• Home
  • معصومه بهبودی

    List of Articles معصومه بهبودی


  • Article

    1 - نقش میانجیگر چشم‌انداز زمان در تبیین روابط علّی بین کمال‌گرایی و اهمال‌کاری تحصیلی دختران دانش‌آموز متوسطۀ دوم
    Knowledge & Research in Applied Psychology , Issue 92 , Year , Autumn 2024
    هدف‌این پژوهش تعیین نقش میانجیگر چشم‌انداز زمان در تبیین روابط علّی بین کمال‌گرایی و اهمال‌کاری تحصیلی در دختران دانش‌آموز متوسطۀ دوم بود. طرح پژوهش رابطه‌ای از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش را دختران دانش‌آموز مقطع متوسطۀ دوم منطقۀ ۵ تهران در سال تحصیلی 1400-1399 More
    هدف‌این پژوهش تعیین نقش میانجیگر چشم‌انداز زمان در تبیین روابط علّی بین کمال‌گرایی و اهمال‌کاری تحصیلی در دختران دانش‌آموز متوسطۀ دوم بود. طرح پژوهش رابطه‌ای از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش را دختران دانش‌آموز مقطع متوسطۀ دوم منطقۀ ۵ تهران در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل می‌داد که300 نفر به عنوان نمونه به شیوۀ دردسترس و داوطلبانه انتخاب و از پرسشنامه‌های اهمال‌کاری تحصیلی( Solomon & Rathblum, 1984)، کمال‌گرایی ( Frost, 1990) و چشم‌انداز زمان (Zimbardo & Boyd, 1999) استفاده شد. داده‌ها با استفاده از روش آماری مدل‌یابی معادلات ساختاری تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد کمال‌گرایی مثبت و بعد‌آینده به صورت منفی(01/0>p) و کمال‌گرایی منفی و حال قضا قدری (01/0>p) به صورت مثبت، اهمال‌کاری تحصیلی را پیش‌بینی می‌کنند. از بین ابعاد چشم‌انداز زمان بعد‌آینده و حال قضا و قدری به صورت منفی، رابطه بین کمال‌گرایی مثبت و اهمال‌کاری تحصیلی و بعد‌آینده و حال قضا و قدری به صورت مثبت، رابطه بین کمال‌گرایی منفی و اهمال‌کاری تحصیلی را میانجیگری می‌کنند (01/0>p). به طورکلی کمال‌گرایی و چشم‌انداز زمان می‌توانند 59% از واریانس اهمال‌کاری تحصیلی را تبیین کنند. Manuscript profile

  • Article

    2 - مقایسه اثربخشی آموزش صلح درون و واقعیت درمانی برتنظیم هیجانی زنان متأهل مراجعه کننده به خانه‌های سلامت شرق تهران
    Curriculum Development and Educational Planning Research , Issue 1 , Year , Summer 2023
    پژوهش حاضر، با هدف مقایسه اثربخشی آموزش صلح درون و واقعیت درمانی بر تنظیم هیجانی زنان متأهل در زمستان 1400 انجام پذیرفت. این پژوهش جزء طرح‌های نیمه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون، گروه کنترل و پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری شامل: کلیه زنان متأهل مراجعه کننده به خانه‌ س More
    پژوهش حاضر، با هدف مقایسه اثربخشی آموزش صلح درون و واقعیت درمانی بر تنظیم هیجانی زنان متأهل در زمستان 1400 انجام پذیرفت. این پژوهش جزء طرح‌های نیمه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون، گروه کنترل و پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری شامل: کلیه زنان متأهل مراجعه کننده به خانه‌ سلامت ابوذر تهران بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند داوطلبانه، 45 نفر انتخاب و به صورت تصادفی 15 نفر در گروه صلح درون، 15 نفر در گروه واقعیت درمانی و 15 نفر در گروه کنترل کاربندی شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه تنظیم هیجان میان فردی هافمن و همکاران (2016) بود. هر دو گروه آزمایش مداخلات آموزشی صلح درون و واقعیت درمانی گلاسر را به مدت 10 جلسه 90 دقیقه‌ای دریافت کردند برای تجزیه و تحلیل اطلاعات نخست با استفاده از شاخص‌های مرکزی و پراکندگی، ویژگی‌های توصیفی متغیرهای پژوهش، به تفکیک هر فرضیه مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت، داده ها با استفاده از تحلیل واریانس مختلط و آزمون تعقیبی بونفرونی جهت مقایسه زوجی از طریق نرم افزار(spss-24) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که در مقایسه با گروه کنترل، هر دو روش آموزشی تأثیر معناداری بر سرمایه روانشناختی زنان متأهل داشته است (05/0p>). همچنین یافته‌ها حاکی از آن بود که: آموزش صلح درون نسبت به رویکرد واقعیت درمانى تأثیر بیشتری بر متغیر وابسته داشته است (05/0p>). نتایج پژوهش شواهدی را پیشنهاد می‌کند که آموزش صلح درون و واقعیت درمانی برای بهبود و تقویت تنظیم هیجانی زنان متأهل روش مناسبی است. Manuscript profile

  • Article

    3 - اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، واقعیت درمانی و درمان مثبت نگر بر سرمایه‌های روان شناختی و سبک‌های ابراز هیجان زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس
    Thoughts and Behavior in Clinical Psychology , Issue 5 , Year , Winter 2021
    روان‌شناسی مثبت‌گرا مجموع امید، تاب‌آوری، خوش‌بینی و خودکارآمدی را به عنوان سرمایه‌های روان‌شناختی معرفی کرده است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، واقعیت درمانی و درمان مثبت نگر بر سرمایه‌های روان‌شناختی و سبک‌های ابراز هیجان زنان مبتلا به مولت More
    روان‌شناسی مثبت‌گرا مجموع امید، تاب‌آوری، خوش‌بینی و خودکارآمدی را به عنوان سرمایه‌های روان‌شناختی معرفی کرده است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، واقعیت درمانی و درمان مثبت نگر بر سرمایه‌های روان‌شناختی و سبک‌های ابراز هیجان زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس بود. برای این منظور 60 بیمار مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس به شیوه‌ی نمونه‌ی در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در پنج گروه (پذیرش و تعهد، واقعیت درمانی، مثبت‌نگر، پلاسیبو و کنترل) گمارده و از نظر سرمایه‌های روان شناختی و سبک‌های ابراز هیجان مورد ارزیابی قرار گرفتند. هشت جلسه هفتگی ۹۰ دقیقه‌ای برای سه گروه آزمایشی و گروه پلاسیبو برگزار شد. در پایان و نیز دو ماه پس از آن گروه‌ها مجددا از نظر متغرهای مورد پژوهش، ارزیابی شدند. نتایج تحلیل واریانس آمیخته با اندازه‌گیری مکرر نشان داد که هردو درمان موجب افزایش سرمایه‌های روان‌شناختی در زنان مبتلا به ام.اس شده‌ اما، درمان مثبت‌نگر فقط در افزایش تاب‌آوری و امیدواری (از مولفه‌های سرمایه‌های روان‌شناختی) تاثیر داشته است. همچنین واقعیت درمانی در مقایسه با درمان‌های مبتنی بر پذیرش و تعهد و مثبت نگر در افزایش سرمایه‌های روان‌شناختی روش موثرتری بوده است. یافته‌ها نشان داد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، واقعیت درمانی و درمان مثبت‌نگر بر تغییر سبک ابراز هیجان موثرند و واقعیت درمانی از دو درمان دیگر در افزایش سرمایه‌های روان‌شناختی روش موثرتر عمل می کند. Manuscript profile