-
Article
1 - شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر توسعه چابکی سازمانی در سازمان آموزش و پرورش خراسان شمالیEducational Leadership & administration , Issue 5 , Year , Winter 1397طبق مبانی نظری مطرح شده در تحقیق عوامل سازمانی،عوامل راهبردی،عوامل انسانی وعوامل فناوری دراین تحقیق به عنوان عوامل تاثیرگذاربر توسعه چابکی سازمانی آموزش و پرورش خراسان شمالی شناسایی شدند.جهت تبیین مدل مدنظر پرسشنامه-ای از نوع استاندارد متعلق به شریفی و ژانگ (2001) مورد Moreطبق مبانی نظری مطرح شده در تحقیق عوامل سازمانی،عوامل راهبردی،عوامل انسانی وعوامل فناوری دراین تحقیق به عنوان عوامل تاثیرگذاربر توسعه چابکی سازمانی آموزش و پرورش خراسان شمالی شناسایی شدند.جهت تبیین مدل مدنظر پرسشنامه-ای از نوع استاندارد متعلق به شریفی و ژانگ (2001) مورد استفاده قرار گرفت. تعداد جامعه آماری در این تحقیق برابر با 996 نفر بود که نمونه آماری به تعداد 277 نفر با استفاده از فرمول کوکران مورد تخمین قرار گرفت و افراد عضو نمونه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیلهای آماری در سطح توصیفی نشان داد که میانگین سطح چابکی سازمانی در آموزش و پرورش خراسان شمالی برابر با 3.10 در بازه 1-5 میباشد؛ همچنین میانگین عوامل سازمانی، راهبردی، انسانی و فناوری به ترتیب برابر با 3.78، 3.38، 3.12 و 2.904 به دست آمده است. در سطح استنباطی نتایج حاکی از این بود که چهار عامل سازمانی، راهبردی، انسانی و فناوری به ترتیب 45 درصد، 13 درصد، 9 درصد و 8 درصد از واریانس چابکی سازمانی را توضیح میدهد. همچنین اولویتبندی عوامل موثر بر چابکی سازمانی بدین صورت است که عوامل سازمانی، عوامل راهبردی، عوامل انسانی و عوامل فناوری به ترتیب دارای اولویت تاثیر بر چابکی سازمانی هستند. Manuscript profile -
Article
2 - Explaining an Organizational Agility Development ModelJournal of System Management , Issue 2 , Year , Spring 2019Nowadays, organizational agility is a subject that its study has a significant impact on the growth and improvement of organizations. The present research is carried out in order to design and explain an organizational agility development model for the North Khorasan pr MoreNowadays, organizational agility is a subject that its study has a significant impact on the growth and improvement of organizations. The present research is carried out in order to design and explain an organizational agility development model for the North Khorasan province's organization of education. Present research in terms of purpose is applied and in terms of methodology is descriptive-exploratory. According to the theoretical hypotheses explained in the research, organizational, strategic, human, and technological factors were identified in this research as the factors explaining the organizational agility development model for the North Khorasan province's organization of education. In order to explain the research model, a standard questionnaire, developed by Sharifi and Zhang (2001), was used. The Cochran formula was used to determine the sample size and the sampling method was stratified random sampling. To analyze data, descriptive and inferential statistics methods were used so that in the inferential part, confirmatory and exploratory factor analysis tests using SPSS and LISREL were used. The results obtained from the statistical analysis at the descriptive level demonstrated that average of organizational agility, human, organizational and strategic factors are greater than the average level and average of technological factors is at the average level. At the inferential level, which used confirmatory factor analysis, the results indicated that organizational, human, strategic, and technological factors are influential on the organizational agility development. Thus, this study develops an organizational agility model based on the aforementioned factors Manuscript profile -
Article
3 - طراحی مدل برنامه درسی رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالیEducational researches , Issue 5 , Year , Winter 2022چکیدهیکی از روش های طراحی مدل برنامه درسی، استفاده از شاخص های ارزیابی کیفیت و اعتبارسنجی از برنامه های موجود است. در پژوهش حاضر، با استفاده از تحلیل میانجی بر اساس شاخصهای فوق مدلی برای برنامة درسی دورة کارشناسی رشتة علوم تربیتی در دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی تبیین Moreچکیدهیکی از روش های طراحی مدل برنامه درسی، استفاده از شاخص های ارزیابی کیفیت و اعتبارسنجی از برنامه های موجود است. در پژوهش حاضر، با استفاده از تحلیل میانجی بر اساس شاخصهای فوق مدلی برای برنامة درسی دورة کارشناسی رشتة علوم تربیتی در دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی تبیین و طراحی شده است. رویکرد پژوهش حاضر اکتشافی است و در زمره تحقیقات کاربردی طبقه بندی می شود و از روش ترکیبی (کمّی-کیفی) بهره گرفته است. همه اساتید مشغول به تدریس در رشته مذکور به عنوان جامعه آماری، طور تمام شمار انتخاب شده و با آنها مصاحبه انجام گرفت و در ادامه به پرسشنامه پاسخ دادند. اعتبار پرسشنامه مذکور توسط 8 تن از اساتید متخصص تأیید شد و ضریب پایایی آن برابر با 987/0 به دست آمد. داده های حاصل از پرسشنامه از طریق آزمون T یک نمونهای مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مدل برنامة درسی و مدل تحلیل میانجی از طریق نرم افزار آموس طراحی شد. یافتههای این تحقیق عبارتند از: تدوین و استانداردسازی 12 عامل، 33 ملاک و 211 نشانگر، طراحی مدل دوازده عاملی برنامه درسی، مشخص نمودن متغییرهای میانجی و نهایتا طراحی مدل تحلیل میانجی. Manuscript profile -
Article
4 - تکریم مقام معلم: طراحی مدل و تبیین به روش داده بنیادCurriculum Development and Educational Planning Research , Issue 1 , Year , Summer 2023پژوهش حاضر، با هدف طراحی مدلی برای تبیین مقام و منزلت معلم با رویکرد کیفی از استراتژی داده بنیاد با پارادایم برساختگرایی انجام شد. دادهها با مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته و شرکت 17 نفر از اساتید دانشگاه و کارشناسان و مدیران مجرب اداره آموزش و پرورش شهر خرمآباد گردآور Moreپژوهش حاضر، با هدف طراحی مدلی برای تبیین مقام و منزلت معلم با رویکرد کیفی از استراتژی داده بنیاد با پارادایم برساختگرایی انجام شد. دادهها با مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته و شرکت 17 نفر از اساتید دانشگاه و کارشناسان و مدیران مجرب اداره آموزش و پرورش شهر خرمآباد گردآوری شدند. این افراد با تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند و تا اشباع نظری کار مصاحبه ادامه یافته است. تحلیل دادهها به روش مقایسه مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی با نرمافزار MAXQDA انجام گرفت. روایی یافتهها توسط مصاحبهشوندگان و سپس اساتید متخصص مورد بررسی و بازنگری قرار گرفت. پایایی نیز با روش بازآزمون 79 درصد تأیید شد. تحلیل دادهها با روش مقایسه مداوم در طی سه مرحله انجام شد و در نهایت، مدل پارادایمی تکریم مقام معلم تبیین شد. یافته های پژوهش نشان داد تکریم مقام معلم در شهر خرمآباد تحت تأثیر پنج دسته شرایط خاص طبقه بندی می شود: شرایط علی شامل بر: اخلاق حرفهای، مراکز تربیت معلم، نقش مدیران، فرایندهای اجرایی و ارتقاء، دنیای اطلاعات و ارتباطات، تبلیغات و رسانهها؛ عوامل زمینه ای شامل بر: ارزششناسی مقام معلم، پیشینه فرهنگی، اعتقادات مذهبی، درآمد امن، شایستهسالاری، قوانین؛ عوامل مداخلهگر شامل بر: بلوغ فکری جامعه، ساختار پشتیبان، طبقهبندی مشاغل؛ راهبردها شامل بر: اشتراکگذاری نقاط قوت، فرهنگسازی، بهبود استاندارد، اشاعه تفکر انتقادی، زیرساختهای حمایتی، اشاعه کارآفرینی، تعامل ملی و بینالمللی؛ پیامدها شامل بر: جهانیشدن، معلم پژوهشگر، معلم کارآمد، معلم خلاق، انگیزه درونی، جذب جوانان علاقهمند، گسترش عدالت اجتماعی، مسئولیتپذیری همهجانبه. Manuscript profile -
Article
5 - شناسایی مؤلفههای توانمندسازی روانشناختی مدیران مدارس آموزشوپرورش شهرستان مشهدThe Journal of Modern Thoughts in Education , Issue 4 , Year , Summer 2022توانمندسازی روانشناختی مدیران آموزشوپرورش و اجرای برنامههای مرتبط با آن، یکی از ابزارهای مهم ایجاد تغییر و تحول در نظام آموزشی است. این ابزار به صورت مستقیم و غیرمستقیم منجر به بالا رفتن بهرهوری و توسعۀ نیروی انسانی میشود. الگوی علمی این پژوهش براساس مصاحبۀ کیفی صو Moreتوانمندسازی روانشناختی مدیران آموزشوپرورش و اجرای برنامههای مرتبط با آن، یکی از ابزارهای مهم ایجاد تغییر و تحول در نظام آموزشی است. این ابزار به صورت مستقیم و غیرمستقیم منجر به بالا رفتن بهرهوری و توسعۀ نیروی انسانی میشود. الگوی علمی این پژوهش براساس مصاحبۀ کیفی صورت گرفته با مدیران و نخبگان آموزشوپرورش انتخاب شد. روش نمونهگیری به دو صورت هدفمند و گلوله برفی میباشد. درنهایت با مراجعه به خبرگان، تعداد 18 مصاحبۀ کیفی صورت گرفت. با استفاده از تکنیک گراندد تئوری به شناسایی مؤلفههای توانمندسازی روانشناختی مدیران آموزشوپرورش شهرستان مشهد پرداخته شد که ضرورت هر یک از مؤلفههای مدل استخراجشده برای توانمندسازی روانشناختی بررسی گردیده. پژوهش حاضر با روش کدگذاری در سه مرحلۀ باز، محوری و انتخابی تحلیل شد. نتایج نشان دادند که مجموع تعداد گره های کدهای بدون تکرار، 140 مورد می باشند که طبق تشابهات مفهومی ترکیب و 124 گره (کدهای مشترک) استخراج شدند. بر اساس شهود و درک پژوهشگران از موضوع موردبررسی و با توجه به وجه اشتراک، آنها در قالب 2 مؤلفه اصلی (رویکردهای ساختاری و رویکردهای مدیریتی) و 10 مؤلفه فرعی در قالب گره درختی دستهبندی شدند. درنهایت مؤلفه های اصلی و فرعی تشکیلدهنده توانمندسازی روانشناختی مدیران مدارس آموزشوپرورش شهرستان مشهد بیان شده اند. Manuscript profile -
Article
6 - شناسایی مؤلفه های اعتبار سنجی استاندارد های بین المللی نظام ارزشیابی دانشگاه فرهنگیانThe Journal of Modern Thoughts in Education , Issue 1 , Year , Autumn 2023پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه های اعتبار سنجی استاندارد های بین المللی نظام ارزشیابی دانشگاه فرهنگیان صورت گرفت. از نظر هدف به صورت کاربردی و از نظر روش به صورت کیفی است که با استفاده از تکنیک گراندد تئوری (داده بنیاد) انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان، متخ Moreپژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه های اعتبار سنجی استاندارد های بین المللی نظام ارزشیابی دانشگاه فرهنگیان صورت گرفت. از نظر هدف به صورت کاربردی و از نظر روش به صورت کیفی است که با استفاده از تکنیک گراندد تئوری (داده بنیاد) انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان، متخصصان و اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان استان های خراسان بودند که 18 نفر از آن ها به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. همچنین براساس اصل اشباع مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شد. در این پژوهش ضرورت هر یک از مؤلفه های مدل استخراج شده برای اعتبار سنجی استاندارد های بین المللی نظام ارزشیابی بررسی گردید و اطلاعات با روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. یافته ها بیانگر 3 کد اصلی استخراج شده بودند که کدها در 15 محور گروه بندی شدند. نتایج نشان دادند که تعداد 400 مورد به عنوان گره های کد های بدون تکرار مشخص شدند که ترکیب آن ها براساس تشابهات مفهومی صورت گرفت. درنتیجه تعداد 141 گره (کد های مشترک) استخراج شد که با توجه به وجه اشتراک آن ها در قالب 3 مؤلفه اصلی (مؤلفه های درونی، اجرا، بیرونی) و 15 مؤلفه فرعی در قالب گره درختی شناسایی و دسته بندی شدند. همچنین نتایج پژوهش حاضر با پیشینه آن سازگار بوده و نشان دادند که مدل پژوهش حاضر از سطح اعتبار قابل قبولی برخوردار است. Manuscript profile