Public Policy In Administration
,
Issue5,Year,
Winter
2022
زمینه: مشارکت ذینفعان سنگ بنای خطمشیگذاری معاصر محسوب شده و از ابزارهای ایجاد دموکراسی و زمینه ساز توسعه پایدار در سازمانها میباشد.هدف: هدف تحقیق تدوین و اعتباریابی مدل مشارکت ذینفعان در خطمشی گذاری عمومی در سازمان غذا و دارو می باشد.روشها: نخست با استفاده از رو More
زمینه: مشارکت ذینفعان سنگ بنای خطمشیگذاری معاصر محسوب شده و از ابزارهای ایجاد دموکراسی و زمینه ساز توسعه پایدار در سازمانها میباشد.هدف: هدف تحقیق تدوین و اعتباریابی مدل مشارکت ذینفعان در خطمشی گذاری عمومی در سازمان غذا و دارو می باشد.روشها: نخست با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی با 18 نفر از خبرگان مصاحبه سپس با استفاده از روش تحلیل مضمون، مدل مفهومی تدوین شد، برای اعتباریابی، از مدل معادلات ساختاری از طریق نرم افزار SmartPLS استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه ها توسط افراد خبره، روایی سازه توسط تحلیل عاملی و پایایی پرسشنامه با آزمون آلفای کرونباخ، 70/0محاسبه و همگی مورد تأیید قرار گرفتند.یافتهها: برای تدوین مدل 103 مضمون پایه، 20 مضمون سازماندهنده و 5 مضمون فراگیر استخراج شد. نتایج پژوهش نشان داد که تمامی شاخصهای شناسایی شده در مدل مشارکت ذینفعان در خط مشی گذاری عمومی در سازمان غذا و دارو ، تأیید و مقدار GOF مدل کلی به مقدار 625/0 میباشد لذا مدل از برازش مناسبی برخوردار است.نتیجه گیری: با اجرای مدل می توان مشارکت ذینفعان در خطمشی گذاری عمومی در سازمان غذا و دارو را افزایش داده و باعث تدوین خط مشی های کاربردی و اجرای کامل آنها گردید.
Manuscript profile
Journal of healthcare management
,
Issue37,Year,
Winter
2020
مقدمه: پژوهش حاضر، به منظور ارتقاء عقلانیت خطمشیگذاری عمومیاز طریق مشارکت ذینفعان در تدوین خطمشیهای عمومیصورت گرفته است. بر این اساس، سؤال از چیستی الگوی عوامل مؤثر بر مشارکت ذینفعان در فرایند تدوین خطمشیهای عمومیدر سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آم More
مقدمه: پژوهش حاضر، به منظور ارتقاء عقلانیت خطمشیگذاری عمومیاز طریق مشارکت ذینفعان در تدوین خطمشیهای عمومیصورت گرفته است. بر این اساس، سؤال از چیستی الگوی عوامل مؤثر بر مشارکت ذینفعان در فرایند تدوین خطمشیهای عمومیدر سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مسأله اصلی این پژوهش بوده است. روش پژوهش: تحقیق حاضر پژوهش آمیخته به صورت کیفی-کمیمیباشد. در ابتدا از طریق مصاحبه، ذینفعان سازمان غذا و داروی ایران شناسایی گردید. در گام دوم تحلیل، از طریق روش دیمتل به 18 نفر از خبرگان حوزه خطمشیگذاری عمومی، مدیران و کارشناسان شاغل در سازمان غذا و داروی ایران مراجعه شد که در نتیجه آن رابطه ذینفعان با یکدیگر و شدت اثر آنها بر هم مشخص گردید. یافتهها: 16 مورد از ذینفعان سازمان غذا و داروی ایران شناسایی شد که نتایج پژوهش نشان داد که از نظر تأثیرگذاری و تأثیرپذیری (D-R) هیات دولت با مقدار 0.906 به عنوان تأثیرگذارترین ذینفع و مصرف کننده نهایی با مقدار 1.971- تأثیرپذیرترین ذینفع در بین ذینفعان است و همچنین از لحاظ میزان اهمیت ذینفعان (D+R)، وزارت بهداشت با مقدار 5.322 بیشترین و سازمانهای بیمهگر با مقدار 3.216 کمترین اهمیت را دارند. نتیجهگیری: با مشخص شدن ذینفعان با اهمیت و تاثیرگذار مانند وزارت بهداشت و هیات دولت و همچنین ذینفعان تاثیرپذیر مثل مصرف کننده نهایی و با در نظر گرفتن رابطه ذینفعان با یکدیگر و شدت اثر هرکدام از آنها مبنای عمل خطمشیگذاران جهت جلب مشارکت ذینفعان در نظام خطمشیگذاری عمومیسازمان غذا و داروی ایران قرار میگیرد.
Manuscript profile
Educational Leadership & administration
,
Issue1,Year,
Spring
1400
این پژوهش با هدف ارائه مدلی برای نظام آموزش الکترونیکی کشور صورت گرفته است. در راستای شناسایی این عوامل و در نهایت ارائه مدل، پرسشنامه ای در قالب متغیرهای کلامی طراحی شده و بین خبرگان توزیع گردید. جهت بررسی صحت و اعتبار سطوح، ابعاد و عوامل نیز پرسشنامه ای طراحی شد و میا More
این پژوهش با هدف ارائه مدلی برای نظام آموزش الکترونیکی کشور صورت گرفته است. در راستای شناسایی این عوامل و در نهایت ارائه مدل، پرسشنامه ای در قالب متغیرهای کلامی طراحی شده و بین خبرگان توزیع گردید. جهت بررسی صحت و اعتبار سطوح، ابعاد و عوامل نیز پرسشنامه ای طراحی شد و میان داوطلبین توزیع شد. با توجه به شیوع بیماری کرونا و استفاده گسترده تمام مقاطع و دروس از آموزش الکترونیکی جهت نشان دادن اهمیت سیستم آموزش الکترونیکی از 100 فرد داوطلب که از آموزش های الکترونیکی دانشگاه های آزاد اسلامی استفاده می کردند، خواسته شد با توجه به دوره های برگزار شده در سیستم آموزش آنلاین دانشگاه، به سؤالات مطرح شده در پرسشنامه پاسخ دهند. جهت تجزیه و تحلیل داد ه ها از آزمون دوجمله ای برای تایید اجزای مدل توسط جامعه مورد مطالعه، اولویت بندی مولفه ها و شاخص ها با استفاده از آزمون فریدمن و وزن دهی به شاخص ها با روش میانگین موزون، ارائه شد. مدل مفهومی پژوهش در سطح مولفه ها و شاخص ها طراحی شد. این مدل با هشت مولفه ارتباط دانش پذیری، تعامل، نگرش مدرس نسبت به دانش پذیران، صلاحیت فنی مدرس، محتوا، نگرش نسبت به آموزش، تجربه سیال و نتایج یادگیری و تاثیرات فردی در28 شاخص به دست آمده است. نتیجه تعیین اولویت مولفه ها نشان داد بالاترین رتبه مربوط به"نتایج یادگیری و تاثیرات فردی" و کم ترین رتبه مربوط به "تعامل"می باشد.
Manuscript profile
Women and Family Studies
,
Issue2,Year,
Autumn
2022
هدف از تحقیق، ارائه ی مدلی برای شکستن سقف شیشه ای جهت ارتقاء زنان در پست های مدیریتی نظام آموزش و پرورش کشور براساس استراتژی داده بنیاد می باشد. جامعه آماری شامل متخصصان حوزه مدیریت آموزشی با حداقل مدرک دکترای تخصصی در شمالغرب کشور به تعداد 108 نفر و نمونه آماری برطبق ا More
هدف از تحقیق، ارائه ی مدلی برای شکستن سقف شیشه ای جهت ارتقاء زنان در پست های مدیریتی نظام آموزش و پرورش کشور براساس استراتژی داده بنیاد می باشد. جامعه آماری شامل متخصصان حوزه مدیریت آموزشی با حداقل مدرک دکترای تخصصی در شمالغرب کشور به تعداد 108 نفر و نمونه آماری برطبق اشباع نظری با روش نمونه گیری هدفمند در دسترس 21 نفر می باشد. برای گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختارمند استفاده شد و داده های مصاحبه ها بوسیله نرم افزار(MAXQDA.Pro2018) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای روایی و پایایی روش گردآوری داده ها از معیارهای دقت در نظریه پردازی داده بنیاد (اعتبار و تناسب) و برای محاسبه پایایی ابزار گردآوری داده ها (پرسشنامه داده بنیاد) از روش توافق درون موضوعی دو کدگذار، استفاده شد و پایایی بین کدگذاران معادل 875/0 به دست آمد و قابلیت اعتماد کدگذاری ها مورد تأیید قرار گرفت. یافته های حاصل از پژوهش و مدل مستخرج، نشانگر توجه و تمرکز اعضای تیم خبره به مولفه های فرهنگ پذیرش و حمایت از زنان، سیاست گذاری و برنامه ریزی برای حمایت از زنان، شفافیت در قوانین انتخاب و انتصاب مدیران، تقویت تشکلات و آزادی مطالبه گری، جامعه پذیری زنان در چارچوب امنیت و آزادی، حمایت های همه جانبه از زنان، مشارکت و حمایت اعضای خانواده، پرورش خودباوری و استقلال، تقویت ارتباطات سازنده، گسترش دانش فردی و مدیریتی و نهادینه کردن شایسته سالاری و عدالت به عنوان راهبردها، شرایط زمینه ای و مداخله گر می باشد.
Manuscript profile
The Journal of Productivity Management
,
Issue20,Year,
Spring
2012
امروزه، شایسته سالاری و استفاده از نیروهای کارآمد یکی از اصول اساسی و از عوامل موفقیت سازمانها در حرکت به سمت پویایی و تحول است. به عبارت دیگر شایسته سالاری به عنوان رمز پیروزی حرکتهای توسعه ای، در درون سازمانها می باشد؛ به شکلی که مدیران در هیچ شرایطی نباید خود را بی ن More
امروزه، شایسته سالاری و استفاده از نیروهای کارآمد یکی از اصول اساسی و از عوامل موفقیت سازمانها در حرکت به سمت پویایی و تحول است. به عبارت دیگر شایسته سالاری به عنوان رمز پیروزی حرکتهای توسعه ای، در درون سازمانها می باشد؛ به شکلی که مدیران در هیچ شرایطی نباید خود را بی نیاز از توجه به مفاهیم و آموزه های آن بدانند. لذا در این راستا، پژوهش حاضر، با هدف ارائه مدل ارتقاء نظام شایسته سالاری در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، به روش توصیفی - پیمایشی و با ابزار پرسشنامه انجام شده است؛ این پژوهش دارای دو نوع پرسشنامه است. نتایج تحلیل انجام شده بر پاسخهای به دست آمده از پرسشنامه اول باعث شکل گیری مدل مفهومی گردید. از پرسشنامه دوم نیز به منظوراستخراج روابط بین متغیرها، تعیین ضرایب وزنی شاخص ها و ارائه مدل پژوهش استفاده شدکه در بین 54 نفر از خبرگان که با شرایط خاصی و به روش قضاوتی انتخاب شده بودند توزیع گردید. نتایج آن بر اساس روش لکسیکوگراف مورد تحلیل قرار گرفت که نتیجه آن نشان میدهد در سازمانهایی که نوع استراتژی آنها رقابتی؛ نوع سبک رهبری آنها مشارکتی؛ نوع فرهنگ سازمانی آنها از نوع فرهنگ سازمانی پاسخگو؛ هدف نظام مدیریت منابع انسانی آنها هدف سازمانی و نوع تصمیم گیری آنها نیمه متمرکز است زمینه ایده آل تری برای ارتقاء شایسته سالاری فراهم می باشد. همچنین سازمانهایی که مشارکت در فرایند تدوین ارزشها، پذیرش شایسته سالاری در افکار عمومی، شایستگی به عنوان معیار گزینش افراد و قوانین استخدامی با فرصت برابر را دیکته می کنند باعث ارتقاء شایسته سالاری می شوند.
Manuscript profile
The Journal of Productivity Management
,
Issue32,Year,
Spring
2015
آنچه که در دنیای کنونی باعث ایجاد شکاف بین ملتهای غنی و فقیر شده است، چگونگی استفاده بهینه از منابع و افزایش سهم هوش و تدبیر در انجام امور میباشد.این مفهوم چیزی جزء تعریف بهره وری نمیباشد. در واقع، بهرهوری یک نوع فرهنگ و یا یک نوع نگرش به کار و زندگی است که هدف آن هو More
آنچه که در دنیای کنونی باعث ایجاد شکاف بین ملتهای غنی و فقیر شده است، چگونگی استفاده بهینه از منابع و افزایش سهم هوش و تدبیر در انجام امور میباشد.این مفهوم چیزی جزء تعریف بهره وری نمیباشد. در واقع، بهرهوری یک نوع فرهنگ و یا یک نوع نگرش به کار و زندگی است که هدف آن هوشمندانهتر کردن فعالیتها برای دستیابی به زندگی بهتر و فعالتر است و توجه به آن به عنوان یکی از راههای بهبود و پیشرفت سازمانها در دنیای کنونی و انجام تحقیقات برای شناسایی عوامل افزایش دهنده آن در سازمانها ضروری میباشد. در این راستا، تحقیق حاضر با هدف تبیین رابطه بین کیفیت زندگی کاری کارکنان با بهرهوری نیروی انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای سلماس، خوی و ارومیه با روش توصیفی- همبستگی انجام شده است. دادهها از طریق دو پرسشنامه جداگانه و محقق ساخته که روایی و پایایی آنها از طریق پیش آزمون مورد تأیید قرار گرفته و در بین 180 نفر از کارکنان جامعه آماری پخش شده بود، به دست آمد و نتایج تحلیل دادهها نشان داد که میان امنیت و ایمنی کارکنان، احساس منصفانه بودن حقوق و دستمزد، پرورش مهارتها و آموزش، همکاری و مشارکت داشتن کارکنان در تصمیم گیری سازمانی، تعهد سازمانی و کار تیمی با بهره وری نیروی انسانی ارتباط وجود دارد و در میان عوامل مختلف ارتباط بین همکاری و مشارکت داشتن کارکنان در تصمیم گیری سازمانی با بهرهوری نیروی انسانی دارای شدت زیادتر میباشد.
Manuscript profile
Journal of Operations Management
,
Issue1,Year,
Summer
2021
چکیده: پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر اشتیاق شغلی و بالندگی سازمانی بر ماندگاری معلمان در مدارس غیردولتی شهر مرند انجام شده است. روش تحقیق مورد استفاده از نظر هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت روش، توصیفی از نوع پیمایشی بوده و جامعه آماری پژوهش را معلمان مدارس غیردولتی شهر مرن More
چکیده: پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر اشتیاق شغلی و بالندگی سازمانی بر ماندگاری معلمان در مدارس غیردولتی شهر مرند انجام شده است. روش تحقیق مورد استفاده از نظر هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت روش، توصیفی از نوع پیمایشی بوده و جامعه آماری پژوهش را معلمان مدارس غیردولتی شهر مرند به تعداد 760 تشکیل داده است. حجم نمونه آماری مبتنی بر جدول مورگان به تعداد 257 نفر تعیین و به دو روش تصادفی طبقه ای نسبی و غیرتصادفی در دسترس انتخاب گردید. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه و به صورت ترکیبی از پرسشنامه های استاندارد اشتیاق شغلی شوفلی و همکاران (2008)؛ بالندگی سازمانی اسپایدز (2007)؛ و ماندگاری کندو و گلاوات (2016) می باشد که روایی آن از طریق روایی صوری و محتوایی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تایید شده است. دادههای جمع آوری شده از طریق آزمونهای آماری از جمله آزمون کلموگروف - اسمیرینوف و روش مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که تاثیر اشتیاق شغلی بر ماندگاری معلمان در مدارس غیردولتی شهر مرند (با ضریب مسیر 0.83) مثبت و معنادار می باشد. همچنین تاثیر بالندگی سازمانی بر ماندگاری معلمان در مدارس غیردولتی شهر مرند (با ضریب مسیر 0.89) به صورت مثبت و معنادار مورد تایید قرار گرفت. واژههای کلیدی: اشتیاق شغلی، بالندگی سازمانی، ماندگاری معلمان.
Manuscript profile
Quarterly Journal of Woman and Society
,
Issue5,Year,
Winter
2021
هدف از این تحقیق، شناسایی عوامل شکلگیری سقف شیشهای فراروی ارتقاء زنان در پستهای مدیریتی کشور براساس استراتژی داددهبنیاد میباشد. جامعه آماری شامل تمامی متخصصان حوزه مدیریت آموزشی با حداقل مدرک دکترای تخصصی در شمالغرب کشور به تعداد 108 نفر میباشد. نمونه آماری برطبق More
هدف از این تحقیق، شناسایی عوامل شکلگیری سقف شیشهای فراروی ارتقاء زنان در پستهای مدیریتی کشور براساس استراتژی داددهبنیاد میباشد. جامعه آماری شامل تمامی متخصصان حوزه مدیریت آموزشی با حداقل مدرک دکترای تخصصی در شمالغرب کشور به تعداد 108 نفر میباشد. نمونه آماری برطبق اشباع نظری 21 نفر با روش نمونهگیری هدفمند در دسترس انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختارمند استفاده شد و دادههای بدست آمده از متن مصاحبهها بوسیله نرمافزار(MAXQDA.Pro2018) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای روایی و پایایی روش گردآوری دادهها از معیارهای دقت در نظریهپردازی دادهبنیاد (اعتبار و تناسب) و برای محاسبه پایایی ابزار گردآوری دادهها (پرسشنامه داده بنیاد) با روش توافق درون موضوعی دو کدگذار، استفاده شد و پایایی بین کدگذاران معادل 875/0 به دست آمد و قابلیت اعتماد کدگذاریها مورد تأیید قرار گرفت. یافتههای حاصل از پژوهش نشانگر بیشترین توجه و تمرکز اعضای تیم خبره به عوامل اجتماعی، عوامل فرهنگی، عوامل سازمانی، عوامل شخصی، عوامل خانوادگی و عوامل مدیریتی؛ و همچنین وجود سه لایه اصلی در شکلگیری سقف شیشهای، با عنوان لایه فردی، سازمانی و فراسازمانی میباشد. نتایج حاصل از کدگذاری محوری و کدگذاری گزینشی در این پژوهش نشان داد که چرایی سقف شیشهای را مبانی فلسفی، پارادایم فکری، عوامل سازمانی، عوامل فراسازمانی و عوامل فردی تشکیل میدهد. چیستی سقف شیشهای وجود نمودهای فردی، سازمانی و فراسازمانی است و فرآیند شکلگیری سقف شیشهای، برآیند دو عامل سازمانی و فراسازمانی با میانجیگری عامل فردی است.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications