پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری
,
Issue5,Year,
Winter
1393
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی نمایش خّلاق بر خلاقیت کودکان پیش دبستانی انجام شد.طرح پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود.بدین منظور از بین کلیهنوآموزان مقطع پیش دبستانی که در سال تحصیلی94-93در مهدکودکهای شهرستان قزوینمشغول به تحصیل بودند؛60نوآم More
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی نمایش خّلاق بر خلاقیت کودکان پیش دبستانی انجام شد.طرح پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود.بدین منظور از بین کلیهنوآموزان مقطع پیش دبستانی که در سال تحصیلی94-93در مهدکودکهای شهرستان قزوینمشغول به تحصیل بودند؛60نوآموز با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای بعنوان نمونهانتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش کنترل قرار گرفتند.گروه آزمایش بهمدت8جلسه45دقیقه ای، تحت تأثیر متغیر مستقل)نمایش خّلاق(قرارگرفتند.ابزار مورد استفاده در پژوهش پرسشنامهتفّکر خّلاق تورنس)فرمB(بود که در هر دوگروه در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و آزمونپیگیری)1ماهه(اجرا شد.یافتههای حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که بینمیانگینخلاقیتنوآموزاندر گروه آزمایش و کنترل در مرحله پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معناداری وجود دارد؛بدین معنا که نمایش خّلاق موجب افزایش خلاقیت نوآموزان شده است.همچنین یافتههای حاصل ازآزمون پیگیری نشان داد که اثرات مداخله اعمال شده در طی زمان پایدار بوده است.با توجه بهیافتههای پژوهش حاضر و پژوهشهای مشابه میتوان گفت نمایش خّلاقمیتواند به عنوان یک روشدر جهت افزایش خلاقیت کودکان مورد استفاده قرار گیرد.
Manuscript profile
پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری
,
Issue2,Year,
Summer
1394
پژوهش حاضر به منظوربررسی رابطه هوش معنوی و بهزیستی روان شناختی با شادکامیکارمندان دانشگاههای ابهر و خرمدرهانجام شد.با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای70نفر ازبین کارمندان انتخاب شدند و پرسشنامه های هوش معنوی، بهزیستی روان شناختی،شادکامی کهدارای اعتبار و روایی مناسب بود More
پژوهش حاضر به منظوربررسی رابطه هوش معنوی و بهزیستی روان شناختی با شادکامیکارمندان دانشگاههای ابهر و خرمدرهانجام شد.با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای70نفر ازبین کارمندان انتخاب شدند و پرسشنامه های هوش معنوی، بهزیستی روان شناختی،شادکامی کهدارای اعتبار و روایی مناسب بودند توسط آزمودنیها تکمیل شد و داده های جمع آوری شده با استفادهاز روش های آماری همبستگی پیرسون،رگرسیون تحلیل شدند.نتایج نشان داد که بین هوش معنوی،بهزیستی روان شناختی با شادکامی رابطه معنی داری وجود دارد)05/0=α.(همچنین نتایج پژوهشنشان داد که بهزیستی روان شناختی73درصدو هوش معنوی21درصد، شادکامی را پیش بینی نمودهاست.
Manuscript profile
Women and Family Studies
,
Issue2,Year,
Autumn
2020
چکیدهتعهد از مهم ترین مؤلفه های ازدواج موفق به شمار می رود که بدون آن رابطه زوجین سطحی و ظاهری خواهد بود و در این صورت زوجین نخوا هند توانست عمق عشق و صمیمیت را که در سایه وفاداری و تعهد به همسر به وجود خواهد آمد، تجربه کنند. براین اساس پژوهش حاضر با هدف پیش بینی تعهدزن More
چکیدهتعهد از مهم ترین مؤلفه های ازدواج موفق به شمار می رود که بدون آن رابطه زوجین سطحی و ظاهری خواهد بود و در این صورت زوجین نخوا هند توانست عمق عشق و صمیمیت را که در سایه وفاداری و تعهد به همسر به وجود خواهد آمد، تجربه کنند. براین اساس پژوهش حاضر با هدف پیش بینی تعهدزناشویی براساس الگوهای ارتباطی با نقش میانجی سبک های عشق ورزی انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود.به منظور دستیابی به هدف از بین تما می معلمان زن متأهل که در سال تحصیلی 97-96 در مدارس دولتی شهر تبریز مشغول به تدریس بودند؛ 237 نفر با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه الگوهای ارتباطی(CPQ)، پرسشنامه استاندارد تعهدزناشویی(ICD) و الگوهای عشق استرنبرگ جمع آوری شدند و با روش آزمون رگرسیون چندگانه از طریق spss که از روش معمول حداقل مجذورات برای محاسبه ضرایب مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان دادبین الگوی ارتباطی سازنده متقابل با تعهدزناشویی رابطه مثبت معنادار و بین الگوی ارتباطی توقع/کناره گیری با تعهدزناشویی رابطه منفی معناداری وجود دارد. همچنین بر اساس نتایج مشخص شد که بین سبک های عشق ورزی(صمیمیت، هیجان، تعهد) با تعهدزناشویی رابطه مثبت معناداری وجود دارد و سبک های عشق ورزی نیز تعهدزناشویی را پیش بینی می کند. همچنین سبک های عشق ورزی (صمیمیت، میل، و تعهد) در رابطه بین الگوهای ارتباطی با تعهدزناشویی نقش میانجی دارد. بنابراین با توجه به نقش معنادار الگوهای ارتباطی و سبک های عشق ورزی در تعهدزناشویی، درمانگران می توانند در مشاوره زوج و خانواده به بررسی الگوهای ارتباطی و سبک های عشق ورزی بپردازند.
Manuscript profile
Women and Family Studies
,
Issue1,Year,
Summer
2022
هدف از پژوهش حاظر مقایسه اثربخشی دو رویکرد مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد (ACT) و واقعیت درمانی بر افکار غیرمنطقی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد است. روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون، پیگیری و گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش زنان سرپرست More
هدف از پژوهش حاظر مقایسه اثربخشی دو رویکرد مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد (ACT) و واقعیت درمانی بر افکار غیرمنطقی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد است. روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون، پیگیری و گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش زنان سرپرست خانوار کمیته امداد شهرستان شبستر به تعداد 153 بودند، که از این تعداد 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس که نمره آنها در آزمون باورهای غیر منطقی جونز بالابود انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد و گروه واقعیت درمانی) و یک گروه کنترل قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل دادهها باآزمون تحلیل واریانس آمیخته انجام گرفت. نتایج نشان دادکه دو رویکرد مبتنی بر درمان پذیرش و تعهد و واقعیت درمانی به طور معناداری باعث کاهش افکار غیر منطقی زنان میشود (P≤0/01). همچنین مقایسه اثربخشی دو گروه نشان داد که تاثیر روش درمانی (ACT) بر باورهای غیرمنطقی زنان سرپرست خانوار به طور معناداری بیشتر از واقعیت درمانی بوده است (P≤0/01). می توان نتیجه گرفت که باورهای غیرمنطقی از جمله عوامل زمینه ساز بروز مشکلات هستند. بر پایه این الگو و با استناد به رویکردهای درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) و واقعیت درمانی، می توان جهت بهبود و اصلاح باورهای غیرمنطقی مراجعان استفاده کرد. از این تحقیق میتوان استنباط کرد که بین اثربخشی دو روش درمانی بر افکار غیرمنطقی زنان سرپرست خانوار تفاوت معنادار وجود دارد (0/04=P).
Manuscript profile
Thoughts and Behavior in Clinical Psychology
,
Issue5,Year,
Winter
2019
طرحوارههای ناسازگار اولیه، الگوهای عمیق، فراگیر و ناکارآمدی است که در کودکی یا نوجوانی شکل گرفته، در بزرگسالی تداوم مییابد و در عمیق ترین سطح شناخت، عمل که معمولاً فرد نسبت به آنها آگاهی ندارد، عمل میکند. به طور معمول فرض میشود طرحوارهها در نتیجه تجارب اولیه با مظا More
طرحوارههای ناسازگار اولیه، الگوهای عمیق، فراگیر و ناکارآمدی است که در کودکی یا نوجوانی شکل گرفته، در بزرگسالی تداوم مییابد و در عمیق ترین سطح شناخت، عمل که معمولاً فرد نسبت به آنها آگاهی ندارد، عمل میکند. به طور معمول فرض میشود طرحوارهها در نتیجه تجارب اولیه با مظاهر دلبستگی پرورش می یابند. هدف این پژوهش تعیین نقش میانجیگر سبکهای دلبستگی در رابطه بین الگوهای ارتباط والد- فرزند با طرحوارههای ناسازگار اولیه بود. برای این منظور، 420 دانشجوی دانشگاههای آزاد واحد تهران در سال تحصیلی 97-1396 به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و از نظر الگوی ارتباط والد- فرزندی ، طرحوارهها، و دلبستگی مورد ارزیابی قرار گرفتند. تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد از میان مولفههای الگوی ارتباط مادر و فرزند، کنترل، درهمتنیدگی، انعطاف ناپذیری و بی تفاوتی؛ از الگوی ارتباط پدر و فرزند، درهمتنیدگی و از میان سبکهای دلبستگی، سبک دلبستگی دوسوگرا و اجتنابی پیشبینی کننده معنادار طرحوارههای ناسازگار اولیه هستند. به نظر میرسد با اصلاح الگوهای ارتباط والد- فرزند و با توجه به سبکهای دلبستگی میتوان از شکل گیری طرحوارههای ناسازگار جلوگیری کرد.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications