• Home
  • فریدون آزما

    List of Articles فریدون آزما


  • Article

    1 - ارائه الگوی ارزش آفرینی شرکتهای دانش بنیان دانشگاهی به منظور توسعه کارآفرینی بر اساس تکنیک دلفی و ANP فازی
    Journal of Industrial Strategic Management , Issue 5 , Year , Winter 2021
    هدف این پژوهش، طراحى الگوى توسعه کارآفرینی براساس ارزش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان است.پژوهش حاضر از نظر هدف یا مخاطب توسعه ای و ازلحاظ گردآوری داده‌ها توصیفی-پیمایشی محسوب می‌گردد و از مطالعه میدانی جهت توزیع پرسشنامه به‌منظور اولویت‌بندی این عوامل با استفاده از روش بهت More
    هدف این پژوهش، طراحى الگوى توسعه کارآفرینی براساس ارزش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان است.پژوهش حاضر از نظر هدف یا مخاطب توسعه ای و ازلحاظ گردآوری داده‌ها توصیفی-پیمایشی محسوب می‌گردد و از مطالعه میدانی جهت توزیع پرسشنامه به‌منظور اولویت‌بندی این عوامل با استفاده از روش بهترین بدترین استفاده شد و درنهایت ضمن محاسبه نرخ ناسازگاری در راستای بررسی اعتبار مقایسات مربوطه از آن استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش خبرگان و متخصصین کسب و کار و مدیران شرکت های دانش بنیان دانشگاهی سراسر کشور می باشد و برای محاسبه حجم نمونه از فرمول کوکران محدود استفاده شد. از تعداد 215 نفر از متخصصان با روش دلفی فازی و سپس شرکت های دانش بنیان که تعداد آن 138 نفر بود. برای تعیین اولویت معیارها و شاخص‌های تحقیق از مدل‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره فازی ANP استفاده شد. جهت انجام محاسبات مربوط به تکنیک ANP با استفاده از نرم افزار Super Decision انجام شده است.. نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان می دهد که، در رتبه اول (خودباوری کارآفرینانه)، رتبه دوم (بهره گیری از نظرات کارشناسان)، رتبه سوم (تخصیص و اعطای وام)، رتبه چهارم (هدایت وام ها و تسهیلات به سمت تولید)، رتبه پنجم (مدیریت سرمایه فکری)، رتبه ششم (مدیریت منابع انسانی)، رتبه هفتم (الگوی ارزش آفرینی به منظور توسعه کارآفرینی) و رتبه هشتم (جذب دانش) قرار دارد. Manuscript profile

  • Article

    2 - تاثیر ویژگی‌های کارآفرینانه مدیران بر رفتار نوآورانه از طریق بررسی تفکر انتقادی در شرکت‌های دانش بنیان (مورد مطالعه: مراکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی)
    Journal of Innovation and Creativity in Human Science , Issue 4 , Year , Autumn 2019
    زمینه: مراکز رشد و واحدهای فناور از نهادهای تجاری ‌سازی دستاوردهای علمی و پل ارتباطی دانشگاه با جامعه و صنعت می‌باشند. همچنین این مراکز موجبات هدفمند شدن فعالیت‌های علمی–پژوهشی دانشگاه‌ها با نیازهای جامعه را فراهم نموده و از این نظر نیز بسترهای تولید علم و فناوری More
    زمینه: مراکز رشد و واحدهای فناور از نهادهای تجاری ‌سازی دستاوردهای علمی و پل ارتباطی دانشگاه با جامعه و صنعت می‌باشند. همچنین این مراکز موجبات هدفمند شدن فعالیت‌های علمی–پژوهشی دانشگاه‌ها با نیازهای جامعه را فراهم نموده و از این نظر نیز بسترهای تولید علم و فناوری را مهیاء ساخته است. هدف: تحقیق حاضر در پی شناسایی رابطه بین ویژگی‌های کارآفرینانه مدیران با رفتار نوآورانه از طریق بررسی تفکر انتقادی در شرکت‌های دانش بنیان مراکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی است. روش: این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی، از نظر گردآوری اطلاعات از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی، و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بوده است. جامعه آماری تحقیق حاضر مدیران شرکت‌های دانش بنیان فعال این مراکز (270 نفر) در سال 1396 بوده است. نمونه‌گیری به روش در دسترس انجام گردید و تعداد نمونه (با استفاده از جدول مورگان) 155 پرسشنامه محاسبه و تعداد 145 مورد برگشت داده شد. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه‌های ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینانه زالی و همکاران (1386)، تفکر انتقادی ریکتس (2009) و رفتار نوآورانه جانسِن (1997) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری از نرم‌افزارهای SPSS و PLS استفاده شده است. یافته‌ها: یافته‌های تحقیق نشان داد که با افزایش سطح تفکر انتقادی مدیران، ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینانه و رفتار نوآورانه آنها افزایش می‌یابد. همچنین، نتایج مشخص ساخت که بین ویژگی‌های شخصیتی کارآفرینانه مدیران با رفتار نوآورانه سازمان از طریق تفکر انتقادی رابطه کاملا معناداری وجود دارد (p<0.05). نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق نشان داد که مدیران کارآفرین تلاش می‌کنند که با فعالیت بیشتر و استفاده از دانش و مهارت‌های خود راه کارهای جدید از جهت بدست آوردن نتایج قابل قبول در پیچیدگی مسائل واقعی بدست آورند. و همچنین مدیران کارآفرین بایستی بر پیچیدگی‌های مسائل واقعی مسلط، انتقادپذیر باشند، و از جهت پیش‌بینی موقعیت-هایی که نیازمند استدلال است، آمادگی لازم را داشته باشند. Manuscript profile

  • Article

    3 - Investigating the Effective Factors and Consequences of the Curriculum with Entrepreneurship Approach for Top Talented Students in Iran
    Curriculum Research Journal , Issue 5 , Year , Autumn 2021
    Purpose: The present study was conducted to investigate the factors and consequences of the curriculum with an entrepreneurial approach for gifted students in Iran.Methodology: Research method in terms of purpose, basic-applied in terms of data type, mixed (qualitative) More
    Purpose: The present study was conducted to investigate the factors and consequences of the curriculum with an entrepreneurial approach for gifted students in Iran.Methodology: Research method in terms of purpose, basic-applied in terms of data type, mixed (qualitative) of exploratory type; In terms of data collection time, it was cross-sectional and in terms of data collection method or the nature and method of research was descriptive survey. The statistical population of the research in the qualitative section included all the heads of the provincial elite foundation and the heads of the talented departments of the General Directorate of Education and the provinces and 20% of the teachers implementing the Shahab project. 20 people were selected by purposive non-random sampling. Quantitatively, the statistical population includes high school students in gifted schools. The number of these students was 7000, which used the Cochran's formula, and based on this, 364 people were selected. Sampling method was done through multi-stage cluster sampling. In the qualitative part of this study, the Delphi questionnaire based on CVR and CVI forms was used and in the quantitative part, the questionnaire was used. The validity and reliability of the instruments were evaluated and confirmed.Findings: The results of the study showed that the curriculum with entrepreneurship approach for top talents including environmental components, economy, entrepreneurs, entrepreneurship, factors affecting the implementation of this approach in the curriculum, including components of support, teacher, system policies and Factors influencing the curriculum with an entrepreneurial approach, including talent discovery, improving top talent and self-efficacy were introduced.Conclusion: Implementing an entrepreneurial curriculum leads to talent discovery. That is, it identifies the top student talents and introduces them to continue their studies in related fields. These talents can also be introduced to various national and international centers. Manuscript profile

  • Article

    4 - طراحی مدل مدیریت استعداد در صنعت برق کشور با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری
    Journal of Human Capital Empowerment , Issue 2 , Year , Autumn 2021
    هدف پژوهش حاضر طراحی مدل ساختاری تفسیری مدیریت استعداد در صنعت برق کشور بوده است. بنابراین، این تحقیق بر اساس هدف از نوع توسعه ای – کاربردی و بر اساس روش، توصیفی- همبستگی است. تحقیق حاضر بر اساس هدف از نوع توسعه ای – کاربردی و بر اساس روش، توصیفی- همبستگی اس More
    هدف پژوهش حاضر طراحی مدل ساختاری تفسیری مدیریت استعداد در صنعت برق کشور بوده است. بنابراین، این تحقیق بر اساس هدف از نوع توسعه ای – کاربردی و بر اساس روش، توصیفی- همبستگی است. تحقیق حاضر بر اساس هدف از نوع توسعه ای – کاربردی و بر اساس روش، توصیفی- همبستگی است. تیم مشارکت کننده تحقیق 10 نفر از خبرگان نظری و تجربی می باشند که به روش هدفمند و تکنیک گلوله برفی انتخاب شده اند. برای این منظور در گام اول عناصر تشکیل دهنده مدل مدیریت استعداد از ادبیات نظری (به روش مرور نظامند) و مصاحبه با خبرگان (تحلیل محتوا) شناسایی شد. خروجی این مرحله شناسایی 36 مولفه در قالب شش بعد اصلی بود. در گام بعدی به منظور برقراری ارتباط و توالی بین ابعاد و ارائه مدل ساختاری شان از روش مدلسازی ساختاری تفسیری بهره گرفته شد که در این روش بر اساس مد نظرات خبرگان و تجزیه و تحلیل های صورت گرفته، مدل مدیریت استعداد احصا گردید. نتایج تحقیق بیانگر آن است که ابعاد جذب استعداد ، توسعه استعداد ،حفظ استعداد ،کشف استعداد و توسعه ظرفیت های درونی افراد در سطح اول و ارزیابی استعداد در سطح دوم قرار گرفتند. Manuscript profile

  • Article

    5 - نقش مؤلفه‌های تئوری انتخاب در کارآفرینی با استفاده از تکنیک معادلات ساختاری
    The Journal of Modern Thoughts in Education , Issue 4 , Year , Summer 2022
    هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش مؤلفه‌های تئوری انتخاب در کارآفرینی می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف به صورت کاربردی_توسعه‌ای و از نظر روش انجام به صورت توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری این تحقیق شامل دانشجویان کاردانی و کارشناسی دانشگاه‌های فردوسی و علمی کاربردی مشهد More
    هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش مؤلفه‌های تئوری انتخاب در کارآفرینی می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف به صورت کاربردی_توسعه‌ای و از نظر روش انجام به صورت توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری این تحقیق شامل دانشجویان کاردانی و کارشناسی دانشگاه‌های فردوسی و علمی کاربردی مشهد می باشد که با توجه به تعداد بیش از ۱۰۰۰ نفر، غیرقابل‌شمارش بوده؛ لذا حجم نمونه براساس جدول مورگان و به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای ۳۸۴ نفر تعیین گردید. به‌منظور گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های سنجش کارآفرینی (اسکاربوروف و زیمرر، 2006) و سنجش نیازها براساس تئوری انتخاب (صاحبی، 1380) استفاده ‌شده است. پایایی پرسشنامۀ کارآفرینی 87/0 و ابعاد تئوری انتخاب 91/0 براساس ضریب آلفای کرونباخ برآورد شده و روایی آن‌ها توسط اساتید و خبرگان موردتأیید می باشد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی از طریق نرم‌افزارهای اس پی اس اس و لیزرل انجام پذیرفته است. نتایج به‌دست‌آمده حاکی از این بود که بین مؤلفه‌های تئوری انتخاب و کارآفرینی رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بیشترین رابطه بین مؤلفۀ نیاز به بقا با کارآفرینی به میزان ۷۱۹/. مشاهده می شود. برای بررسی میزان و درجۀ تأثیر هر یک از مؤلفه‌های تئوری انتخاب بر کارآفرینی، از معادلۀ ساختاری استفاده و مدل طراحی‌شده تأیید گردید. Manuscript profile