• Home
  • نادر غریب نواز

    List of Articles نادر غریب نواز


  • Article

    1 - ارائه مدلی جهت خط مشی گذاری بهبود بازاریابی دیجیتال در صنعت خرده فروشی با تاکید بر دوران پساکرونا
    Public Policy In Administration , Issue 5 , Year , Winter 2022
    زمینه: خط‌مشی بازاریابی مجموعه اصول و قواعد حوزه بازاریابی است که تصمیم‌گیری‌های سازمان را جهت‌دهی می‌کند. خط‌مشی‌ها از سوی مدیریت ارشد سازمان چارچوب‌بندی شده‌اند تا به ‌صورت راهکاری برای تصمیم‌گیری عملیاتی عمل کنند.هدف: در سالیان اخیر با پیدایش ویروس کرونا بسیاری از مر More
    زمینه: خط‌مشی بازاریابی مجموعه اصول و قواعد حوزه بازاریابی است که تصمیم‌گیری‌های سازمان را جهت‌دهی می‌کند. خط‌مشی‌ها از سوی مدیریت ارشد سازمان چارچوب‌بندی شده‌اند تا به ‌صورت راهکاری برای تصمیم‌گیری عملیاتی عمل کنند.هدف: در سالیان اخیر با پیدایش ویروس کرونا بسیاری از مردم فعالیت‌های جانبی خود را کاهش دادند شیوع سویه های جدید این ویروس با سرعت بالایی در حال فراگیر شدن است. از این رو با توجه به اهمیت این حوزه، پژوهش حاضر به ارائه مدل بازاریابی دیجیتال در صنعت خرده فروشی با تاکید بر پساکرونا پرداخته است.روش‌ها: این پژوهش از نوع تحقیقات آمیخته می باشد. جامعه آماری این پژوهش به صورت روش نمونه گیری در دسترس به تعداد 35 نفر از صاحب نظران و خبرگان انجام شده است وجامعه آماری کمی نیز ،کلیه متخصصین و فعالان در صنعت بازاریابی هستند. به منظور بررسی دیدگاه متخصصان، صاحب نظران، مدیران و اساتید از روش مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شده است و جهت رسیدن به مدل نهایی از آزمون دلفی استفاده گردید.یافته‌ها: در این پژوهش ابتدا داده‌های مورد نیاز به روش تحلیل اسنادی جمع آوری شدند. سپس به منظور بررسی دیدگاه متخصصان، صاحب نظران، مدیران و اساتید از روش مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شده است و جهت رسیدن به مدل نهایی از آزمون دلفی استفاده گردیده است.نتیجه‌گیری: نتایج نهایی آزمون در قالب چهار حوزه، برنامه ریزی بازاریابی دیجیتال، استفاده از شبکه های اجتماعی، عملکرد بازاریابی دیجیتال و درگیری و مشارکت مشتری صورت گرفته است. Manuscript profile

  • Article

    2 - طراحی مدل ارزیابی عوامل موثربررفتار نوستالژیک ونتایج حاصل از آن با رویکرد تحلیل عاملی اکتشافی و معادلات ساختاری
    Journal of New Researches in Mathematics , Issue 31 , Year , Summer 2021
    از آنجایی که رفتارهای نوستالژیک مصرف کنندگان می‌توانند موجب شناخت و درک واقعی رفتار مصرف کننده و برآورده کردن خواسته های مصرف کننده به بهترین شیوه ‌ممکن شود، لذا تأثیر فتارهای نوستالژیک بررفتارمصرف -کننده نقش به سزایی بر خرید واقعی دارد.درپژوهش حاضرابتدابه بررسی وشناسای More
    از آنجایی که رفتارهای نوستالژیک مصرف کنندگان می‌توانند موجب شناخت و درک واقعی رفتار مصرف کننده و برآورده کردن خواسته های مصرف کننده به بهترین شیوه ‌ممکن شود، لذا تأثیر فتارهای نوستالژیک بررفتارمصرف -کننده نقش به سزایی بر خرید واقعی دارد.درپژوهش حاضرابتدابه بررسی وشناسایی عوامل فردی-روانشناختی پرداخته شده وبرای هر یک ازاین عوامل،مولفه‌های زیرشامل:خصیصه های شخصیتی،سبک زندگی،انگیزش ،یادگیر ی،مقاومت در برابر تغییر، ارزش های سودگرایانه و لذت گرایانه،خودانگاره وخوداصالتی در نظر گرفته شده وتأثیر این عوامل بر بررفتارهای نوستالژیک شامل تمایلات نوستالژیک،احساسات نوستالژیک وشدت نوستالژیک بررسی می شود.سپس تاثیر متغییرهای نیازبه تعلق،شرایط مصرف،میراث برند،نگرش برند وسطوح احساسات وهیجانات بررفتارهای نوستالژیک بررسی می شود.درمرحله بعد تأثیر این عوامل ورفتارهای نوستالژیک بر نیت خرید بررسی شده و در نهایت تأثیر نیت خرید بر روی خرید واقعی سنجیده می‌شود.روش‌شناسی این پژوهش که نکته شاخص وبرجسته پژوهش حاضرمی باشد،این است که تجزیه وتحلیل در دو مرحله انجام شده است: مرحله اول: با استفاده از روش تحلیل عامل اکتشافی بررسی شده و مرحله دوم با استفاده از معادلات ساختاری، مدل‌یابی انجام شد. یافته ها و نتایج حاصل از این پژوهش بیانگراین است که عوامل فردی-روانشناختی بر روی رفتارهای نوستالژیک تاثیرمعناداری دارد و نیز نیازبه تعلق،شرایط مصرف، نگرش برند، میراث برند، سطوح احساسات و هیجانات برروی رفتارهای نوستالزیک تاثیر معناداری دارند و در نهایت رفتارهای نوستالژیک و متغییرهای مذکور به غیر از میراث برند بر روی نیت خرید تاثیر داشته ونیت خرید بر رفتار خرید تاثیر دارد. Manuscript profile

  • Article

    3 - تأثیر بکارگیری جایگاه‌یابی برند و تجربه مشتری در وفادارسازی (مورد مطالعه: همراه اول)
    Jounal of Marketing Management , Issue 48 , Year , Autumn 2020
    در حال حاضر به دلیل پویایی بازار و تأثیر عوامل مختلف در سطح کلان و عملیاتی، الگوهای خرید مشتریان با مفاهیم عملیاتی متفاوتی روبرو بوده و در نتیجه، مفاهیم رضایت و وفاداری مشتریان از نظر عملیاتی، با شاخص های متفاوتی بر عملکرد سازمان ها، اثرگذار می باشند. هدف این پژوهش، برر More
    در حال حاضر به دلیل پویایی بازار و تأثیر عوامل مختلف در سطح کلان و عملیاتی، الگوهای خرید مشتریان با مفاهیم عملیاتی متفاوتی روبرو بوده و در نتیجه، مفاهیم رضایت و وفاداری مشتریان از نظر عملیاتی، با شاخص های متفاوتی بر عملکرد سازمان ها، اثرگذار می باشند. هدف این پژوهش، بررسی تأثیر بکارگیری جایگاه یابی برند و تجربه مشتریان در وفادارسازی می باشد. پژوهش حاضر توصیفی-پیمایشی بوده و از نظر هدف کاربردی است. ابزار جمع‌آوری‌ اطلاعات، پرسش‌نامه بوده که توسط نویسندگان و به صورت استاندارد تهیه شده است. با توجه به حجم بالای جامعه آماری، با بکارگیری فرمول کوکران از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده با حجم نمونه 415 نفر استفاده شد. برای سنجش روایی پرسش‌نامه از روایی محتوا و همگرا و برای پایایی آن از آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن 938/. می باشد. داده های جمع‌آوری‌ شده در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شد. از مدل‌سازی معادلات ساختاری و نرم‌افزار اسمارت پی ال اس برای آزمون مدل و بررسی فرضیه های پژوهش استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می دهد، شرایط علی بر فرآیندهای وفادارسازی، شرایط مداخله گر و زمینه ای اثر مثبت دارد. شرایط زمینه ای و مداخله گر بر فرآیندها و پیامدهای وفادارسازی اثر مستقیم دارند. راهبردها بر پیامدها اثر مثبتی دارند، اما شرایط مداخله گر و زمینه ای بر راهبردها، اثر مثبتی ندارند و این دو فرضیه رد شدند. Manuscript profile

  • Article

    4 - الگوی راهبردی برندسازی خدمات پژوهشی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی
    Jounal of Marketing Management , Issue 57 , Year , Winter 2024
    هدف: هدف اصلی این تحقیق طراحی الگوی راهبردی برندسازی خدمات پژوهشی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در ایران بود. طرح پژوهش/ روش شناسی/ رویکرد: این مطالعه با توجه به فرایند تحقیق از نظر جهت گیری از نوع بنیادین، از نظر صیغه پژوهش از نوع کیفی، از نظر نوع پژوهش میدانی و کتابخانه More
    هدف: هدف اصلی این تحقیق طراحی الگوی راهبردی برندسازی خدمات پژوهشی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی در ایران بود. طرح پژوهش/ روش شناسی/ رویکرد: این مطالعه با توجه به فرایند تحقیق از نظر جهت گیری از نوع بنیادین، از نظر صیغه پژوهش از نوع کیفی، از نظر نوع پژوهش میدانی و کتابخانه ای از نظر هدف پژوهش از نوع اکتشاف و فهم بیشتر مفاهیم است. روش گراندد تئوری با هدف استخراج مفاهیم و الگوها از درون داده های زمینه ای است که با استفاده از مستندات، مصاحبه ها و مشاهده ها صورت گرفت، روش نمونه گیری گلوله برفی بود و با تعداد 15 نفر از صاحب نظران تا حد اشباع نظری مصاحبه شد، جهت جمع آوری داده ها از دو بخش مطالعات اسنادی و مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شده است. فرایند گردآوری داده ها به وسیله مصاحبه های انجام شده به صورت دیداری و شنیداری انجام شد و سپس متن مصاحبه ها بر روی کاغذ پیاده شد و مورد تحلیل قرار گرفت. در این تحقیق برای سنجش اعتبار مصاحبه از نظرات استاد راهنما، متخصصین بازاریابی و نظرات دو تن از اساتید رشته مدیریت و بازاریابی استفاده شده است، در این تحقیق با استفاده از روش نظریه داده بنیاد و با روش کدگذاری باز تحلیل داده ها انجام شده است. یافته ها: نتایج تحلیل مصاحبه ها نشان داد عمده مقوله های جزئی سیستم اطلاعات بازاریابی، محیط فیزیکی، محصول/ خدمات قابل ارائه، هوش بازاریابی، فناوری سازمان ها، پرسنل و نیروی انسانی بوده است، مقوله هسته ای عمده استخراج شده برندسازی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی بود، بر اساس رهیافت نظام مند (استراوس و کوربین، 1998) مجموع مقوله های مستخرج از داده های خام، در قالب شرایط علی (ثبات ساختاری شرکت و هوش بازاریابی)، راهبرد (سیستم اطلاعات بازاریابی)، زمینه (محیط فیزیکی)، شرایط مداخله گر (کیفیت مدیر، کیفت همکاران، عوامل سازمان) و پیامدها (برندسازی خدمات پژوهشی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی) دسته بندی شدند. Manuscript profile

  • Article

    5 - روابط بین محیط، استراتژی بازاریابی و عملکرد سازمان در شرکت های صنایع غذایی در استان تهران
    , Issue 2 , Year , Summer 2015
    این پژوهش با هدف بررسی روابط بین محیط، استراتژی بازاریابی و عملکرد در سطوح تجاری سازمان در شرک تهای صنایع مواد غذاییانجام شده است. از این رو، ازلحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی و از نظر نوع پیمایشی است. این پژوهش دارای 2 فرضیۀ اصلی و9 فرضیۀ فرعی است. جامعۀ آماری این More
    این پژوهش با هدف بررسی روابط بین محیط، استراتژی بازاریابی و عملکرد در سطوح تجاری سازمان در شرک تهای صنایع مواد غذاییانجام شده است. از این رو، ازلحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی و از نظر نوع پیمایشی است. این پژوهش دارای 2 فرضیۀ اصلی و9 فرضیۀ فرعی است. جامعۀ آماری این پژوهش، مدیران فروش، سرپرستان فروش و کارشناسان فروش صنایع مواد غذایی هستند. براساسفرمول کوکران، حجم نمونه 384 نفر است. برای تست نرما لبودن داد هها از آزمون کلموگروف اسمیرنف و برای بررسی پایایی پرسشنام هها ازآلفای کرونباخ استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک نرم افزار لیزرل انجام شد. از پرسشنامه برای جم عآوری اطلاعات استفاده شد. پساز تجزیه و تحلیل داد هها، تمامی فرضی ههای پژوهش مورد پذیرش قرار گرفت و نتیجه گرفته شد، جذابیت بازار، موقعیت رقابتی و استرتژ یهایبازاریابی بر عملکرد شرک تهای صنایع مواد غذایی تأثیر مثبت و معن یداری دارد. Manuscript profile

  • Article

    6 - طراحی مدلِ مفهومی کنارگذاری محصول با روش شبکه خزانه
    Journal of Business Management , Issue 5 , Year , Winter 2020
    هنگامی که محصولات مصرف شدند، قدم بعدی تصمیم‌گیری در خصوص چگونگی کنارگذاری آنهاست. استفاده مجدد، تعمیر، بازسازی، بازیافت و... گزینه‌های مختلف کنارگذاری کالا هستند که مصرف‌کننده با آنها روبرو خواهد بود. لذا کنارگذاریِ محصولِ اکتساب شده، بخش بنیادینِ فرآیند تصمیم‌گیری مصرف More
    هنگامی که محصولات مصرف شدند، قدم بعدی تصمیم‌گیری در خصوص چگونگی کنارگذاری آنهاست. استفاده مجدد، تعمیر، بازسازی، بازیافت و... گزینه‌های مختلف کنارگذاری کالا هستند که مصرف‌کننده با آنها روبرو خواهد بود. لذا کنارگذاریِ محصولِ اکتساب شده، بخش بنیادینِ فرآیند تصمیم‌گیری مصرف‌کننده می‌باشد که دانستنِ رفتار مصرف‌کننده در کنارگذاری محصولات، پیامدهای خوبی برای مصرف‌کننده‌، کسب‌و‌کار، اجتماع و محیط زیست خواهد داشت. لذا در این تحقیق که یک پژوهش بنیادی است سعی شده با تشریح روش کیفی "شبکه خزانه" کلیه عوامل تأثیرگذار بر کنارگذاری کالا تبیین گردد. با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و مصاحبه با تعداد 20 نفر از متخصصان در این حوزه، مدلی مفهومی در خصوص عوامل کنارگذاری کالا ارائه شد. از نتایج حاصل از رویکرد شبکه خزانه، تعداد 229 سازه بدست آمد. در انتها با استفاده از روش آماری خوشه‌بندی سلسله‌مراتبی و نظر متخصصان، کل سازه‌ها به 10 خوشه (عوامل وضعیتی، عوامل روانشناختی، نظریه اسنادی، تمایل به نوآوری، قصد‌خرید، کانال کنارگذاری، تمایل به ذخیره‌سازی، عوامل اجتماعی، عوامل اقتصادی، 4p بازاریابی)، تقسیم و نام‌گذاری گردید. Manuscript profile

  • Article

    7 - طراحی مدل ارزیابی رفتارهای نوستالژیک بر روی میراث برند،نگرش برند ، اصالت محصول ، تمایل به محصول نوستالژیک (مطالعه موردی:بازارهای نوستالژیک شهرتهران)
    Journal of Business Management and Information Science , Issue 2 , Year , Winter 2022
    ازآنجایی که شناخت رفتارهای نوستالژیک مصرف کننده می تواند موجب شناسایی ودرک صحیح رفتارمصرف کننده و برآورده کردن نیازها و خواسته های آنان به بهترین شیوه ممکن شود لذا دراین پژوهش ابتدا تاثیر رفتارهای نوستالژیک شامل تمایلات نوستالژیک، احساسات نوستالژیک و شدت نوستالژیک برروی More
    ازآنجایی که شناخت رفتارهای نوستالژیک مصرف کننده می تواند موجب شناسایی ودرک صحیح رفتارمصرف کننده و برآورده کردن نیازها و خواسته های آنان به بهترین شیوه ممکن شود لذا دراین پژوهش ابتدا تاثیر رفتارهای نوستالژیک شامل تمایلات نوستالژیک، احساسات نوستالژیک و شدت نوستالژیک برروی میراث برند و نگرش برند بررسی می‌شود و سپس تاثیر متغیرهای اصالت محصول و تمایل به محصول نوستالژیک برروی رفتارهای نوستالژیک بررسی سنجیده می شود.در مرحله بعد تاثیر رفتارهای نوستالژیک، میراث برند و نگرش برند بر روی نیت خرید بررسی می‌شود و در نهایت تأثیر نیت خرید بر روی رفتارخرید واقعی سنجیده می شود.روش ‌شناسی این تحقیق در دو مرحله انجام شده است :در مرحله اول با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی تجزیه و تحلیل انجام شده و در مرحله دوم با استفاده از معادلات ساختاری ،مدل‌یابی شد. یافته ها و نتایج حاصل از این پژوهش بیانگراین است که رفتارهای نوستالژیک برروی میراث برند و نگرش برند و اصالت محصول و تمایل به محصول نوستالژیک برروی رفتارهای نوستالژیک تاثیر معناداری دارد. همچنین رفتارهای نوستالژیک و نگرش برند بر روی نیت خرید تاثیرمعناداری دارند ولی میراث برند بر روی نیت خرید تاثیری ندارد و درنهایت نیت خرید بر خرید واقعی تاثیر معناداری دارد Manuscript profile