• Home
  • محمدرضا صفاریان

    List of Articles محمدرضا صفاریان


  • Article

    1 - رابطه حمایت اجتماعی ادراک‌شده و خودتنظیمی هیجانی با عود مصرف مواد در زنان
    Scientific Journal of Social Psychology , Issue 1 , Year , Summer 2017
    این پژوهش با هدف بررسی رابطه حمایت اجتماعی ادراک‌شده و خودتنظیمی هیجانی با عود مصرف مواد در زنان انجام شد. این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش همه معتادان گمنام زن سم‌زدایی شده شهر مشهد در سال 1395 بودند. از میان آنان 103 نفر با روش نمونه‌گیری در دستر More
    این پژوهش با هدف بررسی رابطه حمایت اجتماعی ادراک‌شده و خودتنظیمی هیجانی با عود مصرف مواد در زنان انجام شد. این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش همه معتادان گمنام زن سم‌زدایی شده شهر مشهد در سال 1395 بودند. از میان آنان 103 نفر با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و همه آنها پرسشنامه‌های حمایت اجتماعی ادراک‌شده (زیمت و همکاران، 1988)، خودتنظیمی هیجانی (گارنفسکی و همکاران، 2001) و وسوسه پس از ترک مواد (فدردی و همکاران، 2008) را تکمیل کردند. داده‌ها با روش‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل گام‌به‌گام تحلیل شدند. نتایج همبستگی نشان داد حمایت اجتماعی ادراک‌شده، راهبردهای تنظیم هیجان مثبت و راهبردهای تنظیم هیجان منفی با عود مصرف مواد در زنان رابطه منفی و معنادار داشتند. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد راهبردهای تنظیم هیجان مثبت و حمایت اجتماعی ادراک‌شده توانستند 1/12 درصد از تغییرات عود مصرف مواد در زنان را پیش‌بینی کنند (05/0P<). با توجه به نتایج پیشنهاد می‌شود مشاوران و روانشناسان مراکز ترک اعتیاد برای جلوگیری از عود مصرف مواد در زنان حمایت اجتماعی ادراک‌شده و خودتنظیمی هیجان آنها را بهبود بخشند. Manuscript profile

  • Article

    2 - نقش مؤلفه‌های تئوری انتخاب در کارآفرینی با استفاده از تکنیک معادلات ساختاری
    The Journal of Modern Thoughts in Education , Issue 4 , Year , Summer 2022
    هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش مؤلفه‌های تئوری انتخاب در کارآفرینی می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف به صورت کاربردی_توسعه‌ای و از نظر روش انجام به صورت توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری این تحقیق شامل دانشجویان کاردانی و کارشناسی دانشگاه‌های فردوسی و علمی کاربردی مشهد More
    هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش مؤلفه‌های تئوری انتخاب در کارآفرینی می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف به صورت کاربردی_توسعه‌ای و از نظر روش انجام به صورت توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری این تحقیق شامل دانشجویان کاردانی و کارشناسی دانشگاه‌های فردوسی و علمی کاربردی مشهد می باشد که با توجه به تعداد بیش از ۱۰۰۰ نفر، غیرقابل‌شمارش بوده؛ لذا حجم نمونه براساس جدول مورگان و به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای ۳۸۴ نفر تعیین گردید. به‌منظور گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های سنجش کارآفرینی (اسکاربوروف و زیمرر، 2006) و سنجش نیازها براساس تئوری انتخاب (صاحبی، 1380) استفاده ‌شده است. پایایی پرسشنامۀ کارآفرینی 87/0 و ابعاد تئوری انتخاب 91/0 براساس ضریب آلفای کرونباخ برآورد شده و روایی آن‌ها توسط اساتید و خبرگان موردتأیید می باشد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی از طریق نرم‌افزارهای اس پی اس اس و لیزرل انجام پذیرفته است. نتایج به‌دست‌آمده حاکی از این بود که بین مؤلفه‌های تئوری انتخاب و کارآفرینی رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بیشترین رابطه بین مؤلفۀ نیاز به بقا با کارآفرینی به میزان ۷۱۹/. مشاهده می شود. برای بررسی میزان و درجۀ تأثیر هر یک از مؤلفه‌های تئوری انتخاب بر کارآفرینی، از معادلۀ ساختاری استفاده و مدل طراحی‌شده تأیید گردید. Manuscript profile