• Home
  • محبوبه پرگو

    List of Articles محبوبه پرگو


  • Article

    1 - توسعه کارآفرینی در آموزش عالی در افق 1440 با رویکرد پاسخگویی اجتماعی و آینده پژوهی
    Future study Management , Issue 133 , Year , Autumn 2023
    مهارت های کارآفرینی به عنوان سازوکار مهم توسعه کارآفرینی تلقی می‌شود. یکی از پیش شرط‌های توسعه ملی، توسعه علمی و پژوهشی است که در این میان آموزش عالی نقش اصلی در این توسعه را دارد و بدون آن نمیتوان از نشو و نمای علمی صحبت کرد. از این رو دانشگاه‌ها به عنوان برج فرماندهی More
    مهارت های کارآفرینی به عنوان سازوکار مهم توسعه کارآفرینی تلقی می‌شود. یکی از پیش شرط‌های توسعه ملی، توسعه علمی و پژوهشی است که در این میان آموزش عالی نقش اصلی در این توسعه را دارد و بدون آن نمیتوان از نشو و نمای علمی صحبت کرد. از این رو دانشگاه‌ها به عنوان برج فرماندهی علمی و فکری جامعه نقش و کارکردی اساسی و بیبدیل دارند. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده‌ها، کمی می‌باشد. جامعه آماری 75 نفر از اساتید، متخصصان و خبرگان حوزه کارآفرینی در دانشگاه‌های آزاد اسلامی می‌باشد که 63 نفر به عنوان نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای انجام تجزیه ‌و تحلیل از نرم افزار PLS و SPSS استفاده شد. براین اساس به منظور بررسی پایایی مدل اندازه‌گیری پژوهش، به بررسی ضرایب بارهای عاملی، ضرایب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی، روایی همگرا و روایی واگرا استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که روابط همخطی بین متغیرها مورد تایید قرار گرفته است و با توجه به افزایش نرخ تغییر و ظهور عصر دانش، موج آینده‌پژوهی در نهادهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فنّاوری، گسترش یافته و همسو با تحولات جامعه و به منظور خلق آیندۀ مطلوب و سیاستگذاری و برنامه‌ریزی بلندمدت نظام دانشگاهی، آینده‌پژوهی در آموزش عالی، ضرورت پیدا کرده است. Manuscript profile

  • Article

    2 - تدوین مدل توسعه کارآفرینی با رویکرد پاسخگویی اجتماعی در آموزش عالی
    Journal of Development & Evolution Mnagement , Issue 2 , Year , Autumn 2022
    پژوهش حاضر در پی تدوین مدل توسعه کارآفرینی با رویکرد پاسخگویی اجتماعی در آموزش عالی در دانشگاه آزاد اسلامی می‌باشد. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با به‌کارگیری روش تحقیق داده بنیاد انجام گرفته است. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، مصاحبه‌های نیمه‌ساختار یافته بوده و به منظور More
    پژوهش حاضر در پی تدوین مدل توسعه کارآفرینی با رویکرد پاسخگویی اجتماعی در آموزش عالی در دانشگاه آزاد اسلامی می‌باشد. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با به‌کارگیری روش تحقیق داده بنیاد انجام گرفته است. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، مصاحبه‌های نیمه‌ساختار یافته بوده و به منظور گردآوری اطلاعات، با به‌کارگیری روش نمونه‌گیری هدفمند با 20 نفر از خبرگان شامل اساتید دانشگاه و خبرگان دانشگاهی مسلط به مباحث کارآفرینی و پاسخگویی اجتماعی مصاحبه انجام شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام گرفت. بر اساس آن، مدل کیفی پژوهش طراحی شد. نتایج پژوهش حاضر، نشان‌دهنده استخراج بالغ بر تعداد 258 کدباز، 43 خرده مقوله یا مفهوم و6 مقوله استخراج و ویژگیهای آن‌ها شناسایی شد که در قالب مدل پارادایمی شامل شرایط زمینه ای (شامل: تغییرهای فناورانه و...)، شرایط محوری (توسعه کارافرینی با رویکرد پاسخگویی اجتماعی در آموزش عالی در دانشگاه)، شرایط علی (شامل: ملزومات توسعه کارافرینی و...)، شرایط مداخله‌گر (شامل: جایگاه کشور ایران در شاخص‌های کارافرینی و...)، راهبردها (شامل: رصد و پایش دانشجویان و کارافرینان، بومی‌کردن دانش تخصصی، متدولوژی یادگیری و پیشرفت علم، توانمندی، ارزش‌آفرین و اثربخش اجتماعی و...) و پیامد (شامل: رشد در تولید علم و دستاوردهای دانشگاهی و...) ارائه گردید. Manuscript profile

  • Article

    3 - تاثیر مدیریت دانش بر اقتصاد دانش‌بنیان با نقش میانجی ذهنیت کارآفرینانه
    Journal of Modern Management Engineering , Issue 5 , Year , Winter 2023
    این پژوهش به بررسی تأثیر مدیریت دانش از نظر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان با نقش واسطه‌ای ذهنیت کارآفرینانه می‌پردازد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر مدیران شرکت مترو می‌باشد. به‌منظور برآورد حجم نمونه از فرمول More
    این پژوهش به بررسی تأثیر مدیریت دانش از نظر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان با نقش واسطه‌ای ذهنیت کارآفرینانه می‌پردازد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر مدیران شرکت مترو می‌باشد. به‌منظور برآورد حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده است که حجم نمونه برابر با 73 نفر محاسبه گردید. برای نمونه‌گیری از روش تصادفی ساده که زیرمجموعه‌ای از نمونه‌گیری احتمالی است، استفاده گردید. این مطالعه داده‌ها را با استفاده از پرسش‌نامه استاندارد که روایی و پایایی آن تائید شده است ‌، جمع‌آوری نموده است. از نرم‌افزار spss و pls و مدل‌سازی معادلات ساختاری برای آزمون فرضیه‌ها استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که مدیریت دانش تأثیر مثبت و معناداری بر اقتصاد دانش‌بنیان و ذهنیت کارآفرینانه دارد. علاوه بر این، ذهنیت کارآفرینی نقش مثبت و معناداری در میانجیگری رابطه بین مدیریت دانش و اقتصاد دانش‌بنیان دارد. نتایج حاکی از آن است که دانش یکی از ابزار اصلی برای پاسخ به اقتصاد مبتنی بر دانش است و داشتن نیروی انسانی که دارای ذهنیت کارآفرینی باشد نقش بسیار حیاتی در پیشبرد اقتصاد دانش‌بنیان دارد. این مطالعه به شکافی در ادبیات مربوط به رابطه بین مدیریت دانش، اقتصاد دانش‌بنیان و ذهنیت کارآفرینانه پرداخته است و نتایج حاکی از عملکرد ذهنیت کارآفرینانه است، زیرا اطمینان از اینکه کارکنان شرکت‌ها فرصت‌های کارآفرینی را می‌شناسند، عنصر مهمی در ایجاد اقتصاد دانش‌بنیان است. Manuscript profile

  • Article

    4 - تأثیر حمایت سازمانی ادراک شده، عدالت توزیعی، تناسب فرد- سازمان، انگیزش درونی و انگیزش بیرونی بر رفتار کاری نوآورانه (مطالعه موردی: منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس-شرکت ملی نفت
    Social Science Quarterly , Issue 5 , Year , Winter 2023
    هدف این پژوهش مطالعه تأثیر عدالت توزیعی، حمایت سازمانی ادراک‌شده، تناسب فرد- سازمان، انگیزش درونی و انگیزش بیرونی بر رفتار کاری نوآورانه در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس- شرکت ملی نفت بوده است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی بوده و از نظر نوع گردآوری داده‌ها و اطلاعات پ More
    هدف این پژوهش مطالعه تأثیر عدالت توزیعی، حمایت سازمانی ادراک‌شده، تناسب فرد- سازمان، انگیزش درونی و انگیزش بیرونی بر رفتار کاری نوآورانه در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس- شرکت ملی نفت بوده است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی بوده و از نظر نوع گردآوری داده‌ها و اطلاعات پیمایشی از شاخه همبستگی و از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش 148 نفر از متخصصان مرتبط با موضوع در شرکت ملی نفت ایران می‌باشد، برای نمونه‌گیری از روش نمونه‌گیری تصادفی در دسترس استفاده شده است. اطلاعات حاصل از پرسشنامه از طریق نرم‌افزار معادلات ساختاری SMART PLS2 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌های انجام‌شده به این نتیجه رسیدند که عدالت توزیعی تأثیر بر نوآوری کارکنان دارد، به این معنی که رفتار کاری نوآورانه کارکنان زمانی افزایش می‌یابد که سازمان اجرای صحیح عدالت را در محیط کار خود داشته باشد. از طرفی انگیزه کلیدی است که از طریق آن افراد می‌توانند تلاش‌ها را برای تولید و اجرای افکار نوآورانه سفارشی کنند. نوآوری نیاز به حمایت و تشویق در سازمان دارد و در همین راستا، زمانی که افراد شاغل در سازمان موردحمایت قرار می‌گیرند، احساس می‌کنند می‌توانند ایده‌ها و روش‌های جدیدی را با هدف دستیابی به اهداف یا تکمیل وظایف خود آزمایش کنند یعنی افزایش حمایت سازمانی ادراک‌شده سبب بهبود رفتار کاری نوآورانه می‌شود، همچنین تناسب فرد و سازمان بر رفتار کاری نوآورانه اثر مثبت و معناداری دارد. Manuscript profile

  • Article

    5 - واکاوی عوامل مؤثر بر فرهنگ سازمانی در صنایع پتروشیمی کشور
    Journal of Business Management , Issue 4 , Year , Autumn 2023
    فرهنگ‌سازمانی در صنعت نفت و به‌ویژه در صنایع پتروشیمی اغلب به موضوعی در میان کارکنان در مواجهه با فرهنگ در دستیابی به رضایت شغلی تبدیل می‌شود. مسئله مهم آن است که نحوه اداره کردن چنین موقعیتی می‌تواند آن را به یک فرصت یا تهدید در فرهنگ‌سازمانی صنعت پتروشیمی تبدیل کند. ل More
    فرهنگ‌سازمانی در صنعت نفت و به‌ویژه در صنایع پتروشیمی اغلب به موضوعی در میان کارکنان در مواجهه با فرهنگ در دستیابی به رضایت شغلی تبدیل می‌شود. مسئله مهم آن است که نحوه اداره کردن چنین موقعیتی می‌تواند آن را به یک فرصت یا تهدید در فرهنگ‌سازمانی صنعت پتروشیمی تبدیل کند. لذا با استناد به بررسی‌های انجام‌شده مشخص گردید که ارتقای کیفی فرهنگ‌سازمانی در صنایع نفت و پتروشیمی دارای الگوی پارادایمی است. پژوهش حاضر ازلحاظ رویکردی کیفی می‌باشد. در رویکرد کیفی از مدل سیپ استفاده شده است و ابزار جمع‌آوری داده‌ها، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که از روش نمونه‌گیری گلوله برفی با 17 نفر از خبرگان و متخصصین انجام شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در سه مرحله انجام و مدل کیفی پژوهش از دل الگوهای ذهنی و نظرات افراد استخراج شد، نتیجه بخش کیفی این تحلیل نشان‌دهنده این است که مدل پارادایمی استخراجی، بخش کیفی با اجرای راهبرد مستنتج شد. نتایج نشان داد که صنعت نفت به رویکردی مستمر و آگاهانه‌تر برای ایجاد یک فرهنگ سازمانی نیاز دارد تا برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت خود را سازمان داده و خود را برای رویارویی با بازار سرشار از تحول و رقابت آماده کرده و احتمال موفقیت و ضریب ماندگاری در بازار را افزایش دهد. Manuscript profile

  • Article

    6 - طراحی مدل بلاکچین در صنعت بیمه با رویکرد جبران خسارت درمان
    Financial Engineering and Portfolio Management , Issue 1 , Year , Spring 2023
    از مهم‌ترین ﻣﺸﮑﻼت ﺻﻨﻌﺖ ﺑﯿﻤﻪ ﭘﯿﭽﯿﺪه ﺑﻮدن ﻓﺮاﯾﻨﺪﻫﺎ و زمان‌بر ﺑﻮدن آن‌ها اﺳﺖ ﮐﻪ بهره‌مندی از ﻓﻨﺎوری ﺑﻼکﭼﯿﻦ، ﻣﺸﮑﻼت ﻣﺬﮐﻮر را ﺗﺎ ﺣﺪ زﯾﺎدی می‌تواند ﺗﻌﺪﯾﻞ ﻧﻤﺎﯾﺪ. مطالعه حاضر از نظر هدف و جمع‌آوری داده‌ها ترکیبی کاربردی و اکتشافی است. در بخش کیفی از مصاحبه‌های نیمه‌ساختاری، گروه More
    از مهم‌ترین ﻣﺸﮑﻼت ﺻﻨﻌﺖ ﺑﯿﻤﻪ ﭘﯿﭽﯿﺪه ﺑﻮدن ﻓﺮاﯾﻨﺪﻫﺎ و زمان‌بر ﺑﻮدن آن‌ها اﺳﺖ ﮐﻪ بهره‌مندی از ﻓﻨﺎوری ﺑﻼکﭼﯿﻦ، ﻣﺸﮑﻼت ﻣﺬﮐﻮر را ﺗﺎ ﺣﺪ زﯾﺎدی می‌تواند ﺗﻌﺪﯾﻞ ﻧﻤﺎﯾﺪ. مطالعه حاضر از نظر هدف و جمع‌آوری داده‌ها ترکیبی کاربردی و اکتشافی است. در بخش کیفی از مصاحبه‌های نیمه‌ساختاری، گروه متمرکز و گروه‌بندی خبره و در قسمت کمی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج منجر به شناسایی و تدوین ۲۰۴ شاخص در حوزه بلاک‌چین شد که بیش از 50 درصد خبرگان، ۸۷ کد را انتخاب نمودند و کدهایی که از یک جنس هستند در گروهی مجزا قرار گرفت و در پایان کدها در ۱۱ مؤلفه و ۴ بعد گروه‌بندی شد. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﻓﻨﺎوری ﺑﻼک‌ﭼﯿﻦ ﻧﯿﺰ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺳﺎﯾﺮ فناوری‌های ﻧﻮﯾﻦ، از ﻣﺰاﯾﺎ و ﻣﻌﺎﯾﺒﯽ ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮآﯾﻨﺪ آن‌ها نشان‌دهنده آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺰاﯾﺎی آن ﺑﺮ ﻣﻌﺎﯾﺐ آن ﻏﺎﻟﺐ اﺳﺖ. قابلیت‌های ﺑﻼکﭼﯿﻦ ﻧﺸﺎن داد ، به‌کارگیری اﯾﻦ ﻓﻨﺎوری در ﻓﺮاﯾﻨﺪﻫﺎی ﭘﺬﯾﺮش، ﺻﺪور و ﺧﺴﺎرت می‌تواند دﻗﺖ و ﺳﺮﻋﺖ در ﻓﺮاﯾﻨﺪﻫﺎی ﻣﺬﮐﻮر را به‌صورت قابل‌توجهی اﻓﺰاﯾﺶ دﻫﺪ. پیاده‌سازی ﺻﺤﯿﺢ ﻓﻨﺎوری ﺑﻼکﭼﯿﻦ در ﺻﻨﻌﺖ ﺑﯿﻤﻪ می‌تواند ﻧﻘﺶ ﺑﻪ ﺳﺰاﯾﯽ در ارﺗﻘﺎء اﻋﺘﻤﺎد ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺻﻨﻌﺖ ﺑﯿﻤﻪ، ﺗﺪﻗﯿﻖ ﻓﺮاﯾﻨﺪﻫﺎ، قیمت‌گذاری ﺑﻬﯿﻨﻪ، ﺑﺮآورد ﺧﺴﺎرت ﺻﺤﯿﺢ و خدمت‌رسانی و ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ بیمه‌گذاران ﮐﻢ رﯾﺴﮏ اﯾﻔﺎ ﮐﻨﺪ. Manuscript profile

  • Article

    7 - راهبردهای توسعه کارآفرینی در آموزش عالی در افق 1440 با رویکرد آینده‌پژوهی (موردمطالعه: دانشگاه آزاد اسلامی)
    Strategic Management Researches , Issue 4 , Year , Winter 2021
    کارآفرینی، کانون و مرکز ثقل کار و تلاش و پیشرفت در عصر مدرنیته تلقی شده و به‌عنوان عامل کلیدی رشد و موتور محرک توسعه اقتصادی شناخته‌ شده است. این پژوهش با هدف شناسایی عوامل راهبردهای توسعه کارآفرینی در آموزش عالی در افق 1440 با رویکرد آینده‌پژوهی در دانشگاه آزاد اسلامی More
    کارآفرینی، کانون و مرکز ثقل کار و تلاش و پیشرفت در عصر مدرنیته تلقی شده و به‌عنوان عامل کلیدی رشد و موتور محرک توسعه اقتصادی شناخته‌ شده است. این پژوهش با هدف شناسایی عوامل راهبردهای توسعه کارآفرینی در آموزش عالی در افق 1440 با رویکرد آینده‌پژوهی در دانشگاه آزاد اسلامی انجام‌ شده است. پژوهش حاضر از لحاظ ماهیت، توصیفی-تحلیلی و از لحاظ روش‌شناسی، مبتنی بر رویکرد آمیخته طرح اکتشافی (کیفی- کمی) است. پس از انجام مطالعات کتابخانه‌ای و ادبیات موضوع و نیز مصاحبه با خبرگان، فهرستی از عوامل مؤثر بر آینده راهبردهای توسعه کارآفرینی به دست آمد و با استفاده از روش دلفی، این عوامل از 42 مورد به 12مورد تقلیل یافتند. سپس با بهره‌گیری از روش تحلیل ساختاری، ماتریس تأثیر متقاطع طراحی شد و با تشکیل پانلی شامل 13 نفر از خبرگان و جمع‌آوری نظرات آنان درباره تأثیرگذاری عوامل بر یکدیگر، داده‌ها وارد ماتریس شدند. با تحلیل داده‌های برآمده از ماتریس با نرم‌افزار میک‌مک، میزان تأثیرگذاری و تأثیرپذیری هرکدام از عوامل ارزیابی شد. بر اساس نتایج این پژوهش، سه عامل رشد در تولید علم و دستاوردهای دانشگاهی، سرمایه‌ی اجتماعی و متدولوژی یادگیری و پیشرفت علم به ‌عنوان پیشران‌های راهبردی شکل‌دهنده آینده توسعه کارآفرینی در آموزش عالی در افق 1440 شناسایی شدند. Manuscript profile

  • Article

    8 - مطالعه تأثیر فرهنگ علوی بر اخلاق کسب‌وکار اسلامی با نقش میانجی ذهنیت فلسفی مدیران
    INTERCULTURAL STUDIES QUARTERLY , Issue 2 , Year , Autumn 2022
    امروزه سازمان‌هایی موفق هستند و می‌توانند در دنیای پررقابت ادامه حیات دهند که دائما افکار و اندیشه‌های جدید را در سازمان به کار ببرند و این امر توسط مدیران با ذهنیت فلسفی امکان‌پذیر است از طرفی تفاوت بنیادین فرهنگ علوی با دیگر فرهنگ‌ها خصوصاً فرهنگ غربی باعث شده مدیریت More
    امروزه سازمان‌هایی موفق هستند و می‌توانند در دنیای پررقابت ادامه حیات دهند که دائما افکار و اندیشه‌های جدید را در سازمان به کار ببرند و این امر توسط مدیران با ذهنیت فلسفی امکان‌پذیر است از طرفی تفاوت بنیادین فرهنگ علوی با دیگر فرهنگ‌ها خصوصاً فرهنگ غربی باعث شده مدیریت نیز در این فرهنگ از ماهیت و چهره متفاوتی برخوردار باشد که در بستر زمان این تفاوت‌ها به صورت‌های مختلف به نمایش گذاشته است که بارزترین آن‌ها در بستر زمان، مدیریت علوی با الگوی عملی مدیریت امیرالمؤمنین علیه‌السلام و مدیریت اموی با مدیریت معاویه می‌باشد؛ بنابراین با تضعیف میزان دین‌داری زمینه کاهش پایبندی به اخلاق کسب‌وکار ممکن است فراهم شود. پژوهش حاضر بر اساس هدف کاربردی و بر اساس ماهیت و روش، توصیفی- همبستگی است. در بخش تجزیه‌وتحلیل یافته‌های آزمون کولموگروف- اسمیرنوف نشان داد، توزیع داده‌ها نرمال نبوده، بر این اساس برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزار اسمارت پی ال اساستفاده گردید. نتایج نشان داد مدل مفهومی از برازش مناسب برخوردار است. همچنین برای بررسی فرضیات پژوهش از ضریب مسیر و مقدار آماری تی استفاده که همگی مورد تائید قرار گرفت و به این نتیجه رسیدیم که توجه به فرهنگ علوی می‌تواند در اخلاق کسب‌وکار اسلامی تأثیر مثبت و معناداری داشته باشد از طرفی داشتن ذهنیت فلسفی می‌تواند این رابطه را تقویت کند. درواقع هر فردی که ذهن باز دارد، در مقابل ادراکات تازه حساس است ، دارای نیروی تمرکز است و می تواند ادراکات مختلف را با هم مربوط سازد از ذهنیت فلسفی برخوردار میباشد و به نوعی از آموزه‌ها و عناصری که با مرجعیت اسلام درهم تنیده شده استفاده شود و بر پایه آن اخلاق کسب وکار اسلامی هویت یابد. Manuscript profile

  • Article

    9 - تاثیر آموزش مدیریت کارآفرینی بر هوشیاری کارآفرینانه دانشجویان پردیس چمران دانشگاه فرهنگیان با نقش میانجی اثربخشی آموزش
    The Journal of Modern Thoughts in Education , Issue 2 , Year , Summer 2023

    هر جامعه‌ای به دنبال آن است که زمینه را برای رشد و توسعه فعالیت‌های کارآفرینانه مهیا کرده و بخش قابل‌توجهی از سرمایه‌های خود را در این مسیر هدایت کند. یکی از این سرمایه‌ها که می‌تواند به‌عنوان یک مزیت رقابتی در اقتصاد کارآفرینی مطرح More

    هر جامعه‌ای به دنبال آن است که زمینه را برای رشد و توسعه فعالیت‌های کارآفرینانه مهیا کرده و بخش قابل‌توجهی از سرمایه‌های خود را در این مسیر هدایت کند. یکی از این سرمایه‌ها که می‌تواند به‌عنوان یک مزیت رقابتی در اقتصاد کارآفرینی مطرح باشد نیروی انسانی است. به همین دلیل بخشی از برنامه‌های آموزشی در یک اقتصاد کارآفرین محور معطوف به توسعه قابلیت‌های فردی برای حرکت‌های کارآفرینی می‌باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مدیریت کارآفرینی بر هوشیاری کارآفرینانه دانشجویان پردیس چمران دانشگاه فرهنگیان با نقش میانجی اثربخشی آموزش می‌باشد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را 104 نفر از دانشجویان کارشناسی آموزش ابتدایی تشکیل می‌دهد که در دوره آموزشی آنلاین کارآفرینی شرکت نمودند. نمونه‌گیری از طریق روش تصادفی ساده انجام و با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه 84 نفر تعیین گردید.برای جمع‌آوری داده از ابزار پرسشنامه که استفاده شده است. برای بررسی فرضیه‌های پژوهش از روش معادلات ساختاری و نرم‌افزار اسمارت پی ال اس استفاده شد. نتایج به‌ دست آمده نشان می‌دهد که آموزش مدیریت کارآفرینی بر هوشیاری کارآفرینانه و اثر آموزش تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین نقش میانجی اثربخشی آموزش در تأثیرگذاری آموزش مدیریت کارآفرینی بر هوشیاری کارآفرینانه مورد پذیرش قرار گرفت و نشان داده شد که دانشگاه در کنار آموزش‌‌های علمی و گاهی مهارت‌های فنی رشته موردنظر، آموزش مدیریت کارآفرینی ارائه می‌کند این امر سبب می‌شود دانشجویانی که ویژگی‌های کارآفرینانه را از خانواده با خود آورده‌اند و آموزش مدیریت کارآفرینی را نیز دیده‌اند تمایل به راه‌اندازی کسب‌وکار پیدا کنند. هوشیاری کارآفرینانه باعث افزایش رشد اقتصادی می‌شود، بهره‌وری را بالا می‌برد و باعث به وجود آمدن فناوری، کالاها و خدمات جدید و عملکرد صادراتی بهتر می‌شود و پیشنهادهایی در جهت کمک به آن دسته از دانشجویانی که آموزش کارآفرینی را ندیده‌اند ارائه شود و از طرفی این پیشنهادها منجر به تقویت دانشجویان آموزش‌دیده شود.

    Manuscript profile

  • Article

    10 - تحلیل تناسب زمین برای توسعة شهری با استفاده از مدل AHP مطالعة موردی: شهر فیروزآباد
    , Issue 5 , Year , Winter 1390
    امروزه در برنامه‌ریزی برای شهرها، تحلیل تناسب زمین برای توسعة شهری و شناسایی اراضی مناسب و اولویت‌دار برای توسعة کالبدی آنها حائز اهمیت است. از این رو، هدف از تحقیق حاضر، تعیین اراضی مناسب برای توسعة آتی شهر فیروزآباد و تأکید بر قابلیت‌های سیستم اطلاعات جغرافیایی در ارا More
    امروزه در برنامه‌ریزی برای شهرها، تحلیل تناسب زمین برای توسعة شهری و شناسایی اراضی مناسب و اولویت‌دار برای توسعة کالبدی آنها حائز اهمیت است. از این رو، هدف از تحقیق حاضر، تعیین اراضی مناسب برای توسعة آتی شهر فیروزآباد و تأکید بر قابلیت‌های سیستم اطلاعات جغرافیایی در ارائة الگوی بهینة توسعة کالبدی- فیزیکی این شهر بوده است. روش تحقیق در پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی است و به منظور شناسایی اراضی مناسب برای توسعه کالبدی شهر، ابتدا وضعیت موجود شهر و گونه‌شناسی فیزیکی آن مورد بررسی قرار گرفته است. در مرحله بعد، پس از جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز و با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی در نرم افزار GIS و پس از طی مراحل مختلف‌ شامل ورود متغیرها و معیارها، تهیة لایه‌های اطلاعاتی جدید، طبقه‌بندی و ارزش‌گذاری متغیرها و لایه‌های اطلاعاتی و ترکیب این لایه‌ها، مکان-های مناسب برای توسعة آتی شهر مشخص شده است. متغیرها و لایه‌های اطلاعاتی در نظر گرفته شده برای تعیین اراضی مناسب برای توسعة آتی شهر، شامل لایه‌های قابلیت اراضی، سطوح ارتفاعی، شیب، شبکه ارتباطی، گسل، جهت شیب، گورستان، رودخانه، آثار تاریخی و نقاط روستایی اطراف شهر است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که توسعه شهر فیروزآباد به صورت خطی و نامنظم بوده و لزوم مکان‌یابی اراضی مناسب برای توسعة آتی شهر، ضروری به نظر می‌رسد. بر این اساس و با توجه به مکانیابی صورت گرفته،‌ این اراضی عمدتاً در جهات جنوب، جنوب شرق و شرق شهر قرار گرفته‌اند و این اراضی از موقعیت بهتری برای گسترش آیندة شهر نسبت به سایر بخش‌ها برخوردار هستند و جهات دیگر، با داشتن محدودیت‌های طبیعی و مصنوعی، فاقد کارآیی لازم برای توسعة آتی شهر هستند.   Manuscript profile