Journal of Environmental Science and Technology
,
Issue12,Year,
Summer
2022
زمینه و هدف: با توجه به این امر که در دنیای کنونی عواملی همچون افزایش جمعیت، تلاش روزافزون جهت دستیابی به رشد اقتصادی و تلاش سیستمهای تولیدی برای افزایش تولید و دستیابی به مزیت رقابتی منجر به از بین رفتن منابع طبیعی، گرمایش زمین، تغییرات آب و هوایی، ایجاد بلایای طبیعی More
زمینه و هدف: با توجه به این امر که در دنیای کنونی عواملی همچون افزایش جمعیت، تلاش روزافزون جهت دستیابی به رشد اقتصادی و تلاش سیستمهای تولیدی برای افزایش تولید و دستیابی به مزیت رقابتی منجر به از بین رفتن منابع طبیعی، گرمایش زمین، تغییرات آب و هوایی، ایجاد بلایای طبیعی و درنهایت تخریب محیطزیست شده است و تولید سبز به عنوان عاملی تأثیرگذار بر کاهش آلودگیهای زیستمحیطی و مخاطرات انسانی و همچنین افزایش مزیت رقابتی و کسب سود برای سازمان ها مطرح شده است، این پژوهش با هدف طراحی مدل مفهومی تولید سبز با رویکرد مدل سازی ساختاری تفسیری صورت گرفته است.
روش بررسی: در این پژوهش که از نظر شیوهی جمعآوری داده ها، ترکیبی و استقرائی-قیاسی است و در سال 1400 صورت گرفته است، ۱۲ نفر از متخصصان مدیریت صنعتی در سطح دانشگاهی به عنوان اعضای پانل در بخش کیفی مشارکت داشتند. در واقع در بخش کیفی که از تحلیلهای فراترکیب و دلفی استفاده شد، هدف براین بود تا مضامینِ تولید سبز شناسایی گردد و سپس در بخش کمی با مشارکت ۱۶ نفر از مدیران شرکتهای دانش بنیان در بخش تولید سبز، گزارههای شناسایی شده در قالبِ مدلِ تحلیل تفسیری ساختاری براساس اولویت تاثیرگذاری سطحبندی شوند. لذا با اتکا به تحلیل فراترکیب ابتدا ۱۲ پژوهش به عنوان مبنای ارزیابی جهت تعیین مضامینِ تولید سبز براساسِ ارزیابی انتقادی بررسی شدند که براساس آن ۸ مضمون انتخاب و به شیوه چک لیستی وارد تحلیل دلفی جهت تعیین حدِ کفایت نظری شدند. طی دو مرحله تحلیل دلفی هر ۸ مضمونِ شناسایی شده ی تولید سبز وارد بخش تحلیل کمی یعنی تحلیل تفسیری ساختاری شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد، تاثیرگذارترین مولفههای تولیدِ سبز شرکتهای دانش بنیان، پنج مولفه ی آب ؛ انرژی ؛ منابع طبیعی ؛ سرمایه و نیروی کار بودند که در سطح سوم مدل ارائه شده قرار گرفته است.
بحث و نتیجهگیری: نتایج کسب شده نشان میدهد، عوامل مصرف انرژی، مصرف آب، نیروی کار، سرمایه و مواد اولیه عواملی مهم هست که هرگونه تغییر در آنها باعث ایجاد تغییر در سایر متغیرها نیز میشود و از سوی دیگر تولید ناخالص داخلی دارای نفوذ کم و گازهای گلخانهای و تکنولوژی نفوذپذیرترین متغیر است.
Manuscript profile
Journal of Development & Evolution Mnagement
,
Issue4,Year,
Winter
2022
مدل مدیریتی زنجیره تأمین سبز، جهت حفاظت از محیط زیست میباشد و شرکتها با استفاده از آن میتوانند با توجه به آیندهنگری تأثیرات منفی زیست محیطی را کاهش داده و به استفاده مطلوب از منابع و انرژی دست یابند. هدف: هدف از پژوهش حاضر این است که با استفاده از روش کیفی نظریهپر More
مدل مدیریتی زنجیره تأمین سبز، جهت حفاظت از محیط زیست میباشد و شرکتها با استفاده از آن میتوانند با توجه به آیندهنگری تأثیرات منفی زیست محیطی را کاهش داده و به استفاده مطلوب از منابع و انرژی دست یابند. هدف: هدف از پژوهش حاضر این است که با استفاده از روش کیفی نظریهپردازی تئوری دادهبنیاد به شناسایی و تدوین الگوی مفهومی مدیریت زنجیره تأمین سبز در صنعت پتروشیمی استان فارس بپردازد. روش: روش گردآوری دادهها، مطالعه اسناد و مصاحبه با 20 نفر از خبرگان آگاه از موضوع مورد بحث، با بکارگیری روش نمونهگیری گلوله برفی است. روایی این پژوهش توسط مصاحبهشوندگان و سپس اساتید متخصص مورد بررسی قرار گرفت و تأیید گردید. برای تحلیل دادهها از روش مقایسه مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری، انتخابی استفاده شده است که براساس آن مدل کیفی پژوهش طراحی گردید. یافتهها و نتایج: نتایج پژوهش حاضر، نشاندهنده استخراج 120 کد یا مفهوم اولیه از مصاحبهها و 21 معیار است که در قالب مدل پارادایمی با نرم افزار MAXQDA شامل شرایط علّی (طراحی فرآیندهای سبز، مشتریان و سایر نهادهای بیرونی، نوآوری سبز)، شرایط زمینهای (محرکهای تهیه مواد سبز، پیادهسازی نظام مدیریت پسماند، افکار مالی و هزینهای سازمان)، شرایط مداخلهگر (رویکردهای مدیریت محیط زیستی، ریسکهای زنجیره تأمین سبز، قابلیتهای تأمین کنندگان سبز، مدیریت منابع انسانی)، پدیده محوری (بهبود عملکرد محیط زیستی، عوامل اقتصادی، عملکرد عملیاتی)، راهبردها (حوزه مدیریت، تکنولوژی، اقتصاد، سیاستگذاری)، پیامدها (توانمندسازهای زنجیره تأمین سبز، بهبود اعتبار، نهادینه شدن تجهیزات تکنولوژی و دانش فنی، مدیریت و بهینهسازی مصرف انرژی) قرار گرفت.
Manuscript profile
Journal of Development & Evolution Mnagement
,
Issue1,Year,
Summer
2019
موفقیت مدیریت کیفیت جامع با توانایی یادگیری، جذب، تطابق و اجرای تغییر نگرشهای سازمان و تلفیق آنها در سازمان ارتباط دارد. شرط موفقیت سازمان جهت بهبود کارایی شرکت در زمینه پاسخگویی سریع در یک سازمان، متمرکز بر مشتری و عملیات مبتنی بر مدیریت کیفیت جامع است. هدف این پژوهش More
موفقیت مدیریت کیفیت جامع با توانایی یادگیری، جذب، تطابق و اجرای تغییر نگرشهای سازمان و تلفیق آنها در سازمان ارتباط دارد. شرط موفقیت سازمان جهت بهبود کارایی شرکت در زمینه پاسخگویی سریع در یک سازمان، متمرکز بر مشتری و عملیات مبتنی بر مدیریت کیفیت جامع است. هدف این پژوهش، بررسی و بهبود در مشتریمداری کیفیت جامع با استفاده از رویکرد پویایی سیستم است. در این پژوهش با مرور ادبیات نظری و نظرسنجی از خبرگان و کارشناسان، معیارهای مرتبط با انتظارات مشتریان، شناسایی شدند. پس از شناسایی اجزا و متغیرهای انتظارات مشتریان، شبیهسازی با ارائه فرضیههای دینامیکی شروع شده و حلقههای علّی، نمودارهای جریان، معادلات ریاضی تکمیل شد. بدین منظور از مدل پویایی سیستمها با استفاده از نرم افزار Vensim، روشی را برای یافتن ارتباط بین عوامل مرتبط با رفع انتظارات مشتریان ارائه گردید. نتایج این پژوهش برای صنایعی که قصد برنامهریزی در رفع انتظارات مشتریان در سطح مدیریت کیفیت جامع را دارند، قابل استفاده است.
Manuscript profile
Behavioral Studies in Management
,
Issue1,Year,
Summer
2013
زمینه: پیدایش نیازهای جدید، سازمانها را با چالشهای متعددی روبرو نموده است. امروزه مدیران جهت اداره نمودن سازمانها نیازمند بکارگیری فرایندهای هوش سازمانی میباشند تا با استفاده ازاین ظرفیت بتوانند شرایط رقابتی خود را حفظ نمایند.
هدف:. باتوجه به اهمیت و جایگاه هوش ساز More
زمینه: پیدایش نیازهای جدید، سازمانها را با چالشهای متعددی روبرو نموده است. امروزه مدیران جهت اداره نمودن سازمانها نیازمند بکارگیری فرایندهای هوش سازمانی میباشند تا با استفاده ازاین ظرفیت بتوانند شرایط رقابتی خود را حفظ نمایند.
هدف:. باتوجه به اهمیت و جایگاه هوش سازمانی، هدف از انجام تحقیق حاضر، شناسایی مؤلفههای مدل هوش سازمانی در صنعت بیمه و آزمون مدل بدست آمده در شرکت بیمه البرز میباشد. این پژوهش از نظر جهت گیری، بنیادی و از نظر هدف، توصیفی و راهبرد مورد استفاده آن نظریه پردازی داده بنیاد با رویکرد اشتراوس وکوربین میباشد.
روش تحقیق: روش تحقیق در این پژوهش ترکیبی است. در گام اول، دادههای کیفی با انجام مصاحبههای نیمه ساختاریافته از خبرگان هوش سازمانی، متشکل از 9 نفر، شامل متخصصان صنعت بیمه و اساتید دانشگاه که به روش نمونه گیری هدفمند و بر اساس نمونه گیری نظری انتخاب گردیدهاند؛ گردآوری شد. با استفاده از نرم افزار مکس کیودا، مصاحبههای انجام پذیرفته مورد بررسی قرار گرفت. دراین بخش مدل اولیه پژوهش بدست آمد و به منظور سنجش پایایی مدل طراحی شده از شاخص کاپا استفاده شد. مقدار شاخص کاپا برابر با 711/0 محاسبه شد که در سطح توافق معتبر قرار گرفته است. در گام دوم و بخش کمّی پژوهش، جهت گردآوری دادههای عددی، نسبت به تهیه پرسشنامه محقق ساخته اقدام شد. نمونه گیری به روش تصادفی از بین کارشاسان بیمه البرز انجام پذیرفت. در این بخش برای برازش مدل بر اساس معیارهای استخراج شده از بخش کیفی، از نظر تعداد 225 نفر از کارشناسان شرکت بیمه البرز استفاده شد و روابط بین متغیرهای تحقیق به تفکیک با استفاده از تکنیک حداقل مربعات جزئی و با استفاده از نرم افزار SmartPLS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
یافتهها: در بخش کیفی، نتایج نشان داد فناوری، منابع و نوآوریهای سازمانی بهعنوان شرایط علّی؛ فرهنگ و ساختار سازمانی بهعنوان شرایط زمینهای؛ عوامل کلان، عوامل مدیریتی به عنوان شرایط مداخلهگر؛ فرایند و استراتژی سازمان، ارتباطات برونسازمانی و دانش سازمانی بهعنوان راهبردها و مشارکت سازمانی و عملکرد سازمان بهعنوان پیامدهای هوش سازمانی درصنعت بیمه هستند. همچنین مقوله مرکزی پژوهش، مهارتها و شایستگی انتخاب شد که از نظر جامعیت و انتزاعی بودن سایر مقولات را در خود جای میدهد. و در بخش کمّی، برازش مدل با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری، رویکرد حداقل مربعات جزئی در بخش مدل اندازه گیری و بخش ساختاری انجام پذیرفت.
نتیجه گیری: مشخص گردید ارتباط ابعاد و مقولهها مدل هوش سازمانی معنا دار بوده و مدل بدست آمده در بخش کیفی تحقیق مورد تأیید قرار گرفت.
Manuscript profile
Biannual Journal of Value Chain Management
,
Issue1,Year,
Autumn
2018
برآورد تقاضا، رویکرد جدیدی در مدیریت تقاضا و برنامهریزی زنجیره تأمین میباشد و ترکیب آن با قیمتگذاری، ابزاری قدرتمند برای کنترل تقاضا در اختیار زنجیره تأمین قرار میدهد. این توانمندی میتواند در کنار یکپارچهسازی فرآیند برنامهریزی تولید و توزیع و همچنین فرآیند انتخاب More
برآورد تقاضا، رویکرد جدیدی در مدیریت تقاضا و برنامهریزی زنجیره تأمین میباشد و ترکیب آن با قیمتگذاری، ابزاری قدرتمند برای کنترل تقاضا در اختیار زنجیره تأمین قرار میدهد. این توانمندی میتواند در کنار یکپارچهسازی فرآیند برنامهریزی تولید و توزیع و همچنین فرآیند انتخاب اعضای زنجیره، سود زنجیره را افزایش دهد. در این پژوهش با استفاده از رویکردهای انتخاب سفارش، برآورد تقاضا، و قیمتگذاری در کنار فرآیند برنامهریزی تولید و فرآیند انتخاب اعضای زنجیره، توسعهای بر مطالعات قبلی انجام گرفته در این زمینه صورت گرفته است. در این پژوهش یک مدل برنامه ریزی غیرخطی آمیخته با اعداد صحیح چند دورهای ارائه میشود. هدف مدل ارائه شده ایجاد یک روش یکپارچه برای طراحی زنجیره تأمین چابک، برنامهریزی تولید، انتخاب سفارشها و قیمتگذاری است. با اجرای مدل توسط نرمافزار GAMS باتوجه به ظرفیت محدود تولیدکنندگان در پاسخگویی به همه تقاضاها و همچنین مقرون به صرفه نبودن پاسخدهی به کل تقاضای مشتریان، در هر دوره از بین مجموعهای از سفارشهای بازارها، سودآورترین سفارشها بر مبنای قیمتهای فروش محصول به آنها، انتخاب میشوند و با سیاست قیمتگذاری تقاضای سفارشهای انتخاب شده در سطوح بهینهای که سود زنجیره را بیشینه میکند تأمین میگردد. برنامهریزی تولید و توزیع برای پاسخگویی به سطح تقاضای تعیین شده سفارشها، ارائه میگردد.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications