• Home
  • داود کیا کجوری

    List of Articles داود کیا کجوری


  • Article

    1 - مطالعه عوامل مؤثر بر مهارت‌های ارتباطی در سازمان‌های دولتی
    Public Services Marketing , Issue 2 , Year , Summer 2023
    ارتباطات سازماني شامل فرايندي است كه دو يا چند واحد از يك مجموعه از طريق تبادل نظر، اطلاعات مورد نياز خود را مبادله كرده و از آنجايي كه ارتباطات از عناصر اوليه مديريت است، مديران بايد در سطوح مختلف با افراد مجموعه و يا همطراز خود ارتباط مؤثر برقرار كنند این تحقیق از نوع More
    ارتباطات سازماني شامل فرايندي است كه دو يا چند واحد از يك مجموعه از طريق تبادل نظر، اطلاعات مورد نياز خود را مبادله كرده و از آنجايي كه ارتباطات از عناصر اوليه مديريت است، مديران بايد در سطوح مختلف با افراد مجموعه و يا همطراز خود ارتباط مؤثر برقرار كنند این تحقیق از نوع طرح تحقیق آمیخته از نوع اکتشافی می‌باشد لذا داده‌هاي کمی و کیفی از روش اتصال داده‌ها با یکدیگر ترکیب می شوند یعنی ارتباط دادن دو مجموعه داده‌ها بصورت ساخت یکی بر اساس دیگري. در ادامه با استفاده از مصاحبه عمیق و نیمه‌ساختاریافته با 15 نفر از مدیران نمونه ملی با بهره گیری از تکنیک گلوله‌برفی مصاحبه و پس از اشباح نظری مجموعه داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از نرم افزار MAXQDA10 و تکنیک کُدگذاری سازماندهی شدند. سپس برای مقیاس سازی از محاسبه روایی صوری، روایی محتوی (CVR) و (CVI) و تحلیلی عاملی اکتشافی و تائیدی بهره گیری شد و با توزیع 500 پرسشنامه بین 25 دستگاه اجرایی استان گیلان و جمع‌آوری 429 پرسشنامه آزمون فرضیات با استفاده از روش همبستگی پیرسون انجام و کلیه فرضیات تایید و مدل نهایی تحقیق برای مهارتهای ارتباطی مدیران در سازمانهای دولتی شامل مهارتهای تبادل اطلاعات، بازخورد، موقعیت شناسی، بکارگیری فناوری، تحلیلی- ادراکی، شناختی- رفتاری واجتماعی ارایه گردید Manuscript profile

  • Article

    2 - بررسی تاثیر تئوری رفتار برنامه ریزی شده و رفتار فرصت طلبانه بر کنش حسابگرانه کارکنان(حسابداران)
    Financial and Behavioral Researches in Accounting , Issue 3 , Year , Winter 2022
    کارکنانی که کنش حسابگرانه دارند به دنبال سرمایه گذاری بر روابطی هستند که از طریق برنامه ریزی های درست و از پیش تعیین شده و کاملا فرصت طلبانه بستری را برای درخواستهای قانونی و غیر قانونی خود فراهم آورند. این کارکنان کاملا حسابگرانه افراد هدف خود را وامدار خویش می سازند ت More
    کارکنانی که کنش حسابگرانه دارند به دنبال سرمایه گذاری بر روابطی هستند که از طریق برنامه ریزی های درست و از پیش تعیین شده و کاملا فرصت طلبانه بستری را برای درخواستهای قانونی و غیر قانونی خود فراهم آورند. این کارکنان کاملا حسابگرانه افراد هدف خود را وامدار خویش می سازند تا در مواقع نیاز از این سرمایه گذاری بیشترین بهره را ببرند. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر تئوری رفتار برنامه ریزی شده و رفتار فرصت طلبانه بر کنش حسابگرانه کارکنان(حسابداران) است. بدین منظور از مقالات فارسی و لاتین که به روش گلوله برفی انتخاب شدنداستفاده شد که بعد از اشباع نظری تحلیل محتوای متنی صورت پذیرفت. سپس داده های حاصله توسط پرسشنامه در اختیار خبرگان قرار گرفت و بعد از سه دور دلفی کیفی و شناسایی زیرمعیارهای مربوطه وسپس با استفاده از تکنیک فرایند تحلیل شبکه ای و دیمتل به بررسی روابط درونی و اولویت بندی پرداخته شد. بر اساس نتایج بدست آمده معیار" رفتاربرنامه ریزی شده"با وزن نرمال شده 0472/0 در اولویت اول و معیار "رفتار فرصت طلبانه" با وزن نرمال شده 0296/0 در اولویت دوم قرار دارد. بدین صورت معیار رفتاربرنامه ریزی شده از میزان تاثیرگذاری بیشتری بر کنش حسابگرانه کارکنان برخوردار است. Manuscript profile

  • Article

    3 - Designing a New Behavioral Model of Blockchain Technology Acceptance in Public Banks
    Journal of System Management , Issue 1 , Year , Winter 2024
    The purpose of the study is to design a new behavioral model of blockchain technology acceptance in public banks through content analysis. Therefore, based on the theoretical literature and behavioral theories of technology acceptance, the primary conceptual model was p More
    The purpose of the study is to design a new behavioral model of blockchain technology acceptance in public banks through content analysis. Therefore, based on the theoretical literature and behavioral theories of technology acceptance, the primary conceptual model was presented. Then, by interviewing experts selected by snowball method, the relevant model was finalized. Theoretical validity and interpretive validity methods were used to measure the validity of interviews. To check the reliability of interviews, the test-retest reliability method has been used. The validity of the factors was checked through the Delphi technique and with fuzzy calculations. According to the results, four main factors of the behavioral model are: people, environment, organization, and technology. Totally 10 sub-factors and 36 indicators were identified. This model can contribute to public banks to understand how these various factors interact with each other and how they can be improved to achieve higher acceptance of blockchain technology. Manuscript profile

  • Article

    4 - مفهوم پردازی بازاریابی کارآفرینانه دانشگاهی با رویکرد کیفی
    Journal of Innovation and Creativity in Human Science , Issue 1 , Year , Summer 2021
    زمینه: هدف نهایی مؤسسات آموزش عالی از کسب و کار، باید رضایت مشتریان خارجی (دانشجویان، کارفرمایان، جامعه، و غیره) و مشتریان داخلی (آموزش و کارکنان اداری) به‌عنوان تضمین پایداری یک نهاد بازاری همواره در حال تغییر باشد. رویکرد بازاریابی خدمات آموزشی با استفاده از راهبرد&lr More
    زمینه: هدف نهایی مؤسسات آموزش عالی از کسب و کار، باید رضایت مشتریان خارجی (دانشجویان، کارفرمایان، جامعه، و غیره) و مشتریان داخلی (آموزش و کارکنان اداری) به‌عنوان تضمین پایداری یک نهاد بازاری همواره در حال تغییر باشد. رویکرد بازاریابی خدمات آموزشی با استفاده از راهبرد‎های بازاریابی در سطح مؤسسات دانشگاهی منجر به شناسایی مصرف کنندگان آموزش شده و با ارضای نیازهای این مشتریان منجر به افزایش سهم بازار این مؤسسات در آینده خواهد شد. هدف: لذا هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و شاخص‌های مفهوم بازاریابی کارآفرینانه دانشگاهی در دانشگاه آزاد اسلامی ایران است. روش: روش پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده که برای جمع‌آوری داده‌ها، مصاحبه عمیق با 13 نفر از مدیران و رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفت. یافته‌ها: نتایج حاصل از مصاحبه‌ها نشان داد که ابعاد تشکیل دهنده بازاریابی کارآفرینانه دانشگاهی شامل 23 بعد ضرورت، تسهیل کننده‌ها، زیرساخت دانشگاهی، فرآیندهای دانشگاهی، نگرش نسبت به دانشگاه، شناخت بازار آموزشی، الگوبرداری از سایرین، مشتری گرایی، کیفیت خدمات، نوآوری‌گرایی، مدیریت ریسک، ویژگی اساتید، فرصت گرایی، شبکه‌سازی، شایستگی کارکنان، شهریه، امکانات، تبلیغات، فعالیت‌های پژوهشی، برگزاری کنفرانس، خدمات برخط، شواهد فیزیکی دانشگاه، دسترسی به دانشگاه است. نتیجه‌گیری: بنابراین واقعیت این است که ابعاد و شاخص های بازاریابی کارآفرینانه دانشگاهی متفاوت از بازاریابی کارآفرینانه در سایر کسب و کارها است و مدیران بخش آموزش عالی می‌توانند از نتایج جامع این پژوهش برای افزایش سهم بازار و ایجاد مزیت رقابتی سود جویند. Manuscript profile

  • Article

    5 - شناسایی و اولویت بندی تاکتیک های جامعه پذیری نهادی در سازمان های دولتی
    Journal of Development & Evolution Mnagement , Issue 5 , Year , Winter 2023
    مقدمه: سازمان ها از طریق ساختاردهی منظم و مداوم رفتار کارکنان باعث همسو سازی و سازگاری نگرش ها، ارزش ها و رفتار های فردی با ارزش ها، هنجارها و رفتارهای مطلوب سازمانی می شوند. سازمان ها باید فرصت های مناسب جهت آشناسازی کارکنان با مأموریت، اهداف، وظایف شغلی و ارزش های مطل More
    مقدمه: سازمان ها از طریق ساختاردهی منظم و مداوم رفتار کارکنان باعث همسو سازی و سازگاری نگرش ها، ارزش ها و رفتار های فردی با ارزش ها، هنجارها و رفتارهای مطلوب سازمانی می شوند. سازمان ها باید فرصت های مناسب جهت آشناسازی کارکنان با مأموریت، اهداف، وظایف شغلی و ارزش های مطلوب سازمان در راستای افزایش کارایی و اثربخشی و دست یابی به مزیت رقابتی فراهم نمایند. این تحقیق با هدف شناسایی و اولویت بندی تاکتیک های جامعه پذیری نهادی با رویکرد تلفیقی کیفی- کمی صورت گرفته است.روش پژوهش: روش این پژوهش توصیفی با هدف کاربردی می باشد. جامعه آماری تحقیق 10 نفر از خبرگان مدیران ارشد سازمان های دولتی زیرمجموعه وزارت نفت در حوزه مورد مطالعه می باشد که پرسشنامه های دلفی، مقایسات زوجی و دیمتل در میان آن‌ها پخش شد با استفاده از رویکرد تحلیل داده ها انجام گرفته است، همچنین یافته‌ها بر اساس نتایج به دست آمده اثبات شد.یافته ها: بر اساس نتایج تحقیق اثبات شد، معیار " جمعی" با وزن نهائی 0.205 در اولویت اول میان معیارها بوده، معیار متوالی بیشترین تأثیرگذاری و تعامل را دارا می باشد، معیار دایمی از بیشترین تاثیرپذیری برخوردار است و زیرمعیار " آموزش های شغلی مؤثر برای افراد تازه وارد" با وزن نهائی 0.0507 در اولویت اول میان زیرمعیارها قرار دارد. Manuscript profile

  • Article

    6 - بررسی تاثیر مدیریت استعداد بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان صنعت هتلداری
    Journal of Educational Psychology , Issue 1 , Year , Summer 2018
    در صنعت پرشتاب و سرشار از رقابت هتلداری آنچه که برتری هتل ها بر یکدیگر را تضمین نموده است، برخورداری از منابع انسانی با استعداد و توانمند است. هدف از تحقیق حاضر بررسی ارتباط بین مدیریت استعداد و توانمندسازی روانشناختی در بین کارکنان هتل های شهرستان رامسر بوده است. جامعه More
    در صنعت پرشتاب و سرشار از رقابت هتلداری آنچه که برتری هتل ها بر یکدیگر را تضمین نموده است، برخورداری از منابع انسانی با استعداد و توانمند است. هدف از تحقیق حاضر بررسی ارتباط بین مدیریت استعداد و توانمندسازی روانشناختی در بین کارکنان هتل های شهرستان رامسر بوده است. جامعه آماری تحقیق حاضر کارکنان هتل های شهرستان رامسر بوده که از فرمول کوکران برای جامعه نامحدود، 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب و بر اساس نمونه گیری در دسترس، پرسشنامه های توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (1995) پایایی 85/0 و مدیریت استعداد فیلیپس و روپر (2009) پایایی 86/0 بین آنها توزیع و داده ها جمع آوری گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS23 و LISREL8.54 استفاده گردید. یافته های معادلات ساختاری نشان داد مدیریت استعداد بر توانمند سازی روانشناختی به میزان 68% تاثیر دارد و از بین مؤلفه های مدیریت استعداد، جذب استعداد در رتبه اول و حفظ و نگهداشت استعداد و توسعه استعداد به ترتیب در جایگاه های بعدی قرار دارند. در نتیجه هتل ها می توانند با به کارگیری برنامه های مدیریت استعداد بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان خود بیفزایند. Manuscript profile

  • Article

    7 - طراحی مدل چابکی رفتاری سازمانی با تکنیک های فراترکیب و دیمتل برای بخش آموزش عالی
    Journal of Human Capital Empowerment , Issue 2 , Year , Autumn 2022
    چابکی سازمانی با رویکرد رفتاری، از زمره موضوعاتی محسوب می شود که تبیین ابعاد و زوایای مختلف آن در سازمان های مختلف، جایگاه مطلوبی را برای رشد و ارتقاء عملکرد آنها در سطوح مختلف فراهم می سازد. نظام آموزش عالی، از جمله سازمانهایی است که باید محرکهای تغییر را شناسایی کرده More
    چابکی سازمانی با رویکرد رفتاری، از زمره موضوعاتی محسوب می شود که تبیین ابعاد و زوایای مختلف آن در سازمان های مختلف، جایگاه مطلوبی را برای رشد و ارتقاء عملکرد آنها در سطوح مختلف فراهم می سازد. نظام آموزش عالی، از جمله سازمانهایی است که باید محرکهای تغییر را شناسایی کرده و با تقویت نیروی انسانی در جهت پاسخ به تغییرات محیطی و چابکی بیشتر گام بردارد. با اشاره به اهمیت موضوع، پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل چابکی رفتاری سازمانی در بخش آموزش عالی با بکارگیری روش آمیخته انجام گرفت. در بخش کیفی، با استفاده از روش فراترکیب پس از غربالگری 481 مقاله تعداد 120 مقاله مورد بررسی قرار گرفتند که از این بین 11 عامل به عنوان عوامل نهایی فراترکیب معرفی شدند. در بخش کمی عوامل احصاء شده با استفاده از نظرات 14 نفر از اعضای پانل خبرگان و بکارگیری تکنیک دیمتل، به لحاظ میزان تأثیرگذاری، تأثیرپذیری و روابط درونی مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که معیار توانایی پاسخ به مسائل محیطی در بین سایر معیارها دارای بیشترین و معیار تحول در برنامه ریزی آموزشی کمترین اثرگذاری اثرگذاری بر روی سایر عناصر را داراست. بیشترین نفوذپذیری مربوط به شکل گیری برنامه های آموزشی و تحقیقاتی مجازی وکمترین نفوذپذیری به حمایت مدیران مربوط گردید. همچنین مشخص شد که متغیرهای توانایی پاسخ به مسائل محیطی، مهارت های کاربردی و سازگاری را می توان از بین متغیرهای چابکی رفتاری سازمانی، به عنوان متغیرهای مستقل محسوب کرد. Manuscript profile

  • Article

    8 - ارائه الگوی اثرگذاری تصویرسازمانی با رویکرد سرمایه انسانی در صنعت گردشگری ایران
    Journal of Human Capital Empowerment , Issue 2 , Year , Autumn 2023
    مقاله حاضر با هدف ارائه الگوی اثرگذاری تصویرسازمانی با رویکرد سرمایه انسانی در صنعت گردشگری ایران صورت گرفته است. این تحقیق از نوع توسعه ای و توصیفی- غیرآزمایشی است و از نوع پژوهش آمیخته است. در بخش کیفی، جهت گردآوری داده ها از دو روش کتابخانه ای و میدانی بهره گرفته شده More
    مقاله حاضر با هدف ارائه الگوی اثرگذاری تصویرسازمانی با رویکرد سرمایه انسانی در صنعت گردشگری ایران صورت گرفته است. این تحقیق از نوع توسعه ای و توصیفی- غیرآزمایشی است و از نوع پژوهش آمیخته است. در بخش کیفی، جهت گردآوری داده ها از دو روش کتابخانه ای و میدانی بهره گرفته شده است در گام اول، 25 منبع داخلی و خارجی مورد بررسی قرار گرفتند. تحلیل محتوای متنی این اسناد تا حد اشباع ادامه یافت و در نهایت 129 شاخص، با استفاده از روش تحلیل محتوای متنی به عنوان عوامل اثرگذار استخراج شدند. در ادامه با بهره گیری از 15 نفر خبره دانشگاهی فعال در صنعت گردشکری و با تکنیک دلفی کیفی، 47 زیرمعیار به عنوان زیرمعیارهای نهایی تصویرسازمانی با رویکرد سرمایه انسانی شناسایی شدند و در 7 دسته اقتصادی، برندسازی، کیفیت برند، پتانسیل گردشگری منطقه، فعالیت های تبلیغاتی، تصویر سازی متمرکز بر شغل و مدیریت کلان جای گرفتند. در بخش کمی باتوجه به هدف پژوهش پیش رو؛ جهت پاسخ به پرسشنامه ی تحلیل عاملی اکتشافی تعداد 440 نفر از کارشناسان صنعت گردشگری بعنوان جامعه ی مورد بررسی انتخاب شده و با استفاده از فرمول کوکران تعداد 205 پرسشنامه در میان پاسخ دهندگان توزیع شده است و سپس تجزیه‌وتحلیل داده‌های تحقیق با استفاده از تکنیک ANP-DEMATEL صورت گرفت. نتایج تحقیق نشان داد، معیار " اقتصادی" تأثیرگذارترین معیار بوده و در اولویت اول میان معیارها قرار دارد. همچنین زیرمعیار " ارز آوری" در اولویت اول میان زیرمعیارها قرار گرفت. Manuscript profile

  • Article

    9 - تبیین پایداری روابط تعاملی ابعاد سرمایه اجتماعی با شیوه های مدیریت منابع انسانی دانشی در صنعت بیمه ایران
    Journal of Human Capital Empowerment , Issue 2 , Year , Summer 2024
    زمینه و هدف: شیوه‌های مدیریت منابع انسانی به طور غیر مستقیم از طریق سرمایه اجتماعی به عملکرد سازمانی کمک می‌کند. هدف از این پژوهش ارائه مدل سرمایه ساختاری، انسانی و رابطه‌ای مناسب با شیوه های مدیریت منابع انسانی دانشی در صنعت بیمه ایران بوده است. روش: روش تحقیق توصیفی More
    زمینه و هدف: شیوه‌های مدیریت منابع انسانی به طور غیر مستقیم از طریق سرمایه اجتماعی به عملکرد سازمانی کمک می‌کند. هدف از این پژوهش ارائه مدل سرمایه ساختاری، انسانی و رابطه‌ای مناسب با شیوه های مدیریت منابع انسانی دانشی در صنعت بیمه ایران بوده است. روش: روش تحقیق توصیفی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری تحقیق تعداد 25 نفر از خبرگان صنعت بیمه ایران می‌باشد. جمع آوری داده‌ها از طریق پرسشنامه دلفی با اجزای استاندارد صورت پذیرفت، 3 متغیر اصلی و 9 متغیر فرعی مدل سازی ساختاری مورد آزمون قرار گرفت و روایی و پایایی متغیرها تأمین شد. در این تحقیق از تکنیک (SLR)، مدل سازی معادلات ساختاری برای تعیین ارتباطات بین متغیرها و جامعیت مدل با استفاده از نرم افزار pls استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های تحقیق نشان داده است که مدل نهایی این پژوهش دارای 3 بعد، 9مؤلفه است که بعد رابطه‌ای شامل مولفه‌های اعتماد و صداقت، مشارکت غیررسمی، مشارکت اجتماعی، مشارکت اقتصادی، تعهدات اجتماعی) سرمایه ساختاری شامل(توانایی شبکه، سرمایه های شبکه ) و سرمایه انسانی (اشتراکات شناختی، اشتراکات جمعی) می‌باشد نتیجه‌گیری: و در پایان پیشنهاد شده است با اجرا و پیاده سازی مدیریت منابع انسانی دانشی در جهت بهبود سرمایه اجتماعی و تحقق اهداف در صنعت بیمه ایران گام موثر برداشت Manuscript profile

  • Article

    10 - طراحی مدل رفتارهای پیشگیرانه در جامعه‌پذیری سازمانی مدیران در سازمان‏های دولتی
    Behavioral Studies in Management , Issue 2 , Year , Summer 2027
    رفتارهای پیشگیرانه می تواند نقش یا محیط افراد تازه‌کار را در جهت بهتر شدن و سازگاری با سازمان تغییر دهد. این پژوهش با هدف طراحی مدل رفتارهای پیشگیرانه در جامعه‌پذیری سازمانی مدیران در سازمان های دولتی انجام شده است. روش تحقیق این پژوهش حاضر از نوع ترکیبی (کیفی و کمی) با More
    رفتارهای پیشگیرانه می تواند نقش یا محیط افراد تازه‌کار را در جهت بهتر شدن و سازگاری با سازمان تغییر دهد. این پژوهش با هدف طراحی مدل رفتارهای پیشگیرانه در جامعه‌پذیری سازمانی مدیران در سازمان های دولتی انجام شده است. روش تحقیق این پژوهش حاضر از نوع ترکیبی (کیفی و کمی) با استفاده از روش گراندد تئوری است. ابزار جمع-آوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه است. جامعه آماری نیز در بخش کیفی پژوهش، خبرگان و صاحب‌نظران و مدیران و و در بخش کمی، کارشناسان سازمان‌های دولتی زیرمجموعه وزارت نفت است. روش نمونه‌گیری این تحقیق هدفمند، با تکنیک گلوله برفی است. یافته‌های بدست آمده حاصل از پرسشنامه شامل چهار بعد و 106 گویه بوده، که از طیف 5 درجه‌ای لیکرت تنظیم شده است. بخش اول مربوط به ویژگی های جمعیت شناختی، بخش دوم به اثر هر یک از مولفه‌ها و شاخص‌ها با توجه به ابعاد و مؤلفه‌ها شامل بعد تاکتیک‌های جامعه‌پذیری نهادی (9 گویه جمعی، 16 گویه رسمی، 7 گویه تفویضی، 6 گویه دائمی، 5 گویه متوالی، 7 گویه ثابت)، سپس پیآمدهای جامعه‌پذیری(4 گویه تسلط بر وظیفه، 3 گویه شفافیت نقش، 9 گویه انسجام اجتماعی، 12 گویه ماندگاری در سازمان)، تاکتیک های پیشگیرانه (6 گویه بازخورد جویی، 4 گویه اطلاعات جویی، 3 گویه اجتماعی‌سازی عمومی،2 گویه رابطه سازی با رئیس)، پیامدهای پیشگیرانه(3 گویه بازخورد، 3 گویه اطلاعات، 3 گویه روابط با همکاران، 4 گویه رابطه با رئیس) تدوین شد. و در بخش کمی با استفاد از نرم افزار لیزرل مدل مورد آزمون قرار گرفت و تایید شد و در نهایت پیشنهادهایی مطرح شده است. Manuscript profile

  • Article

    11 - تبیین الگوی رهبری تحول‌آفرین و مدیریت تجدیدشونده با رویکرد آینده‌پژوهی تعبیری به مضامین فرهنگ و عرفان ایرانی
    Behavioral Studies in Management , Issue 5 , Year , Winter 2027
    رهبری سازمان از مباحث مهم و دارای تنوع و پیچیدگی در حوزه سازمان و مدیریت به شمار می‌آید.در آینده‌پژوهی تعبیری با استدلال استعاری، هدف پیش‌بینی نیست بلکه بصیرت یافتن است.ازآنجایی‌که هر استعاره پردازی جدید درباره سازمان و رهبری، باعث می‌شود که علاوه بر اتخاذ نگاهی جدید به More
    رهبری سازمان از مباحث مهم و دارای تنوع و پیچیدگی در حوزه سازمان و مدیریت به شمار می‌آید.در آینده‌پژوهی تعبیری با استدلال استعاری، هدف پیش‌بینی نیست بلکه بصیرت یافتن است.ازآنجایی‌که هر استعاره پردازی جدید درباره سازمان و رهبری، باعث می‌شود که علاوه بر اتخاذ نگاهی جدید به پدیده سازمان، کنشی متناسب با آن و افق‌های جدید برای رهبری و اداره آن تجلی و ظهور یابد، این پژوهش بر اساس روش کیفی- کمّی با رویکرد توصیفی- تحلیلی تلاش دارد که از مضامین و مفاهیم غنی و مهم همانند جشن نوروز و فرشکرد که از فرهنگ ایران باستان نشات می‌گیرند، در استعاره پردازی مفاهیم رهبری تحول‌آفرین و مدیریت تجدیدشونده استفاده شود.نتایج تحقیق نشان می‌دهد مطابق با مفهوم اوستایی فرشکرد و نوزایی و تجدید حیات طبیعت در بهار، سازمان‌ها و افراد نیز بایستی به احیاء و تجدیدقوا بپردازند.لذا استعاره پردازی رهبری تحول‌آفرین بهاری و مدیریت تجدیدشونده مبتنی بر مضامین ایرانی نوروز، انارام و ققنوس و فرشکرد می‌تواند مبتنی بر مضامین ایرانی و الگویی بومی مورد استفاده قرار گیرند. Manuscript profile

  • Article

    12 - ارائه مدل کنش حسابگرانه با رویکرد تحلیل محتوای متنی
    فصلنامه تحقیقات و نظریه های نوین مدیریت دولتی , Issue 1 , Year , Spring 2023
    اینکه هر انسانی در چه زمانی و تحت تاثیر چه عواملی دست به رفتار و عمل می زند سالیان سال است که پژوهشگران را در جای جای دنیا به پژوهش و بررسی واداشته است.هدف از انجام این پژوهش ارائه مدل کنش حسابگرانه با رویکرد تحلیل محتوای متنی است که از نظر هدف در حیطه تحقیقات کاربردی م More
    اینکه هر انسانی در چه زمانی و تحت تاثیر چه عواملی دست به رفتار و عمل می زند سالیان سال است که پژوهشگران را در جای جای دنیا به پژوهش و بررسی واداشته است.هدف از انجام این پژوهش ارائه مدل کنش حسابگرانه با رویکرد تحلیل محتوای متنی است که از نظر هدف در حیطه تحقیقات کاربردی می‌باشد. جامعه آماری اسناد و سوابق بالادستی و مقالات و پایان نامه های مرتبط با این حوزه بوده که متشکل شد از 78 مقاله فارسی و 29 مقاله لاتین . روش نمونه گیری بصورت گلوله برفی و روش‌ گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه‌ای و روش پژوهش تحلیل محتوای متنی است .اکثر روش شناسان کیفی به جای استفاده از واژگان روایی و پایایی که اساساً و از لحاظ مبانی فلسفی ریشه در پارادایم کمی دارند، از معیار اعتمادپذیری یا قابلیت اعتماد جهت ارجاع به ارزیابی کیفیت نتایج کیفی استفاده می کنند. در این پژوهش از استراتژی های تامین اعتمادپذیری هولستی، 1396 ( قابل قبول بودن، انتقال پذیری، قابلیت اطمینان و تاییدپذیری( استفاده شده است . پس از کد گذاری ، مفهوم سازی و مقوله بندی، در نهایت مدل طراحی شد.. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل محتوی متنی مقاله ها توسط نرم افزار مکس کیو دی آ نشان از آن داشت که مدل کنش حسابگرانه شامل 27 معیار است . Manuscript profile