Journal of Industrial Strategic Management
,
Issue1,Year,
Summer
2023
یکی از مهمترین مشکلات شرکتهای توزیع (بالاخص فروشگاههای آنلاین بزرگ)، طراحی موقعیت بازاندازها، مسیریابی وسایل نقلیه و بهینهسازی شبکه توزیع تأمین است. در این پژوهش به مکانیابی مراکز توزیع فروشگاه آنلاین دیجیکالا پرداخته شده است. یک مسأله مکانیابی - مسیریابی چندهدفه More
یکی از مهمترین مشکلات شرکتهای توزیع (بالاخص فروشگاههای آنلاین بزرگ)، طراحی موقعیت بازاندازها، مسیریابی وسایل نقلیه و بهینهسازی شبکه توزیع تأمین است. در این پژوهش به مکانیابی مراکز توزیع فروشگاه آنلاین دیجیکالا پرداخته شده است. یک مسأله مکانیابی - مسیریابی چندهدفه با در نظر گرفتن اصل پایداری و محدودیت زمانی با روشهای فراابتکاری توسعه داده شده است. براساس نتایج مدل پیشنهادی اثر تقاضا بر سه هدف زمان، هزینه و مسائل زیستمحیطی و اجتماعی بررسی گردید و نشان داده شد که اگر تقاضا افزایش یابد اثر بیشتر بر زمان بهوجود میآید. بهعبارت دیگر افزایش تقاضا میتواند خللهایی را ایجاد کند که در نتیجه آن زمان تحویل افزایش یافته و لذا این امر میتواند در بلندمدت منجر به نارضایتی مشتری شود. افزایش میزان اشتغال نیز منجر به بهتر شدن مسائل زیستمحیطی میشود اما اثری بر هزینه و زمان ندارد. همچنین هزینه حمل کالا اثری بر مسائل زیستمحیطی و زمان ندارد اما منجر به افزایش هزینه میشود.
Manuscript profile
Journal of Optimization in Industrial Engineering
,
Issue31,Year,
Autumn
2021
In developing countries, whereas the urban bus network is a major part of public transportation system, it is necessary to try to find the best design and routing for bus network. Optimum design of school bus routes is very important. Non-optimal solutions for this prob More
In developing countries, whereas the urban bus network is a major part of public transportation system, it is necessary to try to find the best design and routing for bus network. Optimum design of school bus routes is very important. Non-optimal solutions for this problem may increase traveling time, fuel consumption, and depreciation rate of the fleet. A new bus routing problem is presented in this study. A multi-objective mixed integer model is proposed to handle the associated problem. Minimization of transportation cost as well as traveling time is the main objectives. The main contributions of this paper are considering gender separation as well as mixed-loading properties in the school bus routing problem. Moreover, special and handicapped students are considered in this problem. The proposed model is applied in a real case study including 4 schools in Tehran. The results indicate the efficiency of the proposed model in comparison with the existing system. This comparison shows that the students’ travelling time is reduced by 28% for Peyvand middle smart school, 24% for Tehran international school, 13% for Hemmat School and 21% for Nikan High school. A customized Genetic Algorithm (GA) is proposed to solve the model. Penalty functions are used to handle the several constraints of the problem in Genetic Algorithm. The results justify the applicability and efficacy of the both proposed model and solution approach.
Manuscript profile
Journal of Optimization in Industrial Engineering
,
Issue33,Year,
Autumn
2022
A Crew Scheduling Problem (CSP) is a highly complex airline optimization problem, which includes two sub-problems, namely Crew Rostering Problem (CRP) and Crew Pairing Problem (CPP). Solving these problems sequentially may not lead to an optimal solution. To overcome th More
A Crew Scheduling Problem (CSP) is a highly complex airline optimization problem, which includes two sub-problems, namely Crew Rostering Problem (CRP) and Crew Pairing Problem (CPP). Solving these problems sequentially may not lead to an optimal solution. To overcome this shortcoming, the present study introduces a new bi-objective formulation for the integrating CPP and CRP by considering the reserve crew with the objectives of crew cost minimization and crew reserve maximization. The integrated model generates and assigns pairings to a group of crew members by taking into account the rules and regulations about employing the manpower (i.e., crew member) and crew reservation in order to reduce flight delays or even cancellations due to the unexpected disruptions. An Ant Colony Optimization (ACO) algorithm is used to solve the considered problem. To justify the efficiency of this proposed algorithm in solving the presented model, different test problems are generated and solved by ACO and GAMS. The computational results indicate that solutions obtained by the proposed ACO algorithm have a 2.57% gap with the optimal solutions reported by GAMS as optimization software on average and significantly less CPU time for small-sized problems. Also, ACO obtains better solutions in significantly shorter CPU time for large-sized problems. The results indicate the efficient performance of the proposed algorithm in solving the given problems.
Manuscript profile
The Journal of Productivity Management
,
Issue59,Year,
Winter
2021
هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی شاخصهای ارزیابی زنجیره تأمین لارج در شرکت سایپایدک به روش غربالگری فازی، وزندهی و اولویتبندی آنها با تکنیک بهترین– بدترین فازی است. جامعه و نمونه آماری پژوهش حاضر را 20 نفر از مدیران ارشد شرکت سایپا یدک که حداقل دارای ده سال سابق More
هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی شاخصهای ارزیابی زنجیره تأمین لارج در شرکت سایپایدک به روش غربالگری فازی، وزندهی و اولویتبندی آنها با تکنیک بهترین– بدترین فازی است. جامعه و نمونه آماری پژوهش حاضر را 20 نفر از مدیران ارشد شرکت سایپا یدک که حداقل دارای ده سال سابقه اجرایی در بخش مدیریت زنجیره تأمین هستند، تشکیل میدهند. بدین منظور پس از مطالعه گسترده مبانی نظری ابعاد زنجیره تأمین لارج با نظر خبرگان و روش غربالگری فازی شناسایی شد. پس از غربالسازی شاخصها، پرسشنامه مقایسات زوجی طراحی و بین خبرگان توزیع شده، دادههای حاصل از پرسشنامهها با تکنیک بهترین–بدترین فازی، وزندهی و رتبهبندی گردید. نتایج حاصل نشان داد، بعد پاسخگویی مهمترین بعد زنجیره تأمین لارج و عملکرد زیستمحیطی رتبه دوم و سرعت، دانش و تکنولوژی؛ مشارکت و حمایت؛ مدیریت منابع انسانی؛ رابطه با تأمینکنندگان و مشتریان؛ شایستگی؛ انعطافپذیری و کنترل هزینهها و عملیات به ترتیب رتبههای سوم تا دهم را کسب نمودند. همچنین شاخصهای هر بعد نیز وزندهی و اولویتبندی گردید. نتایج این پژوهش مدیران صنایع خودروسازی را ارزیابی زنجیره تأمین لارج و انتخاب راهکارهای اثربخش در راستای کاهش ریسک زنجیره تأمین، پشتیبانی نموده و تصمیمسازی و تصمیمگیری را برای مدیران زنجیره تأمین در صنعت خودروسازی تسهیل نماید.
Manuscript profile
هدف این مقاله ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین چهار مرحلهای در حضور داده های غیرقابل کنترل، نامطلوب و منفی، در صنعت سیمان است. برای این منظور، مدل(SBM) Slack-Based Measure در تحلیل پوششی دادههای شبکه ای ارائه شده تا عملکرد این گونه زنجیرهها را مورد ارزیابی قرار دهد. در اد More
هدف این مقاله ارزیابی عملکرد زنجیره تأمین چهار مرحلهای در حضور داده های غیرقابل کنترل، نامطلوب و منفی، در صنعت سیمان است. برای این منظور، مدل(SBM) Slack-Based Measure در تحلیل پوششی دادههای شبکه ای ارائه شده تا عملکرد این گونه زنجیرهها را مورد ارزیابی قرار دهد. در ادامه، 42 شرکت سیمان حاضر در بورس و اوراق بهادار که زنجیرۀ متناظر هر یک از آن ها دارای چهار مرحله ی تأمین کننده، تولیدکننده، توزیع کننده و مشتری می باشد، طی دوره 1396-1394 مورد ارزیابی قرار گرفتند. بر اساس اجرای مدل، 5 شرکت در سه سال متوالی کارا و نمره کارایی مابقی آن ها در همه سالها یا برخی از سالها کمتر از 1 شده است.
Manuscript profile
Financial Engineering and Portfolio Management
,
Issue5,Year,
Winter
2020
هدف مقاله حاضر طراحی یک شبکه تأمین چهار سطحی با در نظر گرفتن همزمان جریان مالی و عملیاتی در چارچوب شبکه تأمین لارج در شرکت سایپا یدک است. نوآوری مقاله، ارائه یک رویکرد یکپارچه مالی – عملیاتی در شبکه تأمین لارج و جنبه جدید بودن تحقیق در نظر گرفتن چهار سطح تأمینکنن More
هدف مقاله حاضر طراحی یک شبکه تأمین چهار سطحی با در نظر گرفتن همزمان جریان مالی و عملیاتی در چارچوب شبکه تأمین لارج در شرکت سایپا یدک است. نوآوری مقاله، ارائه یک رویکرد یکپارچه مالی – عملیاتی در شبکه تأمین لارج و جنبه جدید بودن تحقیق در نظر گرفتن چهار سطح تأمینکنندگان، کارخانهها، مراکز توزیع و مشتریان به صورت بهینهسازی چندهدفه فازی در سطوح تصمیمگیری راهبردی و فنی مدلسازی است. از ویژگیهای بارز مدل پیشنهادی استفاده از برنامهریزی آرمانی برای مدلسازی جریان مالی و دستیابی به اهداف مالی تولیدکننده است. از آن جا که مدل ارائه شده یک مدل دو هدفه است، برای حل مدل از رویکردهای تعاملی چند هدفه فازی SO و TH که قادر به تنظیم درجه ارضاء توابع هدف می باشند، استفاده شده است. بهره گیری از رویکردهای مذکور در کنار برنامهریزی آرمانی، تصمیمگیرنده را قادر می سازد تا با انتخاب راه حل مناسب بر اساس درجه ارضاء و اولویت هر تابع هدف، تصمیم نهایی را اتخاذ نماید. مدل ریاضی ارائه شده در نرمافزار بهینهسازی GAMS کدنویسی و با حل کننده CPLEX حل شد. سرانجام جهت نشان دادن کارایی و برازش مدل، رویکرد یکپارچه مالی مقاله حاضر با یک مدل غیرمالی مقایسه شد.
Manuscript profile
Financial Engineering and Portfolio Management
,
Issue1,Year,
Spring
2021
با پیشبینی نابسامانی مالی، پیشگیریها و اقدامات مقتضی لازم توسط مدیران و سرمایهگذاران انجام شود. پژوهش حاضر، دو مدل پیش بینی ورشکستگی با استفاده از شبکه عصبی و الگوریتم فراابتکاری کرم شبتاب در بورس اوراق بهادار تهران، آزمون و نتایج با هم مقایسه می شود. برای اجرای آزم More
با پیشبینی نابسامانی مالی، پیشگیریها و اقدامات مقتضی لازم توسط مدیران و سرمایهگذاران انجام شود. پژوهش حاضر، دو مدل پیش بینی ورشکستگی با استفاده از شبکه عصبی و الگوریتم فراابتکاری کرم شبتاب در بورس اوراق بهادار تهران، آزمون و نتایج با هم مقایسه می شود. برای اجرای آزمون ابتدا یک مقادیر اولیه برای وزنها و بایاسهای شبکه تعیین شده و سپس در طی پروسه بهینهسازی، جمعیتی از وزنها و بایاسهای مختلف توسط الگوریتم کرم شبتاب تولید میشوند. تابع تبدیل مورد استفاده در لایه خروجی از نوع خطی و برای لایه میانی یک تابع غیرخطی سیگمویدی انتخاب شده است. برای انجام این پژوهش دادههای 79 شرکت در بازه زمانی 1391 تا 1394 گردآوری و با بهکارگیری الگوریتمهای شبکه عصبی پس انتشار و کرم شب تاب تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای این پژوهش نشان می دهد که شبکه عصبی بهینه شده بوسیله الگوریتم کرم شبتاب عملکرد بهتری نسبت به شبکه عصبی پس انتشار خطا در پیشبینی ورشکستگی شرکتهای نمونه دارد. همچنین الگوریتم کرم شبتاب به خوبی نسبت بین شرکتهای ورشکسته و عدم ورشکسته را همانند داده های واقعی حفظ کرده است.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications