• Home
  • حمید رضایی فر

    List of Articles حمید رضایی فر


  • Article

    1 - طراحی مدل اقناع عمومی در حکمرانی خوب شهری (مورد مطالعه: دستگاه‌های اجرایی استان خراسان‌رضوی)
    Journal of Management and Sustainable Development Studies , Issue 13 , Year , Spring 2024
    این تحقیق با هدف طراحی مدل اقناع عمومی در حکمرانی‌خوب ‌شهری در دستگاه‌های اجرایی‌خراسان ‌رضوی تدوین شده ‌است. روش تحقیق، از نوع آمیخته می‌باشد که در بخش کیفی از نوع نظریه‌پردازی داده ‌بنیاد و در بخش کمّی، پیمایشی با رویکرد معادلات ساختاری است. روش نمونه‌گیری در بخش کیفی More
    این تحقیق با هدف طراحی مدل اقناع عمومی در حکمرانی‌خوب ‌شهری در دستگاه‌های اجرایی‌خراسان ‌رضوی تدوین شده ‌است. روش تحقیق، از نوع آمیخته می‌باشد که در بخش کیفی از نوع نظریه‌پردازی داده ‌بنیاد و در بخش کمّی، پیمایشی با رویکرد معادلات ساختاری است. روش نمونه‌گیری در بخش کیفی، هدفمند و از نوع گلوله‌برفی است که تعداد مشارکت‌کنندگان 12 نفر می‌باشد. جامعه آماری در مرحله کمّی، کلیه مدیران دستگاه‌های اجرایی‌خراسان ‌رضوی در سال 1400 می‌باشد که تعداد آن‌ها 8936 نفر می‌باشد. روش تحقیق در بخش کمّی، پیمایشی با رویکرد معادلات ساختاری و با ابزار پرسش‌نامه محقق ساخته می‌باشد. روش نمونه‌گیری در مرحله کمّی، نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب با حجم به تعداد 368 نفر است. تجزیه و تحلیل داده‌ها در بخش کیفی، از طریق کدگذاری با استفاده از نرم‌افزار مکس کیودا می‌باشد. یافته‌های تحقیق نشان داده است که عواملی همانند سرمایه اجتماعی و حکمرانی مسائل باعث می‌شود که اقناع عمومی شکل گیرد و منجر به پیامدهایی از جمله بهبود عملکرد به‌صورت توسعه انسانی پایدار و بهبود حل مسئله می‌گردد. زمینه این استراتژی‌ها سیاست‌های حمایتی و فرهنگی هستند. در این میان نباید از مداخله‌گرهایی چون موانع محیطی و موانع ارتباطی نیز چشم پوشی کرد. Manuscript profile

  • Article

    2 - شناسایی مؤلفه‌های توانمندسازی روان‌شناختی مدیران مدارس آموزش‌وپرورش شهرستان مشهد
    The Journal of Modern Thoughts in Education , Issue 4 , Year , Summer 2022
    توانمندسازی روان‌شناختی مدیران آموزش‌وپرورش و اجرای برنامه‌های مرتبط با آن، یکی از ابزارهای مهم ایجاد تغییر و تحول در نظام آموزشی است. این ابزار به صورت مستقیم و غیرمستقیم منجر به بالا رفتن بهره‌وری و توسعۀ نیروی انسانی می‌شود. الگوی علمی این پژوهش براساس مصاحبۀ کیفی صو More
    توانمندسازی روان‌شناختی مدیران آموزش‌وپرورش و اجرای برنامه‌های مرتبط با آن، یکی از ابزارهای مهم ایجاد تغییر و تحول در نظام آموزشی است. این ابزار به صورت مستقیم و غیرمستقیم منجر به بالا رفتن بهره‌وری و توسعۀ نیروی انسانی می‌شود. الگوی علمی این پژوهش براساس مصاحبۀ کیفی صورت گرفته با مدیران و نخبگان آموزش‌وپرورش انتخاب شد. روش نمونه‌گیری به دو صورت هدفمند و گلوله برفی می‌باشد. درنهایت با مراجعه به خبرگان، تعداد 18 مصاحبۀ کیفی صورت گرفت. با استفاده از تکنیک گراندد تئوری به شناسایی مؤلفه‌های توانمندسازی روان‌شناختی مدیران آموزش‌وپرورش شهرستان مشهد پرداخته شد که ضرورت هر یک از مؤلفه‌های مدل استخراج‌شده برای توانمندسازی روان‌شناختی بررسی گردیده. پژوهش حاضر با روش کدگذاری در سه مرحلۀ باز، محوری و انتخابی تحلیل شد. نتایج نشان دادند که مجموع تعداد گره های کدهای بدون تکرار، 140 مورد می باشند که طبق تشابهات مفهومی ترکیب و 124 گره (کدهای مشترک) استخراج شدند. بر اساس شهود و درک پژوهشگران از موضوع موردبررسی و با توجه به وجه اشتراک، آن‌ها در قالب 2 مؤلفه اصلی (رویکردهای ساختاری و رویکردهای مدیریتی) و 10 مؤلفه فرعی در قالب گره درختی دسته‌بندی شدند. درنهایت مؤلفه های اصلی و فرعی تشکیل‌دهنده توانمندسازی روان‌شناختی مدیران مدارس آموزش‌وپرورش شهرستان مشهد بیان شده اند. Manuscript profile