Human Resources Excellence
,
Issue5,Year,
Winter
2022
هدف این پژوهش ارائه مدلی جهت توفیق در بازارهای داخلی و خارجی با استفاده از آموزش و بهسازی منابع انساتی میباشد. رسیدن به اهداف سازمان بستگی به توانایی کارکنان در انجام وظایف محوله و انطباق با محیط متغیر دارد. اجرای آموزش و بهسازی نیروی انسانی سبب میشود تا افراد بتوانند More
هدف این پژوهش ارائه مدلی جهت توفیق در بازارهای داخلی و خارجی با استفاده از آموزش و بهسازی منابع انساتی میباشد. رسیدن به اهداف سازمان بستگی به توانایی کارکنان در انجام وظایف محوله و انطباق با محیط متغیر دارد. اجرای آموزش و بهسازی نیروی انسانی سبب میشود تا افراد بتوانند متناسب با تغییرات سازمانی و محیط، به طور موثر فعالیتهایشان را ادامه داده و بر کارایی خود بیفزایند. بدین منظور با توجه به مرور ادبیات و تجزیه و تحلیل نظرات کارشناسان، خبرگان و مدیران و استفاده ازروش تحقیق کیفی از نوع اکتشافی استفاده شد و از مصاحبه نیمه ساختاریافته، تحلیل محتوا، گروه کانونی و گروهبندی خبرگان استفاده شده و با توجه به اینکه پژوهش حاضر از نوع کیفی میباشد ابتدا دادههای کیفی از طریق مصاحبههای نیمه ساختاریافته و همچنین مقالات متعدد بدست آمده که در جدول فصل۴ مجموع 140 کد استخراج گردید که از طریق ۱۵ مصاحبه انجام شده بدست آمد در ادامه با توجه به اینکه محقق کدهای را غربالگری نمود به 64 کد غربال شده رسید که در جلسه گروهبندی خبرگان به 7 مولفه و 3 بعد توسط خبرگان گروه بندی شد.
Manuscript profile
Journal of Studies of Human Settlements Planning
,
Issue4,Year,
Autumn
2021
خبرگان و متخصصان کسبوکار براین باور هستند که ساختن و حفظ یک برند قدرتمند کارآفرینانه جهت رشد، دوام و ماندگاری یک کسبوکار در محیطهای رقابتی و پیچیده امروزی از اهمیتی فوقالعاده حیاتی برخوردار است. این پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی و ازلحاظ شیوه گردآوری دادهها، آمیخته اکت More
خبرگان و متخصصان کسبوکار براین باور هستند که ساختن و حفظ یک برند قدرتمند کارآفرینانه جهت رشد، دوام و ماندگاری یک کسبوکار در محیطهای رقابتی و پیچیده امروزی از اهمیتی فوقالعاده حیاتی برخوردار است. این پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی و ازلحاظ شیوه گردآوری دادهها، آمیخته اکتشافیمیباشد. در بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختاریافته، گروه کانونی و گروهبندی خبرگان و در بخش کمی از معادلات ساختاری و از نرم افزار PLS استفاده شد. براین اساس ابتدا مؤلفههای کسب وکارهای روستایی شناسایی شد و تحت عنوان مدلی پیشنهاد گردید. به منظور بررسی پایایی مدل اندازهگیری پژوهش، به بررسی ضرایب بارهای عاملی، ضرایب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی، روایی همگرا و روایی واگرا استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که مدل پیشنهادی دارای ۴ بعد محرک بازاری، بستر سکونتگاهی، بافتار و کارآفرینی می باشد. بر اساس پژوهش حاضر میتوان گفت که بهمنظور شناسایی عوامل موثر توسعه کسب و کار زنجیره ای روستایی لازم است هر کسب و کار پس از شناخت وضع موجود خود، بر اساس ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای مدل حاضر اقدام به برنامهریزی استراتژیک در تمام سطوح خود نماید و با توسعه ساختار حمایتی، به تقویت ارتباط بهینه با ذینفعان بهخصوص صنعت با در نظر گیری نقش سکونتگاه ها بپردازد.
Manuscript profile
Social Science Quarterly
,
Issue5,Year,
Winter
2023
هدف این پژوهش مطالعه تأثیر عدالت توزیعی، حمایت سازمانی ادراکشده، تناسب فرد- سازمان، انگیزش درونی و انگیزش بیرونی بر رفتار کاری نوآورانه در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس- شرکت ملی نفت بوده است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی بوده و از نظر نوع گردآوری دادهها و اطلاعات پ More
هدف این پژوهش مطالعه تأثیر عدالت توزیعی، حمایت سازمانی ادراکشده، تناسب فرد- سازمان، انگیزش درونی و انگیزش بیرونی بر رفتار کاری نوآورانه در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس- شرکت ملی نفت بوده است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی بوده و از نظر نوع گردآوری دادهها و اطلاعات پیمایشی از شاخه همبستگی و از نوع مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش 148 نفر از متخصصان مرتبط با موضوع در شرکت ملی نفت ایران میباشد، برای نمونهگیری از روش نمونهگیری تصادفی در دسترس استفاده شده است. اطلاعات حاصل از پرسشنامه از طریق نرمافزار معادلات ساختاری SMART PLS2 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتههای انجامشده به این نتیجه رسیدند که عدالت توزیعی تأثیر بر نوآوری کارکنان دارد، به این معنی که رفتار کاری نوآورانه کارکنان زمانی افزایش مییابد که سازمان اجرای صحیح عدالت را در محیط کار خود داشته باشد. از طرفی انگیزه کلیدی است که از طریق آن افراد میتوانند تلاشها را برای تولید و اجرای افکار نوآورانه سفارشی کنند. نوآوری نیاز به حمایت و تشویق در سازمان دارد و در همین راستا، زمانی که افراد شاغل در سازمان موردحمایت قرار میگیرند، احساس میکنند میتوانند ایدهها و روشهای جدیدی را با هدف دستیابی به اهداف یا تکمیل وظایف خود آزمایش کنند یعنی افزایش حمایت سازمانی ادراکشده سبب بهبود رفتار کاری نوآورانه میشود، همچنین تناسب فرد و سازمان بر رفتار کاری نوآورانه اثر مثبت و معناداری دارد.
Manuscript profile
Journal of Business Management
,
Issue4,Year,
Autumn
2023
فرهنگسازمانی در صنعت نفت و بهویژه در صنایع پتروشیمی اغلب به موضوعی در میان کارکنان در مواجهه با فرهنگ در دستیابی به رضایت شغلی تبدیل میشود. مسئله مهم آن است که نحوه اداره کردن چنین موقعیتی میتواند آن را به یک فرصت یا تهدید در فرهنگسازمانی صنعت پتروشیمی تبدیل کند. ل More
فرهنگسازمانی در صنعت نفت و بهویژه در صنایع پتروشیمی اغلب به موضوعی در میان کارکنان در مواجهه با فرهنگ در دستیابی به رضایت شغلی تبدیل میشود. مسئله مهم آن است که نحوه اداره کردن چنین موقعیتی میتواند آن را به یک فرصت یا تهدید در فرهنگسازمانی صنعت پتروشیمی تبدیل کند. لذا با استناد به بررسیهای انجامشده مشخص گردید که ارتقای کیفی فرهنگسازمانی در صنایع نفت و پتروشیمی دارای الگوی پارادایمی است. پژوهش حاضر ازلحاظ رویکردی کیفی میباشد. در رویکرد کیفی از مدل سیپ استفاده شده است و ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که از روش نمونهگیری گلوله برفی با 17 نفر از خبرگان و متخصصین انجام شد. تجزیهوتحلیل دادهها در سه مرحله انجام و مدل کیفی پژوهش از دل الگوهای ذهنی و نظرات افراد استخراج شد، نتیجه بخش کیفی این تحلیل نشاندهنده این است که مدل پارادایمی استخراجی، بخش کیفی با اجرای راهبرد مستنتج شد. نتایج نشان داد که صنعت نفت به رویکردی مستمر و آگاهانهتر برای ایجاد یک فرهنگ سازمانی نیاز دارد تا برنامههای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت خود را سازمان داده و خود را برای رویارویی با بازار سرشار از تحول و رقابت آماده کرده و احتمال موفقیت و ضریب ماندگاری در بازار را افزایش دهد.
Manuscript profile
The Journal of Modern Thoughts in Education
,
Issue2,Year,
Summer
2023
هر جامعهای به دنبال آن است که زمینه را برای رشد و توسعه فعالیتهای کارآفرینانه مهیا کرده و بخش قابلتوجهی از سرمایههای خود را در این مسیر هدایت کند. یکی از این سرمایهها که میتواند بهعنوان یک مزیت رقابتی در اقتصاد کارآفرینی مطرح More
هر جامعهای به دنبال آن است که زمینه را برای رشد و توسعه فعالیتهای کارآفرینانه مهیا کرده و بخش قابلتوجهی از سرمایههای خود را در این مسیر هدایت کند. یکی از این سرمایهها که میتواند بهعنوان یک مزیت رقابتی در اقتصاد کارآفرینی مطرح باشد نیروی انسانی است. به همین دلیل بخشی از برنامههای آموزشی در یک اقتصاد کارآفرین محور معطوف به توسعه قابلیتهای فردی برای حرکتهای کارآفرینی میباشد. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مدیریت کارآفرینی بر هوشیاری کارآفرینانه دانشجویان پردیس چمران دانشگاه فرهنگیان با نقش میانجی اثربخشی آموزش میباشد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را 104 نفر از دانشجویان کارشناسی آموزش ابتدایی تشکیل میدهد که در دوره آموزشی آنلاین کارآفرینی شرکت نمودند. نمونهگیری از طریق روش تصادفی ساده انجام و با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه 84 نفر تعیین گردید.برای جمعآوری داده از ابزار پرسشنامه که استفاده شده است. برای بررسی فرضیههای پژوهش از روش معادلات ساختاری و نرمافزار اسمارت پی ال اس استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان میدهد که آموزش مدیریت کارآفرینی بر هوشیاری کارآفرینانه و اثر آموزش تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین نقش میانجی اثربخشی آموزش در تأثیرگذاری آموزش مدیریت کارآفرینی بر هوشیاری کارآفرینانه مورد پذیرش قرار گرفت و نشان داده شد که دانشگاه در کنار آموزشهای علمی و گاهی مهارتهای فنی رشته موردنظر، آموزش مدیریت کارآفرینی ارائه میکند این امر سبب میشود دانشجویانی که ویژگیهای کارآفرینانه را از خانواده با خود آوردهاند و آموزش مدیریت کارآفرینی را نیز دیدهاند تمایل به راهاندازی کسبوکار پیدا کنند. هوشیاری کارآفرینانه باعث افزایش رشد اقتصادی میشود، بهرهوری را بالا میبرد و باعث به وجود آمدن فناوری، کالاها و خدمات جدید و عملکرد صادراتی بهتر میشود و پیشنهادهایی در جهت کمک به آن دسته از دانشجویانی که آموزش کارآفرینی را ندیدهاند ارائه شود و از طرفی این پیشنهادها منجر به تقویت دانشجویان آموزشدیده شود.