-
Article
1 - شناسایی و تحلیل ابعاد اکوسیستم کارآفرینی فناورانه دانشگاهی ایران از منظر متخصصان مراکز رشد دانشگاهیPublic Policy In Administration , Issue 2 , Year , Summer 2022زمینه: هدف پژوهش حاضر بررسی و تجزیه و تحلیل بلوغ اکوسیستم کارآفرینی ایران بر اساس نظرات متخصصان مراکز رشد دانشگاهی میباشد. هدف: این مطالعه از لحاظ هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها آمیخته- اکتشافی است. روش: در بخش کیفی از روشهای تحلیل محتوا و دلفی استفاده شده است. Moreزمینه: هدف پژوهش حاضر بررسی و تجزیه و تحلیل بلوغ اکوسیستم کارآفرینی ایران بر اساس نظرات متخصصان مراکز رشد دانشگاهی میباشد. هدف: این مطالعه از لحاظ هدف کاربردی و از نظر گردآوری دادهها آمیخته- اکتشافی است. روش: در بخش کیفی از روشهای تحلیل محتوا و دلفی استفاده شده است. جامعه تحقیق در این بخش، 13 نفر از خبرگان مراکز دانشگاهی شامل اساتید دانشگاه، مدیران و کارشناسان مراکز رشد دانشگاهی میباشد که با نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند. در بخش کمی، داده با استفاده از روش پیمایش و توزیع پرسشنامه گردآوری و دادهها از طریق روش مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار PLS تحلیل شده است. جامعه آماری بخش کمی شامل 67 نفر میباشد که بصورت هدفمند با توجه به شاخصهای مسئولیت اجرایی، سمت مدیریت و تجربه در مراکز رشد دانشگاهی انتخاب شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که مراکز رشد دانشگاهی در درون اکوسیستم کارآفرینی فناورانه کشور دارای بلوغ پایین هستند. در نهایت اقداماتی جهت بهبود وضعیت این مراکز توسط نویسندگان ارائه شده است. نتیجهگیری: اگر این اقدامات بطور صحیح توسط دولت و موسسات دانشگاهی توسعه یابند، بلوغ اکوسیستم کارآفرینی فناورانه دانشگاهی قابل افزایش خواهد بود. Manuscript profile -
Article
2 - تاثیر تبلیغات شفاهی بر تمایل به استفاده از خدمات بیمه در میان مشتریان شرکت های بیمه شهر رشتJounal of Marketing Management , Issue 4 , Year , Autumn 2018تبلیغات شفاهی به عنوان یکی از مهمترین و قدیمی ترین ابزارهای غیررسمی ارتباطات، نقش موثری در فرآیندهای بازاریابی مانند ترغیب افراد به خرید محصولات و استفاده از خدمات ایفا مینماید. اکثر مصرف کنندگان به اطلاعات دهان به دهانی که از دوستان و آشنایان بدست می آورند بیشتر اتکا م Moreتبلیغات شفاهی به عنوان یکی از مهمترین و قدیمی ترین ابزارهای غیررسمی ارتباطات، نقش موثری در فرآیندهای بازاریابی مانند ترغیب افراد به خرید محصولات و استفاده از خدمات ایفا مینماید. اکثر مصرف کنندگان به اطلاعات دهان به دهانی که از دوستان و آشنایان بدست می آورند بیشتر اتکا میکنند، زیرا این اطلاعات را موثق تر از آگهی های تجاری و اظهارات بازاریابان میدانند. از اینرو در محیطی که اعتماد مصرف کننده هم به سازمانها و هم به تبلیغات کاهش یافته است، تبلیغات شفاهی راهی جهت کسب مزیت رقابتی ارایه می نماید و به سازمان ها و شرکتهای تجاری امکان می دهد تا از این طریق بر قصد خرید مشتریان تاثیر بگذارند. با توجه به اهمیت موضوع، پژوهش حاضر تلاش نموده است تا به بررسی تاثیر تبلیغات شفاهی بر تمایل به استفاده از خدمات در میان مشتریان صنعت بیمه بپردازد. این پژوهش از نظر روش و ماهیت، از جمله تحقیقات توصیفی-همبستگی و از نظر هدف، کاربردی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر، مشتریان شرکتهای بیمه فعال در سطح شهر رشت را شامل می شود که برای انتخاب نمونه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، 300 پرسشنامه بین آنها توزیع گردید. جهت تحلیل داده ها و آزمون فرضیه های تحقیق از روش مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش گویای این امر است که ابعاد تبلیغات شفاهی یعنی شدت، ظرفیت مثبت، ظرفیت منفی، محتوای تبلیغات شفاهی و همچنین تصویر شرکت بر تمایل مشتریان به استفاده از خدمات بیمه تاثیر دارند. Manuscript profile -
Article
3 - تاثیر تبلیغات شفاهی بر تمایل به استفاده از خدمات بیمه در میان مشتریان شرکت های بیمه شهر رشتJounal of Marketing Management , Issue 26 , Year , Spring 2015تبلیغات شفاهی به عنوان یکی از مهم ترین و قدیمی ترین ابزارهای غیررسمی ارتباطات، نقش موثری در فرآیندهای بازاریابی مانند ترغیب افراد به خرید محصولات و استفاده از خدمات ایفا می نماید. اکثر مصرف کنندگان به اطلاعات دهان به دهانی که از دوستان و آشنایان به دست می آورند بیشتر ات Moreتبلیغات شفاهی به عنوان یکی از مهم ترین و قدیمی ترین ابزارهای غیررسمی ارتباطات، نقش موثری در فرآیندهای بازاریابی مانند ترغیب افراد به خرید محصولات و استفاده از خدمات ایفا می نماید. اکثر مصرف کنندگان به اطلاعات دهان به دهانی که از دوستان و آشنایان به دست می آورند بیشتر اتکا می کنند، زیرا این اطلاعات را موثق تر از آگهی های تجاری و اظهارات بازاریابان می دانند. از این رو در محیطی که اعتماد مصرف کننده هم به سازمان ها و هم به تبلیغات کاهش یافته است، تبلیغات شفاهی راهی جهت کسب مزیت رقابتی ارایه می نماید و به سازمان ها و شرکت های تجاری امکان می دهد تا از این طریق بر قصد خرید مشتریان تاثیر بگذارند. با توجه به اهمیت موضوع، پژوهش حاضر تلاش نموده است تا به بررسی تاثیر تبلیغات شفاهی بر تمایل به استفاده از خدمات در میان مشتریان صنعت بیمه بپردازد. این پژوهش از نظر روش و ماهیت، از جمله تحقیقات توصیفی همبستگی و از نظر هدف، کاربردی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر، مشتریان شرکت های بیمه فعال در سطح شهر رشت را شامل می شود که برای انتخاب نمونه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، 300 پرسشنامه بین آن ها توزیع گردید. جهت تحلیل داده ها و آزمون فرضیه های تحقیق از روش مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش گویای این امر است که ابعاد تبلیغات شفاهی یعنی شدت، ظرفیت مثبت، ظرفیت منفی، محتوای تبلیغات شفاهی و همچنین تصویر شرکت بر تمایل مشتریان به استفاده از خدمات بیمه تاثیر دارند. Manuscript profile -
Article
4 - شناسایی موانع اجرای خط مشی های کارآفرینی و نوآوری در برنامه های توسعه جمهوری اسلامی ایرانJournal of Innovation and Creativity in Human Science , Issue 5 , Year , Winter 2019زمینه: اجرای صحیح و مطلوب خط مشیهای کارآفرینی به عنوان محرک نوآوری و رشد اقتصادی، نقش کلیدی در توسعه اقتصادی و ظهور اقتصادهای مبتنی بر دانش و نوآوری دارد.مرحله اجرا یکی از مهمترین و پرچالشترین مراحل فرایند خط مشی گذاری میباشد. این مرحله نقطه آغازین تحقق هدف ها است عوامل Moreزمینه: اجرای صحیح و مطلوب خط مشیهای کارآفرینی به عنوان محرک نوآوری و رشد اقتصادی، نقش کلیدی در توسعه اقتصادی و ظهور اقتصادهای مبتنی بر دانش و نوآوری دارد.مرحله اجرا یکی از مهمترین و پرچالشترین مراحل فرایند خط مشی گذاری میباشد. این مرحله نقطه آغازین تحقق هدف ها است عوامل متعددی میتوانند در اجرای یک خط مشی نقش داشته باشند. محققان هر یک به نوبه خود، عوامل مؤثر بر اجرای موفق یک خط مشی را بیان کردند توجه نداشتن به این عوامل میتواند در اجرای خط مشیها چالش ایجاد کند. هدف: هدف این پژوهش دستیابی به مهم ترین موانع اجرای برنامه های توسعه در حوزه کارآفرینی است. روش: این تحقیق از نظر هدف کاربردی، از نظر گردآوری داده ها کیفی و با استفاده از تکنیک مصاحبه عمیق با ۱۴ نفر از صاحب نظران صورت گرفته است. روش نمونه گیری هدفمند و ملاک تعیین حجم نمونه، اشباع نظری است که در نمونة دوازدهم اشباع نظری حاصل شد. همچنین برای تحلیل داده ها از کدگذاری باز و محوری استفاده شد. یافته ها: موانع اجرا عبارتند از: موانع ماهیتی (فقدان متولی واحد، عدم استانداردسازی قوانین، تعدد قوانین و عدم همسویی قوانین)، موانع مشارکتی (عدم مشارکت مجریان و ذینفعان )، موانع مربوط به مجریان (نبود مسئولیت پذیری در مجریان، فقدان آموزش مناسب برای مجریان، ضعف و ناکارآمدی مجریان، فقدان هماهنگی مناسب بین مجریان و تغییر مجریان کارآمد)، موانع محیطی (شرایط محیطی نامناسب، ساختار اداری نامناسب، اراده سیاسی ناکافی و عدم پایبندی به برنامه)، موانع پیادهسازی (عدم نیازسنجی برای اجرا، زمان اجرا نامناسب، فقدان ابزار اجرا و ظرفیت ناکافی اجرا) و موانع نظارتی (نظارت نامناسب بر اجرا، فقدان ضمانت اجرایی، وجود دستگاههای نظارتی مستقل، ابزار نامناسب ارزیابی و عدم دریافت و انعکاس بازخور) نتیجه گیری: با توجه به نتایج این تحقیق مطمئن ترین مسیر پیش روی کشور در راستای دستیابی به اهداف مندرج در برنامه های توسعه، ایجاد ساختاری مناسب در جهت تدوین خط مشیهای مطلوب، تعیین متولی اجرا و استفاده از نظرات ذینفعان است. از سوی دیگر، پایبندی به اسناد برنامه های توسعه و الزامات اجرایی توسط دولتها و مدیران ارکان مختلف در طول ادوار مختلف نیز، در این امر خطیر موثر می باشد. Manuscript profile -
Article
5 - تبیین مدل تامین مالی جمعی در پروژههای کارآفرینی صنعت ساختمانJournal of Development & Evolution Mnagement , Issue 5 , Year , Winter 2023هدف این پژوهش، تبیین مدل تامین جمعی در پروژههای صنعت ساختمان ایران است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی، اکتشافی و کاربردی است و از روش تحقیق کیفی و کمی(آمیخته) استفاده شده است. در بخش کیفی از فن دلفی و اجماع 7 خبره اجرایی و دانشگاهی بهره گرفته شد که به روش هدفمند و گلوله برف Moreهدف این پژوهش، تبیین مدل تامین جمعی در پروژههای صنعت ساختمان ایران است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی، اکتشافی و کاربردی است و از روش تحقیق کیفی و کمی(آمیخته) استفاده شده است. در بخش کیفی از فن دلفی و اجماع 7 خبره اجرایی و دانشگاهی بهره گرفته شد که به روش هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. در بخش کمی، از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد و پرسشنامه میان 65 نفر از متخصصان پروژههای کارآفرینی ساختمان سازی به صورت نمونه گیری تصادفی، توزیع و تحلیل انجام شد. همچنین پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ تایید شد و روایی محتوا و سازه نیز بررسی شد. نتایج نشان داد مدل تامین جمعی پروژههای کارآفرینی شامل هشت دسته اصلی است که عبارتاند از ویژگیها پروژه، فرهنگ، نقش دولت ونهادهای ناظر، روشهای اطلاعرسانی کمپین و بازاریابی، ویژگیهای سرمایهگذار، ویژگیهای مکانی و جغرافیایی، ویژگیهای بازار مالی و ویژگیها مجریان و بنیانگذاران. با توجه به یافتههای پژوهش پیشنهاد میشود که هر یک از مجریان، سرمایهگذارن و دولت و نهادهای ناظر، در طراحی پلتفرمهای تامین مالی جمعی همکاری لازم را انجام دهند چرا که کمبود یک پلتفرم مناسب، امن و حرفهای در این زمینه در بازار ایران به شدت احساس میشود. از آنجایی که ایران مملو از فارغالتحصیلان دانشی و نوآور هست و شامل رشد کارآفرینی هستیم و البته مشکلات اقتصادی و مالی گریبانگیر اجرایی شدن ایدههای خلاقانه جوانان است، وجود یک پلتفرم تامین مالی جمعی و آموزش فرهنگ مالی لازم و وضع قوانین به اقتصاد ایران کمک کرده و مسیر پروژههای عمرانی نوآورانه را هموار میسازد Manuscript profile -
Article
6 - بررسی نقش ذائقه فرهنگی فناورانه در اکوسیستم کارآفرینی فناوری دیجیتال صنایع خلاق ایرانJournal of Development & Evolution Mnagement , Issue 4 , Year , Winter 2022تحولات پرشتاب فناوریهای دیجیتال بهطور گسترده بر صنایع خلاق اثرگذار است بهنحویکه از تلفیق فناوریهای نوین با فرهنگ و هنر سنتی، تحولی شگرف را در توسعه کسبوکارهای این حوزه ایجاد شده است. لیکن رویکرد صرفا اقتصادی به اکوسیستم کارآفرینی دیجیتال و خلاق منجر به نوعی تقلیل Moreتحولات پرشتاب فناوریهای دیجیتال بهطور گسترده بر صنایع خلاق اثرگذار است بهنحویکه از تلفیق فناوریهای نوین با فرهنگ و هنر سنتی، تحولی شگرف را در توسعه کسبوکارهای این حوزه ایجاد شده است. لیکن رویکرد صرفا اقتصادی به اکوسیستم کارآفرینی دیجیتال و خلاق منجر به نوعی تقلیل گرایی می شود که بدون توجه به ذائقه فرهنگی فناوریهای دیجیتال، این اکوسیستم را بررسی می کند. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجیگری ذائقه فرهنگی فناوریهای دیجیتال در اکوسیستم کارآفرینی فناورانه دیجیتال در صنایع خلاق دیجیتال ایران میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل 175 شرکت در حوزه کسب وکارهای دیجیتال و فضای مجازی مانند انیمیشن و بازیهای رایانهای میباشد که در دبیرخانه برنامه توسعه زیستبوم شرکتهای خلاق معاونت علمی ریاست جمهوری ثبت شده میباشد و 120 شرکت به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اصلی سنجش این تحقیق پرسشنامه محقق ساخته می باشد. تجزیه و تحلیل دادهها با مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزیی (PLS) و با استفاده از نرمافزار Smart PLS انجام شد. نتایج نشان داد که ذائقه فرهنگی فناورانه دیجیتال نقش میانجی در اکوسیستم دارد. Manuscript profile -
Article
7 - شناسایی مکانیزم های ارزیابی عملکرد کارآفرینانه کارکنان، مشوق رفتار کارآفرینانه سازمانیJournal of Development & Evolution Mnagement , Issue 2 , Year , Summer 2024با توجه به تاثیر کارآفرینی بر عملکرد سازمان ها، پژوهش های مختلفی درصدد شناسایی عوامل موثر بر ارتقاء کارآفرینی در سازمان ها هستند. از سوی دیگر در سال های اخیر گرایش فزاینده ای پژوهشی به نقش فرایندها و اقدامات مدیریت منابع انسانی به عنوان یک رویکرد سودمند که می تواند ب More
با توجه به تاثیر کارآفرینی بر عملکرد سازمان ها، پژوهش های مختلفی درصدد شناسایی عوامل موثر بر ارتقاء کارآفرینی در سازمان ها هستند. از سوی دیگر در سال های اخیر گرایش فزاینده ای پژوهشی به نقش فرایندها و اقدامات مدیریت منابع انسانی به عنوان یک رویکرد سودمند که می تواند به رشد فعالیت های کارآفرینانه در شرکت ها کمک کند، صورت پذیرفته است. از این رو برای تحقق هدف پژوهش از رویکرد کیفی و روش مطالعۀ موردی بهره گرفته شد. خبرگان کلیدی این پژوهش را برخی مدیران و مشاوران شرکت های مورد بررسی که با حوزه منابع انسانی و کارآفرینی سازمانی آشنا باشند تشکیل دادهاند که درمجموع 26 نفر از این افراد به روش گلوله برفی شناسایی شدند. برای تحلیل دادههای جمعآوری شده، از روش تحلیل مضمون استفاده گردید. که در نتیجه 5 مقوله، 13 مؤلفه، و 60 مفهوم شناسایی گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که مولفۀ ارزیابی عملکرد کارآفرینانه شامل چهار زیرمولفۀ؛ ارزیابی عملکرد براساس اهداف کارآفرینانه، ارزیابی عملکرد براساس ایجاد نوآوری، ارزیابی عملکرد براساس ریسکپذیری و ارزیابی عملکرد تیمی پرسنل است. که میتواند در بروز رفتارهای کارآفرینانۀ سازمانی موثر باشند.
Manuscript profile -
Article
8 - بررسی رابطه بین عوامل موثر بر استراتژی کارآفرینی سازمانی( مورد مطالعه: شرکتهای تحت پوشش سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران)Journal of Business Management , Issue 5 , Year , Winter 2019پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین عوامل موثر بر استراتژی کارآفرینی صورت گرفته است. تحقیق حاضر بر حسب هدف توسعه ای و کاربردی بوده و بر حسب نحوه گردآوری داده ها، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل شرکتهای وابسته سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی Moreپژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین عوامل موثر بر استراتژی کارآفرینی صورت گرفته است. تحقیق حاضر بر حسب هدف توسعه ای و کاربردی بوده و بر حسب نحوه گردآوری داده ها، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل شرکتهای وابسته سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و روش نمونه گیری در این تحقیق از میان شرکتهای مذکور به تعداد 36 عدد بوده است. به منظور تعیین پایایی پرسشنامه به کمک نرم افزار SPSS آلفای کرونباخ به میزان 71/0 به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل از نرم افزار SPSS استفاده گردید و تحلیل عاملی تاییدی برای بررسی روایی سازه ابزار اندازه گیری به کمک نرم افزارPLS انجام گرفت. نتایج حاصله نشان داد که از میان 13 رابطه، تعداد 9 رابطه تایید شده است. و تمامی روابط جهت مثبت دارند. (05/0>P). یافته ها نشان می دهد که متغیر مستقل محرک های بیرونی مستقیما بر نتایج فردی و سازمانی بی تاثیر است، اما توانسته است تاثیر معنی داری بر دیدگاه استراتژیک و گرایش و رفتار کارآفرینانه داشته باشد. متغیر مستقل شناخت کارآفرینانه بر نتایج فردی و سازمانی تاثیرگذار است و تاثیر معنی داری نیز بر دیدگاه استراتژیک، معماری سازمانی و گرایش و رفتار کارآفرینانه داشته دارد. از بین سه متغیر وابسته میانی (دیدگاه استراتژیک، معماری سازمانی و گرایش و رفتار کارآفرینانه)، دو متغیر معماری سازمانی و گرایش و رفتار کارآفرینانه بر نتایج فردی و سازمانی تاثیر دارند (05/0>P) و دیدگاه استراتژیک بر نتایج فردی و سازمانی بی تاثیر بوده است. Manuscript profile -
Article
9 - بررسی نقش شرکتهای دانشبنیان در توسعه کارآفرینی بینالمللی با تاکید بر ویژگی های(خلاقیت، تجاری سازی، مقاومت در برابر تغییر و رقابت پذیر بودن) این شرکت-هاJournal of Business Management , Issue 4 , Year , Autumn 2023جکیده:مقاله حاضر به بررسی نقش شرکتهای دانشبنیان بر توسعه کارآفرینی بینالمللی با تاکید برخلاقیت و نوآوری؛ تجاری سازی، رقابت پذیری و مقاومت در برابر تغییر که از ویژگیهای این شرکتها می-باشد، میپردازد. بر این اساس، پژوهش فوق از نظر هدف توسعه ای- کاربردی و روش آن نیز ت Moreجکیده:مقاله حاضر به بررسی نقش شرکتهای دانشبنیان بر توسعه کارآفرینی بینالمللی با تاکید برخلاقیت و نوآوری؛ تجاری سازی، رقابت پذیری و مقاومت در برابر تغییر که از ویژگیهای این شرکتها می-باشد، میپردازد. بر این اساس، پژوهش فوق از نظر هدف توسعه ای- کاربردی و روش آن نیز توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را شرکتهای دانشبنیان استان تهران که شامل 2800میباشد، تشکیل میدهد که بر اساس فرمول مورگان و بهصورت تصادفی 340 شرکت به عنوان نمونه انتخاب شدند و از مدیران و خبرگان این شرکتها اطلاعات لازم جمع آوری شد. روش گردآوری دادهها در بخش کیفی از طریق مطالعات کتابخانهای و در قسمت کمی از پرسشنامه جهت جمعآوری اطلاعات کمک گرفته شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری مناسب استفاده شده است. بر اساس نظر افراد مورد بررسی این یافته ها بدست آمد: که شرکتهای دانشبنیان با داشتن ویژگیهایی مانند نوآوری و خلاقیت؛ رقابت پذیری؛ تجاری سازی و تاب آوری در برابر تغییر، نقش موثری در رشد و توسعه کارآفرینی بینالمللی دارند. Manuscript profile