) 0/84، خودآزارگر (درونی فعال) 0/84، پرخاشگر جسمانی گر (درونی منفعل) 0/82 به دست آمد. مدل چهار عاملی این پرسشنامه نیز تائید شد. ضریب پایایی این پرسشنامه به فاصله ی دو هفته برای مولفه ها در دامنه ی 0/70 تا 0/81 است. در نهایت نتایج نشان داد مقیاس سبک های پرخاشگری ورزشی دارای اعتبار همگرا، اعتبار تشخیصی و پایایی ترکیبی قابل قبولی داردبا توجه به نتایج این پژوهش می توان نتیجه گرفت که پرسشنامه سبک های پرخاشگری ورزشی دارای روایی و پایایی قابل قبولی است. به همین دلیل پیشنهاد می شود این ابزار که در ایران ساخته شده و بر روی ورزشکاران ایرانی استاندارد شده است در پژوهشها و محیط های ورزشی و همچنین مشاوره ورزشی استفاده شود Manuscript profile