پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سبکهای مدیریت تعارض در پیشبینی روحیه معلمان صورت گرفته است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه این پژوهش معلمان دوره ابتدایی، دوره اول و دوم متوسطه شهرستان چایپاره در سال تحصیلی 94- 93 در استان آذربایجان غربی بود که از این تعداد 20 More
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سبکهای مدیریت تعارض در پیشبینی روحیه معلمان صورت گرفته است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه این پژوهش معلمان دوره ابتدایی، دوره اول و دوم متوسطه شهرستان چایپاره در سال تحصیلی 94- 93 در استان آذربایجان غربی بود که از این تعداد 201 معلم (117 نفر مرد و 84 نفر زن) به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند و پرسشنامههای سبکهای مدیریت تعارض (OCCI)(پوتنام،1991) و پرسشنامه سنجش روحیه اصغرینیا (1382) را تکمیل نمودند. دادههای حاصل با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد مولفهی عقلانیت مربوط به متغیر روحیه با مولفههای مصالحه، سازش و همکاری مربوط به سبکهای مدیریت تعارض رابطه مثبت و معنادار و با مولفهی رقابت رابطه منفی و معناداری دارد. همچنین مولفههای همانندی و تعلق مربوط به روحیه با مولفههای مصالحه، سازش و همکاری مربوط به سبکهای مدیریت تعارض رابطه مثبت و معناداری دارند. بین مولفههای اجتناب با هیچ کدام از مولفههای روحیه معلمان رابطه وجود ندارد. به علاوه همبستگی متغیر روحیه معلمان و با مدیریت تعارض در مدیران 45/0 میباشد که سطح 001/0 معنادار بود. همچنین نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد براساس مولفههای همکاری، مصالحه و رقابت میتوان روحیه کاری معلمان را به صورت خطی پیشبینی نمود. لذا توجه به سبکهای اثربخش مدیریت تعارض بین فردی، روحیهی معلمان را ارتقاء میدهد.
Manuscript profile
پژوهش حاضر، به بررسی تأثیر سبک مدیریت کلاسی تعاملگرایانه بر اضطراب ریاضی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان پلدشت پرداخته است. این پژوهش، از نوع تحقیقات شبه آزمایشی بوده و طرح پژوهشی مورد استفاده در این پژوهش، طرح پیشآزمون و پسآزمون و با گروههای مقایسه است. جامعه More
پژوهش حاضر، به بررسی تأثیر سبک مدیریت کلاسی تعاملگرایانه بر اضطراب ریاضی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان پلدشت پرداخته است. این پژوهش، از نوع تحقیقات شبه آزمایشی بوده و طرح پژوهشی مورد استفاده در این پژوهش، طرح پیشآزمون و پسآزمون و با گروههای مقایسه است. جامعه آماری در این تحقیق، دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان پلدشت در سال تحصیلی 94-93 که تعداد آن 703 نفر (374 نفر دانشآموز پسر و 329 دانشآموز دختر) میباشد. حجم نمونه با استفاده از جدول بارتلت، 104 نفر تعیین و به روش نمونهگیری دسترس در چهار کلاس (دو کلاس دخترانه و دو کلاس پسرانه) انتخاب گردید. برای اندازهگیری اضطراب ریاضی دانشآموزان، از پرسشنامه 18 سؤالی اضطراب ریاضی شکرانی (1381) استفاده شد. پایایی درونی پرسشنامه براساس ضریب آلفای کرونباخ، 77/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها، با استفاده از نرم افزار SPSS 18 و با استفاده از روشهای آماری توصیفی و نیز استنباطی شامل تحلیل کواریانس انجام شد. نتایج نشان داد اعمال سبک مدیریت کلاسی تعاملگرایانه بر کاهش اضطراب ریاضی، کاهش اضطراب آزمون ریاضی و کاهش اضطراب ماهیت ریاضی، مؤثر است. همچنین، میانگین اضطراب ریاضی، اضطراب آزمون ریاضی و اضطراب ماهیت ریاضی در دختران کمتر از پسران است؛ بنابراین اعمال سبک مدیریت تعاملگرایانه میتواند نقش بسزایی در فراهم کردن جو مطلوب در جلسه آموزش درس ریاضی و کاهش اضطراب ریاضی داشته باشد.
Manuscript profile
Journal of Innovation and Creativity in Human Science
,
Issue1,Year,
Summer
2017
چکیده هدف: پژوهش حاضر، به بررسی تاثیر اثربخشی راهبرد یاددهی- یادگیری نقشهی مفهومی در تدریس علوم بر مولفههای خلاقیت دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان پلدشت در سال تحصیلی 94-93 پرداخته است. روش: این پژوهش، از نوع تحقیقات شبه آزمایشی بوده و طرح پژوهشی مورد استفاده در More
چکیده هدف: پژوهش حاضر، به بررسی تاثیر اثربخشی راهبرد یاددهی- یادگیری نقشهی مفهومی در تدریس علوم بر مولفههای خلاقیت دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان پلدشت در سال تحصیلی 94-93 پرداخته است. روش: این پژوهش، از نوع تحقیقات شبه آزمایشی بوده و طرح پژوهشی مورد استفاده در این پژوهش، طرح پیشآزمون و پس-آزمون با گروههای مقایسه است. جامعه آماری در این تحقیق، دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان پلدشت در سال تحصیلی 94-93 که تعداد آن 703 نفر (374 نفر دانشآموز پسر و 329 دانشآموز دختر) میباشد. حجم نمونه با استفاده از جدول بارتلت، 104 نفر تعیین و به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای اندازهگیری خلاقیت دانشآموزان، از پرسشنامه خلاقیت تورنس شامل 60 گویه و 4 مولفه استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه، توسط سه نفر از صاحبنظران تایید و پایایی درونی با ضریب آلفای کرونباخ، 78/0 بدست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها، با استفاده از نرمافزار SPSS 18 انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده-ها، از روشهای آماری توصیفی و نیز استنباطی شامل مانکوا ( UNIANCOVA ) استفاده گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که که بین گروه آزمایش و کنترل، از لحاظ خلاقیت و مولفههای سیالی، ابتکار و بسط تفاوت معنادار وجود دارد. اما در مولفهی انعطاف تفاوت معنادار بین گروه آزمایش و کنترل یافت نشد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد استفاده از راهبرد یاددهی- یادگیری نقشه مفهومی در تدریس علوم بر افزایش خلاقیت و افزایش مولفههای سیالی، ابتکار و بسط، موثر است اما بر مولفهی انعطاف، تاثیری ندارد. همچنین، میانگین بعد انعطاف در پسران بیشتراز دختران است.
Manuscript profile
هدف از این پژوهش رابطه رضایت شغلی با بکارگیری راهبردهای آموزشی و انضباطی معلمان است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوهی گردآوری داده ها از نوع تحقیقات توصیفی و از شاخهی همبستگی مبتنی بر تحلیل رگرسیون که به روش پیمایشی انجام گرفت. جامعه این پژوهش شامل 419 نف More
هدف از این پژوهش رابطه رضایت شغلی با بکارگیری راهبردهای آموزشی و انضباطی معلمان است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوهی گردآوری داده ها از نوع تحقیقات توصیفی و از شاخهی همبستگی مبتنی بر تحلیل رگرسیون که به روش پیمایشی انجام گرفت. جامعه این پژوهش شامل 419 نفر از معلمان مقاطع تحصیلی ابتدایی، دوره اول متوسطه(راهنمایی) و دوره دوم متوسطه( دبیرستان) شهرستان چایپاره بود که از این تعداد 201 نفر (117نفر مرد و 84 نفر زن ) به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از رضایت شغلی مینه سوتا(MSQ)(1951)، پرسشنامههای راهبردهای آموزشی عظیمپور(1393) و راهبردهای انضباطی عظیمپور(1393) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روشهای آماری توصیفی و نیز استنباطی شامل همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه گام به گام استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد رابطهی رابطه مثبت و تقریبا بالایی بین مولفهی رضایت شغلی درونی با متغیرهای راهبردهای آموزشی و انضباطی معلمان وجود دارد و رابطه مولفهی رضایت بیرونی با متغیر راهبردهای آموزشی غیرمعنادار و با متغیر راهبردهای انضباطی رابطهی کمی دارد. همچنین 35 درصد از واریانس راهبردهای آموزشی و 32 درصد از واریانس راهبردهای انضباطی معلمان به وسیلهی انواع رضایت شغلی معلمان، تبیین شد.
Manuscript profile
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه رضایت شغلی با بکارگیری راهبردهای آموزشی و انضباطی معلمان است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه این پژوهشمعلماندورهابتدایی،دوره اول و دوم متوسطهشهرستان چایپاره در استان آذربایجان غربیبود که از این تعداد201معلم(117نفرمردو84نفرزن More
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه رضایت شغلی با بکارگیری راهبردهای آموزشی و انضباطی معلمان است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه این پژوهشمعلماندورهابتدایی،دوره اول و دوم متوسطهشهرستان چایپاره در استان آذربایجان غربیبود که از این تعداد201معلم(117نفرمردو84نفرزن) به روش نمونهگیری طبقهای انتخابشدند.برای گردآوری دادهها از رضایت شغلی مینه سوتا(MSQ)(1951)، پرسشنامههای راهبردهای آموزشی عظیمپور(1393) و راهبردهای انضباطی عظیمپور(1393) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روشهای آمار استنباطی همبستگی پیرسون و رگرسیونچندگانه گام به گام استفاده شد. نتایج پژوهش نشان دادرابطه مثبت و تقریبا بالایی بین رضایت شغلی درونی با متغیرهای راهبردهای آموزشی و انضباطی معلمان وجود دارد و رابطه رضایتشغلی بیرونی با متغیر راهبردهای آموزشی غیرمعنادار و با متغیر راهبردهای انضباطی رابطهی کمی دارد. همچنیننتایج نشان داد براساس انواع رضایت شغلی معلمان میتوان بکارگیری راهبردهای آموزشی و انضباطی را پیشبینی کرد.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications