• Home
  • مهرداد کلانتری

    List of Articles مهرداد کلانتری


  • Article

    1 - تأثیر برونگرایی و روان‌رنجوری بر شادی در دانشجویان: نقش میانجی هوش هیجانی و بهزیستی روانی
    Knowledge & Research in Applied Psychology , Issue 5 , Year , Winter 2017
    هدف از پژوهش تبیین نقش ابعاد شخصیتی برونگرایی و روان‌رنجوری بر شادی با میانجیگری هوش هیجانی و بهزیستی روانی در دانشجویان از طریق الگوسازی معادلات ساختاری است. این مطالعه از نوع پژوهش‌های همبستگی با استفاده از مدل‌یابی علّی است. جامعۀ آماری 8670 دانشجوی کارشناسی دانشگاه More
    هدف از پژوهش تبیین نقش ابعاد شخصیتی برونگرایی و روان‌رنجوری بر شادی با میانجیگری هوش هیجانی و بهزیستی روانی در دانشجویان از طریق الگوسازی معادلات ساختاری است. این مطالعه از نوع پژوهش‌های همبستگی با استفاده از مدل‌یابی علّی است. جامعۀ آماری 8670 دانشجوی کارشناسی دانشگاه اصفهان و دانشگاه صنعتی بود. نمونه‌ای 410 نفری به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شد. ابزارهای اندازه‌گیری شامل پرسشنامۀ شادی آکسفورد (آرگایل، 1989)، بهزیستی روانی (ریف، 1989)، مقیاس شخصیتی نئو (کاستا و مک‌کرا، 1992)، هوش هیجانی (باران،2000) بود. داده‌ها با رویکرد مدل‌سازی معادلۀ ساختاری کواریانس (نرم‌افزار Amos) و به روش تحلیل مسیر بررسی شد. یافته‌ها بیانگر آن بود که اثر مستقیم متغیرهای برونگرایی، روان‌رنجوری، هوش هیجانی و بهزیستی روانی بر متغیر شادی معنادار است (05/0>P ). همچنین اثر غیرمستقیم متغیر برونگرایی و روان‌رنجوری بر متغیر شادی در صورتی که متغیرهای هوش هیجانی و بهزیستی روانی میانجی این دو متغیر باشند، معنادار است (05/0>P ). به علاوه اثر غیرمستقیم متغیر هوش هیجانی بر شادی در صورتی که بهزیستی روانی میانجی باشد معنادار است (05/0>P ). در نتیجه شادی به واسطۀ ابعاد شخصیتی، هوش هیجانی و بهزیستی روانی پیش‌بینی شود. Manuscript profile

  • Article

    2 - الگوی بومی آسیب‌پذیری روانی-اجتماعی افسردگی مزمن: یک نظریه زمینه‌ای
    Knowledge & Research in Applied Psychology , Issue 1 , Year , Autumn 2017
    هدف این پژوهش تدوین الگوی آسیب‌پذیری روانی-اجتماعی افسردگی مزمن بود. روش نظریه زمینه‌ای به‌منظور تدوین نظریه پیرامون شرایط علی، راهبرها و پیامدها در افسردگی مزمن استفاده شد و نمونه‌ای (12 نفر) در گروه سنی 25 الی 60 سال، شامل مبتلایان به افسردگی مزمن مراجعه‌کننده به دو م More
    هدف این پژوهش تدوین الگوی آسیب‌پذیری روانی-اجتماعی افسردگی مزمن بود. روش نظریه زمینه‌ای به‌منظور تدوین نظریه پیرامون شرایط علی، راهبرها و پیامدها در افسردگی مزمن استفاده شد و نمونه‌ای (12 نفر) در گروه سنی 25 الی 60 سال، شامل مبتلایان به افسردگی مزمن مراجعه‌کننده به دو مرکز مشاوره و روان‌درمانی در شهر اصفهان به‌صورت هدفمند انتخاب شد. ابزار تحقیق شامل؛ مصاحبه ساختاریافته مبتنی بر ملاک‌های DSM5، مصاحبه باز و نیمه ساختارمند و مقیاس 24 آیتمی همیلتون برای افسردگی (HRSD24) بود. کدگذاری با کمک نرم‌افزار NVIVO انجام شد. نتایج نشان داد مزمن بودن اختلالات افسردگی درنتیجه شرایط شکست در نمایش قبلی و دوره‌های متعدد سابقه افسردگی و نیز احساس ناتوانی حاصل از مشکلات جسمانی و دردهای مزمن، در بستری از وجود مشکل در شرایط اجتماعی/خانوادگی و مالی/شغلی/تحصیلی، حاصل گردیده و وجود اختلال افسردگی نیز محصولی از عوامل شناختی و رفتاری است که این عوامل با ویژگی‌های خلقی و تنظیم هیجانی فرد در تعامل‌اند. با توجه به آنکه اغلب فرآیندهای روان‌درمانی تاکنون تأکیدی شناختی/رفتاری داشته‌اند، بنابر نظریه زمینه‌ای حاصل؛ در شرایط مزمن بودن اختلال، بهتر است اولویت درمان، متوجه مقوله‌های تداوم‌بخش؛ مشکلات درمانی و جسمانی و زمینه‌های خانوادگی/اجتماعی و شغلی/ تحصیلی/ مالی گردد. Manuscript profile

  • Article

    3 - رابطة خودکارآمدی عمومی، تعلق و عشق و معنا در زندگی با میانجی‌گری ارزش‌های اجتماعی در دانش‌آموزان دختر دورة متوسطه
    Knowledge & Research in Applied Psychology , Issue 1 , Year , Summer 2020
    هدف این پژوهش، بررسی رابطة خودکارآمدی عمومی، تعلق و عشق با معنا در زندگی با میانجی‌گری ارزش‌های اجتماعی در نوجوانان دختر از طریق الگوسازی معادلات ساختاری بود. این مطالعه از نوع همبستگی با استفاده از مدل‌یابی علی و جامعة آماری دانش‌آموزان دختر سال سوم دورة دبیرستان به تع More
    هدف این پژوهش، بررسی رابطة خودکارآمدی عمومی، تعلق و عشق با معنا در زندگی با میانجی‌گری ارزش‌های اجتماعی در نوجوانان دختر از طریق الگوسازی معادلات ساختاری بود. این مطالعه از نوع همبستگی با استفاده از مدل‌یابی علی و جامعة آماری دانش‌آموزان دختر سال سوم دورة دبیرستان به تعداد 4476 نفر بودند. نمونة آماری 200 نفر بود که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای اندازه‌گیری شامل پرسشنامة خود کارآمدی عمومی (Sherer & Maddux,1982) مقیاس تعلق و عشق، مقیاس ارزش‌های اجتماعی و پرسشنامه معنا در زندگی (Steger et al,2006) بود. داده‌ها با رویکرد مدل‌سازی معادله ساختاری بررسی شد. یافته‌ها بیانگر معناداری رابطة مستقیم متغیرهای خودکارآمدی عمومی، تعلق و عشق و ارزش‌های اجتماعی با متغیر معنا در زندگی بود (05/0>p). همچنین رابطة غیرمستقیم متغیر خودکارآمدی و تعلق و عشق با متغیر معنا در زندگی درصورتی‌که متغیر ارزش‌های اجتماعی میانجی باشد، معنادار است (05/0>p). Manuscript profile

  • Article

    4 - بررسی نقش طرحواره های ناسازگار اولیه، دشواری در تنظیم هیجانی و سبک های مقابله در پیش بینی نارضایتی جنسیتی در افراد متقاضی تغییر جنسیت
    Knowledge & Research in Applied Psychology , Issue 5 , Year , Winter 2022
    هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش طرحواره های ناسازگار اولیه به عنوان عوامل شناختی و نقش دشواری در تنظیم هیجان و سبک های مقابله به عنوان عوامل هیجانی در بروز نارضایتی جنسیتی در افراد متقاضی تغییر جنسیت بود. طرح پژوهش حاضر، توصیفی- همبستگی بود. جامعة آماری، کلیة افراد مبتلا ب More
    هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش طرحواره های ناسازگار اولیه به عنوان عوامل شناختی و نقش دشواری در تنظیم هیجان و سبک های مقابله به عنوان عوامل هیجانی در بروز نارضایتی جنسیتی در افراد متقاضی تغییر جنسیت بود. طرح پژوهش حاضر، توصیفی- همبستگی بود. جامعة آماری، کلیة افراد مبتلا به نارضایتی جنسیتی بودند که برای طی مراحل قانونی تغییرجنسیت به اداره کل پزشکی قانونی خراسان رضوی مراجعه داشتند. نمونه پژوهش 100 فرد مبتلا به نارضایتی جنسیتی بود که بصورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و پس از اخذ رضایت نامه آگاهانه پرسشنامه های دشواری در نظم بخشی، طرحواره یانگ، سبک های مقابله و اختلال هویت جنسی را تکمیل نمودند. داده ها با استفاده از روش آماری رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام تحلیل شدند. سطح معنی داری برای آزمون های آماری 05/0 بود. نتایج تحلیل در زمینه طرحواره های ناسازگار اولیه، به ترتیب طرحواره های محرومیت هیجانی، بی اعتمادی و بازداری هیجانی را استخراج می کند. مهمترین متغیرها به ترتیب راهبردهای محدود، بی اعتمادی، دشواری در کنترل تکانه و محرومیت هیجانی را نشان می دهد. بر اساس یافته های پژوهش، نقش همزمان عوامل شناختی و هیجانی در بروز نارضایتی جنسیتی در افراد متقاضی تغییر جنسیت شایان توجه است. Manuscript profile

  • Article

    5 - تأثیر نوروفیدبک آلفا/تتا بر خلاقیت هیجانی و شناختی کودکان
    Journal of Innovation and Creativity in Human Science , Issue 5 , Year , Winter 2018
    زمینه: صدها روش برای ایجاد خلاقیت در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان وجود دارد، اما ایده‌ها و روش‌های جدید خلاقیت بهتر است با علایق و سرگرمی‌های جوانان هماهنگ باشد. هدف: این مقاله به بررسی تاثیر نوروفیدبک آلفا/تتا بر خلاقیت هیجانی و شناختی می‌پردازد. روش: به این منظور 75 More
    زمینه: صدها روش برای ایجاد خلاقیت در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان وجود دارد، اما ایده‌ها و روش‌های جدید خلاقیت بهتر است با علایق و سرگرمی‌های جوانان هماهنگ باشد. هدف: این مقاله به بررسی تاثیر نوروفیدبک آلفا/تتا بر خلاقیت هیجانی و شناختی می‌پردازد. روش: به این منظور 75 دانش‌آموز دبستانی (7 تا 12 ساله) به طور داوطلبانه در تحقیق شرکت نمودند. آموزش نوروفیدبک آلفا/تتا در 15 جلسه 45 دقیقه ای و 3 بار در هفته به صورت انفرادی اجرا شد. اثربخشی آموزش با استفاده از آزمون خلاقیت تورنس و آزمون خلاقیت هیجانی آوریل ارزیابی شد. یافته‌ها: تحلیل مانکوا نشان داد که آموزش نوروفیدبک آلفا/تتا در مکان Pz می‌تواند باعث افزایش نمرات خلاقیت شناختی و هیجانی شود(05/0p< ). نتیجه گیری: نوروفیدبک آلفا/تتادر مکان‌های مختلف بر مؤلفه‌های مختلف خلاقیت هیجانی و شناختی کودکان موثر است. Manuscript profile