Research in Curriculum Planning
,
Issue78,Year,
Autumn
2023
هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر تعامل بین دانشجو معلمان کارورز با مدیران مدارس و معلمان راهنما جهت پیشبرد اهداف کارورزی است. روش پژوهش حاضر آمیخته (کیفی و کمی) است. در بخش کیفی با روش پدیدارشناسی و در بخش کمی، با استفاده از بکارگیری تکنیک معادلات ساختاری، تأثیر عو More
هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر تعامل بین دانشجو معلمان کارورز با مدیران مدارس و معلمان راهنما جهت پیشبرد اهداف کارورزی است. روش پژوهش حاضر آمیخته (کیفی و کمی) است. در بخش کیفی با روش پدیدارشناسی و در بخش کمی، با استفاده از بکارگیری تکنیک معادلات ساختاری، تأثیر عوامل بررسی شد. جامعه¬ی آماری پژوهش شامل کلیه¬ی خبرگان، دانشجومعلمان کارورز، مدیران مدارس و معلمان راهنما استان مازندران است. برای انتخاب حجم نمونه در بخش کیفی از نمونهگیری گلولهبرفی استفاده شد و تعداد 22 نفر به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند و در بخش کمی از روش نمونهگیری طبقهای نسبی استفاده شده و تعداد 135 خبره، معلم راهنما و مدیر و 303 دانشجومعلم به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامهی محقق ساخته بر اساس یافتههای حاصل از روش مضمون دپوی و گیتلین بر اساس طیف لیکرت 7 درجهای طراحی شد که مشتمل بر 11، 16، 13، 13، 13 و 10 گویه در زمینه عوامل فرهنگی- اجتماعی، ویژگیهای روانی- شخصیتی، زیرساختها و برنامهریزی آموزشی، مدیریت و برنامهریزی، رویکردها و راهبردهای آموزشی، دانش و آگاهی بود. یافتههای پژوهش نشان داد عوامل فرهنگی- اجتماعی، ویژگیهای روانی- شخصیتی، زیرساختها و برنامهریزی آموزشی، مدیریت و برنامهریزی، رویکردها و راهبردهای آموزشی، دانش و آگاهی بر تعامل بین دانشجو معلمان کارورز با مدیران مدارس و معلمان راهنما جهت پیشبرد اهداف کارورزی موثر میباشد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که عوامل مذکور از مهمترین عوامل موثر بر تعامل بین دانشجو معلمان کارورز با مدیران مدارس و معلمان راهنما جهت پیشبرد اهداف کارورزی هستند.
Manuscript profile
Information and Communication Technology in Educational Sciences
,
Issue2,Year,
Summer
2020
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر موک و معکوس بر سازگاری تحصیلی دانشآموزان مبتلا به اختلال کمبود توجه/ فزونکنشی بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون/ پسآزمون از نوع گروه گواه و آزمایش است. جامعهآماری شامل تمامی دانشآموزان مبتلا به اختلال کمبود توجه More
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر موک و معکوس بر سازگاری تحصیلی دانشآموزان مبتلا به اختلال کمبود توجه/ فزونکنشی بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون/ پسآزمون از نوع گروه گواه و آزمایش است. جامعهآماری شامل تمامی دانشآموزان مبتلا به اختلال کمبود توجه/ فزونکنشی مقطع ابتدایی پایه ششم استان گلستان در سال تحصیلی 99-98 بود که به روش نمونهگیری خوشهای یک مرحلهای، از بین شهرستانهای استان گلستان به طور تصادفی دو شهرگنبدکاووس و بندرترکمن انتخاب شد که 60 دانشآموز مبتلا به اختلال کمبود توجه/ فزونکنشی انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سازگاری تحصیلی بیکر و سریاک (1984) است. روایی محتوایی پرسشنامه توسط روانشناسان و متخصصان حوزه علومتربیتی، اختلالات روانی و یادگیری ورد بررسی و تأیید قرار گرفت و پایایی آن استفاده از آلفای کرنباخ 78/0 به دست آمد. روش اجرا بدین صورت بود که نمونه به سه گروه 20 نفری تقسیم و پس از سنجش پیشآزمون به سه شیوه سنتی، موک و معکوس تحت آموزش قرار گرفت و پس از آخرین جلسه آموزش، پسآزمون گرفته شد. یافتههای پژوهش نشان داد که دو روش مذکور بر سازگاریتحصیلی دانشآموزان مبتلا به اختلال کمبود توجه/ فزونکنشی تأثیر مثبت و معناداری دارند.
Manuscript profile
Information and Communication Technology in Educational Sciences
,
Issue4,Year,
Autumn
2020
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر مهارتهای فناورانهی معلمین ابتدایی در شهر گرگان در سال تحصیلی 96-97 انجام شده است. روش پژوهش،توصیفی و از نوع پیمایشی میباشد. جامعهی آماری این تحقیق را خبرگان حوزهیفناوری و معلمین مقطعابتدایی شهvگرگان تشکیل میدهند. More
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر مهارتهای فناورانهی معلمین ابتدایی در شهر گرگان در سال تحصیلی 96-97 انجام شده است. روش پژوهش،توصیفی و از نوع پیمایشی میباشد. جامعهی آماری این تحقیق را خبرگان حوزهیفناوری و معلمین مقطعابتدایی شهvگرگان تشکیل میدهند. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از فرایند تحلیلسلسلهمراتبی (AHP) استفاده شده است. با توجه به هدف پژوهش، فرایند تحلیل سلسله مراتبی برای رتبهبندی مهارتهای فناورانهی معلمین روش مفیدی میباشد. بههمین منظور پرسشنامهای بر اساس طرح توماس الساعتی طراحی و پر شده است. پایایی پرسشنامه با نرخ ناسازگاری 04/0 مورد بررسی قرارگرفته است. بنابراین در مقایسات زوجی، سازگاری وجود دارد. آنالیز دادهها با نرم افزارExpert Choice انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که در بین عوامل اصلی، عامل هدایت تحصیلی و شغلی دانشآموزان با وزننسبی 24/0 در رتبه اول، عامل تعاملمعلمین بادانشآموزان و والدین آنان با وزننسبی23/0 در رتبهدوم و عامل طرحدرس الکترونیکی با وزننسبی 22/0 در رتبه سوم اهمیت قرار دارند و در بین عوامل فرعی، عامل تعامل در سامانه توسط کادر مدرسه با وزن نسبی 10/0 رتبه اول، عامل حضور و غیاب به صورت هوشمند با وزننسبی08/0 رتبه دوم و میزان انطباق اهداف سامانههای مدارسهوشمند با محتوایدرس با وزننسبی07/0رتبه سوم اهمیت را به خودشان اختصاص دادهاند.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications