• Home
  • زهره علاء الدینی

    List of Articles زهره علاء الدینی


  • Article

    1 - اثر بخشی آموزش تاب‌آوری مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر پذیرش‌ اجتماعی دانشجویان دانشگاه اصفهان
    Journal of Iranian Social Development Studies , Issue 2 , Year , Autumn 2022
    احساس ارزشمندی و پذیرفته‌شدن از سوی همسالان و جامعه که پذیرش‌‌اجتماعی نامیده می‌شود؛ برای هر فردی بسیار مهم است زیرا پذیرش‎اجتماعی فرد را در برابر انواع مشکلات جسمی و روانی مقاوم می‎سازد. پژوهش حاضر با هدف بررسی آموزش تاب‌آوری مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر پذیرش‌‌اجتماع More
    احساس ارزشمندی و پذیرفته‌شدن از سوی همسالان و جامعه که پذیرش‌‌اجتماعی نامیده می‌شود؛ برای هر فردی بسیار مهم است زیرا پذیرش‎اجتماعی فرد را در برابر انواع مشکلات جسمی و روانی مقاوم می‎سازد. پژوهش حاضر با هدف بررسی آموزش تاب‌آوری مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر پذیرش‌‌اجتماعی دانشجویان دانشگاه اصفهان انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون‌ـ‌پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه‌ی آماری را کلیه دانشجویان دانشگاه اصفهان تشکیل می‎دادند که در سال 1399 در این دانشگاه مشغول به تحصیل بودند. تعداد 30 نفر از دانشجویان به روش نمونه‌‌گیری در دسترس انتخاب شدند، سپس در دو گروه آزمایش و گواه به صورت تصادفی قرار گرفتند(15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) و به پرسش نامه‌ی مقیاس پذیرش‌ اجتماعی مارلوـ‌کراون قبل و بعد از مداخله پاسخ دادند. محتویات جلسات آموزش تاب‌آوری مبتنی بر ذهن‌آگاهی در 6 جلسه ارائه شد. داده‌های پژوهش با استفاده از تحلیل کو‌‌واریانس در نرم‌افزار spss مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که آموزش تاب‌آوری مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر پذیرش‌اجتماعی دانشجویان معنی‌دار بود (p<0.05) و پذیرش‌ اجتماعی در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه افزایش یافته است. بر‌اساس یافته‌های این پژوهش، می‌توان نتیجه گرفت که آموزش تاب‌آوری مبتنی بر ذهن‌آگاهی پذیرش‌ اجتماعی دانشجویان را افزایش می‌دهد. با توجه به این یافته بر به کارگیری این مداخله‎ی آموزشی در سایر متغیر‌ها و نیز برای سایر افراد جامعه نیز تأکید می‎شود. Manuscript profile

  • Article

    2 - تأثیر نوروفیدبک آلفا/تتا بر خلاقیت هیجانی و شناختی کودکان
    Journal of Innovation and Creativity in Human Science , Issue 5 , Year , Winter 2018
    زمینه: صدها روش برای ایجاد خلاقیت در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان وجود دارد، اما ایده‌ها و روش‌های جدید خلاقیت بهتر است با علایق و سرگرمی‌های جوانان هماهنگ باشد. هدف: این مقاله به بررسی تاثیر نوروفیدبک آلفا/تتا بر خلاقیت هیجانی و شناختی می‌پردازد. روش: به این منظور 75 More
    زمینه: صدها روش برای ایجاد خلاقیت در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان وجود دارد، اما ایده‌ها و روش‌های جدید خلاقیت بهتر است با علایق و سرگرمی‌های جوانان هماهنگ باشد. هدف: این مقاله به بررسی تاثیر نوروفیدبک آلفا/تتا بر خلاقیت هیجانی و شناختی می‌پردازد. روش: به این منظور 75 دانش‌آموز دبستانی (7 تا 12 ساله) به طور داوطلبانه در تحقیق شرکت نمودند. آموزش نوروفیدبک آلفا/تتا در 15 جلسه 45 دقیقه ای و 3 بار در هفته به صورت انفرادی اجرا شد. اثربخشی آموزش با استفاده از آزمون خلاقیت تورنس و آزمون خلاقیت هیجانی آوریل ارزیابی شد. یافته‌ها: تحلیل مانکوا نشان داد که آموزش نوروفیدبک آلفا/تتا در مکان Pz می‌تواند باعث افزایش نمرات خلاقیت شناختی و هیجانی شود(05/0p< ). نتیجه گیری: نوروفیدبک آلفا/تتادر مکان‌های مختلف بر مؤلفه‌های مختلف خلاقیت هیجانی و شناختی کودکان موثر است. Manuscript profile