• Home
  • حبیب قاسمی

    List of Articles حبیب قاسمی


  • Article

    1 - طراحی و اعتبار سنجی منشور مسئولیت اجتماعی آموزش و پرورش خوزستان
    The Journal of Modern Thoughts in Education , Issue 2 , Year , Summer 2022
    پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبار سنجی منشور مسئولیت اجتماعی آموزش‌ و پرورش استان خوزستان صورت گرفت. جامعه آماری از کارکنان اداره آموزش‌ و پرورش استان خوزستان تشکیل شده و نمونه‌ گیری پژوهش در دو بخش کیفی و کمی صورت گرفته است. به‌ منظور انتخاب نمونه‌ های مناسب در بخش کی More
    پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبار سنجی منشور مسئولیت اجتماعی آموزش‌ و پرورش استان خوزستان صورت گرفت. جامعه آماری از کارکنان اداره آموزش‌ و پرورش استان خوزستان تشکیل شده و نمونه‌ گیری پژوهش در دو بخش کیفی و کمی صورت گرفته است. به‌ منظور انتخاب نمونه‌ های مناسب در بخش کیفی، روش نمونه‌ گیری گلوله برفی برای انجام مصاحبه‌ های پژوهش به کار گرفته شد که با حصول اشباع، فرایند مصاحبه متوقف گردید و درنهایت با 21 نفر مصاحبه انجام شد. با توجه به گستردگی حجم جامعه در بخش کمی پژوهش، حجم نمونه براساس جدول مورگان، 385 نفر در نظر گرفته شده است. در این تحقیق به‌ منظور بررسـی روایی پرسشنامه از روایی محتوا و برای سنجش پایایی پرسشـنامه از روش آلفــای کـرونباخ در نرم افزار SPSS استفاده‌ شده که عدد 921/0 برای کل پرسشنامه به‌ دست‌ آمد. برای تجزیه‌ و تحلیل داده‌ های پژوهش علاوه بر روش‌ های آمار توصیفی، از معادلات ساختاری، آزمون (توزیع) و تحلیل واریانس با استفاده از نرم‌ افزار آیموس استفاده شده است. براساس نتایج تحقیق، مهم‌ ترین ابعاد مسئولیت اجتماعی سازمان به ترتیب اولویت شامل رعایت منشور های اخلاقی، ارائه خدمات ارزان، میزان حمایت مالی/غیر مالی، رعایت قوانین و استاندارد های سازمانی، رعایت ملاک‌ ها و ارزش‌ های اجتماعی_اخلاقی، تسهیل نیاز ها، تعهد پذیری و مسئولیت، توجه به رشد اخلاقی و فراگیران می‌ باشند. Manuscript profile

  • Article

    2 - بررسی رابطه ی میان جو سازمانی با تعهد سازمانی و روحیه از دیدگاه دبیران دوره ی راهنمایی مدارس دخترانه ی شهر مرودشت در سال تحصیلی 88-87
    Journal of New Approaches in Educational Administration , Issue 1 , Year , Spring 2010
    هدف این پژوهش بررسی رابطه ی بین جو سازمانی با تعهد سازمانی و روحیه از دیدگاه دبیران مقطع راهنمایی مدارس دخترانه ی شهر مرودشت در سال 1388-1387 بوده است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. جامعه ی آماری تمامی دبیران مقطع راهنمایی مدارس دخترانه ی شهر مرودشت که 315 ن More
    هدف این پژوهش بررسی رابطه ی بین جو سازمانی با تعهد سازمانی و روحیه از دیدگاه دبیران مقطع راهنمایی مدارس دخترانه ی شهر مرودشت در سال 1388-1387 بوده است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. جامعه ی آماری تمامی دبیران مقطع راهنمایی مدارس دخترانه ی شهر مرودشت که 315 نفر بوده اند که تعداد 118 نفربه عنوان نمونه ی آماری انتخاب گردید. در این پژوهش از سه پرسشنامه جوسازمانی، تعهدسازمانی، روحیه، استفاده گردید.در تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار (SPSS)استفاده شد. یافته های مهم پژوهش حاکی از آن بود که: بین بعد صمیمیت ، نشاط ، اعتماد ، ملاحظه گری از ابعاد جو سازمانی با روحیه و تعهدسازمانی رابطه ی معنادار مثبت وجود دارد و بین بعد مانع ، تظاهر به کار با روحیه وتعهد سازمانی رابطه ی معنادار معکوس وجود دارد. بین بعد کناره جویی و تأکید بر تولید بر روحیه و تعهد سازمانی رابطه ای معنادار وجود ندارد. بین جو سازمانی ، تعهد سازمانی و روحیه رابطه ی معنادار مثبت وجود دارد . بین بعد همدلی از ابعاد روحیه با ابعاد جو سازمانی به جز تأکید بر تولید رابطه ی معنادار مثبت وجود دارد . بین بعد معقولیت از ابعادروحیه با ابعاد جو سازمانی به جز تأکید بر تولید و تظاهر به کار رابطه ی معنادار وجود دارد . بین ابعاد مربوط به تعهد سازمانی(هنجاری ، تداومی و عاطفی) بین بعد هنجاری با ابعاد جو سازمانی ( صمیمیت ، نشاط ، ملاحظه گری ، اعتماد) رابطه ی معنادار مثبت وجود دارد .   Manuscript profile