Journal of Investment Knowledge
,
Issue4,Year,
Winter
2022
در این تحقیق به منظور اندازه گیری ریسک نقدینگی در سامانه های پرداخت بین بانکی ، سری زمانی مجموع مانده های داده های روزانه سامانه های پرداخت یک بانک ایرانی را از تاریخ 01/01/94 تا تاریخ 31/05/1398را بدست آورده و سپس مانایی سری زمانی را با آزمون های دیکی فولر و فیلیپس پرو More
در این تحقیق به منظور اندازه گیری ریسک نقدینگی در سامانه های پرداخت بین بانکی ، سری زمانی مجموع مانده های داده های روزانه سامانه های پرداخت یک بانک ایرانی را از تاریخ 01/01/94 تا تاریخ 31/05/1398را بدست آورده و سپس مانایی سری زمانی را با آزمون های دیکی فولر و فیلیپس پرون بررسی و مقدار ارزش در معرض خطر و زیان مورد انتظار داده های سامانه های پرداخت را با روش تاریخی محاسبه و با روش پارتو مقایسه نمودیم. نتایج بدست آمده از پس آزمایی های کوپیک و کریستوفرسون نشان دادکه روش تعمیم یافته پارتو به منظور مدیریت بهتر ریسک نقدینگی بانکها براساس داده های روزانه سامانه های پرداخت بهتر از روش تاریخی می باشد.سپس برمبنای آن نسبت به تهیه جدول اشتهای ریسک بانک اقدام نمودیم تا بانک برمبنای آن بتواند سپری ارداراییهای نقدشونده را بری مدیریت ریسک نقدینگی در سامانه پرداخت فراهم نماید.
Manuscript profile
Journal of Investment Knowledge
,
Issue5,Year,
Winter
2022
هدف مطالعه حاضر درک ارتباط رفتار احساسی سرمایه گذاران و کیفیت گزارشگری مالی با محتوای اطلاعاتی صورت های مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. ابتدا اطلاعات مربوط به110 شرکت طی سالهای 1386-1396 از بانکهای اطلاعاتی سازمان بورس و اوراق بهادار ایران گر More
هدف مطالعه حاضر درک ارتباط رفتار احساسی سرمایه گذاران و کیفیت گزارشگری مالی با محتوای اطلاعاتی صورت های مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. ابتدا اطلاعات مربوط به110 شرکت طی سالهای 1386-1396 از بانکهای اطلاعاتی سازمان بورس و اوراق بهادار ایران گردآوری شده و در چارچوب سه مرحله ای روش ANOVA - FRIEDMAN - OLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. در این پژوهش معیارهای اندازه گیری کیفیت گزارشگری مالی روش جونز، دیچو و بال می باشد. از نتایج آزمون OLS می توان نتیجه گرفت که ضریب تعیین محتوای اطلاعاتی در حالتی که رفتار احساسی سرمایه گذاران در حالت بالا و کیفیت گزارشگری مالی مدل جونز در حالت متوسط می باشد دارای بیشترین مقدار می باشد. و همچنین می توان بیان کرد که با توجه به نتایج آزمون ANOVAفقط در مدل کیفیت گزارشگری مالی جونز رفتار احساسی سرمایه گذاران و کیفیت گزارشگری مالی تاثیر فزاینده بر محتوای اطلاعاتی دارد. نتایج آزمون فریدمن نیز نشان داد که بین گروه های مختلف رفتار احساسی سرمایه گذاران و کیفیت گزارشگری مالی جونز، بال و دیچو تفاوت معناداری وجود دارد.
Manuscript profile
Journal of Investment Knowledge
,
Issue4,Year,
Autumn
2021
مدیریت تأثیر، رفتاری فرصتطلبانه و آگاهانه است که بهعنوان راهبرد مدیریتی هدفمند در ارائه گزارش مالی جانبدارانه توسط مدیران در سازمان بیان میشود و با افشا کامل اطلاعات مؤثر و مرتبط با ارزیابی عملکرد شرکتها، بر برداشتهای استفادهکنندگان از اطلاعات تأثیر گذاشته و تصور More
مدیریت تأثیر، رفتاری فرصتطلبانه و آگاهانه است که بهعنوان راهبرد مدیریتی هدفمند در ارائه گزارش مالی جانبدارانه توسط مدیران در سازمان بیان میشود و با افشا کامل اطلاعات مؤثر و مرتبط با ارزیابی عملکرد شرکتها، بر برداشتهای استفادهکنندگان از اطلاعات تأثیر گذاشته و تصورات آنان را در جهت دستیابی یا حفاظت از منافع خود تغییر میدهد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر حمایت از سهامداران اقلیت و شکیبایی سهامداران اکثریت بر ارتباط بین مدیریت تاثیر اطلاعات بر عملکرد شرکت ها در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. بدین منظور داده های مورد نیاز از 79 شرکت عضو بورس اوراق بهادار تهران، در طی دوره زمانی 1386 تا 1395جمع آوری گردیده است. نتایج پژوهش حاکی است، که مدیریت تاثیر اطلاعات اثر منفی و معنیداری بر عملکرد شرکت دارد و حمایت از سهامداران اقلیت رابطه ی مدیریت تاثیر اطلاعات بر عملکرد را تقویت می کند و شکیبایی سهامداران اکثریت رابطه ی مدیریت تاثیر اطلاعات بر عملکرد را تقویت می کند اما تاثیر بهبودی در رابطه بین مدیریت تاثیر اطلاعات با عملکرد از طریق شکیبایی سهامداران اکثریت بیشتر از حمایت از سهامداران اقلیت بدست نمی اید.
Manuscript profile
Journal of Investment Knowledge
,
Issue2,Year,
Summer
2021
مدیریت تأثیر، رفتاری فرصتطلبانه و آگاهانه است که به عنوان راهبرد مدیریتی هدفمند در ارائه گزارش مالی جانبدارانه توسط مدیران در سازمان بیان میشود که بر برداشتهای استفادهکنندگان از اطلاعات تأثیر گذاشته و تصورات آنان را در جهت دستیابی یا حفاظت از منافع خود تغییر میده More
مدیریت تأثیر، رفتاری فرصتطلبانه و آگاهانه است که به عنوان راهبرد مدیریتی هدفمند در ارائه گزارش مالی جانبدارانه توسط مدیران در سازمان بیان میشود که بر برداشتهای استفادهکنندگان از اطلاعات تأثیر گذاشته و تصورات آنان را در جهت دستیابی یا حفاظت از منافع خود تغییر میدهد. اعمال نظارتهای مناسب توسط سهامداران اکثریت، رفتار فرصت طلبانه و سودجویانه مدیران را محدودتر میکند. بنابراین، نقش سنتی مکانیزم های حاکمیت شرکتی، سرکوب رفتار فرصت طلبانه برای محافظت از سهامداران شرکت است. هدف این پژوهش آزمون مدیریت تاثیر اطلاعات بر عملکرد با تاکید بر نقش تعدیلی شکیبایی سهامداران اکثریت در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از بعد روششناسی از نوع پژوهشهای توصیفی-همبستگی است. بدین منظور دادههای مورد نیاز از 79 شرکت عضو بورس اوراق بهادار تهران، در طی دوره زمانی 1386 تا 1395جمع آوری شده است. نتایج پژوهش نشان داد که، مکانیزمهای مختلف راهبری شرکتی که برای هدایت و کنترل شرکتها به صورت درون و برون سازمانی وجود دارد سبب کاهش رفتارهای مدیریت تاثیر اطلاعات میشود. نتایج فرضیات موید آن است که مدیریت تاثیر اطلاعات اثر منفی و معنیداری بر عملکرد شرکت دارد اما شکیبایی سهامداران اکثریت رابطهی مدیریت تاثیر اطلاعات بر عملکرد شرکت را تقویت میکند.
Manuscript profile
Journal of Investment Knowledge
,
Issue1,Year,
Spring
2023
سرمایه اجتماعی به منزله یک عامل اجتماعی-رفتاری میتواند مشکل هزینه های بیش از حد شرکت را در سطح مطلوبی نگه دارد. بنابراین، زمانی که سرمایه اجتماعی یک شرکت در سطح بالایی قرار داشته باشد، مدیران رفتارهای فرصت طلبانه کمتری از خود نشان میدهند و برای همکاری و تعامل بیشتر در More
سرمایه اجتماعی به منزله یک عامل اجتماعی-رفتاری میتواند مشکل هزینه های بیش از حد شرکت را در سطح مطلوبی نگه دارد. بنابراین، زمانی که سرمایه اجتماعی یک شرکت در سطح بالایی قرار داشته باشد، مدیران رفتارهای فرصت طلبانه کمتری از خود نشان میدهند و برای همکاری و تعامل بیشتر در شرکت می کوشند. ازاینرو، کاهش رفتارهای فرصتطلبانه مدیران از طریق سرمایه اجتماعی میتواند بر چسبندگی سود سهام و افزایش کارایی سرمایهگذاری شرکت تاثیرگذار باشد،سرمایه اجتماعی یکی از جنبههای مهم روابط اجتماعی و زمینهساز همیاری و مشارکت اجتماعی بین اعضای جامعه است. مدیران شرکتهایی با سطح بالایی از سرمایه اجتماعی جهت حفظ ارزش شرکت سعی بر سرمایهگذاریهایی با خالص ارزش فعلی مثبت مینمایند. لذا بر پایه این استدلال، پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی با کارایی سرمایهگذاری میپردازد. بدین منظور، برای اندازهگیری سرمایه اجتماعی از پرسشنامه لوی و لی (2015) استفاده گردید. آزمون فرضیهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری بر اساس اطلاعات 83 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در سال 1398 انجامشده است. یافتههای فرضیه پژوهش حاکی از آن است که سرمایه اجتماعی باعث افزایش کارایی سرمایهگذاری شرکت میگردد.
Manuscript profile
Journal of Investment Knowledge
,
Issue5,Year,
Autumn
2021
عدم اطمینان ناشی از تغییرات محیطی، محدودیت منابع و کسب سود بیشتر موجب شده است برنامهریزی به صورت یک ضرورت انکارناپذیر تلقی شود. به همین دلیل شناخت و تجزیه و تحلیل محیط درونی برای هدایت منابع سازمانها اهمیت فراوانی دارد. شناخت محیط درونی سازمان در عمل به معنای تعیین بر More
عدم اطمینان ناشی از تغییرات محیطی، محدودیت منابع و کسب سود بیشتر موجب شده است برنامهریزی به صورت یک ضرورت انکارناپذیر تلقی شود. به همین دلیل شناخت و تجزیه و تحلیل محیط درونی برای هدایت منابع سازمانها اهمیت فراوانی دارد. شناخت محیط درونی سازمان در عمل به معنای تعیین برتریها و ضعفهای استراتژیک سازمان است که از طریق تشخیص و ارزیابی عوامل استراتژیک درونی ممکن میشود. هدف پژوهش حاضر بررسی ارزیابی عملکرد بازار سهام شرکتها مبتنی بر عدم اطمینان در محیط درونی اطلاعاتی و تورشهای رفتاری میباشد. برای آزمون فرضیهها از اطلاعات 84 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی سالهای بین 1397-1391 استفاده شده است. نتایج بیانگر آن بود که بین فرا اعتمادی مدیران و ارزش شرکتها ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد اما بین فرا اعتمادی مدیران و هزینه حقوق صاحبان سهام شرکتها ارتباط منفی و معناداری وجود داشت، همچنین بین بدبینی و خوشبینی مدیران با ارزش شرکتها ارتباط منفی و معناداری وجود داشت. نتایج نشان داد که بین بدبینی مدیران و برجستگی اطلاعات با هزینه حقوق صاحبان سهام شرکتها به ترتیب ارتباط مثبت و معنادار و منفی و معناداری وجود دارد. عدم اطمینان در محیط درونی اطلاعات ارتباط بین فرا اعتمادی مدیران و ارزش شرکتها را تضعیف میکند اما عدم اطمینان در محیط درونی اطلاعات ارتباط بین بدبینی مدیران با عملکرد بازار سهام و برجستگی اطلاعات را با ارزش شرکتها تقویت میکند. اما عدم اطمینان در محیط درونی اطلاعات ارتباط بین برجستگی اطلاعات و هزینه حقوق صاحبان سهام شرکتها را تضعیف میکند.
Manuscript profile
Journal of Investment Knowledge
,
Issue2,Year,
Summer
2022
هدف از این تحقیق پیش بینی و بهینه سازی وجه نقد مورد نیاز خودپرداز شعب بانک کشاورزی با توجه به اشتهای ریسک با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی است. برای دستیابی به این هدف از اطلاعات مربوط به مانده و گردش دفاتر کل و سرفصل های خزانه و خودپرداز 32 شعبه بانک کشاورزی مدیری More
هدف از این تحقیق پیش بینی و بهینه سازی وجه نقد مورد نیاز خودپرداز شعب بانک کشاورزی با توجه به اشتهای ریسک با استفاده از الگوریتم های هوش مصنوعی است. برای دستیابی به این هدف از اطلاعات مربوط به مانده و گردش دفاتر کل و سرفصل های خزانه و خودپرداز 32 شعبه بانک کشاورزی مدیریت استان قزوین به مدت دوسال از تاریخ 01/11/1396 لغایت 29/12/1398 بصورت روزانه استفاده شده است . اطلاعات مذکور پس از استاندارد سازی برای پردازش با هوش مصنوعی و رگرسیون های خطی ، ستیغی و لاسو و الگوریتم های آنها جهت براورد و بهینه سازی کمترین مقدار مربع خطای مدل با استفاده از زبان برنامه نویسی پایتون در نرم افزار ژوپبتر بکار گرفته شده است. یافته های تحقیق حاکی از وجود رابطه معنادار معکوس بین مانده نقد خودپرداز و اشتهای ریسک شعب و هزینه فرصت و همچنین ارتباط مثبت و معنادار بین مانده وگردش روزانه بدهکار و بستانکار سرفصل خودپرداز می باشد. در الگوریتم های هوش مصنوعی داده های که در ابتدا و پیش از این برای یادگیری پارامترهای مدل به ماشین داده شده بودند مجددا به عنوان ارزیابی به مدل ها با پارامترها و ضرایب یادگرفته شده، داده می شوند با این تفاوت که این بار مدل ها مقدار متغیر وابسته را پیش بینی می نمایند.نتایج بکارگیری الگوریتم های هوش مصنوعی در پیش بینی مبالغ مورد نیاز خودپرداز برای روزهای اینده با میانگین درستنمایی 95/0 می باشد که سطح خطای برآورد در محدوده قابل قبول می باشد.
Manuscript profile
Journal of Investment Knowledge
,
Issue5,Year,
Winter
2022
سرمایه اجتماعی به منزله یک عامل اجتماعی-رفتاری میتواند مشکل هزینه های بیش از حد شرکت را در سطح مطلوبی نگه دارد. بنابراین، زمانی که سرمایه اجتماعی یک شرکت در سطح بالایی قرار داشته باشد، مدیران رفتارهای فرصت طلبانه کمتری از خود نشان میدهند و برای همکاری و تعامل بیشتر در More
سرمایه اجتماعی به منزله یک عامل اجتماعی-رفتاری میتواند مشکل هزینه های بیش از حد شرکت را در سطح مطلوبی نگه دارد. بنابراین، زمانی که سرمایه اجتماعی یک شرکت در سطح بالایی قرار داشته باشد، مدیران رفتارهای فرصت طلبانه کمتری از خود نشان میدهند و برای همکاری و تعامل بیشتر در شرکت می کوشند. ازاینرو، کاهش رفتارهای فرصتطلبانه مدیران از طریق سرمایه اجتماعی میتواند بر چسبندگی سود سهام و افزایش کارایی سرمایهگذاری شرکت تاثیرگذار باشد. لذا بر پایه این استدلال، پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی، چسبندگی سود سهام و کارایی سرمایهگذاری میپردازد. بدین منظور، برای اندازهگیری سرمایه اجتماعی از پرسشنامه لوی و لی (2015) استفاده گردید. آزمون فرضیهها با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری بر اساس اطلاعات 83 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در سال 1398 انجامشده است. یافتههای فرضیه اول پژوهش حاکی از آن است که سرمایه اجتماعی باعث افزایش کارایی سرمایهگذاری شرکت میگردد. همچنین سطح بالای سرمایه اجتماعی در شرکتها باعث چسبندگی سود سهام میشود.
Manuscript profile
Journal of Investment Knowledge
,
Issue4,Year,
Autumn
2024
ابهام اطلاعات به معنای ابهام پیرامون فقدان اطلاعات یا چند وجهی بودن اطلاعات شناسایی می شود. میزان واکنش به ابهام در افراد متفاوت است و رفتار معاملاتی منحصر به فردی انجام خواهند داد. از این رو هدف پژوهش رفتارشناسی معاملاتی سرمایه گذاران تحت شرایط ابهام اطلاعاتی و تورش ها More
ابهام اطلاعات به معنای ابهام پیرامون فقدان اطلاعات یا چند وجهی بودن اطلاعات شناسایی می شود. میزان واکنش به ابهام در افراد متفاوت است و رفتار معاملاتی منحصر به فردی انجام خواهند داد. از این رو هدف پژوهش رفتارشناسی معاملاتی سرمایه گذاران تحت شرایط ابهام اطلاعاتی و تورش های رفتاری است. بدین منظور پژوهش حاضر با 90 شرکت نمونه در بازه زمانی 1397-1391 انجام شد. نتایج نشان داد بین ابهام نوسانات نامتقارن بازده و تورش کوتاه نگری ، زیان گریزی رابطه مثبت و معنادار است و با تورش برجستگی تاثیر معناداری وجود ندارد. بین ابهام اطلاعات نوسانات نامتقارن بازده و رفتار معاملاتی کسب بازده و ریسک گریزی رابطه معنادار است و با ریسک پذیری رابطه معناداری وجود ندارد . بین ابهام اطلاعات پراکندگی سود برآوردی و رفتار معاملاتی کسب بازده ، ریسک گریزی و ریسک پذیری ارتباط معناداری وجود ندارد. تورش رفتاری کوتاه نگری دارای اثر میانجی کامل بر رابطه بین ابهام اطلاعات نوسانات نامتقارن بازده و رفتار معاملاتی ریسک گریزی می باشد. در مورد سایر تورش های زیان گریزی و بر جستگی اطلاعات اثر میانجی یافت نشد.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications