• Home
  • مختار رنجبر

    List of Articles مختار رنجبر


  • Article

    1 - بررسی تاثیر مدیریت زنجیره تامین بر بهبود عملکرد سازمانی با توجه به نقش میانجی مزیت رقابتی: مورد مطالعه شرکت مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب(سالکو)
    journal of development studies and resource management , Issue 3 , Year , Autumn 2023
    هدف از این پژوهش بررسي تاثیر مدیریت زنجیره تامین بر بهبود عملکرد سازماني با توجه به نقش میانجي مزیت رقابتي(مورد مطالعه شرکت مجتمع صنایع آلومینیم جنوب) مي باشد. روش پژوهش حاضر تحلیلي توصیفي از نوع پیمایشي و از نظر هدف کاربردی مي باشد. جامعه آماری تحقیق، شامل کارکنان شرکت More
    هدف از این پژوهش بررسي تاثیر مدیریت زنجیره تامین بر بهبود عملکرد سازماني با توجه به نقش میانجي مزیت رقابتي(مورد مطالعه شرکت مجتمع صنایع آلومینیم جنوب) مي باشد. روش پژوهش حاضر تحلیلي توصیفي از نوع پیمایشي و از نظر هدف کاربردی مي باشد. جامعه آماری تحقیق، شامل کارکنان شرکت مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب به تعداد 2300 نفر مي باشد. در این پژوهش حجم نمونه ها با استفاده از فرمول کوکران و از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم نمونه، 341 نفر به عنوان نمونه تعیین شد. ابزار پژوهش در این تحقیق شامل سه پرسشنامه استاندارد مدیریت زنجیره تامین لي و همکاران(2006)، پرسشنامه استاندارد پرسشنامه مزیت رقابتي لي و همکاران(2006) و پرسشنامه استاندارد عملکرد سازماني پاترسون(2005) بوده است. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی محتوا و روایی سازه و پایایي پرسشنامه های مذکور بر اساس ضریب الفای کرونباخ مورد ارزیابی و تأیید قرار گرفت. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل داده ها از مدل معادلات ساختاری" و به طور اخص تکنیک تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار اسمارت پي ال اس به بررسي مسیرهای مشخص شده پژوهش مطابق با مدل مفهومي پرداخته شده است. یافته های پژوهش نشان داد مدیریت زنجیره تامین بر بهبود عملکرد سازماني مورد مطالعه شرکت مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب تاثیر مثبت داشته و مزیت رقابتي نقش واسطه ای را در تاثیر گذاری مدیریت زنجیره تامین بر بهبود عملکرد سازماني ایفا مي نماید. Manuscript profile

  • Article

    2 - Optimizing the human resource management process with artificial intelligence algorithmic approach
    Journal of System Management , Issue 4 , Year , Summer 2023
    The human resource management works closely with all the employees in the organization. An HRM must allow the employees to make constructive criticism when there is a need for it. The duty of organizing the company towards achieving their set goals lies in the hands of More
    The human resource management works closely with all the employees in the organization. An HRM must allow the employees to make constructive criticism when there is a need for it. The duty of organizing the company towards achieving their set goals lies in the hands of the HRM. A Human Resource management process can best be distinct as a tool which is utilized to collect, organize, present, keep and share applied information about the human resource of an organization. To this end, this research present a Throughput model framework that describes individuals' decision-making processes in an algorithmic HRM context. The model depicts how perceptions, judgments, and the use of information affect strategy selection, identifying how diverse strategies may be supported by the employment of certain decision-making algorithmic pathways. In focusing on concerns relating to the impact and acceptance of artificial intelligence (AI) integration in HRM, this research draws insights from multidisciplinary theoretical lenses, such as Al-augmented and HRM assimilation processes, AI-mediated social exchange, and the judgment and choice literature. Results highlight the use of algorithmic ethical positions in the adoption of AI for better HRM outcomes in terms of intelligibility and accountability of AI-generated HRM decision-making, which is often underexplored in existing research. Manuscript profile

  • Article

    3 - تبیین مبانی تربیت سیاسی و اجتماعی اندیشه های جان دیویی و استاد مطهری در تربیت شهروندی
    Educational researches , Issue 1 , Year , Summer 2020
    هدف از انجام پژوهش حاضر تبیین مبانی تربیت سیاسی و اجتماعی اندیشه های جان دیویی و مطهری در تربیت شهروندی است. روش مورد استفاده در این پژوهش استنتاجی و توصیفی- تحلیلی بوده است که در مرحله نخست مبانی اندیشه جان دیویی و مطهری توصیف شده و بعد دیدگاه آنان نسبت به تربیت شهروند More
    هدف از انجام پژوهش حاضر تبیین مبانی تربیت سیاسی و اجتماعی اندیشه های جان دیویی و مطهری در تربیت شهروندی است. روش مورد استفاده در این پژوهش استنتاجی و توصیفی- تحلیلی بوده است که در مرحله نخست مبانی اندیشه جان دیویی و مطهری توصیف شده و بعد دیدگاه آنان نسبت به تربیت شهروندی و مؤلفه های آن تحلیل و تبیین شده است. بر این اساس نتیجه به دست آمده حاکی از آن شد که تربیت شهروندی رکنی مهم در جامعه و در کلیه سطوح ملی و فراملی با توجه به توسعه تعاملات بشری خارج از مرز های جغرافیایی است که این خود نیازمند پایبندی به حقوق شهروندی، قانون مداری و تعهد نسبت به دیگران می باشد. آنان تربیت سیاسی و اجتماعی افراد را فرصتی ممتاز در پیدایی و تقویت تربیت شهروندی و نمایان سازی هویت فردی در جامعه دانسته اند که می تواند در مسیر رشد و تعالی شهروندی قرار بگیرد. به همین منظور نظام آموزشی جامعه به عنوان محور یادگیری افراد، با طراحی و برنامه ریزی های دقیق آموزشی می تواند فرصت رشد شهروندی دانش آموزان را به عنوان سرمایه های انسانی جامعه و با عنایت به نظریات ارزنده اندیشمندانی چون دیویی و مطهری فراهم آورند و تربیت شهروندی را از اصول یادگیری دانش آموزان قرار دهند. ضمن آن که تدابیر صحیح و توجه های علمی و میدانی در این حوزه از سوی متولیان آموزشی بسیار مهم می باشد. Manuscript profile

  • Article

    4 - بررسی تاثیر توسعه منابع انسانی بر مزیت رقابتی پایدار با نقش میانجی نوآوری سازمانی (مورد مطالعه شرکت پالایش گاز پارسیان)
    Journal of Training and Improvement of Human Resources , Issue 4 , Year , Autumn 2024
    هدف این تحقیق بررسی تاثیر توسعه منابع انسانی بر مزیت رقابتی پایدار با نقش میانجی نوآوری سازمانی در شرکت پالایش گاز پارسیان است. این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری این تحقیق عبارت است از کلیه کارکنان شرکت یاد شده بالا More
    هدف این تحقیق بررسی تاثیر توسعه منابع انسانی بر مزیت رقابتی پایدار با نقش میانجی نوآوری سازمانی در شرکت پالایش گاز پارسیان است. این تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری این تحقیق عبارت است از کلیه کارکنان شرکت یاد شده بالا که در سال 1402 تعداد آن ها 1206 نفر می باشد. از جامعه آماری مزبور براساس جدول کرجسی ومورگان(1970) نمونه ای به حجم292 نفرتعیین گردید که به صورت ساده و به شیوه سهمیه ای متناسب سهم هر واحد و کارکنان مربوطه مشخص شد. ابزار گردآوری داده ها، سه پرسشنامه استاندارد بانمایروروی و همکاران (2021) بوده است. روایی محتوا با مراجعه به اساتید و خبرگان انجام شد. پایایی تحقیق با استفاده از معیار آلفای کرونباخ در نرم‌افزار SPSS مورد بررسی قرار گرفت و تایید شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SmartPLS3 استفاده شد. یافته های تحقیق حاکی از آن است که : توسعه منابع انسانی بر مزیت رقابتی پایدار با نقش میانجی نوآوری سازمانی تاثیر دارد. توسعه منابع انسانی بر مزیت رقابتی پایدار تاثیر معناداری دارد. توسعه منابع انسانی بر نوآوری سازمانی تاثیر معناداری دارد. نوآوری سازمانی بر مزیت رقابتی پایدار تاثیر معناداری دارد. Manuscript profile

  • Article

    5 - ارایه چارچوب نظری مدیریت منابع انسانی از دیدگاه علوم قرآن و حدیث
    Journal of Training and Improvement of Human Resources , Issue 5 , Year , Winter 2021
    مدیریت منابع انسانی اثربخش برای موفقیت هر سازمانی حیاتی است. بسیاری از مسائل مدیریت منابع انسانی ریشه در دین دارد و اثرات مذهب بر رویه های منابع انسانی بسیار با اهمیت هستند. با توجه به نگرش جامع دین اسلام به همة امور زندگی انسان، هدف پژوهش مقایسه تطبیقی مدیریت منابع انس More
    مدیریت منابع انسانی اثربخش برای موفقیت هر سازمانی حیاتی است. بسیاری از مسائل مدیریت منابع انسانی ریشه در دین دارد و اثرات مذهب بر رویه های منابع انسانی بسیار با اهمیت هستند. با توجه به نگرش جامع دین اسلام به همة امور زندگی انسان، هدف پژوهش مقایسه تطبیقی مدیریت منابع انسانی از دیدگاه علوم قرآن و حدیث و نظریه های مدیریتی معاصرو ارایه چارچوب نظری مناسب برای مدیریت منابع انسانی بر اساس دیدگاه علوم قرآن و حدیث می باشد. روش پژوهش از بعد هدف کاربردی و از بعد روش تحلیل محتوای قیاسی است. جامعه آماری پژوهش شامل منابع مرتبط با مدیریت منابع انسانی از دیدگاه علوم قرآن و حدیث و نظریه پردازان معاصر بوده که بر اساس روش نمونه گیری هدفمند و مطالعه انتقادی مورد بررسی قرار گرفته اند. نتایج پژوهش نشان می دهد که با وجود مشابهت چارچوب و کارکردهای مدیریت منابع انسانی از دیدگاه علوم قرآن و حدیث با نظریات مدیریتی معاصر، ولی از بعد ساختاری، زمینه ای و رفتاری تفاوت های اساسی دارند و ضرورت توجه به پیش زمینه های ارزشی و هنجاری افراد در تدوین و پیاده سازی راهبردهای مدیریت منابع انسانی وجود دارد. Manuscript profile

  • Article

    6 - طراحی و اعتبارسنجی مدل توسعه پایدار جمهوری اسلامی ایران با رویکرد مدیریت جهادی
    Journal of Training and Improvement of Human Resources , Issue 4 , Year , Autumn 2024
    این پژوهش به منظور طراحی و اعتبارسنجی مدل توسعه پایدار جمهوری اسلامی ایران با رویکرد مدیریت جهادی با مطالعه عمیق پژوهش های قبلی شکل گرفته در زمینه این دو مقوله انجام شده است. به منظور دست یابی به این هدف، از روش فراترکیب برساخته در بعد کیفی و پرسشنامه لیکرت پنج درجه و ن More
    این پژوهش به منظور طراحی و اعتبارسنجی مدل توسعه پایدار جمهوری اسلامی ایران با رویکرد مدیریت جهادی با مطالعه عمیق پژوهش های قبلی شکل گرفته در زمینه این دو مقوله انجام شده است. به منظور دست یابی به این هدف، از روش فراترکیب برساخته در بعد کیفی و پرسشنامه لیکرت پنج درجه و نرم افزار اسمارت پی. ال. اس4 در بعد کمی استفاده شده است. ابزاری که برای پیشبرد این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است مدل مفهومی پژوهش شامل سه بعد مدیریت جهادی و پنج بعد توسعه پایدار و مولفه های آن ها است که از مطالعات انجام شده گذشته اقتباس شده است. با توجه به این که روش فراترکیب به بررسی پژوهش های گذشته می پردازد با استفاده از الگوریتم انتخاب مقالات، از بین انبوه مقالات و متون تعداد 113 مقاله و متن برای انجام پژوهش انتخاب شده است. در فرآیند بررسی که بر اساس روش فراترکیب پیش رفته است، ابزاری که ساخته شده است توسط ترکیب پژوهش ها مورد بررسی قرار گرفته است و با تحلیل های توصیفی پژوهش گر، نتیجه حاصل شده در بعد کیفی نشان می دهد که در مورد تاثیر مدیریت جهادی بر توسعه ی پایدار یک خلأ و شکاف نظری عمیق وجود دارد ولی از سوی دیگر از لحاظ بعد کمی با جمع آوری نظرات خبرگان با استفاده از پرسشنامه طیف لیکرت پنج درجه و تحلیل با نرم افزار اسمارت پی.ال.اس 4، ارتباط بین مدیریت جهادی بر توسعه پایدار جمهوری اسلامی ایران مورد تایید قرار گرفته است. Manuscript profile

  • Article

    7 - طراحی و اعتباربخشی الگوی مدیریت استراتژیک استعداد دردانشگاه آزاد اسلامی مطالعه موردی منطقه یک
    Journal of Training and Improvement of Human Resources , Issue 4 , Year , Autumn 2021
    پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتباربخشی الگوی مدیریت استراتژیک استعداد دردانشگاه آزاد اسلامی مطالعه موردی منطقه یک انجام شد . تحقیق از نظر هدف، کاربردی؛ از نظر داده ها، آمیخته اکتشافی و از نظر ماهیت و نحوه جمع آوری داده ها، در بخش کیفی داده بنیاد و بخش کمی توصیفی همبستگی م More
    پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتباربخشی الگوی مدیریت استراتژیک استعداد دردانشگاه آزاد اسلامی مطالعه موردی منطقه یک انجام شد . تحقیق از نظر هدف، کاربردی؛ از نظر داده ها، آمیخته اکتشافی و از نظر ماهیت و نحوه جمع آوری داده ها، در بخش کیفی داده بنیاد و بخش کمی توصیفی همبستگی می باشد. روش جمع آوری داده ها، آمیخته از نوع اکتشافی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه روش پیمایشی مقطعی بر مبنای نظریه داده بنیاد بود. جامعه آماری مرحله کیفی متشکل از افراد خبره و صاحب نظران و مطلعان کلیدی در حوزه قلمرو موضوعی تحقیق بودند که به روش نمونه‌گیری آگاهانه، هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. جامعه مرحله کمی متشکل از کلیه اعضای هیات علمی و مدیران منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی بود که بر اساس جدول شماره کرجسی و مورگان حجم نمونه 384 نفر تعیین شد و سپس به روش تصادفی طبقه ای پرسشنامه بین آنها توزیع شد. روش جمع آوری اطلاعات در بخش کیفی کتابخانه ای و میدانی و مصاحبه بود و در بخش کمی به روش میدانی و با پرسشنامه انجام شد. به منظور روایی ابزار از روایی محتوایی و سازه و برای تعیین پایایی ابزار از آلفای کرونباخ استفاده شد. روش تحلیل داده‌های کیفی کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی بود و برای تحلیل داده های کمی از آزمون های تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و ازمون t تک نمونه ای استفاده شد. Manuscript profile

  • Article

    8 - مقایسه تطبیقی مدیریت منابع انسانی از دیدگاه علوم قرآن و حدیث و نظریه های مدیریتی معاصر
    Journal of Training and Improvement of Human Resources , Issue 5 , Year , Summer 2023
    مدیریت منابع انسانی اثربخش برای موفقیت هر سازمانی حیاتی است. بسیاری از مسائل مدیریت منابع انسانی ریشه در دین دارد و اثرات مذهب بر رویه های منابع انسانی بسیار با اهمیت هستند. با توجه به نگرش جامع دین اسلام به همة امور زندگی انسان، هدف پژوهش مقایسه تطبیقی مدیریت منابع انس More
    مدیریت منابع انسانی اثربخش برای موفقیت هر سازمانی حیاتی است. بسیاری از مسائل مدیریت منابع انسانی ریشه در دین دارد و اثرات مذهب بر رویه های منابع انسانی بسیار با اهمیت هستند. با توجه به نگرش جامع دین اسلام به همة امور زندگی انسان، هدف پژوهش مقایسه تطبیقی مدیریت منابع انسانی از دیدگاه علوم قرآن و حدیث و نظریه های مدیریتی معاصر می باشد. روش پژوهش از بعد هدف کاربردی و از بعد روش تحلیل محتوای قیاسی است. جامعه آماری پژوهش شامل منابع مرتبط با مدیریت منابع انسانی از دیدگاه علوم قرآن و حدیث و نظریه پردازان معاصر بوده که بر اساس روش نمونه گیری هدفمند و مطالعه انتقادی مورد بررسی قرار گرفته اند. نتایج پژوهش نشان می دهد که با وجود مشابهت چارچوب و کارکردهای مدیریت منابع انسانی از دیدگاه علوم قرآن و حدیث با نظریات مدیریتی معاصر، ولی از بعد ساختاری، زمینه ای و رفتاری تفاوت های اساسی دارند و ضرورت توجه به پیش زمینه های ارزشی و هنجاری افراد در تدوین و پیاده سازی راهبردهای مدیریت منابع انسانی وجود دارد. Manuscript profile

  • Article

    9 - بررسی تاثیر مدیریت منابع انسانی سبز بر نوآوری سبز با نقش میانجی سرمایه انسانی سبز و دانش زیست محیطی در مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو)
    Journal of Training and Improvement of Human Resources , Issue 5 , Year , Summer 2023
    امروزه مدیریت منابع انسانی سبز به یک استراتژی کلیدی برای حرکت کسب وکارها به سوی رفتارهای حامی محیط زیست تبدیل شده است. یکی از چالش‌های مهم صنایع، نحوۀ ادغام سیاست‌های محیط زیستی در فعالیت‌های منابع انسانی است. بر این اساس هدف این پژوهش بررسی تأثیر مدیریت منابع انسانی سب More
    امروزه مدیریت منابع انسانی سبز به یک استراتژی کلیدی برای حرکت کسب وکارها به سوی رفتارهای حامی محیط زیست تبدیل شده است. یکی از چالش‌های مهم صنایع، نحوۀ ادغام سیاست‌های محیط زیستی در فعالیت‌های منابع انسانی است. بر این اساس هدف این پژوهش بررسی تأثیر مدیریت منابع انسانی سبز بر نوآوری سبز با نقش میانجی سرمایۀ انسانی سبز، دانش زیست‌محیطی سبز در مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو) می‌باشد. روش تحقیق این پژوهش، کمّی، از نظر هدف کاربردی و روش گردآوری داده‌ها، به صورت پیمایشی می‌باشد. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ کارکنان مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو) به تعداد 2300 نفر و حجم نمونۀ 330 نفری (با استفاده از فرمول کوکران) بوده و گردآوری اطلاعات با استفاده از ابزار پرسشنامۀ استاندارد انجام گرفته است. روش نمونه‌گیری این پژوهش، روش تصادفی طبقه‌ای بوده و تجزیه و تحلیل نتایج با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS نسخه 20 و AMOS نسخه 24 در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام پذیرفت. Manuscript profile

  • Article

    10 - بررسی تاثیر نظام نگهداشت منابع انسانی بر بهبود بهره وری در شرکت پالایش گاز پارسیان
    Journal of Training and Improvement of Human Resources , Issue 1 , Year , Autumn 2021
    هدف اساسی این تحقیق بررسی تاثیر نظام نگهداشت منابع انسانی بر بهبود بهره وری در شرکت پالایش گاز پارسیان بود. روش پژوهشتوصیفی از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران و کارکنان پالایشگاه پارسیان به تعداد 524نفر می باشد که باروش نمونه گیری طبقه ای 220نفر م More
    هدف اساسی این تحقیق بررسی تاثیر نظام نگهداشت منابع انسانی بر بهبود بهره وری در شرکت پالایش گاز پارسیان بود. روش پژوهشتوصیفی از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران و کارکنان پالایشگاه پارسیان به تعداد 524نفر می باشد که باروش نمونه گیری طبقه ای 220نفر مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته نظام نگهداشت منابع انسانی ونیز پرسشنامه بهره وری هرسی و گلداسمیت( )2000بود. روایی پرسشنامه ها با استفاده از روایی محتوا و روایی سازه و پایایی آن با استفادهاز ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید که برای نگهداشت منابع انسانی 0/85و برای پرسشنامه بهره وری هرسی و گلداسمیت 0/92گزارش شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل رگرسیون چندگانه و روش مدل سازی معادلات ساختاری با استفادهاز نرم افزار پی ال اس تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که نظام نگهداشت منابع انسانی بر بهبود بهره وری شرکت پالایش گازپارسیان تأثیر معناداری دارد. همچنین ابعاد نظام نگهداشت منابع انسانی شامل عوامل فردی، عوامل سازمانی و عوامل محیطی نیز تأثیرمثبت و معناداری بر بهبود بهره وری شرکت پالایش گاز پارسیان دارد. تأثیر همزمان متغیرها در مدل نهایی با استفاده از رگرسیون چندگانهو آزمون تحلیل مسیر نشان داد که کلیه ابعاد نظام نگهداشت منابع انسانی پیش بینی کننده مثبت و معناداری برای بهبود بهره وری شرکتپالایش گاز پارسیان می باشد. Manuscript profile

  • Article

    11 - The Effect of Virtual Social Networks on Educational Performance of Students
    Biannual Journal of Education Experiences , Issue 1 , Year , Winter 2020
    The purpose of this study was to investigate the effect of virtual social networks on the educational performance of students. This research is a descriptive-survey method. The statistical population of this study was 90 students of Evaz Health School. Due to the limite More
    The purpose of this study was to investigate the effect of virtual social networks on the educational performance of students. This research is a descriptive-survey method. The statistical population of this study was 90 students of Evaz Health School. Due to the limited statistical population and the opinion of the supervisor, a census method has been used to select the sample size. Data were gathered by using two standard questionnaires of Virtual Social Networks of Rasti (2015) and Pham and Taylor (1999). Content validity was used to obtain the desirable validity of the questionnaires. For the social networking questionnaire, the reliability coefficient was 0.819 for Cronbach's alpha and 0.740 for the educational performance questionnaire. For data analysis, descriptive statistics methods were used at the first level and inferential statistics methods (Kolmogorov-Smirnov test, linear regression analysis, independent t-test, one way analysis of variance and Friedman test) were used. After analyzing the data, it was revealed that virtual social networks have a significant effect on educational performance of students in Evaz Health School. Finally, based on the Friedman test, it was found that there is a significant difference between the average ranks of dimensions of virtual social networks. The lowest average rating from the dimensions of virtual social networks is related to "recreational use" and the highest average rating is related to "artistic use" Manuscript profile

  • Article

    12 - Curriculum Accreditation Based on Job-Search Behavior in Technical and Vocational Schools
    Biannual Journal of Education Experiences , Issue 1 , Year , Spring 2021
    The aim of this study was to design and validate a curriculum based on job search in technical and vocational colleges. The general approach of the research was mixed (qualitative-quantitative) with the exploratory design. This research is applied in terms of purpose; I More
    The aim of this study was to design and validate a curriculum based on job search in technical and vocational colleges. The general approach of the research was mixed (qualitative-quantitative) with the exploratory design. This research is applied in terms of purpose; In terms of data collection method is combined and in terms of research data type, in qualitative part, it is a theoretical study and analysis method is the deductive content and in quantitative part, research is a descriptive survey with questionnaire tools and using statistical methods. This research is applied in terms of purpose and a mixed method is used for data collection. The statistical population entailed 47 people in the qualitative section and 265 people in the quantitative section. Via the random sampling method, 118 people were selected as the sample. The reliability of the questionnaire was confirmed by Cronbach's alpha coefficient of 96.04. The results revealed that the lack of a validating model of technical and vocational education, negligence in allocating the share of skills training in the education system, and the lack of necessary skills in graduates of technical and vocational centers are the most significant challenges in this area. The results of the study showed that since job search behavior is the driving point in education in successful countries in the field of technical and vocational curricula, designing a model of job behavior in the future is a necessity in skills training in technical and vocational colleges. Manuscript profile

  • Article

    13 - The Relationship between Different Types of Thinking and Innovation of School Managers
    Biannual Journal of Education Experiences , Issue 1 , Year , Winter 2018
    Mokhtar Ranjbar(Corresponding author, Assistant Professor, Department of Management, Lamerd Branch, Islamic Azad University, Lamerd, Iran) ranjbarmokhtar@yahoo.com Solaiman Rashidi(Master of Educational Research, Lamerd Branch, Islamic Azad University, Lamerd, Iran) More
    Mokhtar Ranjbar(Corresponding author, Assistant Professor, Department of Management, Lamerd Branch, Islamic Azad University, Lamerd, Iran) ranjbarmokhtar@yahoo.com Solaiman Rashidi(Master of Educational Research, Lamerd Branch, Islamic Azad University, Lamerd, Iran) The purpose of this research is to investigate the relationship between different types of thinking and innovation among school managers. This research is applied in terms of method, descriptive-correlation. The statistical population of the study includes all school managers in Mohr city that are 57 persons. Due to the limited statistical population, the census method was used to select the sample and the entire statistical society was considered. For data collection, Harrison & Bramson Standard Thinking Questionnaire (2002) and Zare'i Innovation Scale (2006) were used. For the Thinking Questionnaire, the reliability coefficient was 0.81 for Cronbach's alpha and 0.86 for the Innovation Questionnaire, which have high reliability. In order to achieve the desired validity of the questionnaires, the validity of the content was evaluated by the opinion the supervisor. Data were analyzed by SPSS software version 19, descriptive statistics at first level and inferential statistics methods (Kolmogorov-Smirnov test, Pearson correlation coefficient, regression analysis, t-test for two samples Independent) has been used. The results of the research showed that there is a significant relationship between thinking styles (pragmatism and realism) and innovation of school principals in the city of Mohr. However, there is no meaningful relationship between the thinking styles (combining, idealism and analyticity) and the innovation of the school principals in the city of Mohr. Thinking styles (combining, pragmatism, and realism) have been significant predictors of innovation (cultural dimension). Thinking styles (idealism, pragmatism, and realism) have been significant predictors of innovation (structural dimension). Manuscript profile

  • Article

    14 - طراحی و اعتبار سنجی الگوی جامع مدیریت جانشین پروری در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس
    فصلنامه تحقیقات و نظریه های نوین مدیریت دولتی , Issue 1 , Year , Spring 2023
    هدف پژوهش طراحی و اعتبار سنجی الگوی جامع مدیریت جانشین پروری در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس می باشد. جامعه آماری پژوهش، مدیران و سرپرستان شرکت های پتروشیمی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس می باشد. داده های پژوهش با استفاده از مصاحبه های گروهی و مصاحبه های فردی More
    هدف پژوهش طراحی و اعتبار سنجی الگوی جامع مدیریت جانشین پروری در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس می باشد. جامعه آماری پژوهش، مدیران و سرپرستان شرکت های پتروشیمی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس می باشد. داده های پژوهش با استفاده از مصاحبه های گروهی و مصاحبه های فردی نیمه ساخت یافته جمع آوری شده اند. نمونه آماری تحقیق در بخش کیفی شامل 34 نفر از مدیران و سرپرستان خبره و در بخش کمی نیز مشتمل بر 29 نفر از مدیران ارشد شرکت های پتروشیمی که تبحر و تجربه در حوزه منابع انسانی داشتند، بود که با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند و داده ها با استفاده از پرسشنامه ها و مصاحبه با نفرات فوق به دست آمده است. سپس به روش میدانی براساس تدوین پرسشنامه و انجام CVR وCVI تلاش شد با نظرسنجی از آنان، نسبت به ارزیابی و تحلیل محتوای مراحل استقرار نظام جانشین پروری، اقدام شود. تحلیل داده ها در قسمت کمی با استفاده از نرم افزار لیزرل و در قسمت کیفی با استفاده از نرم افزار Nvivo و نیز روش کدگذاری سه مرحله ای اشتراوس و کوربین (2008) انجام گرفت. یافته های پژوهش بیانگر این است که ساختار مدرن جانشین پروری به مثابۀ مقوله ای مرکزی در مدل سازی جانشین پروری عمل می کند. شرایط علّی در سه سطح ساختار فردی، سازمانی و مدیریتی با واسطه ساختار مدرنِ جانشین پروری بر راهبردهای نیل به مدیریت جانشین پروری اثرگذار بوده است. Manuscript profile

  • Article

    15 - اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی سواد رسانه ای دردانشگاه فرهنگیان
    The Journal of Modern Thoughts in Education , Issue 5 , Year , Winter 2021
    مطالعه حاضر با هدف اعتبار بخشی الگوی برنامه درسی سواد رسانه ای و ارائه الگو و بررسی دیدگاه های موجود طراحی گردیده است. روش پژوهش درگروه"تحقیق آمیخته اکتشافی" است.جامعه آماری پژوهش شامل متخصصان، و.برنامه ریزان درسی مرتبط با سواد رسانه ای می باشد ودر زمینه تعیین حجم مناسب More
    مطالعه حاضر با هدف اعتبار بخشی الگوی برنامه درسی سواد رسانه ای و ارائه الگو و بررسی دیدگاه های موجود طراحی گردیده است. روش پژوهش درگروه"تحقیق آمیخته اکتشافی" است.جامعه آماری پژوهش شامل متخصصان، و.برنامه ریزان درسی مرتبط با سواد رسانه ای می باشد ودر زمینه تعیین حجم مناسب, نمونه گیری لازم به شیوه تصادفی خوشه ای چند مرحله ای در بین صد نفر انجام گردید. جمع آوری اطلاعات از روش میدانی از طریق پرسشنامه و مدل برآمده ازسطح کیفی پژوهش، میباشد و جهت تعیین اعتبار به صاحب نظران عرصه سواد رسانه ای ارائه گردیده است. روایی پژوهش نیز از تحلیل عاملی تأییدی و جهت تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است.آماره های کمی دردو بخش آمار توصیفی با تکیه بر جداول فراوانی، شاخص های آماری و شاخص های پراکندگی و در بخش استنباطی نیز، با تکیه بر اطلاعات مستخرج از بخش تحلیل محتوا، می باشد. یافته ها نشان داد که الگوی پیشنهادی برنامه درسی یادشده ازدیدگاه کارشناسان مطلوب بوده است وشاخص برازندگی تطبیقی cfi به ترتیب رتبه اول تأثیرگذاری، اختصاص به شاخص محتوا با بار عاملی960/ و رتبه دوم، شاخص اهداف آموزشی بابارعاملی 93/0 دررتبه سوم شاخص ارزشیابی با بار عاملی 91/0 و رتبه چهارم تاثیرگذاری روش های آموزشی با بار عاملی 87/0قرار دارند. نتایج اعتبارسنجی نشان می دهد الگوی برنامه درسی سوادرسانه ای دردانشگاه فرهنگیان مناسب بوده ودرسطح بالایی الگوی پیشنهادی را تایید کردند . Manuscript profile

  • Article

    16 - بررسی تأثیر خودراهبری بر مدیریت دانش فردی مدیران مدارس
    Journal of New Approaches in Educational Administration , Issue 1 , Year , Winter 2019
    هدف از این پژوهش بررسی تأثیر خودراهبری بر مدیریت دانش فردی مدیران مدارس می باشد. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران مدارس شهرستان لامرد بودند که با روش سرشماری 171 نفر مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل مقیاس خودراهبری شیخ نظا More
    هدف از این پژوهش بررسی تأثیر خودراهبری بر مدیریت دانش فردی مدیران مدارس می باشد. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران مدارس شهرستان لامرد بودند که با روش سرشماری 171 نفر مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل مقیاس خودراهبری شیخ نظامی و مقیاس مدیریت دانش فردی باقری بود. روایی پرسشنامه ها با استفاده از تحلیل گویه و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه گردید که برای خودراهبری 85/0 و برای مدیریت دانش فردی 92/0 گزارش شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل تحلیل رگرسیون خطی و چندگانه با استفاده از نرم  افزار SPSS و آزمون تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار Lisrel تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که خودراهبری بر مدیریت دانش فردی مدیران مدارس تأثیر معناداری دارد. همچنین ابعاد خودراهبری شامل خودپرورشی، مدیریت زمان، مهارتهای ارتباطی، مدیریت اسناد، برنامه ریزی رشد حرفه ای و توجه به حفظ سلامت جسمانی و روانی نیز تأثیر مثبت و معناداری بر مدیریت دانش فردی مدیران مدارس شهرستان لامرد دارد. تأثیر همزمان متغیرها در مدل نهایی با استفاده از رگرسیون چندگانه و آزمون تحلیل مسیر نشان داد که کلیه ابعاد خودراهبری پیش بینی کننده مثبت و معناداری برای مدیریت دانش فردی مدیران مدارس شهرستان لامرد می باشد. Manuscript profile

  • Article

    17 - طراحی برنامه درسی مبتنی بر جستجوی رفتار شغلی در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای
    Journal of New Approaches in Educational Administration , Issue 1 , Year , Winter 2023
    هدف از این پژوهش طراحی برنامه درسی مبتنی بر جستجوی رفتار شغلی در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای می‌باشد. رویکرد کلی پژوهش، آمیخته (کیفی-کمی) با طرح اکتشافی بود.این پژوهش از نظر هدف کاربردی؛ از نظر روش جمع‌آوری داده‌ها ترکیبی و از نظر نوع داده تحقیق، در بخش کیفی، مطالعه نظری More
    هدف از این پژوهش طراحی برنامه درسی مبتنی بر جستجوی رفتار شغلی در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای می‌باشد. رویکرد کلی پژوهش، آمیخته (کیفی-کمی) با طرح اکتشافی بود.این پژوهش از نظر هدف کاربردی؛ از نظر روش جمع‌آوری داده‌ها ترکیبی و از نظر نوع داده تحقیق، در بخش کیفی، مطالعه نظری و تحلیل به شیوه محتوای قیاسی است و در بخش کمی، پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی و با ابزار پرسشنامه و بهره گیری از روش‌های آماری است. جامعۀ آماری پژوهش، شامل خبرگان و کارشناسان آموزش فنی و حرفه‌ای هنرستان‌های آموزش‌ و پرورش در استان بوشهر بود که با توجه به اصل اشباع، تعداد 47 نفر انتخاب شدند. در این پژوهش، متناسب با سوالات و اهداف تحقیق، پرسشنامه بسته پاسخ با 53 سوال 5 گزینه‌ای بر اساس طیف لیکرت تدوین گردید. به ‌منظور تعیین روایی پرسشنامه‌ از روایی محتوایی و سازه استفاده شد و پایایی پرسشنامه با احتساب ضریب آلفای کرونباخ 04/96 و پایایی ترکیبی محاسبه شد که مورد تایید قرار گرفتند. روش تحلیل داده‌ها در بخش کیفی کدگذاری نظری برگرفته از مفاهیم و مبانی تحقیق بود. جهت تنظیم مدل از روش تحلیل محتوای قیاسی استفاده شده است. در سطح دوم جهت اعتباربخشی الگوی طراحی شده از روش آماری تحلیل عاملی استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد از آنجا که رفتار جستجوی شغلی، نقطه سوق آموزش‌های کشورهای موفق در زمینه برنامه‌های درسی فنی و حرفه‌ای است، طراحی الگوی رفتار شغلی در آینده از ضروریات آموزشهای مهارتی فنی و حرفه ای است. فقدان مدل اعتباربخش آموزش های فنی و حرفه ای، سهل انگاری در تخصیص سهم آموزش‌های مهارتی در نظام آموزشی و فقدان مهارت‌های لازم در دانش‌آموختگان مراکز فنی و حرفه‌ای، مهمترین چالشهای پیش روی این حوزه است. Manuscript profile

  • Article

    18 - طراحی و تدوین نظام جامع مدیریت استعداد در دانشگاه آزاد اسلامی
    Journal of New Approaches in Educational Administration , Issue 1 , Year , Summer 2024
    پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتباربخشی الگوی مدیریت استراتژیک استعداد دردانشگاه آزاد اسلامی مطالعه موردی منطقه یک انجام شد . تحقیق از نظر هدف، کاربردی؛ از نظر داده ها، آمیخته اکتشافی و از نظر ماهیت و نحوه جمع آوری داده ها، در بخش کیفی داده بنیاد و بخش کمی توصیفی همبستگی م More
    پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتباربخشی الگوی مدیریت استراتژیک استعداد دردانشگاه آزاد اسلامی مطالعه موردی منطقه یک انجام شد . تحقیق از نظر هدف، کاربردی؛ از نظر داده ها، آمیخته اکتشافی و از نظر ماهیت و نحوه جمع آوری داده ها، در بخش کیفی داده بنیاد و بخش کمی توصیفی همبستگی می باشد. روش جمع آوری داده ها، آمیخته از نوع اکتشافی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه روش پیمایشی مقطعی بر مبنای نظریه داده بنیاد بود. جامعه آماری مرحله کیفی متشکل از افراد خبره و صاحب نظران و مطلعان کلیدی در حوزه قلمرو موضوعی تحقیق بودند که به روش نمونه‌گیری آگاهانه، هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. جامعه مرحله کمی متشکل از کلیه اعضای هیات علمی و مدیران منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی بود که بر اساس جدول شماره کرجسی و مورگان حجم نمونه 384 نفر تعیین شد و سپس به روش تصادفی طبقه ای پرسشنامه بین آنها توزیع شد. روش جمع آوری اطلاعات در بخش کیفی کتابخانه ای و میدانی و مصاحبه بود و در بخش کمی به روش میدانی و با پرسشنامه انجام شد. به منظور روایی ابزار از روایی محتوایی و سازه و برای تعیین پایایی ابزار از آلفای کرونباخ استفاده شد. روش تحلیل داده‌های کیفی کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی بود و برای تحلیل داده های کمی از آزمون های تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و ازمون t تک نمونه ای استفاده شد. نتایج بدست آمده در مرحله کیفی ارائه الگویی برای مدیریت استراتژیک استعداد با 3 بعد، 9 مولفه و 78 شاخص بود که در مرحله کمی 3 بعد، 9 مولفه و 77 شاخص مورد تأیید قرار گرفتند. نهایتاً الگوی مدیریت استراتژیک استعداد منطقه یک دانشگاه آزاد اسلامی با 3 بعد(کشف استعداد ، روشهای توسعه و آموزش استعدادها و حفظ و نگهداشت استعداده)، 9 مولفه(نگرش در استعداد ، دانش در استعداد ، مهارت در استعداد ، روشهای ارائه مستقیم در استعداد ، روش های تعاملی در استعداد ، روش های کاربردی- عملیاتی در استعداد ، استعداد در محیط واقعی، استعداد در محیط مجازی، استعداد در محیط دانشگاه) و 77 شاخص طراحی و مورد تایید قرار گرفت. Manuscript profile