• Home
  • سیمین دخت رضاخانی

    List of Articles سیمین دخت رضاخانی


  • Article

    1 - تأثیر آموزش ابراز وجود بر کیفیت زندگی و تمایزیافتگی دانشجویان دختر ساکن خوابگاه
    Knowledge & Research in Applied Psychology , Issue 2 , Year , Autumn 2018
    هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش ابراز وجود بر کیفیت زندگی و تمایزیافتگی دانشجویان دختر ساکن خوابگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن بود. پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان دختر ساکن خوابگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد More
    هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش ابراز وجود بر کیفیت زندگی و تمایزیافتگی دانشجویان دختر ساکن خوابگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن بود. پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان دختر ساکن خوابگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در نیمسال دوم سال تحصیلی 94-1393 بودند. از بین آن‌ها 30 نفر را که در پرسشنامه‌های کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی WHOQOL (وار و شربون، 1992) و تمایزیافتگی DSI-R (اسکورن و فریدلندر، 1998) نمره پایین کسب کرده بودند به روش نمونه‌گیری داوطلبانه انتخاب و در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل به‌صورت تصادفی گمارش شدند. آموزش ابراز وجود به‌عنوان متغیر مستقل در 8 جلسة 1 ساعته (دو بار در هفته) در مورد گروه آزمایش اجرا شد. نتایج کوواریانس چند متغیره نشان داد آموزش ابراز وجود بر کیفیت زندگی و تمایزیافتگی افراد گروه نمونه به‌صورت مثبت و معنادار اثرگذار بود؛ به‌عبارت‌دیگر میزان کیفیت زندگی و تمایزیافتگی دانشجویانی که آموزش ابراز وجود را دریافت کرده بودند بیشتر از گروهی بود که آموزش دریافت نکرده بودند (01/0p<). Manuscript profile

  • Article

    2 - سهم راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و سبک‌های مقابله‌ای در پیش‌بینی میزان نشخوار فکری زنان (مراجعه‌کننده به خانه‌های سلامت منطقه 14 تهران)
    Knowledge & Research in Applied Psychology , Issue 2 , Year , Summer 2019
    هدف این پژوهش بررسی سهم راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و سبک‌های مقابله‌ای در پیش‌بینی میزان نشخوار فکری زنان بود. طرح پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی و جامعة آماری شامل زنان مراجعه‌کننده به خانه‌های سلامت منطقه 14 تهران در پاییز 1393 بود. 260 نفر به‌عنوان گروه نمونه به رو More
    هدف این پژوهش بررسی سهم راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و سبک‌های مقابله‌ای در پیش‌بینی میزان نشخوار فکری زنان بود. طرح پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی و جامعة آماری شامل زنان مراجعه‌کننده به خانه‌های سلامت منطقه 14 تهران در پاییز 1393 بود. 260 نفر به‌عنوان گروه نمونه به روش نمونه‌گیری داوطلبانه انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه‌های پاسخ‌های نشخواری (نولن- هوکسما، 1991)، تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی، 2006) و راهبردهای مقابله‌ای (رضاخانی، 1388) مورد ارزیابی قرار گرفتند. تحلیل نتایج با استفاده از رگرسیون چندمتغیری همزمان نشان داد که مؤلفه‌های تنظیم شناختی هیجان در مجموع 37درصد و راهبردهای مقابله‌ای 9/13درصد از واریانس نشخوار فکری جامعة مورد مطالعة این پژوهش را پیش‌بینی می‌کنند. همچنین یافته‌ها نشان داد از بین راهبردهای شناختی تنظیم هیجان، مؤلفه‌های سرزنش خود و نشخوارگری به صورت مثبت و معنادار و مؤلفة پذیرش به صورت منفی و معنادار (p<./0001) و نیز راهبرد مقابله‌ای هیجان‌مدار به صورت مثبت و معنادار نشخوار فکری زنان را پیش‌بینی می‌کنند (p<./0001). Manuscript profile

  • Article

    3 - پیش‌بینی مهارت‌های ارتباطی بر اساس ویژگی‌های شخصیتی و خودپنداره
    Knowledge & Research in Applied Psychology , Issue 4 , Year , Winter 2020
    پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی مهارت‌های ارتباطی بر اساس ویژگی‌های شخصیتی و خودپنداره در دختران دانشجو انجام شد. پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل دختران دانشجو مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در نیمسال دوم 97 - 1396 به تعداد 1357 نفر بود.24 More
    پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی مهارت‌های ارتباطی بر اساس ویژگی‌های شخصیتی و خودپنداره در دختران دانشجو انجام شد. پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل دختران دانشجو مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در نیمسال دوم 97 - 1396 به تعداد 1357 نفر بود.240 نفر به‌صورت نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه‌های مهارت‌های ارتباطی (Queendam, 2004)، ویژگی‌های شخصیتی فرم کوتاه (NEO, 1992) و خودپنداره (Beck, 1990) بود. نتایج حاصل از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیــری سلسلـه‌مراتبــی نشان داد خودپنــداره 4/21درصد (01/0p < ) واریانس مهارت‌های ارتباطی را پیش‌بینی می‌کند. روان‌رنجـورخویـی رابطـه منفــی و معنــادار (05/0p < ، 171/0β=-) و برون‌گرایی (01/0p < ، 195/0β=)، با کمـی اغمـاض گشودگـی (069/0p=، 104/0β=) و باوجـدان بودن (05/0p < ، 164/0β=) رابطۀ مثبت و معنادار با مهارت‌های ارتباطی دارند. بین ویژگی توافـق‌پذیری و مهارت‌های ارتباطی رابطۀ معنی‌داری مشاهده نشد. همچنین نتایج نشان داد خودپنـداره به همراه ویژگی‌های شخصیتـی می‌توانند 5/33درصد از واریانس مهارت‌های ارتباطی را تبیین کنند؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت ویژگی‌های شخصیتی و خودپنداره ازجمله عوامل مؤثر در پیش‌بینی مهارت‌های ارتباطی دانشجویان به شمار می‌روند. Manuscript profile

  • Article

    4 - نقش میانجیگر چشم‌انداز زمان در تبیین روابط علّی بین کمال‌گرایی و اهمال‌کاری تحصیلی دختران دانش‌آموز متوسطۀ دوم
    Knowledge & Research in Applied Psychology , Issue 92 , Year , Autumn 2024
    هدف‌این پژوهش تعیین نقش میانجیگر چشم‌انداز زمان در تبیین روابط علّی بین کمال‌گرایی و اهمال‌کاری تحصیلی در دختران دانش‌آموز متوسطۀ دوم بود. طرح پژوهش رابطه‌ای از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش را دختران دانش‌آموز مقطع متوسطۀ دوم منطقۀ ۵ تهران در سال تحصیلی 1400-1399 More
    هدف‌این پژوهش تعیین نقش میانجیگر چشم‌انداز زمان در تبیین روابط علّی بین کمال‌گرایی و اهمال‌کاری تحصیلی در دختران دانش‌آموز متوسطۀ دوم بود. طرح پژوهش رابطه‌ای از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش را دختران دانش‌آموز مقطع متوسطۀ دوم منطقۀ ۵ تهران در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل می‌داد که300 نفر به عنوان نمونه به شیوۀ دردسترس و داوطلبانه انتخاب و از پرسشنامه‌های اهمال‌کاری تحصیلی( Solomon & Rathblum, 1984)، کمال‌گرایی ( Frost, 1990) و چشم‌انداز زمان (Zimbardo & Boyd, 1999) استفاده شد. داده‌ها با استفاده از روش آماری مدل‌یابی معادلات ساختاری تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد کمال‌گرایی مثبت و بعد‌آینده به صورت منفی(01/0>p) و کمال‌گرایی منفی و حال قضا قدری (01/0>p) به صورت مثبت، اهمال‌کاری تحصیلی را پیش‌بینی می‌کنند. از بین ابعاد چشم‌انداز زمان بعد‌آینده و حال قضا و قدری به صورت منفی، رابطه بین کمال‌گرایی مثبت و اهمال‌کاری تحصیلی و بعد‌آینده و حال قضا و قدری به صورت مثبت، رابطه بین کمال‌گرایی منفی و اهمال‌کاری تحصیلی را میانجیگری می‌کنند (01/0>p). به طورکلی کمال‌گرایی و چشم‌انداز زمان می‌توانند 59% از واریانس اهمال‌کاری تحصیلی را تبیین کنند. Manuscript profile

  • Article

    5 - اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، واقعیت درمانی و درمان مثبت نگر بر سرمایه‌های روان شناختی و سبک‌های ابراز هیجان زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس
    Thoughts and Behavior in Clinical Psychology , Issue 5 , Year , Winter 2021
    روان‌شناسی مثبت‌گرا مجموع امید، تاب‌آوری، خوش‌بینی و خودکارآمدی را به عنوان سرمایه‌های روان‌شناختی معرفی کرده است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، واقعیت درمانی و درمان مثبت نگر بر سرمایه‌های روان‌شناختی و سبک‌های ابراز هیجان زنان مبتلا به مولت More
    روان‌شناسی مثبت‌گرا مجموع امید، تاب‌آوری، خوش‌بینی و خودکارآمدی را به عنوان سرمایه‌های روان‌شناختی معرفی کرده است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، واقعیت درمانی و درمان مثبت نگر بر سرمایه‌های روان‌شناختی و سبک‌های ابراز هیجان زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس بود. برای این منظور 60 بیمار مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس به شیوه‌ی نمونه‌ی در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در پنج گروه (پذیرش و تعهد، واقعیت درمانی، مثبت‌نگر، پلاسیبو و کنترل) گمارده و از نظر سرمایه‌های روان شناختی و سبک‌های ابراز هیجان مورد ارزیابی قرار گرفتند. هشت جلسه هفتگی ۹۰ دقیقه‌ای برای سه گروه آزمایشی و گروه پلاسیبو برگزار شد. در پایان و نیز دو ماه پس از آن گروه‌ها مجددا از نظر متغرهای مورد پژوهش، ارزیابی شدند. نتایج تحلیل واریانس آمیخته با اندازه‌گیری مکرر نشان داد که هردو درمان موجب افزایش سرمایه‌های روان‌شناختی در زنان مبتلا به ام.اس شده‌ اما، درمان مثبت‌نگر فقط در افزایش تاب‌آوری و امیدواری (از مولفه‌های سرمایه‌های روان‌شناختی) تاثیر داشته است. همچنین واقعیت درمانی در مقایسه با درمان‌های مبتنی بر پذیرش و تعهد و مثبت نگر در افزایش سرمایه‌های روان‌شناختی روش موثرتری بوده است. یافته‌ها نشان داد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، واقعیت درمانی و درمان مثبت‌نگر بر تغییر سبک ابراز هیجان موثرند و واقعیت درمانی از دو درمان دیگر در افزایش سرمایه‌های روان‌شناختی روش موثرتر عمل می کند. Manuscript profile

  • Article

    6 - پیش‌بینی انتظار از ازدواج بر اساس سبک‌های دلبستگی و ویژگی‌های شخصیتی
    Quarterly Journal of Woman and Society , Issue 5 , Year , Winter 2020
    پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی انتظار از ازدواج بر اساس ویژگی‌های شخصیتی و سبک‌های دلبستگی در دختران مجرد دانشجوی کارشناسی دانشگاه تهران در نیم­سال دوم سال تحصیلی 1397-1396 انجام شد. در این پژوهش که ‌از نوع همبستگی بود از بین جامعه،  240 نفر به روش نمونه‌گیری تصادف More
    پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی انتظار از ازدواج بر اساس ویژگی‌های شخصیتی و سبک‌های دلبستگی در دختران مجرد دانشجوی کارشناسی دانشگاه تهران در نیم­سال دوم سال تحصیلی 1397-1396 انجام شد. در این پژوهش که ‌از نوع همبستگی بود از بین جامعه،  240 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شدند. شرکت­کنندگان به پرسش­نامه‌های ویژگی‌های شخصیتی مک کرا و کاستا(1985)، سبک‌های دلبستگی هازن و شیور(1987) و انتظار از ازدواج جونز و نلسون(1996) پاسخ دادند. نتایج به‌دست آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری سلسله مراتبی نشان داد که سبک‌های دلبستگی می‌توانند 7/43 درصد از انتظار واقع‌گرایانه ، 7/16 درصد از انتظار ایده‌ال‌گرایانه و10درصد از انتظار بدبینانه به ازدواج را پیش‌بینی کنند. هم­چنین ویژگی‌های شخصیتی می‌توانند 5/4 درصد از انتظار واقع‌گرایانه ، 8/5 درصد از انتظار ایده‌ال‌گرایانه و 6/5 درصد انتظار بدبینانه از ازدواج را پیش‌بینی کنند. هر دو متغیر سبک‌های دلبستگی و ویژگی‌های شخصیتی در مجموع می‌توانند 2/48 درصد از انتظار واقع‌گرایانه، 5/22درصد از انتظار ایده‌آل‌گرایانه و 6/15درصد از انتظار بدبینانه از ازدواج را در گروه نمونه پیش‌بینی کنند. Manuscript profile

  • Article

    7 - رابطه ی بین سبک های حل تعارض، بهزیستی روان شناختی و ثبات ازدواج : ارائه یک مدل علی
    Quarterly Journal of Woman and Society , Issue 2 , Year , Summer 2020
    این پژوهش با هدف تبیین رابطه علّی بین سبک­های حل تعارض و ثبات ازدواج با میانجی­گری بهزیستی روان­شناختی انجام شد. پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل افراد (زن و مرد) متأهلی بود که حداقل 3 سال از ازدواج آنان گذشته باشد و در ماه­های اردیبهشت تا شهری More
    این پژوهش با هدف تبیین رابطه علّی بین سبک­های حل تعارض و ثبات ازدواج با میانجی­گری بهزیستی روان­شناختی انجام شد. پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل افراد (زن و مرد) متأهلی بود که حداقل 3 سال از ازدواج آنان گذشته باشد و در ماه­های اردیبهشت تا شهریور 1397 به مراکز مشاوره منطقه 2 تهران مراجعه کرده­باشند. 308 نفر نمونه به صورت در دسترس و داوطلبانه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه­های بی­ثباتی ازدواج ادواردز و همکاران (1980)، سبک­های حل تعارض نسخه Bرحیم (1983) و بهزیستی روان­شناختی فرم کوتاه ریف (1980) بود. یافته­های پژوهش از طریق تحلیل مسیر نشان داد سبک سلطه­گرانه به­صورت مثبت؛ و سبک­های یکپارچه، اجتنابی و بهزیستی روان­شناختی به­صورت منفی بی­ثباتی ازدواج را پیش­بینی می­کنند. ضرایب مسیر غیرمستقیم نشان داد بین سبک سلطه­گرانه و بی­ثباتی ازدواج رابطه مثبت، بین سبک یکپارچه و مصالحه­ای و بی­ثباتی ازدواج رابطه منفی وجود دارد و بهزیستی روان­شناختی رابطه بین سبک یکپارچه، مصالحه­ای؛ و سلطه­گرانه با بی­ثباتی ازدواج را میانجی­گری می کند. بنابراین، سبک­های حل تعارض افراد و بهزیستی روان­شناختی آنان می­تواند متغیرهای موثری برای سنجش و پیش­بینی ثبات ازدواج باشد. Manuscript profile