دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی
,
شماره2,سال
22
,
تابستان
1400
هدف این پژوهش، بررسی ویژگی های روان سنجی برنامۀ کویین در کودکان پیش دبستانی بود و روش تحقیق، شبهآزمایشی و در چارچوب یک طرح روان سنجی بود. جامعۀ آماری این پژوهش تمام کودکان پنجسالة حاضر در مهدکودک های مولود شهر تهران در سال تحصیلی 97- 1396 بودند و بدین منظور، 80 نفر از چکیده کامل
هدف این پژوهش، بررسی ویژگی های روان سنجی برنامۀ کویین در کودکان پیش دبستانی بود و روش تحقیق، شبهآزمایشی و در چارچوب یک طرح روان سنجی بود. جامعۀ آماری این پژوهش تمام کودکان پنجسالة حاضر در مهدکودک های مولود شهر تهران در سال تحصیلی 97- 1396 بودند و بدین منظور، 80 نفر از کودکان به همراه مادرانشان، با شیوۀ نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مقیاس هوش کودکان استنفورد- بینه (Roid, 2005)، پرسشنامۀ میزان امنیت دلبستگی کودک کیوست (Waters, 1987)، پرسشنامۀ انگیزۀ انجام کار در کودکان (Kielhofner & Geist, 1998)، پرسشنامۀ تحمل ناکامی (Harrington, 2005) و پرسشنامۀ خودکنترلی (Kendall & Wilcox, 1979) بود. برای تحلیل داده ها از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که مؤلفه های پیروی از علائق خود، پشتکار، مهارت های زبانی، دانش/درک مطلب، حافظه، توانایی ریاضی، استدلال دیداری فضایی، مهارت های شناختی و مهارت های حرکتی ظریف بیشترین بار عاملی را با عامل شناختی داشتند. مؤلفۀ کنجکاوی، تحمل شکست، خودکنترلی با عامل انگیزشی و دلبستگی با عامل ارتباطی همبستگی داشتند. سه عامل شناختی، انگیزشی و ارتباطی 35/71 درصد از واریانس کل را تبیین کردند. در نتیجه مشاوران و درمانگران برای بهبود عوامل شناختی، انگیزشی و ارتباطی کودکان میتوانند از برنامۀ کوئین استفاده کنند.
پرونده مقاله
پژوهش در برنامه ریزی درسی
,
شماره2,سال
16
,
تابستان
1398
هدف پژوهش حاضر بررسی رویکردهای مطالعة عمقی، سطحی و راهبردی دانشجویان و رابطة این رویکردها با پیشرفت تحصیلی و برداشت از مفهوم یادگیری بود. جامعة آماری پژوهش همة 5800 دانشجو دانشگاه ایلام بودند که با بهرهمندی از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و فرمول حجم نمونهکوکران، 534 چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر بررسی رویکردهای مطالعة عمقی، سطحی و راهبردی دانشجویان و رابطة این رویکردها با پیشرفت تحصیلی و برداشت از مفهوم یادگیری بود. جامعة آماری پژوهش همة 5800 دانشجو دانشگاه ایلام بودند که با بهرهمندی از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و فرمول حجم نمونهکوکران، 534 نفر از دانشجویان دانشکدههای علوم انسانی، علوم پایه، فنی مهندسی و کشاورزی دانشگاه ایلام (310 دختر و 224 پسر) بهعنوان گروه نمونه انتخاب شدند. آزمودنیها به پرسشنامة مهارتهای مطالعه و یادگیری دانشجویان (انتویستل، 1997) که قسمت اول آن مفهوم یادگیری را نیز میسنجد و چکلیست اطلاعات فردی و پیشرفت تحصیلی پاسخ دادند. دادههای با استفاده از جدول توافقی، ضریب کای- مربع پیرسون، گاما، همبستگی اسپیرمن و همبستگی پیرسون و با کمک نرمافزار SPSS16 تحلیل شدند. نتایج به دست آمده نشان داد که بین رویکردهای مطالعة عمقی (0001/0>p، 22/0=r) و راهبردی (005/0>p، 18/0=r) با پیشرفت تحصیلی، ارتباط مستقیم و بین رویکرد سطحی (05/0>p، 11/0-=r) و پیشرفت تحصیلی ارتباط معکوس وجود دارد. همچنین یافتهها نشان میدهند که بین برداشت دانشجویان از مفاهیم یادگیری و رویکردهای مطالعه (05/0>p) ارتباط معناداری وجود دارد.
پرونده مقاله
مقدمه: خشم یکی ازهیجانهای اساسی است.که به شکلی گسترده بهعنوان یک پدیده عمومی شناخته میشود. پرخاشگری هرگونه رفتار کلامی یا فیزیکی ناشی از هیجان خشم است که جنبه تخریبی اعم ازتخریب عمدی یاغیرعمدی دارد. این رفتارها میتواند بصورت فعالانه یا منفعلانه و بسم چکیده کامل
مقدمه: خشم یکی ازهیجانهای اساسی است.که به شکلی گسترده بهعنوان یک پدیده عمومی شناخته میشود. پرخاشگری هرگونه رفتار کلامی یا فیزیکی ناشی از هیجان خشم است که جنبه تخریبی اعم ازتخریب عمدی یاغیرعمدی دارد. این رفتارها میتواند بصورت فعالانه یا منفعلانه و بسمت خودیادیگری ابراز شود. هدف از انجام پژوهش حاضرساخت وهنجاریابی پرسشنامه سبکهای پرخاشگری ورزشی است. این پرسشنامه براساس نظریه شخصیت میلون بسط پیدا کرده است. روش: در این پژوهش 284 نفر ازورزشکاران استان تهران بهروش نمونهگیری گویبرفی انتخاب شدند و ازآن میان 99 نفر به شیوه تصادفی ساده از میان شرکتکنندگان پرسشنامه سبکهای پرخاشگری ورزشی رابهفاصله دوهفته، دوبارتکمیل کردند؛ دادهها درمحیطهای SPSS، AMOS و SPLS مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافتهها: نتایج این پژوهش نشان دادکه این پرسشنامه ازهمسانی درونی خوبی برخورداراست که بروش آلفای کرونباخ برای خردهمقیاسهای دگرآزارگر (بیرونی فعال) 62/0، منفعل پرخاشگر (بیرونی منفعل) 84/0، خودآزارگر (درونی فعال) 84/0، پرخاشگر جسمانیگر (درونی منفعل) 82/0 به دست آمد. مدل چهارعاملی این پرسشنامه نیزتائید شد. ضریب پایایی این پرسشنامه به فاصله دوهفته برای مولفهها در دامنه 70/0 تا 81/0 است. درنهایت نتایج نشان دادمقیاس سبکهای پرخاشگری ورزشی دارای اعتبارهمگرا، اعتبارتشخیصی و پایایی ترکیبی قابل قبولی دارد. نتیجهگیری: باتوجه به نتایج این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که پرسشنامه سبکهای پرخاشگری ورزشی دارای روایی و پایایی قابل قبولی است. بههمین دلیل پیشنهاد میشود این ابزار که در ایران ساخته شده و برروی ورزشکاران ایرانی استانداردشده است در پژوهشها ومحیطهای ورزشی و همچنین مشاورهی ورزشی استفاده شود.
پرونده مقاله
خشم یکی از هیجان های اساسی است. که به شکلی گسترده به عنوان یک پدیده ی عمومی شناخته می شود. پرخاشگری هرگونه رفتار کلامی یا فیزیکی ناشی از هیجان خشم است که جنبه ی تخریبی اعم از تخریب عمدی یا غیرعمدی دارد. این رفتار ها می تواند به صورت فعالانه یا منفعلانه و به سمت خود یا د چکیده کامل
خشم یکی از هیجان های اساسی است. که به شکلی گسترده به عنوان یک پدیده ی عمومی شناخته می شود. پرخاشگری هرگونه رفتار کلامی یا فیزیکی ناشی از هیجان خشم است که جنبه ی تخریبی اعم از تخریب عمدی یا غیرعمدی دارد. این رفتار ها می تواند به صورت فعالانه یا منفعلانه و به سمت خود یا دیگری ابراز شود. هدف از انجام پژوهش حاضر ساخت و هنجاریابی پرسشنامه سبک های پرخاشگری ورزشی است. این پرسشنامه بر اساس نظریه ی شخصیت میلون بسط پیدا کرده است. در این پژوهش 284 نفر از ورزشکاران استان تهران به روش نمونه گیری گوی برفی انتخاب شدند و از آن میان 99 نفر به شیوه ی تصادفی ساده از میان شرکت کنندگان پرسشنامه ی سبک های پرخاشگری ورزشی را به فاصله ی دو هفته، دو بار تکمیل کردند؛ داده ها در محیط های SPSS، AMOS و SPLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که این پرسشنامه از همسانی درونی خوبی برخوردار است که به روش آلفای کرونباخ برای خرده مقیاس های دگرآزارگر (بیرونی فعال) 0/62، منفعل پرخاشگر (بیرونی منفعل) 0/84، خودآزارگر (درونی فعال) 0/84، پرخاشگر جسمانی گر (درونی منفعل) 0/82 به دست آمد. مدل چهار عاملی این پرسشنامه نیز تائید شد. ضریب پایایی این پرسشنامه به فاصله ی دو هفته برای مولفه ها در دامنه ی 0/70 تا 0/81 است. در نهایت نتایج نشان داد مقیاس سبک های پرخاشگری ورزشی دارای اعتبار همگرا، اعتبار تشخیصی و پایایی ترکیبی قابل قبولی داردبا توجه به نتایج این پژوهش می توان نتیجه گرفت که پرسشنامه سبک های پرخاشگری ورزشی دارای روایی و پایایی قابل قبولی است. به همین دلیل پیشنهاد می شود این ابزار که در ایران ساخته شده و بر روی ورزشکاران ایرانی استاندارد شده است در پژوهشها و محیط های ورزشی و همچنین مشاوره ورزشی استفاده شود
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد