Journal of Industrial Strategic Management
,
Issue1,Year,
Summer
2023
یکی از مهمترین مشکلات شرکتهای توزیع (بالاخص فروشگاههای آنلاین بزرگ)، طراحی موقعیت بازاندازها، مسیریابی وسایل نقلیه و بهینهسازی شبکه توزیع تأمین است. در این پژوهش به مکانیابی مراکز توزیع فروشگاه آنلاین دیجیکالا پرداخته شده است. یک مسأله مکانیابی - مسیریابی چندهدفه More
یکی از مهمترین مشکلات شرکتهای توزیع (بالاخص فروشگاههای آنلاین بزرگ)، طراحی موقعیت بازاندازها، مسیریابی وسایل نقلیه و بهینهسازی شبکه توزیع تأمین است. در این پژوهش به مکانیابی مراکز توزیع فروشگاه آنلاین دیجیکالا پرداخته شده است. یک مسأله مکانیابی - مسیریابی چندهدفه با در نظر گرفتن اصل پایداری و محدودیت زمانی با روشهای فراابتکاری توسعه داده شده است. براساس نتایج مدل پیشنهادی اثر تقاضا بر سه هدف زمان، هزینه و مسائل زیستمحیطی و اجتماعی بررسی گردید و نشان داده شد که اگر تقاضا افزایش یابد اثر بیشتر بر زمان بهوجود میآید. بهعبارت دیگر افزایش تقاضا میتواند خللهایی را ایجاد کند که در نتیجه آن زمان تحویل افزایش یافته و لذا این امر میتواند در بلندمدت منجر به نارضایتی مشتری شود. افزایش میزان اشتغال نیز منجر به بهتر شدن مسائل زیستمحیطی میشود اما اثری بر هزینه و زمان ندارد. همچنین هزینه حمل کالا اثری بر مسائل زیستمحیطی و زمان ندارد اما منجر به افزایش هزینه میشود.
Manuscript profile
Journal of Industrial Strategic Management
,
Issue4,Year,
Winter
2016
رکود اقتصادی و ورشکستگی در صنایع مختلف به خصوص حمل و نقل ریلی، منجر به این شده است تا سازمانها برای بحران آماده شده و به فکر رفع موانع اقتصادی باشند. در این خصوص سازمانها باید شگردهای مدیریت تغییر را به گونهای بیاموزند که در تلاطمات محیطی، آسیب کمتری دیده و سمتگیری آنها More
رکود اقتصادی و ورشکستگی در صنایع مختلف به خصوص حمل و نقل ریلی، منجر به این شده است تا سازمانها برای بحران آماده شده و به فکر رفع موانع اقتصادی باشند. در این خصوص سازمانها باید شگردهای مدیریت تغییر را به گونهای بیاموزند که در تلاطمات محیطی، آسیب کمتری دیده و سمتگیری آنها باید در راستای کیفیت برتر، بهره وری بیشتر و هزینه های تولیدی و ادارای پایینتر باشد. در این مقاله سعی بر آن است تا استراتژی برونسپاری به عنوان ابزاری جهت ارتقای به رهوری سازمان معرفی و از تلفیق آن با تحلیل پوششی داده ها، ابزاری برای شرکتهای حمل و نقل ریلی مهیا شود تا با استفاده از آن بتوان تامین کننده های مورد نیاز را انتخاب نمود. برون سپاری با استفاده از منابع برون سازمانی، اگر با مطالعه انجام شود باعث کاهش هزینه های تولید، افزایش کیفیت، رضایت کارکنان، افزایش اشتغال و در نهایت باعث افزایش بهره وری سازمان گشته و در نتیجه با استفاده از برونسپاری و تلفیق آن با تحلیل پوششی داده ها و برنامه ریزی آرمانی انتخاب تامین کننده با استفاده از کارایی بدست آمده از این ابزار مهیا و آسان میگردد.
Manuscript profile
هدف این پژوهش شاسایی عوامل مؤثر بر بهبود عملکرد مدیران آموزشی با مکانیزم تقویت اعتماد بین فردی است. روش پژوهش از نوع پدیدارشناسی و جامعه ی پژوهش حاضر شامل اساتید و خبرگان دانشگاهی و همچنین خبرگان و مدیران آموزشی ارشد شرکت صنایع شیر ایران (پگاه) انتخاب گردیده است. همچنین More
هدف این پژوهش شاسایی عوامل مؤثر بر بهبود عملکرد مدیران آموزشی با مکانیزم تقویت اعتماد بین فردی است. روش پژوهش از نوع پدیدارشناسی و جامعه ی پژوهش حاضر شامل اساتید و خبرگان دانشگاهی و همچنین خبرگان و مدیران آموزشی ارشد شرکت صنایع شیر ایران (پگاه) انتخاب گردیده است. همچنین در این تحقیق با استفاده از روش هدفمند قضاوتی، از نظرات پانزده نفر خبره استفاده شده است لذا برای شناسایی عوامل مؤثر بر بهبود عملکرد مدیران آموزشی با مکانیزم تقویت اعتماد بین فردی از ابزار مصاحبه نیمهساختار در آن مجموعه استفاده گردیده است.که با استفاده از روش تحلیل تم (مضمون) دادهها تحلیل و نتایج نشان داد که عوامل مؤثر بر بهبود عملکرد مدیران آموزشی با مکانیزم تقویت اعتماد بین فردی عبارتند از: برنامهریزی مبتنی بر تقویت اعتماد بین فردی؛ سازماندهی مبتنی بر تقویت اعتماد بین فردی؛ رهبری مبتنی بر اعتماد بین فردی؛ و کنترل مبتنی بر تقویت اعتماد بین فردی می باشد.
Manuscript profile
Journal of Optimization in Industrial Engineering
,
Issue26,Year,
Autumn
2019
Tolerancing is one of the most important tools for planning, controlling, and improving quality in the industry. Tolerancing conducted by design engineers to meet customers’ needs is a prerequisite for producing high-quality products. Engineers use handbooks to co More
Tolerancing is one of the most important tools for planning, controlling, and improving quality in the industry. Tolerancing conducted by design engineers to meet customers’ needs is a prerequisite for producing high-quality products. Engineers use handbooks to conduct tolerancing. While use of statistical methods for tolerancing is not a new concept, engineers often use known distributions, including the normal distribution. However, if the statistical distribution of the given variable is unknown, a new statistical method will be employed to design tolerance.Therefore, in this study we want to offer a proper statistical method for determining tolerance. The use of statistical methods to design tolerance is not a new concept; however, flexible use of statistical distributions can enhance its performance. In this regard, Weibull distribution is proposed. To illustrate the proposed method first technical characteristics of production parts were selected randomly, and then manufacturing parameters were determined using maximum likelihood method. Finally, the Goodness of Fit test was used to ensure the accuracy of the obtained results.
Manuscript profile
The Journal of Productivity Management
,
Issue12,Year,
Spring
2010
مدیران امروز سعی می کنند تا با استفاده از روشهای علمی علاوه بر افزایش کیفیت محصولات، قیمت تمام شده آن را هم کاهش دهند. پایش وضعیت[1] یکی از فنونی است که در سالهای اخیر مورد استقبال بیشتر مدیران صنعت قرار گرفته و البته منافع زیادی را هم عاید سازمانها نموده است. تحلیل More
مدیران امروز سعی می کنند تا با استفاده از روشهای علمی علاوه بر افزایش کیفیت محصولات، قیمت تمام شده آن را هم کاهش دهند. پایش وضعیت[1] یکی از فنونی است که در سالهای اخیر مورد استقبال بیشتر مدیران صنعت قرار گرفته و البته منافع زیادی را هم عاید سازمانها نموده است. تحلیل ارتعاشات[2] یکی از روشهای پایش وضعیت است که با به کارگیری آن در صنعت به طور چشمگیری میتوان از دوباره کاری ها جلوگیری نمود و هزینههای یک شرکت تولیدی را کاهش داد. برای نشان دادن تأثیر این فن در بهبود کارایی فرآیند تولید، شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران به عنوان مطالعه موردی انتخاب شده و نحوهی استفاده صحیح از سیستم پایش وضعیت از طریق تحلیل ارتعاشات مورد بررسی قرار گرفته است. در این تحقیق مشخص شده است که چگونه میتوان با آگاهی به موقع از خرابیهای دستگاهها و اعمال تعمیرات پیشگیرانه جلوی زیان قبل از وقوع گرفته شود و ثانیاً در مصرف قطعات و وقت نیروی انسانی در نگهداری و تعمیر ماشینآلات صرفه جویی شده و در نهایت سازمان به سمت بهبود کارایی هدایت شود. [1] . Condition Monitoring [2] . Vibration Analysis
Manuscript profile
Journal of Industrial Strategic Management
,
Issue5,Year,
Spring
2020
The present study seeks to simulate the performance appraisal model of green service supply chain in urban management. The method of this research is a combination of qualitative and quantitative techniques. In the qualitative part of content analysis and Dolphy techniq More
The present study seeks to simulate the performance appraisal model of green service supply chain in urban management. The method of this research is a combination of qualitative and quantitative techniques. In the qualitative part of content analysis and Dolphy techniques for extracting and refining themes and in a quantitative part of fuzzy cognitive mapping techniques to determine the importance of each variable and system dynamics approach to simulation. The research model was used. For the interview and analysis of variables, the statistical population, which included 10 experts of Tehran Municipality from different fields, was used. The final model of the research, which included 34 independent variables, was simulated using vensim software. The simulation results showed that the policymaker's attention to pollution control, the optimality of urban transportation routes, the amount of pollution produced and the amount of waste produced with a gentle slope is decreasing; But technology budgets are rising steadily; In general, it can be said that the proposed model can lead to improving the efficiency of the green service supply chain in the municipal organization as a case study.
Manuscript profile
هدف این مقاله ارزیابی بهره وری کل انرژی و عوامل موثر بر آن در 134 صنعت تولیدی ایران در سطح کدهای چهار رقمی طبقه بندی بینالمللی (ISIC) طی دوره 1394-1385 است. بدین منظور، با استفاده از روش تحلیل پوششی دادهها و شاخص مالمکوییست، کارایی فنّی, تکنولوژیکی و بهرهوری کل انر More
هدف این مقاله ارزیابی بهره وری کل انرژی و عوامل موثر بر آن در 134 صنعت تولیدی ایران در سطح کدهای چهار رقمی طبقه بندی بینالمللی (ISIC) طی دوره 1394-1385 است. بدین منظور، با استفاده از روش تحلیل پوششی دادهها و شاخص مالمکوییست، کارایی فنّی, تکنولوژیکی و بهرهوری کل انرژی صنایع تولیدی ایران محاسبه شده و سپس، با روش اثرات ثابت و گشتاورهای تعمیمیافته، عوامل موثر بر بهرهوری کل انرژی برآورد شد. نتایج مدل نشان داد تمامی صنایع تولیدی، رشد مثبت پیشرفت تکنولوژیکی را تجربه نمودهاند؛ اما هیچ کدام از کارایی فنّی برخوردار نبودهاند. به طور کلی، یافتهها حاکی از رشد بهرهوری کل انرژی در صنایع تولیدی است. نتایج برآورد الگو نشان داد متغیرهای مهارت، فاوا، تحقیق و توسعه، سرمایه فیزیکی، ماشینآلات و تجهیزات، صادرات و زمان اثر معنادار و فقط تحصیلات، اثر غیرمعناداری بر بهرهوری کل انرژی داشته است. بر اساس نتایج، بازبینی شیوه کار, بهبود مهارتهای مدیریتی، حمایت یارانهای دولت از تولید و سرمایهگذاری، کاهش تعرفه واردات تجهیزات و ماشینآلات سرمایهای از صنایع با مصرف انرژی کمتر پیشنهاد میشود.
Manuscript profile
Financial Engineering and Portfolio Management
,
Issue5,Year,
Winter
2020
دنیای امروز بیشتر از هر زمانی رقابتی شده است؛ بنابراین به منظور بقاء در چنین محیطی برای سازمانها، دارا بودن کالای قابل بازیافت و سازگار با محیطزیست، مدیریت شبکه تأمین به مسأله-ای ضروری تبدیل شده است. هدف مقاله حاضر طراحی یک شبکه حلقه بسته سبز به منظور یکپارچهسازی جری More
دنیای امروز بیشتر از هر زمانی رقابتی شده است؛ بنابراین به منظور بقاء در چنین محیطی برای سازمانها، دارا بودن کالای قابل بازیافت و سازگار با محیطزیست، مدیریت شبکه تأمین به مسأله-ای ضروری تبدیل شده است. هدف مقاله حاضر طراحی یک شبکه حلقه بسته سبز به منظور یکپارچهسازی جریانات مالی و فیزیکی است. نوآوری مقاله حاضر طراحی مدل چهار هدفه، جهت کمینهسازی انحرافات شاخصهای مالی از حدود مطلوب؛ هزینهها؛ میزان انتشار گازهای آلاینده در سراسر شبکه زیستمحیطی و حداکثر نمودن سودکل صاحبان سهام با استفاده از مدلسازی ریاضی برنامهریزی آرمانی فازی با در نظر گرفتن جریانات مالی و یکپارچهسازی آن با جریان فیزیکی میباشد. مدلسازی مسأله برنامهریزی آرمانی فازی در یک شبکه تأمین چند سطحی، چند دورهای و چند محصولی با هدف بیشینه نمودن ثروت سهامداران است. برای مواجهه با ماهیت چند هدفه مدل، از روش برنامهریزی آرمانی فازی استفاده شده است. مدل در صنعت لبنیات دامداران طراحی و اجرا شده است. آزمون مدل پیشنهادی با استفاده از نرم افزارگمز 24 و حلکننده CPLEX به روش دقیق اپسیلون محدودیت، صورت پذیرفته است. نتایج مدلسازی حل مدل عددی، اهمیت نقش نسبتهای مالی و در نظر گرفتن همزمان ابعاد عملیاتی– مالی در مدل ریاضی برای کسب مزیت رقابتی پایدار را نشان میدهد.
Manuscript profile
Journal of Operations Management
,
Issue4,Year,
Autumn
2023
هدف این پژوهش بررسی تاثیر مدیریت ریسک بر عملکرد سازمان با توجه به نقش میانجی سرمایه فکری است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی است. ازنظر جمع آوری داده ها نیز میدانی تلقی می شود. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه می باشد که شامل 21 سوال برای سنجش More
هدف این پژوهش بررسی تاثیر مدیریت ریسک بر عملکرد سازمان با توجه به نقش میانجی سرمایه فکری است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی است. ازنظر جمع آوری داده ها نیز میدانی تلقی می شود. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه می باشد که شامل 21 سوال برای سنجش کل متغیرهای تحقیق است. روایی پرسشنامه توسط نظر اساتید و کارشناسان و تحلیل عاملی تایید و و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ بررسی و تایید شد. جامعه آماری تحقیق حاضر کارکنان ستادی شرکت سایپا تهران می باشد. با استفاده از فرمول کوکران تعداد 140 نفر به عنوان نمونه نهایی تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور آزمون فرضیه ها از روش مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شده است. همچنین نتایج پژوهش با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس مورد بررسی قرار گرفت. نتایج آزمون فرضیه ها نشان داد که مدیریت ریسک بر عملکرد سازمان و سرمایه فکری تاثیر دارد. همچنین سرمایه فکری نیز بر عملکرد سازمان تاثیر داشته است. نقش میانجی سرمایه فکری نیز با توجه به تاثیر روابط، مورد تایید قرار گرفت.
Manuscript profile
Journal of Operations Management
,
Issue5,Year,
Winter
2023
هدف این پژوهش طراحی الگوی بهبود عملکرد مدیریتی مبتنی بر سازوکار تقویت اعتماد بین فردی در سازمان، است. جامعه پژوهش حاضر را اساتید و خبرگان دانشگاهی و همچنین خبرگان و فعالین اجرائی شرکت صنایع شیر ایران(پگاه)، تشکیل دادند. در این تحقیق با استفاده از روش غیرتصادفی قضاوتی، ا More
هدف این پژوهش طراحی الگوی بهبود عملکرد مدیریتی مبتنی بر سازوکار تقویت اعتماد بین فردی در سازمان، است. جامعه پژوهش حاضر را اساتید و خبرگان دانشگاهی و همچنین خبرگان و فعالین اجرائی شرکت صنایع شیر ایران(پگاه)، تشکیل دادند. در این تحقیق با استفاده از روش غیرتصادفی قضاوتی، از نظرات 15 نفر خبره استفاده گردید. روش تحقیق تلفیقی((Mixed Methods Rsearch Design در تحقیق کنونی در جهت تعمیق داده های به دست آمده مورد استفاده بوده است و فرایند تجزیه و تحلیل دادهها در دو مرحله شناسایی عوامل موثر بر بهبود عملکرد مدیریتی مبتنی بر سازوکار تقویت اعتماد بین فردی در سازمان، از طریق ابزار مصاحبه و با استفاده از روش تحلیل تم و نیز غربالگری عوامل از طریق ابزار پرسشنامه و روش دلفی فازی انجام شد. بر این اساس در مرحله شناسایی ابعاد و مولفهها بااستفاده از تحلیل تم و در طی مرحله آشنایی با دادهها، 40 مورد از شواهد گفتاری شناسایی شدهازمتن مصاحبهها در قالب 15 کد اولیه برچسبزنی شد. در ادامه، کدهای اولیه در قالب 4 تم فرعی و سپس، یک تم اصلی دستهبندی شدند. در مرحله دلفی نیز تمام مولفه به تایید خبرگان رسید و در نهایت الگوی تحقیق رسم شد. براساس نتایج بدست آمده ، الگوی تحقیق دارای چهار بعد اصلی برنامهریزی، سازماندهی، رهبری و کنترل، است.
Manuscript profile
Agricultural Economics Research
,
Issue4,Year,
Summer
2020
تحقیق حاضر با هدف شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر پذیرش تبلیغات از طریق تلفن همراه، در جامعهای متشکل از 259 نفر از مشتریان بانک کشاورزی انجام شد. نتایج حاصل از بکارگیری تحلیل عاملی بیانگر تاثیر مثبت و معنادار متغیرهای منافع مالی، اعتبار، مطلوبیت اجتماعی ادراک شده، کن More
تحقیق حاضر با هدف شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر پذیرش تبلیغات از طریق تلفن همراه، در جامعهای متشکل از 259 نفر از مشتریان بانک کشاورزی انجام شد. نتایج حاصل از بکارگیری تحلیل عاملی بیانگر تاثیر مثبت و معنادار متغیرهای منافع مالی، اعتبار، مطلوبیت اجتماعی ادراک شده، کنترل، سودمندی ادراک شده و مطلوبیت محتوا بر پذیرش تبلیغات از طریق تلفن همراه بود. با بکارگیری تکنیک تاپسیس فازی، 22 زیرمعیار مربوطه رتبهبندی شدند که در نهایت "کسب اجازه برای دریافت پیام"، "دریافت پیامها مطابق با نیازهای شخصی" و "تشویق اطرافیان به توجه به پیام کوتاه" به ترتیب با اوزان 624/0، 471/0 و 448/0 در ردههای اول تا سوم، جای گرفتند. در انتها با بکارگیری تکنیک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی، سه عامل مربوط به پذیرش تبلیغات رتبهبندی شدند که "نگرش مثبت نسبت به تبلیغات" (37/0) به عنوان مهمترین و "تمایل به دریافت تبلیغات" (31/0) نیز بعنوان کماهمیتترین عامل انتخاب شد. با عنایت به نتایج بهدستآمده، به مدیران این بانک توصیه میشود از طریق شناسایی نیازها و خواستههای مشتریان خود، تنها پیامهای مرتبط برای آنان ارسال نمایند.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications